Arad Enjoy Transylvania Infrastructura Judete Transport Ultimele stiri

[Enjoy Transylvania!] Arad: 15 ani de dezvoltare, 15 ani de creștere economică

„Nu există autoturism nou în Europa care să nu aibă în componența sa o componentă „Made in Arad”! Acest lucru se datorează puternicei industrii din domeniul automotive din zonele industriale ale Aradului. Doar în municipiu funcționează șapte zone industriale! În județ avem una dintre singurele zone libere funcționale din România, care oferă facilități consistente companiilor non-UE”, spune, cu mândrie nedisimulată, primarul Aradului, Gheorghe Falcă. De la alegerea sa în funcție, în anul 2004, numărul angajaților din oraș aproape s-a dublat. Astăzi, Aradul are un șomaj miraculos: 0,5% în municipiu, 1,3% în județ.  Raportul între angajații din sistemul privat raportat la sistemul public a ajuns la 6,2. Dacă excludem Bucureștiul din acest clasament, putem observa, conform datelor statistice, că Aradul are cel mai bun raport din țară. Iată de ce prestigioasa revistă Forbes a desemnat Aradul a 5-a cea mai bună destinație de afaceri din România!

La intersecția dintre Europa Centrală și de Est, Aradul este un reper al dezvoltării din fonduri europene. Începând cu anul 2007, de la aderarea României la Uniunea Europeană, Aradul a atras, în municipiu și județ, în mediul public și privat, peste un miliard de euro. Este singurul oraș din România conectat la rețeaua europeană de autostrăzi și cu cale ferată pentru tren de mare viteză, pentru transport de marfă și de călători.  La 20 km de municipiul reședință de județ, în orașul Curtici, funcționează cel mai mare terminal intermodal pe cale ferată, care face legătura între porturile Constanța și Rotterdam, cu cel mai ecologic mijloc de transport, trenul.

Evoluția Aradului se accelerează în anul 2004, când orașul se transformă într-un imens șantier. Punând în operă filosofia conform căreia dezvoltarea organică a unui oraș și administrarea acestuia se întemeiază pe o viziune pe termen mediu și lung și nu pe realizarea unor proiecte care să „ia ochii” alegătorilor, noua administrație locală a început, inginerește, realizarea unor mari proiecte de infrastructură.

A început reconstrucția orașului de la temelie tocmai pentru a asigura o construcție trainică. Principalele axe rutiere ale orașului au fost integral modernizate. Construcţia centurii Aradului în regim de autostradă este, de asemenea, o realizare de care administrația orașului este mândră. Pe liniile de tramvai modernizate pe o lungime de 38 km, circulă acum și tramvaie ca la Munchen ori Viena. Astăzi, administrația Aradului a accesat fonduri europene pentru înnoirea parcului de tramvaie și pentru cumpărarea de autobuze electrice.

Au fost achiziționate 6 tramvaie noi de ultimă generație, se vor mai achiziționa 28 de astfel de mijloace de transport în comun, iar alte 20 de vagoane vor fi modernizate.

Gradul de canalizare a orașului a ajuns de la 54% în 2004, la 96%, realizându-se, în perioada 2004 – 2012, și 110 km de rețea de canalizare pluvială nouă.

Peste 600 apartamente au fost izolate termic, iar în zona de locuințe sociale au fost construite opt blocuri cu 310 de apartamente pentru persoanele nevoiașe din municipiu.

Unitățile de învățământ administrate de Primărie (grădinițe, gimnazii și licee) s-au schimbat și ele, după investiții de peste 22 milioane euro făcute în perioada 2004-2016. Aradul este și mai verde după ce s-au plantat mii de pomi și s-au așezat rulouri de iarbă, irigate automat în multe zone. În plus, arădenii au redescoperit bicicleta, un mijloc alternativ de transport, ecologic, nepoluant, după ce a fost inaugurată o rețea de piste de biciclete de 122 km, cea mai lungă realizată în țară.

În anul 2004, Aradul se situa pe locul 19 în clasamentul indicatorilor economici, iar acum statistica arată că între anii 2008 – 2017 creșterea economică a dus la următorul clasament:
Locul 1 – Ilfov (generat de dezvoltarea Bucureștiului)
Locul 2 – Argeș, generat de producătorul auto Dacia
Locul 3 – Arad.

