Potrivit unei Ordonanțe de Urgență din iulie 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va avea acces direct la toate informaţiile privind conturile din bănci ale populaţiei şi firmelor.
Fiscul precizează că „Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare” va fi operat din 11 ianuarie 2021 de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
ANAF reamintește instituţiilor care au conturi financiare pentru persoane fizice şi juridice că sunt obligate ca în 10 zile de la operaționalizarea registrului să trimită la Fisc toate informaţiile financiare privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entități fără personalitate juridică care au deschis conturi între apariția Ordonanței de Urgență și data raportării.
Registrul vine în contextul în care România trebuie să transpună o directivă europeană pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor. Prin „Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare”, reglementat prin OUG 111/2020, ANAF va putea identifica rapid persoanele fizice şi juridice care deţin sau controlează un cont bancar sau de plăţi identificat prin IBAN.
„Registrul permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deţin sau controlează conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului sau casete de valori deţinute la o instituţie de credit de pe teritoriul României”, se arată în OUG 111/2020.