Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Modificări la Codul fiscal, promulgate de șeful statului: nou termen pentru declarația unică, noi facilități fiscale, dar și noi taxe

Schimbarea termenului până la care se paote depune declarația unică pentru persoanele fizice, angajatorii nu vor datora taxe la stat pentru costurile cu telemunca și pentru costurile de testare epidemiologică și vaccinare sau un nou tip de ajutor financiar netaxabil pe care salariații îl vor putea primi de la angajator – sunt câteva dintre zecile de modificări la Codul fiscal, aprobate de parlament și promulgate de președintele Klaus Iohannis.

Proiectele legislative promulgate de șeful statului pe 18 decembrie prevăd sute de modificări la codurile fiscale. Acestea urmează să fie publicate și în Monitorul Oficial. Documentele au fost adoptate în Parlament încă în 2018, fiind discutate cu mediul de afaceri.

Astfel, una dintre modificările făcute la Codul fiscal prevede că declarația unică pentru persoanele fizice să fie depusă anual până în 25 mai, nu până în 15 martie. O altă modificare prevede că salariații vor putea primi un nou tip de ajutor financiar netaxabil de la angajator – este vorba despre ajutoarele oferite pentru adopție.

De asemenea, banii de vacanță de la angajator vor putea fi taxați dacă depășesc valoarea salariului mediu. Prin acest lucru, practic, Guvernul va limita banii pe care-i pot primi salariații de la angajator pentru serviciile turistice sau pentru cele de tratament, inclusiv transportul, pentru ei și pentru familiile lor, atunci când pleacă în concediul de odihnă. Spre exemplu, în luna octombrie 2020, câştigul salarial mediu nominal brut a fost 5452 lei.

Consolidarea fiscală la impozitul pe profit, care va permite gruparea firmelor, este o nouă măsură care apare prin modificarea legii, precum și deducerea TVA va fi posibilă, după prescripție, și la primirea facturilor de corecție emise din proprie inițiativă.

Modificările mai prevăd că tratamentul fiscal al facturilor neîncasate se va modifica. „Societățile comerciale care se confruntă cu probleme la încasarea facturilor vor beneficia, de anul viitor, de o îmbunătățire a condițiilor în care își pot deduce pierderile provenite din creanțele neîncasate de la clienți. Este vorba de o relaxare a prevederilor fiscale, ce ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2021 și care oferă posibilitatea deducerii integrale a provizioanelor constituite pentru clienții rău-platnici, față de plafonul de 30% impus în prezent. Pentru deducerea integrală, rămân însă în vigoare o serie de condiții: creanța să fie mai veche de 270 de zile, să nu fie garantată și să nu fie asupra unei persoane afiliate”, a explicat Alexandra Smedoiu, partener la Deloitte România, pentru portalul avocatnet.ro.

Într-o altă prevedere se menționează că scăderea costului caselor de marcat din impozit va fi incompatibilă cu scutirea de impozit a profitului reinvestit. „Contribuabilii care la determinarea impozitului pe profit aferent anului 2020 scad costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale achiziționate și puse în funcțiune în anul 2018 și 2019, potrivit Legii nr. 153/2020, pentru care au aplicat în anii respectivi prevederile art. 22, adaugă la impozitul datorat și valoarea impozitului pe profit scutit aferent acestor aparate”, prevede documentul. La articolul 25 din Cod se clarifică: „Cheltuielile reprezentând amortizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, care se scad din impozitul pe profit (…), sunt cheltuieli nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.” Deputații care au venit cu aceste clarificări spun că ele sunt necesare pentru a evita situația în care un contribuabil beneficiază de facilități fiscale multiple pentru aceeași achiziție.

O facilitate fiscală importantă este că angajatorii nu vor datora taxe la stat pentru costurile cu telemunca și pentru costurile de testare epidemiologică și vaccinare. Adică cheltuielile cu telemunca vor deveni cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit.

Plafonul pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare urmează să se dubleze: de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei.

Data de la care trebuie plătite dările fiscale în cazul contractelor de fiducie va fi modificată: începând cu 1 ianuarie a anului următor celui care a fost încheiat contractul.

O altă prevedere din Codul fiscal se referă la stabilirea rezidenței fiscale pentru firmele străine: acestea vor trebui să depună un chestionar la Fisc. Dacă se va ajunge în situația în care firma va avea rezidență fiscală atât în România, cât și în alt stat, vor deveni incidente prevederile unui tratat de evitare a dublei impuneri, dacă acesta există.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ardealul va face jocurile în Asociația Municipiilor

Articolul următor

Baia Mare a prezentat Europei proiectul său de transport ecologic

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share