Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Made in Cluj, purtat la New-York și Los Angeles. Concepto – brandul românesc creat de două surori cu mașina de cusut a bunicii

În aceea dimineață aveam mari emoții. Conduceam către Cluj, abia se iveau zorii zilei și mă întrebam: oare cum sunt cele două românce de a căror creație s-a îndrăgostit chiar și celebra și excentrica Lady Gaga? Cum se simt, cum își tratează interlocutorul două femei a căror imaginație, determinare și putere de a crede în viziunea lor le-a propulsat creațiile până la cele mai elitiste și mult râvnite cercuri. Și este justificată întru totul această predilecție, întrucât hainele acestor două femei cu care mă voi vedea azi sunt breathtaking. Îndrăznețe, futuriste, emanând putere și senzualitate, creațiile lor vor „îngenunchea” orice devorator de stil. Deși rolul meu este să descopăr afaceri de succes și să le povestesc lumii, mărturisesc că nimic nu mă fascinează mai mult decât oamenii din spatele lor și dacă nu văd umanitatea din ei, atunci îmi consum resursele pentru o cauză pierdută. De aceea, mă întreb tot timpul, înainte de interviuri, cum sunt oamenii cu care urmează să interacționez. Anda și Ane m-au cucerit prin sinceritatea lor, nu doar în relațiile interumane, dar și în abordarea lor de business, căci în fashion, trebuie să recunoaștem, s-a pierdut corectitudinea printre îndemnurile de a consuma în termeni de cantitate și nu de valoare, mai mult compulsiv decât justificat, creând o constantă avalanșă de achiziții, pe un substrat de vulnerabilitate. La Concepto veți descoperi altceva.

Am văzut în ele două fetițe îndrăgostite de mașina de cusut a bunicii, curioase ce minuni pot crea două mâini dibace, dar și două femei antreprenoare, care au cunoscut duritatea mediului de business și riscul de prăbușire a ani întregi de dăruire. Nu cred că există oameni care au în spatele lor numai istorii fericite, dar importantă este lupta pe care o ducem, nu lejeritatea cu care ne vin toate. Așadar, vă invit să descoperiți, pas cu pas, istoria Concepto, un brand sută la sută românesc care poate topi inima și celor mai extravagante celebrități, dar care ia atitudine împotriva poluării mediului și-ți va spune, cu toată responsabilitatea, că nota de plată pentru consumerism o vom plăti cu toții. Scump.

Moștenirea bunicii

Dacă sunteți în căutare de ceva exclusivist, non convențional, sobru sau, dimpotrivă, feminin și senzual, într-un concept unic, aveți încrederea că România are designeri care pot să ofere toate acestea și veți avea surpriza să descoperiți că la Cluj, la etajul unui showroom cochet de pe strada Observatorului se produc piese unice, purtate chiar și de celebrele Lady Gaga, Toni Braxton, Ariana Grande sau Chiara Ferragni. Sunt piese unice, dezvoltate în linii „premium” și „basic”, sub brandul Concepto – o fantezie a două surori, Anda Feher și Ane Paszkany – care nu s-au mulțumit niciodată cu convenționalul. În lupta cu faded clothes au pornit cu o mașină de cusut Singer – moștenirea bunicii lor – iar imaginația lor a crescut organic într-un brand. Nu era neapărat un plan bine structurat, pus de foaie, cu KPI-s de îndeplinit la trimestru.

„Noi nu am perceput niciodată haina ca pe o necesitate strict funcțională. Ne doream lucruri unice și încă de când eram adolescente umblam de la un atelier la celălalt, având tot felul de idei pe care încercam să le punem în practică. Nu ne-am gândit neapărat că are potențialul să ajungă o afacere. Clienții au început să apară într-un mod natural, firesc, de la prietene și cunoștințe, cărora le plăcea ceea ce vedeau la noi”, îmi povestesc Anda și Ane.

