Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

[Enjoy Transylvania!] Arad: 15 ani de dezvoltare, 15 ani de creștere economică

„Nu există autoturism nou în Europa care să nu aibă în componența sa o componentă „Made in Arad”! Acest lucru se datorează puternicei industrii din domeniul automotive din zonele industriale ale Aradului. Doar în municipiu funcționează șapte zone industriale! În județ avem una dintre singurele zone libere funcționale din România, care oferă facilități consistente companiilor non-UE”, spune, cu mândrie nedisimulată, primarul Aradului, Gheorghe Falcă. De la alegerea sa în funcție, în anul 2004, numărul angajaților din oraș aproape s-a dublat. Astăzi, Aradul are un șomaj miraculos: 0,5% în municipiu, 1,3% în județ.  Raportul între angajații din sistemul privat raportat la sistemul public a ajuns la 6,2. Dacă excludem Bucureștiul din acest clasament, putem observa, conform datelor statistice, că Aradul are cel mai bun raport din țară. Iată de ce prestigioasa revistă Forbes a desemnat Aradul a 5-a cea mai bună destinație de afaceri din România!

La intersecția dintre Europa Centrală și de Est, Aradul este un reper al dezvoltării din fonduri europene. Începând cu anul 2007, de la aderarea României la Uniunea Europeană, Aradul a atras, în municipiu și județ, în mediul public și privat, peste un miliard de euro. Este singurul oraș din România conectat la rețeaua europeană de autostrăzi și cu cale ferată pentru tren de mare viteză, pentru transport de marfă și de călători.  La 20 km de municipiul reședință de județ, în orașul Curtici, funcționează cel mai mare terminal intermodal pe cale ferată, care face legătura între porturile Constanța și Rotterdam, cu cel mai ecologic mijloc de transport, trenul.

Evoluția Aradului se accelerează în anul 2004, când orașul se transformă într-un imens șantier. Punând în operă filosofia conform căreia dezvoltarea organică a unui oraș și administrarea acestuia se întemeiază pe o viziune pe termen mediu și lung și nu pe realizarea unor proiecte care să „ia ochii” alegătorilor, noua administrație locală a început, inginerește, realizarea unor mari proiecte de infrastructură.

A început reconstrucția orașului de la temelie tocmai pentru a asigura o construcție trainică. Principalele axe rutiere ale orașului au fost integral modernizate. Construcţia centurii Aradului în regim de autostradă este, de asemenea, o realizare de care administrația orașului este mândră. Pe liniile de tramvai modernizate pe o lungime de 38 km, circulă acum și tramvaie ca la Munchen ori Viena. Astăzi, administrația Aradului a accesat fonduri europene pentru înnoirea parcului de tramvaie și pentru cumpărarea de autobuze electrice.

Au fost achiziționate 6 tramvaie noi de ultimă generație, se vor mai achiziționa 28 de astfel de mijloace de transport în comun, iar alte 20 de vagoane vor fi modernizate.

Gradul de canalizare a orașului a ajuns de la 54% în 2004, la 96%, realizându-se, în perioada 2004 – 2012, și 110 km de rețea de canalizare pluvială nouă.

Peste 600 apartamente au fost izolate termic, iar în zona de locuințe sociale au fost construite opt blocuri cu 310 de apartamente pentru persoanele nevoiașe din municipiu.

Unitățile de învățământ administrate de Primărie (grădinițe, gimnazii și licee) s-au schimbat și ele, după investiții de peste 22 milioane euro făcute în perioada 2004-2016. Aradul este și mai verde după ce s-au plantat mii de pomi și s-au așezat rulouri de iarbă, irigate automat în multe zone. În plus, arădenii au redescoperit bicicleta, un mijloc alternativ de transport, ecologic, nepoluant, după ce a fost inaugurată o rețea de piste de biciclete de 122 km, cea mai lungă realizată în țară.

În anul 2004, Aradul se situa pe locul 19 în clasamentul indicatorilor economici, iar acum statistica arată că între anii 2008 – 2017 creșterea economică a dus la următorul clasament:
Locul 1 – Ilfov (generat de dezvoltarea Bucureștiului)
Locul 2 – Argeș, generat de producătorul auto Dacia
Locul 3 – Arad.

În anul 2004 Aradul exporta bunuri în valoare de 500 milioane euro. În anul 2018, Aradul a avut o balanță comercială pozitivă, exportând produse în valoare de 3,3 miliarde euro și importând în valoare de 2,9 miliarde euro. Din punct de vedere al exporturilor și importurilor realizate în 2018, clasamentul se prezintă astfel:

1. București – exporturi 10,482 mld euro / importuri 22,556 mld euro
2. Timiș – exporturi 6,411 mld euro / importuri 5,548 mld euro
3. Argeș – exporturi 5,775 mld euro / importuri 4,370 mld euro
4. Arad – exporturi 3,331 mld euro / importuri 2,930 mld euro
5. Brașov – exporturi 3,300 mld euro / importuri 2,963 mld euro

În perioada 2004 – 2018 au fost modernizate
– grădinițe, 32 din cele 39 existente = 82%
– școli generale, 12 din cele 17 existente = 71%
– licee, 17 din cele 20 existente = 85%

În anul 2021 (când Aradul va fi oraș partener cu Timișoara în deținerea titlului de Capitală Europeană a Culturii), municipiul Arad va fi primul oraș din România care va avea iluminat public ecologic cu corpuri LED, în procent de 100%. Rețeaua de iluminat public a fost extinsă până în anul 2018 cu 9850 puncte luminoase noi, prin fonduri accesate prin programul de cooperare Româno-Elvețian.

(Din ediția specială TB 86 – „ENJOY TRANSYLVANIA!” – mai/iunie 2019)

Total
136
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Autostrada Cluj – Mureș se apropie de final

Articolul următor

Creații pentru Max Mara și Maison Margiela, confecționate chiar în județul Mureș. Cristina Hâncu, Târnava Sighișoara: „Să fii în România și să fii în industria textilă e foarte greu”

Citește si:
Total
136
Share