Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Elite în business. Județul Mureș: AAGES Mureș (Ranking 18), producător strategic pentru industrie

Producătorul de instalaţii de încălzire prin inducţie a metalelor AAGES este una dintre companiile mureșene cu rol important în funcționarea mai multor tipuri de industrii. Instalațiile performante fabricate aici ajung pe mai multe continente. Noutăți despre activitatea companiei ne-a oferit Molnar Gabor, directorul AAGES.   

 

Cum ați descrie începuturile companiei dvs. și cum a evoluat aceasta?

După 30 de ani este greu să vobești de începuturi. Multe detalii se pierd, amintirile se estompează, însă ceea ce rămâne este ideea cu care am pornit la drum.

De fapt, istoria AAGES a început în anii ’80, când s-a format o echipă de ingineri care a lucrat în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București, filiala Târgu Mureș.

Atmosfera schimbărilor de la începutul anului 1990 m-a convins că trebuie să ne luăm soarta în propriile noastre mâini și să continuăm același lucru ca înainte, dar altfel și într-un alt cadru.

Imediat când a fost posibil, în luna aprilie 1990 am înființat o asociație cu scop lucrativ, care în 1991 s-a transformat în societate cu răspundere limitată, binecunoscuta SRL.

Compania a crescut organic, de la 10 persoane la peste 165 în prezent. Am crescut încet, dar constant în acești 30 de ani. Ajustări am făcut mereu, mai ales după anul 2000, când am început o colaborare cu o firmă din Germania, livrând instalațiile fabricate de noi la export. Astfel, am fost expuși schimbărilor economice nu numai din România ci și de pe piețele externe. Ca să reducem riscul de a depinde prea mult de o piață, am introdus regula ca niciun client să nu depășească 20% din cifra de afaceri și să ne diversificăm cât mai mult posibil piața de desfacere. Am ajuns în prezent la peste 25 de țări unde avem instalații în funcțiune, răspândite pe 5 continente.

 

Ce provocări mai importante ați avut în această perioadă?

Întreaga istorie de până acum a firmei a fost plină de provocări.

La început a trebuit să ne facem cunoscuți pe piață în condițiile anilor ’90, cu transformări majore ale industriei și cu o legislație confuză și schimbătoare.

A rezista în aceste condiții, cu resurse financiare foarte limitate, cu o inflație care într-o perioadă a depășit 150%, a fost un test de rezistență atât pentru fondatori, cât și pentru întregul colectiv.

Intrarea pe piața externă a fost o oportunitate, dar și o provocare serioasă în același timp.

A fost necesară adaptarea întregii activități la exigențele piețelor din țările dezvoltate, unde concurenții noștri au fost și sunt și în prezent firme mari, cu vechime și cu resurse financiare incomparabil mai mari.

 

Care sunt elementele cheie care vă individualizează și vă diferențiază față de competitori?

În tot ceea ce facem, ne străduim să oferim produse și servicii clienților noștri, așa cum am dori să primim și noi în calitate de cumpărător. Dorim să confirmăm prin produsele noastre sloganul firmei: „Cine alege AAGES, alege calitatea.”

Acest lucru cere inventivitate, seriozitate, un efort constant din partea fiecărui angajat al firmei, indiferent de funcția pe care o are.

Pentru noi este un motiv de satisfacție și de mândrie faptul că produsele noastre livrate în peste 25 de țări din lume demonstrează valoarea însemnului “MADE IN ROMANIA”.

 

Care sunt ingredientele care v-au asigurat succesul în acești ani? Cum definiți succesul?

Pentru noi succesul înseamnă atingerea obiectivelor stabilite atât pentru firmă cât și îndeplinirea așteptărilor acelora care lucrează la noi.

Existența firmei după 30 de ani zbuciumați este un succes.

Dezvoltarea firmei și prezența pe piața internațională, într-un domeniu în care concurența noastră sunt firme multinaționale cu vechime și cu forță financiară mult mai mare decât a noastră, este un succes.

Împărțirea de dividende în fiecare an după listarea pe bursă, conform celor promise la listare, este un succes, mai ales că am reușit trei ani consecutiv să mărim dividendele brute pe acțiune, astfel, anul acesta ajungând de la 0,9 lei/acțiune la 0,21 lei/acțiune.

Șansa ca firma să se dezvolte, să ofere locuri de muncă și celor care încă sunt în băncile școlilor, este un succes. Iar prezentul interviu este, până la urmă, un fel de manifestare a succesului fondatorilor și a acelora care sunt cu noi de peste 20 – 25 de ani.

 

Ce a însemnat pentru compania dvs. listarea la Bursa de Valori București? Ce recomandări ați avea pentru o companie care ar dori să se listeze?

Listarea pe bursă a fost un act prin care personal mi-am îndeplinit o promisiune făcută colegilor mei, cu care am început și am fondat AAGES.

Pe de altă parte, prin listarea firmei pe BVB ne-am integrat mai bine în circuitul economic al țării, oferind încă o alternativă acelora care cred că bursa este un loc unde se poate contribui la dinamizarea economiei, dar poate fi și un mijloc de a câștiga bani.

