Editorial Energie Energy Mirror Of Romania Slider Ultimele stiri

Pactul Verde, provocarea cea mare pentru economie

Recent, în 7 octombrie, Parlamentul European (PE), ai cărui membri, reprezentanți politici ai statelor membre ale Uniunii Europene, erau fie contra, fie de acord, au dat un semnal foarte clar, chiar asurzitor spre ce se îndreaptă bătrânul continent. Fără putință de tăgadă și fără cale de întoarcere, cel puțin așa pare acum.

Parlamentul European a adoptat, potrivit informațiilor biroului PE în România, “mandatul de negociere referitor la Legea europeană a climei care urmărește să transforme în obligație promisiunile prin care Uniunea s-a angajat să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050”.

Parlamentarii au mai solicitat un plus de 32 de miliarde de euro pentru tranziție, iar “Comisia trebuie să propună, până pe 31 mai 2023, prin procedura legislativă ordinară, o „traiectorie” la nivel european pentru a obține o amprentă neutră de carbon până în 2050”.

Un alt obiectiv ambițios al Uniunii pe care l-au trasat eurodeputații este reducerea cu 60% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. Până acum, UE marșa pe un procent de 40%.

O veste mai puțin bună, mai ales pentru economiile care se bazează pe cărbune, este eliminarea treptată, până cel târziu pe 31 decembrie 2025, a tuturor subvențiilor directe și indirecte pentru combustibilii fosili. În paralel, mandatul de negociere mai amintește de intensificarea eforturilor pentru combaterea sărăciei energetice.

Pentru a atinge aceste niveluri ambițioase, Comisia Europeană, înainte vreme, a stabilit un plan de acțiuni pe care voi încerca să le transpun în chestiuni concrete, adaptate economiei și vieții românești.

Primele ar fi investiții tehnologice ecologice și sprijin pentru inovare în sectorul industrial. Pentru a da un singur exemplu, România poate dezvolta, prin programe de cercetare – dezvoltare – inovare, soluții de captare și stocare a energiei regenerabile, mai ales că utilizarea de energie fotovoltaică, eoliană va fi trendul și nu excepția. Suntem într-un domeniu special pentru că încă, la nivel internațional, se lucrează de ani buni la inventarea bateriei perfecte, fie electrice, fie cu hidrogen.

Un alt domeniu vizat puternic este cel al construcțiilor. Pentru a avea o dezvoltare durabilă, emisii de gaze cu efect de seră spre zero, construcțiile trebuie să se reinventeze. Constructorii trebuie să vină cu soluții eficiente energetic, care să însemne utilizarea a mai puține resurse finite, și să folosească materiale mai puțin poluante. Soluții, cel puțin în această zonă există, și ajută într-o altă direcție – cea a reciclării, un alt punct fierbinte pe agenda spre o Europă verde, în condițiile în care astăzi consumăm și aruncăm.

Inovarea va fi necesară și în industria auto, deoarece, treptat-treptat, motoarele alimentate cu benzină și, mai ales, motorină vor deveni istorie. Sectorul auto în România este dezvoltat, dar și în fața unei reconfigurări de traseu în care trebuie să uite de diesel, în principal, și să lucreze la viitorul electric, autonom, conectat al mașinilor.

Astfel ajungem la o altă acțiune: introducerea unor forme de transport privat și public mai puțin poluante, mai ieftine și mai sănătoase. Am văzut, în ultimii ani, zeci de proiecte ale administrației publice locale și ale companiilor de transport public de atragere de fonduri guvernamentale și europene pentru trecerea la un transport cu vehicule electrice sau hibrid. De asemenea, administrațiile publice trebuie să învețe să impună, prin legislația locală, concepte precum car-sharing sau ride-sharing.

Însă marea provocare rămâne adaptarea marilor companii de transport de mărfuri la Pactul Verde, a fermierilor care uzează de utilaje agricole non-ecologice și a altor sectoare intens poluante.