Foto: Ioana Grama

„Eu am avut o perioadă în care am dansat peste tot în țară, iar banii pe care îi câștigam îi investeam tot în costumație. Îmi plăcea să le fac colegilor mei de dans tot felul de costume, aripi, te miri ce îmi venea în cap. Am învățat să cos alături de bunica din partea tatălui. Mi se părea fascinant cum aranja dantela sub piciorușul de cusut și îi dădea forma perfectă. Mașina de cusut este funcțională și până astăzi. Cred că pe la 12 ani mi-a cumpărat mama o pereche de blugi. Și nu-mi plăceau, erau mult prea basic. Am luat foarfecele și m-am apucat de lucru, cred că mi-a luat două săptămâni să trag fir cu fir din ei”, rememorează Ane, visătoarea familiei. Este îndrăgostită de forme noi, neobișnuite și îi place să creadă că totul este posibil. Spune că uneori optimismul său poate părea himeric, dar a fost întotdeauna salvator. De cealaltă parte, Anda e exactă, calculată, ține în frâu finanțele firmei și are responsabilitatea de a gestiona afacerea. A făcut jurnalism, marketing și business. Ane râde și spune că anume aceste calități antagoniste le-a ajutat să creeze ceea ce este Concepto astăzi. În iunie, brandul a împlinit 7 ani.

„Noi funcționăm împreună foarte bine. Dacă suntem în groapă, eu privesc numai în sus și o trag și pe ea. Când eu sunt prea visătoare, ea mă ajută să mă ancorez în realitate. Așa am reușit să ne ambiționăm una pe alta”.

Concepto: de a unde a pornit totul

Ane și Anda își aduc aminte acum că la început credeau că dragostea pentru haine și puțină determinare e tot ce trebuie pentru o afacere în fashion.

„Noi am luat totul foarte ușor, apoi problemele ne-au lovit din plin. Ne gândeam: ce poate fi greu? Deschizi un atelier, angajezi niște oameni frumoși și pornești la drum. A fost un fel de slap in the face”. Cel mai greu a fost consolidarea unei echipe. Pare incredibil, dar oamenii nu se mai văd muncind la o mașină de cusut și văd acest job oarecum robotizat, deși este exact invers: cere și te învață multă imaginație.

„Am început cu un spațiu mic, în chirie și cu o echipă formată din patru persoane – un domn pentru produsele din piele, care putea duce produsul de la schiță, tipar, croi la produsul finit. Era un adevărat maestru. Din păcate, a decedat recent. Îi ducem cu toții lipsa. Aveam și trei angajate la mașinile de cusut. Așa a mers doi ani. Ne-am tot mutat de colo-colo, echipa a fost în continuă schimbare. După ce stabilești identitatea unui brand și îi dai o imagine e foarte greu să găsești o echipă pe care să poți conta oricând, care să funcționeze bine împreună. Aceasta a fost cea mai mare provocare. A doua este legată de furnizori. De multe ori ți se promite continuitate, apoi riști să rămâi fără stofe și fără soluții. Apoi a fost foarte greu să înțelegem cu ce fel de furnizori trebuie să lucrăm, cine poate să ne asigure calitatea pe care ne-o dorim. Să-i găsim a fost destul de greu. Când am întrebat de cei din industrie, ni s-a răspuns cu mare reticență că nu știu nici ei foarte multe”, explică Anda. Cele două surori spun că n-au înțeles reticența colegilor din fashion, mai ales că există loc pentru fiecare.

„E ca și în domeniul gastronomic, unde nimeni nu-și vinde rețeta. Sigur că eram nedumerite de această abordare, căci noi credem că dacă ești bun în ceea ce faci, atunci vei rămâne la fel de bun, indiferent dacă mai apar cinci branduri pe piață”, confirmă Ane. Prin cercetare și prezența la târguri internaționale, Anda și Ane au găsit furnizori de calitate și au stabilit relații de business. „Pe partea de accesorii avem furnizori din Italia. Ne-am dat seama în timp că oferă cea mai bună calitate. Lucrăm și cu furnizori din România, dar și ei importă de la producători din Olanda. Pielea o aducem din Viena”. Astfel, Concepto și-a turat motoarele, devenind cunoscut și purtat de vedete internaționale din New-York, Los Angeles, Londra, Berlin, Milano, dar și din alte orașe europene.

