Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Revoluția verde în transportul public din Transilvania

Cluj-Napoca a adus în țara noastră primul autobuz electric, vrea să îl vadă aici și pe cel cu hidrogen și are ambiția să testeze primul autobuz autonom pe străzile orașului. Telegondolă în Turda, tramvaie în Oradea produse la Arad sau închirierea de trotinete electrice prin aplicație mobilă – am încercat să vedem cum vor orașele din Banat și Transilvania să treacă la transportul public mai puțin sau deloc poluant.

BIHOR: AUTOBUZE HIBRID ȘI TRAMVAIE AUTOHTONE ÎN ORADEA

Orădenii circulă cu mijloace de transport în culorile roșu-albastru, culorile Oradiei. Atât autobuzele hibrid Mercedes-Benz, cât și tramvaiele Imperio, construite la Astra Arad, sunt achiziționate prin intermediul fondurilor europene, au un grad redus de poluare și o eficiență energetică ridicată.

Pe străzile din Oradea au început să circule autobuze hibrid. Până în prezent sunt opt astfel de mijloace de transport, urmând ca, până la sfârșitul anul 2021, numărul acestora să ajungă la 15. Contractul pentru furnizarea autobuzelor hibrid pentru transportul urban de călători a fost semnat în data de 3 august 2020 cu Mercedes-Benz Trucks & Buses România SRL. Valoarea contractului de achiziție (fără TVA) este de 22,564,425 lei, termenul de livrare fiind de 14 luni. Sursa de finanțare este Programul Operațional Regional 2014-2020, prin două proiecte: „Coridorul de mobilitate urbană durabilă Piața Emanuil Gojdu – Vasile Alecsandri, Oradea” – șase autobuze și „Coridorul de mobilitate urbană durabilă Piața Emanuil Gojdu – Piaţa Cetate, Oradea” – nouă autobuze. Finanțarea nerambursabilă este de 98%, iar contribuția proprie a municipalității este de 2%.

În cadrul contractului sunt achiziționate 15 autobuze noi, care îndeplinesc cele mai stricte standarde de poluare, fiind echipate cu un sistem de propulsie hibrid (motor diesel cu aspirație liberă întrunind standardul de emisii EURO-6 și motor electric). Lungi de 12 metri, noile vehicule dispun de sisteme de informare, sunt prevăzute cu camere de supraveghere pentru siguranța călătorilor și includ un sistem de monitorizare a numărului de pasageri. Autobuzele se remarcă prin costul scăzut de operare, eficiență ridicată și consumul redus de combustibil.

Alte caracteristici includ podeaua complet coborâtă, instalație de pornire pentru temperaturi scăzute și frână de serviciu pneumatică cu două circuite independente, cu sistem EBS/ABS – ASR, precum și sistem de frânare recuperativ. Capacitatea de transport este de 108 locuri (27 scaune pasageri, un scaun șofer și 80 pasageri în picioare). Perioada de garanție a autobuzelor este de patru ani sau 280.000 km parcurși/autobuz.

Aceste 15 autobuze Mercedes-Benz se vor adăuga celor șapte existente (șase Euro-6 și unul hibrid) care au fost achiziționate anul trecut în cadrul unui program transfrontalier. Până la sfârșitul anului viitor, parcul auto al Oradea Transport Local (OTL) va mai cuprinde 15 vehicule hibride, achiziționate printr-un alt proiect european.

„Prin înnoirea flotei, orădenii vor beneficia de condiții mai bune atunci când vor folosi transportul în comun. Practic, jumătate din autobuzele care vor fi în circulație în oraș vor fi noi”, a precizat primarul Oradiei, Florin Birta.

Tramvaie Imperio produse la Astra Arad

Tramvaiul este mijlocul de transport cu poluarea cea mai redusă. Pe acest lucru au mizat edilii orădeni când au comandat 20 de tramvaie la Astra Arad.