Deși am amintit deja de sectorul energetic, CE punctează explicit ca acțiune: decarbonizarea sectorului energetic. E clar că asta înseamnă dispariția atât din coșul producătorilor de energie electrică a complexului care utilizează lignitul, înlocuirea cotei sale prin capacitarea altor producători, noi sau deja existenți, lămurirea dacă gazul este sau nu energie de tranziție, ceea ce ridică semne de întrebare legate de activitatea celor doi mari producători – Romgaz și OMV Petrom -, gazelor din Marea Neagră și asupra utilității marilor proiecte de infrastructură de transport gaze naturale. De asemenea, apar întrebări asupra reconversiei distribuitorilor de gaze naturale, a producătorilor de echipamente, utilaje, a prestatorilor de servicii pentru activități conexe producției, distribuției, furnizării de gaze naturale. E un lanț lung și o industrie cu o cifră de afaceri imensă care depinde de cum arată degetul eurodeputaților și a birocraților europeni, în sus sau în jos.

Suntem doar la început, am atins superficial cum se transformă lumea noastră, dar sper să lămurim încet-încet în edițiile viitoare.

Ligia VORO

Publicat în ediția print 97 a revistei Transilvania Business / octombrie-noiembrie 2020

Related posts

Aplicație unică pentru realizarea bugetelor pe anul 2021

Traian Dan

Antreprenorul Mihai Miron vrea să repatrieze 65 de medici români din Franţa și Germania

Stefana Muresan

Orădenii care își plătesc impozitele online pot câștiga o zi de distracție la Aquapark Nymphaea

Traian Dan

Cum ne adaptam afacerea la un viitor incert? Un nou webinar din seria RETHINK STRATEGY: 10 iunie, ora 14:00

Papuc Irina

Roman SA va încheia anul cu o producție de 33 de camioane

Stefana Muresan

GfK: Puterea de cumpărare în Europa 2019. România se află pe locul 32, cu o medie de 5.881 euro pe cap de locuitor

Papuc Irina

Inseminări in vitro în cadrul noului spital public din Timiș

Stefana Muresan

Citadin va reamenaja cartierele Zalăului

Nora Dumitrescu

Hunedoara: Proiect finanţat cu fonduri europene de peste 35,74 milioane euro

Stefana Muresan

Din decembrie, Vodafone va avea un nou director financiar – Marius Corcoman

Ligia Voro

CNAIR, licitație pentru modernizarea Transfăgărășanului

Stefana Muresan

Încep lucrările la viitoarele Băi Sărate din Ocna Mureş, investiție de de 5,9 mil. euro

redactia

Efectele crizei CoVid-19 asupra fondurilor de pensii private

Traian Dan

Rectorul Academiei Naționale de Informații „Mihai Viteazul”, prof. univ. dr. Adrian-Liviu Ivan: „Am convingerea fermă că asigurarea unui nivel cât mai ridicat al culturii de securitate reprezintă cheia gestionării riscurilor de natură cibernetică”

redactia

Michelin: “Am resuscitat învățământul profesional la Zalău. Sunt 3 pe 1 loc”

Nora Dumitrescu

România aşteaptă investiţii străine în valoare de 2,5 mld. euro care vor genera 24.000 de noi locuri de muncă

redactia

Stratulat Albulescu, asistență juridică fondului GapMinder Venture Partners pentru investiția suplimentară în Deepstash

Ionut Oprea

Bolojan anunță reluarea licitațiilor pentru tronsoanele Autostrăzii Transivania

Traian Dan

VGP reports results for first half 2020

Papuc Irina

CORESPONDENȚĂ SPECIALĂ TB – Viitorul Europei, discutat în cadrul unei conferințe internaționale la Sibiu

Stefana Muresan

CJ Arad, împrumut de 50 mil. lei pentru reabilitarea a două drumuri județene

Stefana Muresan

ANRE: În primele 7 luni ale acestui an au crescut importurile de electricitate cu 45 la sută

Papuc Irina

CCIR propune Guvernului un set de 73 de măsuri de relansare a economiei

Traian Dan

Electric Castle a început în forță și îi așteaptă astăzi pe Limp Bizkit

Ligia Voro

Leave a Comment