Când Lady Gaga a descoperit Concepto

Ane și Anda își aduc aminte perfect și acum dimineața în care au descoperit că celebra cântăreață americană Lady Gaga a purtat o rochie marca Concepto. I-a plăcut atât de mult, încât a decis să posteze pe contul ei de Instagram câteva fotografii, etichetând brandul Concepto, ceea ce, se pare, nu fac vedetele foarte des.

„Țin minte foarte bine acea zi. Trebuia să mergem în vacanță, la schi. La 7.00 dimineața suna telefonul cu disperare, primeam mesaje de la Ane. Nu înțelegeam ce se întâmplă, mă și temeam să mă apropii de telefon. „Ai văzut? Tu ai văzut cine ne poartă rochia”?, am citit. Apoi am aflat marea noutate. Toată lumea ne-a felicitat, simt și acum acele emoții. Ne bucurăm foarte mult pentru această experiență. A fost oarecum neobișnuit din partea Lady Gaga că a etichetat Concepto de pe pagina ei personală, fără să fie nevoită să facă asta”, rememorează Anda. Evident, în mediul online nu poate exista un cadou mai frumos decât un „tag” de la o vedetă internațională. În afară de explozia de imagine, surorile Concepto spun că le-a marcat cel mai mult dorința absolut curată, fără vreun interes mercantil, a Lady Gaga de a aprecia munca lor. Restul, vin de la sine.

„PR-ul este o artă în sine și cred că PR cu bani poate să facă oricine, pe când ceea ce a făcut Lady Gaga a fost o recunoaștere absolut sinceră. În acel showroom erau mii de produse, dar ea a ales anume Concepto”.

Big american dream

Produsele Concepto se regăsesc în New York și Los Angeles, prin intermediul showroom-urilor pentru celebrități. Așa a și ajuns Lady Gaga să cunoască brandul românesc. De obicei, aceștia urmăresc designeri din întreaga lume și brandurile cu potențial, îi contactează și le propun colaborări. De obicei, o colecție întreagă este trimisă în fiecare magazin, apoi totul ține de noroc. Totuși, acest tip de colaborare presupune riscuri, iar Anda și Ane au decis să-și schimbe modelul de business, alegând mai mult certitudinea decât faima la întâmplare.

„Acum am restrâns destul de mult colaborările cu showroom-urile, deoarece implică riscuri. Unele colecții nu mai pot fi vândute, după ce sunt returnate, pentru că sunt deteriorate. Evident, unele pierderi se convertesc în imagine și atunci oricum există un pozitiv, dar unele rămân pierderi neconvertibile în beneficii și e mai bine să avem o strategie sigură”.

Astfel, strategia sigură s-a dovedit a fi deschiderea unui showroom fizic în Cluj-Napoca, unde clientele pot cumpăra piese din colecțiile premium și basic, dar pot opta și pentru produse „custom-made”. Acum echipa este formată din cele două surori, un designer, un angajat pe marketing și unul pe PR și trei angajate la mașinile de cusut. Atelierul se află chiar deasupra showroom-ului, acolo unde, de fapt, se întâmplă toată magia. Acolo hainele iau formă – de la brainstorming, alegerea culorilor și texturilor, apoi de la schiță la produs finit.

Moda trebuie să redevină responsabilă

Vă spuneam la început că la Concepto nu veți găsi doar piese fancy și două tinere interesate de propriul business. Una din provocările cu care se confruntă cele două antreprenoare este lipsa capacităților în România de a recicla materii, fără a dăuna mediului. După multe cercetări, fondatoarele brandului au ajuns la concluzia că doar câteva firme pot recicla și doar denim. În aceste condiții, dezideratul de fashion sustenabil promis astăzi consumatorilor de multe branduri este doar o copertină după care se ascund, totuși, multe vulnerabilități.

