Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Anul 2021, un pas mai aproape de mașinile care se conduc singure

Chiar dacă pandemia a dat peste cap producția din domeniul automotive, iar criza mondială a semiconductoarelor a accentuat această stare, cei mai mari producători auto s-au adaptat rapid la noile condiții de business. Aceștia au continuat dezvoltarea și lansarea de noi vehicule inteligente, cât și echiparea acestora cu ultimele tehnologii, aducând mai aproape ca oricând visul realizării unei mașini perfect autonome.

 „În această perioadă, lumea a folosit și mai mult tehnologia, ceea ce a condus la creșterea dorinței de a utiliza tehnologia pentru a dezvolta un viitor mai bun și pentru a asigura sustenabilitate. Dezvoltarea rapidă a automobilului electric autonom va revoluționa modul nostru de a gestiona resursele. Va trebui să ne obișnuim să migrăm către conceptele moderne de transport, care, desigur, vor aduce un progres tehnologic semnificativ”, consideră Daniel Metz, Chairman of the Board of Directors NTT DATA Romania.

 Pe zi ce trece, suntem din ce în ce mai aproape de apariția automobilelor capabile să realizeze sigure manevrele șoferului, indiferent de condițiile de mediu sau de drum. Totuși, până când vom vedea aceste vehicule circulând pe șoșea, mai este cale lungă, chiar dacă cu toții cunoaștem progresul tehnologic al ultimelor modele electrice lansate de Tesla, sau cele ale noilor companii care au debutat în această piață.

„Vom continua să oferim clienților și partenerilor din industria automotive expertiza și suportul de care au nevoie pentru rezolvarea provocărilor de business și tehnologice. Este una dintre cele mai competitive industrii, care în acest moment trece printr-o schimbare majoră, un loc în care inovația și sustenabilitatea față de mediu au devenit elemente principale. Este clar că automobilul pe care-l cunoaștem și îl folosim zi de zi se schimbă. Acesta devine mai compact, mai tehnologizat și mai prietenos cu mediul și șoferul, deschizând calea spre inovare și perfecționare”, subliniază Adela Negru, Chief Operating Officer, NTT DATA Romania.

Pentru a înțelege evoluția tehnologică fulminantă a mașinilor autonome din ultimii ani și pentru a afla unde se îndreaptă piața, trebuie să călătorim puțin în timp. Primii pași în această direcție au fost făcuți încă de la introducerea funcționalității de auto-pilot analogic (cruise control) în 1958, la modelul Imperial, de la Chrysler, concept creat de către inventatorul Ralph Teetor. Cum bine știm, evoluția nu s-a oprit aici: la o diferență de doar 10 ani, Daniel Aaron Wisner ne aduce cu un pas și mai aproape, în momentul în care inventează modulul electronic de auto-pilot (Automotive Electronic Cruise Control), mai exact, prima componentă electronică din mașină.

Acest moment a marcat complet evoluția mașinii, dând startul unei întregi avalanșe de componente electronice în următoarele decenii, astfel încât, astăzi, autovehiculul, care altă dată era doar mecanică pură, a ajuns să fie conceput preponderent din electronică și software.

ADAS – Advanced Driver-Assistance Systems

 Această dezvoltare intensă a industriei auto și, implicit, a tehnologiei din spatele acesteia, au rezultat în introducerea conceptului de ADAS (advanced driver-assistance systems), care astăzi stă la baza mașinii inteligente.

Modulul ADAS este compus din diferiți senzori și camere menite să îi ofere șoferului asistență în timpul condusului și să îl protejeze, atât pe el, cât și pe pasageri, de diverse incidente care ar putea apărea, oferindu-le o nouă perspectivă senzorială, mai avansată decât percepția umană.

Printre cele mai cunoscute funcționalități ale sale, se numără: adaptive cruise control (autopilot), lane correction / lane departure warning (controlul direcției și notificarea schimbării de bandă), park assist (asistent de parcare), drowsiness detection (detectează distragerea și oboseala șoferului), night vision (detectează obstacole sau pericole pe timp de noapte) etc.

