Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Crosspoint Real Estate: O nouă etapă pentru industria de automotive

La un an de la șocul major provocat de criza sanitară lanțurilor de aprovizionare și producție, piața spațiilor logistice este unul din segmentele cel mai puțin afectate. Cererea se menține în creștere, alimentată și de creșterea comerțului on-line, iar oferta disponibilă este constantă datorită dezvoltărilor la cerere, de tip BTS.

În cazul spațiilor de producție, lucrurile sunt mai complexe. Măsurile sanitare au necesitat întreruperi ale activității dar și o reorganizare a fluxurilor în cadrul facilităților de producție. Anul 2020 a însemnat un efort semnificativ de reorganizare și eficientizare. Concluzia principală ce reiese în urma acestui efort organizațional este că lanțul logistic și de aprovizionare trebuie reconfigurat. Distanțele dintre furnizorii de produse primare, materii prime și piese sunt foarte mari. Astfel, a căpătat o importanță deosebită conceptul de near-shoring, de aducere în apropierea centrului de producție a furnizorilor și a facilităților satelit. În prezent majoritatea companiilor din industria de automotive caută soluții de relocare a furnizorilor din Asia. Pentru producătorii europeni, zonele interesante din acest punct de vedere sunt Maroc și Estul Europei. Aceste zone au forță de muncă disponibilă și la un nivel de cost scăzut.

În ceea ce privește nivelul investițiilor în facilitățile de producție, în prezent zona imobiliară – la nivel european – atât din punct de vedere al deținerii, cât și al costurilor în cazul închirierii, poate reprezenta între 12 și 15% din investiție. Dacă în cazul producătorilor de autovehicule tendința este de concentrare a facilităților și de reducere a suprafețelor, în cazul furnizorilor de piese, unde marja de profit este semnificativ mai redusă, iar ciclurile de producție au o perioadă mai redusă, se urmărește dezvoltarea de facilități în zone cu forță de muncă disponibilă și eficientă din punct de vedere al costurilor. La nivel local, majoritatea companiilor dețin unitățile de producție în acest moment, dar la nivel european se conturează o tendință de externalizare a dreptului de proprietate. Prin aceste operațiuni de sale & leaseback se poate disponibiliza capital pentru dezvoltare și investiții. În acest moment, piața locală începe să devină atractivă și există o serie de investitori instituționali care se uită și în România la astfel de facilități din industria de automotive.

Unde pot apărea noi investiții

România este deja în topul țărilor din Uniunea Europeană din punct de vedere al forței de muncă implicată în automotive, dar aceasta este localizată majoritar în Transilvania. Acest moment creează pentru România un potențial semnificativ de dezvoltare a zonei de est și sud. În acest moment, avem solicitări pentru zone precum Craiova, Buzău, Brăila sau Bacău, din partea unor producători de piese auto care iau în calcul extinderea prin facilități de producție mai mici, sateliți care să le permită o creștere, dar și o flexibilitate mai bună a producției. Am întâlnit de curând un exemplu unde, în cazul unei facilități de producție ce urmează a fi deschisă în Buzău, chiar înainte de un anunț oficial, există un flux semnificativ de aplicații pentru angajare.

În plus, pe lângă disponibilitatea forței de muncă, în aceste zone putem identifica locații cu rezerve semnificative de electricitate, foste platforme industriale cu utilități de mare capacitate, astfel încât investițiile rămân la un nivel minim. Din punctul de vedere al pieței imobiliare, în cazul industriei de automotive, ne așteptăm la o creștere a solicitărilor de spații în general, la o schimbare a preferinței asupra proprietății către zona de închiriere și nu în ultimul rând la o migrare a investițiilor în facilități de producție către zone noi cu forță de muncă disponibilă.

o analiză de Emilian Podaru – Head of Industrial & Logistics, Crosspoint Real Estate

_______

Articol – Cover Story Transilvania Business 102 | Singura revista de afaceri regionale din Romania, disttributie nationala, tendinte internationale. Solutii si parteneri din Transilvania. Ghid de evenimente, platforme si lideri B2B in Romania. | Editie speciala – Logistica & Automotive, ed. 5. | Click pentru a citi – aici.

Total
1
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Echipa CTP, expertiză și soluții optime.

Articolul următor

Revitalizarea Someșului, prezentată la Bienala de la Veneția

Citește și:
Total
1
Share