Pe 23 martie 2021, a ajuns la Oradea primul tramvai Imperio din cele zece prevăzute să sosească în acest an, iar pe 26 martie, al doilea tramvai. Acesta este al doilea lot de zece tramvaie Imperio cumpărat de municipalitate. Primăria Oradea a semnat contractul de furnizare a celor 20 de tramvaie în data de 19 octombrie 2018, cu Societatea Astra Vagoane Călători SA, valoarea contractului fiind în valoare de 148.800.000 lei fără TVA. Primele zece tramvaie au sosit anul trecut, următoarele zece fiind prevăzute pentru acest an. Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Regional, fondurile nerambursabile fiind de 98%, iar contribuția proprie din bugetul local al Municipiului Oradea este de 2%. În următoarele 4 luni vor sosi tot câte două tramvaie pe lună, astfel că până în luna iulie vor ajunge în Oradea toate cele zece tramvaie din lotul II.

Noile tramvaie au 210 locuri, din care 45 pe scaune. Ele sunt dotate cu aer condiționat, instalație de încălzire și ventilație/climatizare, rampă și un spațiu destinat persoanelor cu dizabilități. Tramvaiele sunt prevăzute cu podea coborâtă 100% și cu instalații de validare/taxare compatibile cu sistemul de e-ticketing.

Tramvaiele Imperio sunt eficiente din punct de vedere energetic și recuperează energia datorită sistemului de frânare cu recuperare de energie.

Trotinete electrice închiriate de pe aplicații mobile

În 2020, OTL Oradea a încercat să-i obișnuiască pe orădeni cu folosirea trotinetelor electrice. În acest sens, 20 de trotinete electrice și patru porturi de parcare-încărcare au fost puse în teste de OTL SA în Oradea, în vederea implementării ofertei Trot-Or, care conține și câte zece porturi pentru fiecare dintre cele patru docuri. Primul stand de andocare – încărcare din sistemul „TrotOR” s-a amplasat în Parcul Salca. După modelul sistemelor din alte orașe, utilizatorii interesați să închirieze trotineta trebuie să descarce pe telefonul mobil aplicația „TrotOR” din Magazin Play sau App Store.

Tarifele pentru închiriere sunt de 2 lei pentru pornire și 12 lei pe oră. Posesorii cardurilor de călătorie OTL beneficiază de o reducere de 20% din tarife, adică vor plăti 1,6 lei pentru pornire și 9,6 lei pe oră. Directorul economic al OTL SA, Romeo Nica, a declarat că intenția OTL în această fază este de a familiariza potențialii clienți cu oferta. Ca atare, se așteaptă ca trotineta să fie folosită mai mult pentru divertisment decât ca mijloc de transport urban.

Următoarele locații ar urma să fie în zona Piața Unirii, în zona Sovata, respectiv Parcul Brătianu, în zona bazinului olimpic. Toate acestea sunt situate în proximitatea pistelor de biciclete. Nica spune că acesta ar fi doar un prim pas, dacă sistemul are succes, oferta va fi extinsă. „Vrem să vedem și cum sunt folosite trotinetele și ce trasee aleg clienții. Asta ar folosi pentru realizarea unei hărți virtuale. Regulamentul făcut de noi pentru Trot-Or spune clar că nu e permis cu trotinerele pe drumuri publice. La rândul său, Codul Rutier zice ca nu e voie cu ele pe trotuar”, precizează Nica, argumentând de ce porturile au fost plasate lângă pistele de biciclete.

Viteza maximă a trotinetelor este de 30 km oră, dar cele ale OTL sunt limitate la 20 km. Regulamentul impune și o limită de vârstă de minimum 18 ani, dar este acceptată și varianta în care un adult însoțește un copil.

Trot-Or a costat 30.000 euro și a fost atribuit, prin licitație, firmei Urban Mobility Concept din Craiova, care a pus la dispoziția OTL trotineta, standurile, aplicația și serverul.