Pentru AAGES, prezența la bursă este o dovadă a valorii muncii oamenilor, dar și a oportunității de a găsi resurse pentru dezvoltare. Recomandarea mea pentru cei care doresc să își listeze firma pe bursă, indiferent dacă pe AERO sau pe BVB, este să se informeze foarte bine ce presupune un astfel de pas și să fie foarte conștienți de ce își doresc acest pas, să aibă un plan de afacere solid pe următorii cel puțin 5 ani. Listarea pe bursă este o provocare atât pentru conducerea firmei cât și pentru angajați, dar dacă este executată cu grijă și atenție, atunci poate fi o oportunitate foarte bună pentru o dezvoltare continuă a oricărei companii.

 

Ce rol a jucat resursa umană în dezvoltarea companiei dvs.?

Oamenii sunt foarte importanți în munca noastră. Pe lângă un plan clar de salarizare care presupune criteriile pentru măririle de salariu, oferim pentru persoanele din conducere un procent din vânzări, pe alte tipuri de persoane cheie le-am inclus de câțiva ani în programul de fidelizare a angajaților numit SOP (Stock Option Plan), care presupune ca după un an să măsurăm rezultatele lor și dacă au atins obiectivele propuse, să primească acțiuni gratuite pe care le răscumpărăm de pe piață. În afară de aceasta, organizăm periodic programe de dezvoltare profesională, dar și evenimente de divertisment, unde angajații pot veni cu cei dragi, pentru a dezvolta un sentiment mai puternic de “familie”. Până la urmă toți angajații noștri sunt ca o familie, lucrăm pentru același scop.

 

Ați avut proiecte de investiții importante de-a lungul anilor, ce proiecte veți dezvolta în viitor?

Am început în 1990 într-o clădire închiriată, construită pentru altă destinație, și în primii ani a trebuit să o transformăm într-un loc potrivit pentru activitatea de proiectare și de fabricație de instalații complexe.

După un timp, spațiul de 800 mp a devenit insuficient. În 2005 am construit pe un teren cumpărat în Sângeorgiu de Mureș primele hale ale firmelor care acum formează Grupul AAGES. Am folosit resursele proprii, investind permanent câștigul realizat și, desigur, am apelat la “ajutorul” oferit de banca noastră BRD, cu care colaborăm din 1991.

Pentru a transfera întreaga activitate la noul sediu din Sângeorgiu de Mureș în 2011, am apelat și la fonduri europene, care ne-au ajutat, dar din păcate într-o măsură mult mai mică decât efortul depus de a fi justificat.

În sfârșit, în 2019, în urma unei investiții cu multe peripeții, am completat spațiile de proiectare și de fabricație cu o hală nouă, dispunând în prezent la nivelul grupului de firme AAGES de 4400 mp birouri și ateliere de producție.

 

Într-o lume care devine extrem de tehnologizată, automatizată, digitalizată, cum vă pregătiți pentru viitor?

Pe lângă produsele standard, o parte însemnată a produselor noastre este rezultatul muncii de dezvoltare a echipelor de proiectanți.

Pentru noi a fi “verde” este demult un obiectiv pentru proiectarea instalațiilor noi. Utilizarea roboților industriali este o practică pe care am început să o integrăm de câțiva ani în produsele noastre, astfel eficientizând procesul de fabricație pentru clienții noștri, reducând costurile de energie.

Având în vedere că produsele pe care le proiectăm și le fabricăm sunt foarte automatizate și în industria de automotive, gradul de eroare este de 1-2 piese la 1 milion, IT-ul și softurile cele mai noi sunt o parte foarte importantă și încercăm să fim la zi și să ținem pasul cu dezvoltarea tehnologiei și să le integrăm cu succes în produsele noastre. Asta presupune să participăm regulat la expoziții, târguri de specialitate, să fim membrii unor asociații de specialiști în domeniu. Ultimul astfel de târg la care am participat a fost în Egipt, la sfârșitul lunii februarie. A fost cel mai important târg de specialitate pentru Orientul Mijlociu și am fost plăcut surprinși de nivelul de dezvoltare și interes din partea vizitatorilor.

Pe viitor dorim în special să ne consolidăm și mai mult poziția pe piețele vechi și să intrăm pe piețe noi, ca Egipt, Arabia Saudită, Polonia, Rusia etc.

Un obiectiv este îmbunătățirea continuă a instalațiilor noastre și creșterea productivității, a eficienței muncii fiecăruia.

Numai așa se pot face planuri de viitor, oferind loc de muncă și posibilități de afirmare profesională celor prezenți și pentru cei care vor veni la noi în viitor.

de Florin Marcel SANDOR

 

Ranking: 18

Grupul AAGES

Nucleul actual al principalei companii din Grupul AAGES s-a constituit acum aproape 30 de ani în Târgu Mureș. Firma funcționează în prezent în propriile hale din comuna limitrofă reședinței de județ, Sângeorgiu de Mureș.

Grupul de firme este format din: AAGES SA, ELECTROTERM SRL, AAGES HTC SRL, AAGES HEADINVEST SRL, MULTIMAS SRL.

În 2018, grupul a avut o cifră de afaceri de 43,24 de milioane de lei, un profit de 7,21 milioane de lei și un număr mediu de angajați de 162. Compania a raportat, la finalul lui 2018, active imobilizate în valoare de 17,35 milioane de lei și capitaluri proprii de 26,72 milioane de lei.

 

Scor final (puncte): 75,9

Cifra de afaceri: 69

Active imobilizate: 69

Profit: 87

Nr. angajați: 72

Capitaluri proprii: 79

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului, extinsă cu 60 de stații

Articolul următor

KFC va face angajări pentru noul său restaurant din Baia Mare

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share