Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Festo: silențios pe banda de viteză

Se aude doar un zumzet, atunci când o mașină electrică accelerează. În liniște, dar de neoprit: electro-mobilitatea își accelerează dezvoltarea în întreaga lume. Deloc sonor, dar cel puțin la fel de important: utilizarea acestor autovehicule nu produce gazul de eșapament atât de dăunător mediului – desigur, tehnologia va fi complet ecologică, atâta timp cât energia electrică utilizată pentru „realimentare” este produsă din energie regenerabilă.

Mașinile electrice reprezintă piața viitorului. Vânzările de autoturisme plug-in au atins o cotă de piață globală de 4,2% a vânzărilor de autoturisme noi în 2020, în creștere de la 2,5% în 2019 și 1,3% în 2017 (sursa Wikipedia și The Guardian *).

Cererea crește, producătorii de vehicule sunt în plină expansiune și, prin urmare, la fel și producătorii de baterii, deoarece bateriile, alături de motorul electric, sunt inima mașinii electronice. Aproximativ 30-40% din valoarea adăugată pentru vehiculele pur electrice este reprezentată de baterie. Noi fabrici sunt construite în întreaga lume și automatizarea acestora este foarte solicitată: de la producerea electrozilor și a celulei până la asamblarea modulului bateriei. Printre altele, se utilizează sisteme de manipulare standard, ce nu trebuie să deterioreze sau să contamineze celulele sensibile de litiu-ion în timpul procesului de producție. Mediul necesar producției bateriilor litiu-ion creează provocări speciale pentru tehnologia de automatizare: este absolut necesar să se asigure un mediu curat și o umiditate redusă.

 Componente fără cupru

Una dintre provocările majore sunt metalele străine, în special cuprul. Metalul prețios este o componentă esențială din aliaj de alamă, așa cum este utilizat, de exemplu, în acționările electrice. Datorită frecării, particulele abrazive în cantități mici pot pătrunde în mediu. Dacă particulele de cupru contaminează suprafața electrozilor, chiar și cele mai mici cantități pot duce la o reacție chimică nedorită în baterie. Se formează ace mici, care deteriorează membrana separatoare sensibilă din interiorul bateriei și pot declanșa un scurtcircuit. A doua provocare este umiditatea aerului: dacă electrolitul, cu alte cuvinte fluidul din baterie, care este utilizat pentru stocarea energiei, absoarbe umezeala din aer, aceasta reduce semnificativ performanța bateriei în sine.

Cameră uscată pentru producție

Cu toate acestea, pentru producerea bateriilor litiu-ion este suficientă așa-numita cameră uscată, unde aerul este tratat permanent și unde sunt utilizate componente de automatizare fără cupru. Multe produse Festo sunt construire ca standard fără cupru, de exemplu cabluri realizate din materiale plastice. Conținutul de aliaje de cupru este mai mic cu 6 procente la Festo. În plus, din 2017 Festo furnizează componente speciale la care toate piesele care generează frecare sunt lipsite de cupru – de exemplu rulmenții de ghidare.

Nici standardele mai ridicate nu reprezintă o problemă: dacă un producător de baterii vrea să fie sigur și să producă baterii în condiții de cameră curată, deoarece, în general, produsele standard Festo care sunt pe piață, îndeplinesc condițiile de cameră curată conform ISO6 / ISO7.

Mai multe despre Festo și industria auto la www.festo.ro/automotive

Surse: 1. Electric car use by country – Wikipedia & 2. Global sales of electric cars accelerate fast in 2020 despite pandemic | Electric, hybrid and low-emission cars | The Guardian

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Zalăul va avea stații de reîncărcare pentru mașini electrice

Articolul următor

Noul președinte al grupului grec Aktor: „În toamna acestui an se va circula pe Autostrada Sebeș-Turda în totalitate”

Citește si:
Total
0
Share