Toate aceste funcționalități au la bază tehnologii de ultimă oră și reprezintă o arie în continuă dezvoltare în industria automotive. Aici vorbim despre senzori precum:

  • LiDAR (Light Detection and Ranging) – este un dispozitiv de detectare a obiectelor care, folosind fascicule de lumină (laser), creează imagini 3D ale acestora pentru a detecta mult mai eficient potențiale pericole. Acest tip de senzor a fost preluat recent și de către Apple, incorporându-l în noul lor sistem de camere, care are ca prim scop îmbunătățirea focusului camerei, în condiții de lumină scăzută, dar și în scopul de a facilita aplicații care folosesc inteligență artificială pentru a mapa de exemplu interiorul unei camere pentru a o putea „remobila virtual”.
  • Radar – este un sensor care se găsește atât în partea din față cât și în partea din spate a autovehiculului și are ca scopuri principale măsurarea distanței dintre el și celelalte mașini din față sau din spate, cât și viteza lor de deplasare.
  • Camerele – sunt folosite în diverse aplicații în interiorul habitaclului, precum recunoaștere facială și a mimicii feței, pentru a detecta dacă șoferul este obosit sau distras. În exterior, acestea sunt folosite în cadrul modulelor de park assist, night vision, iar în unele cazuri ajung chiar să înlocuiască oglinda retrovizoare clasică.

Dezvoltarea acestor module nu ar fi fost posibilă însă fără introducerea inteligenței artificiale și al machine learning-ului în ecuație, mai ales când vorbim despre procesarea de imagine, unde avem nevoie de algoritmi antrenați care să fie capabili să distingă marcajele și semnele de circulație întâlnite pe drum, cât și diverse obstacole apărute în cale.

 Connected CAR

 Pentru a ne apropia totuși de un nivel de autonomie cât mai ridicat, trebuie să introducem în discuție și conceptul de „connected car”, care presupune conectarea mașinii la internet pentru a folosi sistemul de infotaiment la capacitate maximă, cum ar fi servicii online de muzică precum Spotify, accesul la hărți actualizate, precum Google Maps, Waze, cât și alte opțiuni, cum ar fi rezervări de parcare etc.

În plus, un alt atu al acestei conectivități este accessul la servicii de tip cloud care îi permit mașinii să primească și să transmită în timp real date legate de starea mașinii, diverse informații din trafic. Mai mult de atât, deschide și calea către DoIP (Diagnostic over IP) care oferă funcționalități precum diagnosticarea mașinii de la distanță (remote diagnostics) sau primirea de actualizări de software over the air.

Cybersecurity în Automotive

Multe conexiuni înseamnă, totodată, și multe vulnerabilități, mai ales în cazul în care mașina este conectată la internet. Există o vorbă populară „If something can be hacked, it will be hacked. It’s just a matter of time.”, iar datorită acestui considerent, s-a investit foarte mult în dezvoltarea domeniului de cybersecurity, care include acum și domeniul automotive. Pentru că discutăm în continuare de o mașină autonomă, în pericol sunt atât datele stocate de aceasta, cum ar fi date personale ale conducătorului, istoric GPS, dar și siguranța acestuia în cazul în care cineva ar putea prelua controlul parțial sau total al mașinii.

Pentru a preveni aceste tipuri de atacuri, s-au pus bazele unor reguli și standarde pe care fiecare producător de autoturisme trebuie să îl respecte, iar printre acestea se numără: ISO 26262 – Road Vehicles Functional Safety și ISO/SAE 21434 – Road vehicles Cybersecurity engineering. Un alt rol important îl joacă consorțiul AUTOSAR, care a publicat recent specificațiile pentru ”Intrusion Detection System Protocol”, un protocol menit să detecteze potențiale anomalii sau atacuri și să le raporteze mai departe către V-SOC (Vehicle-Security Operations Center) – un centru de operațiuni de securitate, care au ca scop principal monitorizarea și îmbunătățirea securității unei organizații.

Infrastructură SMART

Un vehicul complet autonom presupune și ca infrastructura să fie complet regândită și restructurată pentru a fi capabilă să comunice cu mașinile și să le ofere acestora toate informațiile de care ar avea nevoie, ceea ce probabil se va întâmpla cândva în viitorul apropiat.

Dar acest fenomen ridică un alt semn de întrebare, ce se va întâmpla cu mașinile „normale”? Mașinile noastre de zi cu zi vor dispărea cu totul când se va trece la noua infrastructură sau vor fi și ele readaptate folosind dispozitive aftermarket?, Mădălina Fântână, Senior Software Developer, NTT DATA Romania.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Oradea va testa autobuzul electric produs de ATP Trucks Automobile Baia Mare

Articolul următor

Amazon a pus ochii pe Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share