„Acum toți obișnuiesc să spună că fac fashion sustenabil. Noi lucrăm acum la un proiect foarte mare și ne-am dat seama că, de fapt, e doar o copertină în spatele căreia se ascund foarte multe branduri. Nu acuz pe nimeni, acesta este adevărul. În primul rând, este imposibil să fii sustenabil, pentru că nu sunt companii care să recicleze textile. Noi ne luptăm deja mai mult de un an, căutăm companii care chiar să recicleze. Ni s-au închis telefoanele în nas, pentru că am întrebat cum anume se reciclează textilele. Toți incinerează, de fapt, iar noi ne-am permis să spunem că asta nu înseamnă reciclare. Am căutat și în Europa și am găsit o companie care reciclează doar denim. Facem pași mici ca să rezolvăm această problemă. Colecția noastră de vară este, în mare parte, din bumbac. Am schimbat și furnizorii și materialele, dar ne dorim să lansăm și un proiect prin care să facem cunoscută problema și apoi să vedem ce putem face”, explică Anda.

„Noi pierdem în acest moment și vom avea de pierdut mult, dacă nu avem grijă și nu suntem mai asumați. Industria de fashion este al doilea cel mai mare poluant după industria petrolieră. Este oarecum un sentiment de vină. Noi suntem dispuse să ne asumăm niște pierderi care, oricum, mai târziu sau mai devreme vor veni, dar vrem să venim cu un alt concept, lumea chiar să înțeleagă conceptul de calitate și de ce se răsfrânge asupra tuturor. Este dovedit statistic deja că 85 la sută din produsele pe care le cumpărăm, nu le folosim. Trebuie să ne oprim, trebuie să ne schimbăm”.

Cine sunt clientele Concepto

Fondatoarele Concepto sunt convinse: clientele lor au un element în comun – știu să aprecieze calitatea, ceea ce înseamnă și durabilitate. „De multe ori sunt femei de business, dar nu numai, care cunosc și apreciază stilul și calitatea, ceea ce este cel mai important. Noi chiar nu facem rabat la așa ceva. Pentru că oferim calitate, poate nu oricine își permite un astfel de preț. Când vine vorba de premium și custom-made, desigur prețurile tind să crească. Dar calitate înseamnă și durabilitate. De exemplu, o geacă produsă de Concepto poate rezista și 20 de ani”.

Ce te menține pe piață

Acum câțiva ani, Concepto trecea prin prima criză. Echipa nu era „șlefuită”, produsele nu se vindeau așa cum ar fi trebuit, iar din cauza că vânzările nu ajungeau la plafonul dorit, nu puteau fi susținute plățile pentru furnizori, facturi și salarii. A fost o criză de aproape șase luni. Atunci Ane și Anda aproape că s-au resemnat.

„În ziua când îți vine să pui lacăt pe ușă, mai rezistă o zi și apoi încă o zi. Atunci a fost momentul când nu credeam că mai ieșim la suprafață. Sună clișeic, dar dacă ar fi să dăm un sfat e acela de a nu te da bătut niciodată. Cred că te menține și o doză de nebunie, și oamenii care cred în tine atunci când tu ești jos”.

Pentru a reveni în forță, Anda și Ane au schimbat designerul, echipa și au construit de la zero un alt site, au învățat ele să facă fotografie ca să poată transmite starea potrivită pentru piesa potrivită. Acum, vânzările generate de site constituie peste jumătate din volumul total, iar restul sunt asigurate de partea de show-room, unde clientele găsesc piese din colecțiile dezvoltate sau produse costum-made.

Acum, Concepto colaborează cu un brand din Arabia Saudită. Mai exact, în micul atelier de la Cluj sunt cusute piese de lux, ready to wear, care sunt vândute apoi pe piața europeană. Colaborarea ajută echipa să-și mențină veniturile constante, contribuind cu aproximativ 40 la sută la veniturile companiei.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Provocări și previziuni despre IT-ul românesc: „Noi am reușit în ciuda faptului că suntem în România, nu datorită faptului că suntem în România”

Articolul următor

Universități din Cluj și Timișoara, acorduri cu mediul de business

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share