Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Clujul va trece la un transport public ecologic în opt ani

Orașul cu cele mai multe autobuze electrice din România își propune să aibă transport public complet „verde”, până în 2028, conform platformei Euractiv.

Primarul Clujului a anunțat intrarea în circulație a primelor tramvaie moderne, din bani europeni. Acum un an 20 de noi autobuze electrice s-au adăugat flotei Companiei de Transport Public (CTP). Aceasta a ajuns la 41 autobuze electrice, dintre care 11 prin fonduri elvețiene și 30 prin fonduri europene (Programul Operațional Regional 2014-2020).

Proiectul este descris pe site-ul Comisiei Europene: Îmbunătățirile aduse scurtează durata unei călătorii la jumătate și elimină poluarea fonică. Autobuzele electrice sunt partea cea mai spectaculoasă și mai vizibilă a unui întreg plan de mobilitate sustenabilă, care mai implică modernizarea flotei de tramvaie și troleibuze, crearea de benzi de circulație speciale pentru transportul în comun, modernizarea ticketing-ului, crearea unei scheme de bike-sharing însoțită de o rețea de piste de bicicletă”.

Potrivit primarului Emil Boc, Cluj-Napoca are cea mai mare flotă de autobuze electrice din România și se află în primele 10 orașe din Uniunea Europeană (UE). „Viziunea de ansamblu este ca obiectivul UE – o Europă neutră din punct de vedere climatic până în 2050 să ne găsească și pe noi, cu mult timp înainte, un oraș sănătos, locuibil, cu cea mai bună calitate a vieții și neutru din punct de vedere climatic” a relatat primarul.

Orașul are un plan de mobilitate urbană durabilă. „Este cel mai ambițios plan de pietonalizare sau de creștere a spațiilor pietonale și de creare de piste de biciclete din România”, a menționat Ovidiu Cîmpean, directorul de dezvoltare al Primăriei Cluj-Napoca.

Proiectele de finanțare a planului sunt împărțite în trei faze. Din prima fază au făcut parte primele proiecte de mobilitate urbană: benzi dedicate pentru transportul în comun. Clujul a cumpărat 4 tramvaie moderne, 11 autobuze electrice (din fonduri elvețiene) și a început modernizarea liniilor pentru tramvai. 

În perioada de după aderare, 24 de milioane de euro au fost alocați pentru modernizarea liniilor de tramvai și 20 de milioane în reabilitarea tramei stradale (spații pietonale, arbori, piste de biciclete, piațete noi). Atunci s-a modernizat și sistemul de ticketing al mijloacelor de transport în comun, fiind creat Cluj Bike: rețea de 50 de stații de închiriere de biciclete, dezvoltarea rețelei de piste în Cluj.

Valul doi presupune, până în 2023, finalizarea planului strategic pe care primăria l-a avut pentru zona centrală. Latura de Vest a Pieței Unirii a devenit pietonală, la fel ca și alte străzi care au devenit spații publice cu bănci, arbori, dar și elemente smart: iluminare cu led controlată dintr-o aplicație mobilă, irigații cu senzor de umiditate, bănci cu încărcătoare pentru device-uri electronice, trotinete, biciclete electrice și chiar automobile, Wi-Fi gratuit.

Pentru modernizarea transportului în comun, primăria clujeană atras 106 milioane de euro din POR 2014-2020 pentru 24 de tramvaie moderne de la Astra Arad, 30 de autobuze electrice și 50 de troleibuze. „Obiectivul este ca, până în 2028, întreaga flotă de transport în comun a orașului să fie electrică, verde nepoluantă”, a spus Boc. 

„Astăzi, jumătate din flota publică de transport în comun este nepoluantă. Și pentru asta am utilizat fonduri europene. Cele 106 milioane de euro au fost și sunt investiți pentru ce înseamnă transport verde nepoluant, autobuze electrice, troleibuze, tramvaie, astfel încât să atingem acest obiectiv”.

Urmează să fie lansată licitația pentru execuția unui proiect mare – de 32 de milioane de euro – pentru reamenajarea malurilor Someșului, cu 12 km de piste de biciclete, 14 km de alei pietonale, irigații automate, iluminat cu led.

O parte din proiecte au fost realizate cu proiecte internaționale de soluții. Proiectul reamenajării Someșului este semnat de o echipă de arhitecți din Spania. Realizarea de culoare verzi de mobilitate sustenabilă de-a lungul cursurilor de apă e prevăzută în strategia integrată de dezvoltare urbană, realizată de municipalitate împreună cu Banca Mondială.

Despre faza a treia a planului  s-a vorbit cel mai mult în ultimele luni. Boc spune că trenul metropolitan și metroul sunt obiective fundamentale pentru diminuarea poluării în uraș.

„Transportul pe calea ferată se încadrează în categoria green, asta va însemna utilizarea banilor europeni pentru o mai bună mobilitate a forței de muncă, pe de-o parte, pe de altă parte pentru a crește calitatea vieții și a elimina mașinile din circuitul public, și nu în ultimul rând de a ne adapta la ce se întâmplă în UE, unde trenul devine un mijloc extrem de atractiv.

Pentru metrou am lansat un asemenea proiect și care imediat în perioada următoare va avea aprobat studiul de prefezabilitate, vom urma cu studiul de fezabilitate, licitația, vom utiliza bani europeni, bani naționali, bani locali și bani privați”.

În această fază va fi realizat trenul metropolitan, al cărui studiu de fezabilitate va fi gata în februarie 2021. Se va trece la licitația de execuție și, pentru că se folosește calea ferată existentă, linia va trebui să fie gata până la 31 decembrie 2023, data limită a folosirii banilor europeni.

Studiul de prefezabilitate pentru metrou va fi aprobat de către Cluj și de Guvern, apoi va fi realizat studiul de fezabilitate cu termen de finalizare februarie 2022. Există posibilitatea de folosire a banilor din 2021-2027 pentru implementare, însă finalizarea proiectului va depăși orizontul 2027.

După încheierea proiectelor realizate în centru, până în 2023 va începe o etapă de zone pietonale în cartiere. Noile tramvaie intrate în circulație fac parte dintr-un contract finanțat din bani UE, prin care alte 20 de unități vor fi cumpărate de la Astra Arad și vor ajunge pe șine până în 2023.

În pregătire există alte proiecte de modernizare a parcului auto cu mijloace de transport ecologice: tramvaie, troleibuze, autobuze electrice și chiar autobuze cu hidrogen, inclusiv un proiect de autobuze autonome.

Proiectele complementare folosesc tehnologia pentru a oferi calitate experienței de pieton, biciclist sau beneficiar de transport în comun. Iluminatul led sau copacii plantați de-a lungul străzilor fac parte din această experiență. 

Călătorii CTP pot alege dintre cinci sisteme electronice de plată, dintre care în cel mai nou se poate plăti direct cu cardul bancar, fără atingere. Multe mijloace de transport în comun și spații pietonale au hotspoturi Wi-Fi gratuite și prize USB.

O noutate este introducerea unei aplicații de mobil care va ușura transportul urban. Aplicația Tranzy e un proiect susținut de primărie, care integrează informații despre sistemele de transport în comun și Cluj Bike. Aflată în faza de testare, va oferi informații în timp real despre timpi de așteptare, trafic, poziția pe hartă și disponibilitatea stațiilor de biciclete. 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

ManpowerGroup, relocare în The Light One, asistată de Crosspoint Real Estate

Articolul următor

Vladan Pekovic, numit CEO al Telekom Romania

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share