Antreprenori Fiscalitate IMM

Datoriile restante la ANAF, eșalonate

Guvernul a aprobat, joi, aplicarea procedurii alternative simplificate de acordare a eșalonării la plată pentru cel mult 12 luni, pentru obligațiile bugetare principale și accesorii a căror scadență de plată s-a împlinit după data la care a fost declanșată starea de urgență și până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.

Totodată, Executivul a decis prelungirea până la 25 decembrie a perioadei în care nu se percep dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale neachitate la termen, a căror scadență s-a împlinit după declanșarea stării de urgență.

Până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităților fiscale oferite corespunzător situației sale fiscale.

Beneficiari ai facilității de eșalonare simplificată sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal.

Această măsură are ca scop, pe de o parte, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformării la plată, pentru contribuabilii aflați în dificultate generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19, iar pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat.

Condiții

Pentru acordarea eșalonării contribuabilul, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să depună
cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare;
b) să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență și neachitate ulterior.
c) să nu se afle în procedura insolvenței;
d) să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;
e) să aibă depuse toate declarațiile fiscale;
f) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art.25 și 26 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.

Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii aflați în insolvență pentru obligațiile curente născute după declararea stării de urgență, dar și cei care au eșalonare la plată conform Codului de procedură fiscală.

Întrucât eșalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanții, legiuitorul, în acord cu mediul de afaceri și ceilalți parteneri sociali, a instituit plata unei dobânzi. Nivelul de dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an (față de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere).

Debitorul poate solicita modificarea eșalonării prin includerea în eșalonare a obligațiilor născute după acordarea eșalonării la plată de 2 ori pe perioada eșalonării.

Dacă debitorul pierde eșalonarea, poate solicita menținerea acesteia tot de 2 ori.

Debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare, care poate cuprinde rate diferențiate de plată.

Avantajele acestei măsuri:

      • este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020;

      • este o procedură simplificată de acordare a eșalonării la plată, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgență. Față de procedura normală de acordare a eșalonării, potrivit Codului de procedură fiscală, procedura și documentele depuse de debitori sunt simplificate, în sensul că se acordă eșalonare numai în baza unei cereri, fără a fi depuse alte documente.

      • termenul de soluționare este mult diminuat – 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situației fiscale a debitorului;

      • se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată;

      • nu se constituie garanții, ținând cont de termenul scurt de acordare eșalonării la plată (12 luni), de situația dificilă cu care se confruntă contribuabilii din perspectiva lichidităților financiare mult diminuate față de perioada anterioară intrării în starea de urgență, precum și de necesitatea susținerii mediului de afaceri pentru revitalizarea activității;

      • nu se consideră a fi restante obligațiile bugetare pe perioada eșalonării la plată;

      • pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată;

      • debitorul poate solicita, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, modificarea eșalonării la plată prin includerea în eșalonare a obligațiilor ce constituie condiție de menținere a valabilității acesteia;

      • debitorul poate menține eșalonarea la plată, pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eșalonare.

Related posts

Compania Canadiană Celestica face concedieri colective la Borş

Traian Dan

Europa: 550 de milioane de Euro pentru 120.000 de IMM-uri din România

Gruita Ienasoiu

foodpanda oferă opțiunea de livrare fără contact între livrator și client

Ligia Voro

Partener StartUP- Pachete de finanțare de peste 40.000 euro pentru înființarea de start-up-uri în regiunea de Nord-Vest

Stefana Muresan

IMM-urile propun un program de măsuri pentru relansarea economică a României

Traian Dan

Producătorii magiunului de prune Topoloveni au donat peste 1.300 de borcane cu magiun centrelor de carantină

Papuc Irina

Producătorii de brânzeturi artizanale din Cluj, cu stand în rețeaua Moldovan

Nora Dumitrescu

1.120.000.000 de euro: Suma pe care România o primește de la Comisia Europeană pentru combaterea efectelor Covid-19

Ion Surdu

Covid-19: Adobe România oferă angajaților câte 250 de dolari pentru amenajarea biroului de acasă

Papuc Irina

Investiție inedită la poalele Tâmpei: doi brașoveni au transformat propria curte în glamping

Ion Surdu

Politehniștii băimăreni au învățat cum să își facă un plan de afaceri

Nora Dumitrescu

Noi măsuri în sprijinul beneficiarilor programului Start-Up Nation – ediția 20

Ligia Voro

Cooperativa Timlactagro – primul său magazin din Timişoara cu produse lactate, pita de Pecica, salamul de Salonta și slana bănățeană de ciuperci

Stefana Muresan

Producătorul de piese de mobilier Euro­comfil Invest din Târgu Lăpuş, afaceri de 10 mil. euro

Stefana Muresan

Firmele mici, baza economiei Maramureșului: 1,1 miliarde euro

Nora Dumitrescu

Reprezentanți ai mediului de afaceri au creat o platformă pentru spitalele care au nevoie de ajutor

Ion Surdu

Producătorul de mobilă Conalcri Prod din Măieruş, judeţul Braşov, afaceri de 6 mil. euro. Printre clienți, retailerii Naturlich și Leroy Merlin

Stefana Muresan

Măsuri active pentru firmele care își mențin angajații și care fac angajări

Traian Dan

Exemplu de mobilizare: Cum s-au reinventat restaurantele în plină criză, cu ajutorul producătorilor locali

Ion Surdu

Plan de angajare pentru românii întorși în țară din diaspora propus de ARCA

Traian Dan

S-a lansat Federația Patronatelor Femeilor Antreprenor

Stefana Muresan

Alianța SUA – România prinde rădăcini la Târgu Mureș. Jim Rosapepe alături de antreprenori și personalități

Ligia Voro

Antreprenoriatul feminin clujean, reprezentat la Parlamentul European, de Asociația Femeilor de Afaceri Cluj

Stefana Muresan

Carmangeria Pasini – atelier de cârnați și salamuri crud-uscate după rețete italiene

Stefana Muresan

Leave a Comment