În anul 2004 Aradul exporta bunuri în valoare de 500 milioane euro. În anul 2018, Aradul a avut o balanță comercială pozitivă, exportând produse în valoare de 3,3 miliarde euro și importând în valoare de 2,9 miliarde euro. Din punct de vedere al exporturilor și importurilor realizate în 2018, clasamentul se prezintă astfel:

1. București – exporturi 10,482 mld euro / importuri 22,556 mld euro
2. Timiș – exporturi 6,411 mld euro / importuri 5,548 mld euro
3. Argeș – exporturi 5,775 mld euro / importuri 4,370 mld euro
4. Arad – exporturi 3,331 mld euro / importuri 2,930 mld euro
5. Brașov – exporturi 3,300 mld euro / importuri 2,963 mld euro

În perioada 2004 – 2018 au fost modernizate
– grădinițe, 32 din cele 39 existente = 82%
– școli generale, 12 din cele 17 existente = 71%
– licee, 17 din cele 20 existente = 85%

În anul 2021 (când Aradul va fi oraș partener cu Timișoara în deținerea titlului de Capitală Europeană a Culturii), municipiul Arad va fi primul oraș din România care va avea iluminat public ecologic cu corpuri LED, în procent de 100%. Rețeaua de iluminat public a fost extinsă până în anul 2018 cu 9850 puncte luminoase noi, prin fonduri accesate prin programul de cooperare Româno-Elvețian.

(Din ediția specială TB 86 – „ENJOY TRANSYLVANIA!” – mai/iunie 2019)

Related posts

170.200 de femei din Regiunea Centru beneficiare ale unui proiect privind prevenția cancerului de col uterin

Ligia Voro

Se pregăteşte un nou mini-mall în Timişoara

Robert Bloancă

Program de investiții de 66 mil. euro în centre de colectare și prelucrare fructe

Stefana Muresan

Guvernul va finanța Baia Mare dacă ajunge capitală a tineretului

Nora Dumitrescu

Fabrica de ambalaje Exonia începe de mâine producția de ambalaje pentru parafarmaceutice. Spitalele le vor putea procura fără adaos comercial

Papuc Irina

USAMV Cluj-Napoca și-a completat patrimoniul cu o plantație viticolă de 65 ha în județul Sibiu: educație antreprenorială pentru un viitor punct turistic

Ion Surdu

Eveniment marca BusinessMark: Optimizarea și automatizarea: cele două „must-uri” în lanțul de aprovizionare

Papuc Irina

ATENOR: 80 million euros for HERMES BUSINESS CAMPUS

Ionut Oprea

Compania Pony din Mediaș a vândut echipamente de echitație de 500.000 de euro

Stefana Muresan

Sibiu Quality Days, de Centenar: Cum asiguri calitatea când provocarea cere dezvoltare

redactia

Pe aeroporturile Transilvaniei se reiau zborurile regulate spre Vestul Europei

Nora Dumitrescu

Linia de producţie Bell Helicopters ar putea fi mutată din Texas la Braşov

Stefana Muresan

FOTO: Zile spectacol la Oradea, a fost celebrat fenomenul Art Nouveau

Ligia Voro

Primăria Oradea i-a premiat pe cei mai importanți contribuabili din 2019

Traian Dan

Antonio Souvannasouck, președinte PRBAR: “Problema pieței de asigurări este că este foarte mică, nedezvoltată”  

Ligia Voro

Investițiile continuă: CBRE gestionează proiecte de construire și amenajări interioare de peste 80 milioane de euro

Papuc Irina

Banca Transilvania și-a modernizat 27 de sedii în pandemie

Nora Dumitrescu

Producătorul portughez de componente auto Coindu angajează 125 de oameni pentru fabrica de lângă Arad

redactia

Grupul TERAPLAST și-a adus la Marketing omul care a revigorat Farmec și Gerovital

Stefana Muresan

Măsuri suplimentare pentru siguranța resursei umane și a mărfurilor în parcul logistic Urbano Cluj Vest pentru a finaliza lucrările la termen

Ligia Voro

Plimbări gratuite pe râul Timiș, cu hidrobiciclete, catamaran și canoe – program transfrontalier din fonduri europene

redactia

Ministrul Muncii: „Va urma un prim val de măsuri pentru angajatori, dar şi pentru angajaţii nevoiţi să intre în şomaj tehnic”

Ion Surdu

Producătorul de cabluri IPROEB Bistrița, creștere cu 6,6 mil. lei a veniturilor și cu 1,9 mil. lei a profitului net

Stefana Muresan

Timișul și Aradul, pe primele poziții în topul tranzacțiilor cu terenuri agricole; Bistriţa Năsăud, la coada clasamentului

Stefana Muresan

Leave a Comment