PRIORITĂȚILE PENTRU TRANZIȚIA CĂTRE „BRAȘOVUL VERDE”

Pe data de 31 martie, primarul Allen Coliban a lansat în dezbatere publică proiectul de buget pentru anul 2021 al Brașovului. Printre prioritățile din acest an este menționată tranziția către „Brașovul verde”, capitol în care intră și partea de mobilitate verde și de eficientizare a transportului public. Proiectul de buget prevede, pentru acest domeniu, alocări pe mai multe categorii de cheltuieli. Astfel, pentru un transport în comun eficient sunt prevăzute 288 de milioane de lei pentru achiziția de autobuze și troleibuze electrice și hibrid, benzi dedicate transportului în comun, garaj Regia Autonomă de Transport Brașov (RATBV), terminal RATBV Gara Brașov, extindere e-ticketing RATBV. Pentru Trenul metropolitan, este menționată suma de 500 de milioane de lei, solicitarea de finanțare urmând să fie depusă pe Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din care 0,15 milioane de lei de la bugetul local, pentru documentație. Primarul Brașovului mai propune alocarea a 13 milioane de lei pentru 10 km de piste de biciclete, trei centre de bike-sharing, 60 de rasteluri de biciclete în școli și la instituțiile primăriei, asistență tehnică POAT Calea Verde; parcări și infrastructura autovehicule electrice în valoare de 22 de milioane de lei, dar și digitalizarea managementul de trafic cu 22 de milioane de lei.

În prezent, Regia Autonomă de Transport Brașov utilizează pentru transportul municipal și metropolitan peste 200 de mijloace de transport, între care 35 de autobuze electrice SOR, 26 de troleibuze Solaris, 105 autobuze Menarini Euro 6 clasa C (cele mai puțin poluante autobuze cu motor Diesel din acest moment), zece troleibuze mai vechi. Flota urmează să fie completată cu încă 25 de autobuze electrice din contractul cu SOR, alte 25 de troleibuze Solaris (contractul fiind deja semnat) și zece autobuze hibrid Mercedes.

Pe 18 februarie, primarul Allen Coliban a semnat contractul de achiziție a zece autobuze electric-hibride cu Mercedes-Benz Trucks&Buses România, reprezentanța din țara noastră a celebrei companii germane. Valoarea achiziției este de 13,4 milioane lei + TVA, iar cele 10 autobuze vor fi livrate în maxim 12 luni.

„Este o achiziție cu impact direct asupra mediului, îmbunătățim zona aceasta sensibilă a calității aerului în Brașov. Reducerea emisiilor poluante este estimată la 17% pe liniile deservite, respectiv 96.213 kg dioxid de carbon/an, 1.291 kg oxizi de azot/an, 170,5 kg hidrocarburi/an. Cred că introducerea mijloacelor de transport public prietenoase cu mediu ar trebui să fie un element de mândrie pentru brașoveni și un element care să ajute la creșterea utilizării transportului în comun”, a spus primarul Brașovului după semnarea contractului. Potrivit lui Coliban, pe parcursul acestui an autoritățile vor veni și cu alte măsuri, astfel încât transportul public brașovean să fie, cu adevărat, principala opțiune de transport pentru fiecare din locuitorii orașului. Ținta funcționarilor brașoveni este să transforme Brașovul într-unul dintre primele municipii mari cu transport 100% verde. „Până la finalul acestui an, din discuțiile pe care le-am avut cu operatorul de transport, vom avea aproximativ 70% verde”, a precizat primarul.

Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks&Buses România, spune că principalul avantaj al acestui autobuz este consumul redus de combustibil și, implicit, emisiile reduse de bioxid de carbon, în special în momentul pornirii, când noxele sunt mult mai mari. „Un alt avantaj este și confortul pe care aceste autobuze îl oferă; este un autobuz încăpător pentru un autobuz cu propulsie alternativă și vorbim de confort atât din punctul de vedere al șederii pe scaun, cât și din punct de vedere termic, nefăcându-se rabat de la încălzire iarna sau aer condiționat vara”.

Noile autobuze hibride vor înlocui în circulație autobuze mai vechi din parcul RATBV S.A. precum cele Diesel Euro 3 (Mercedes Conecto, MAN A74) și vor disponibiliza autobuzele mai noi (Mercedes Citaro, BMC Procity și Menarinibus) pentru a fi utilizate pe alte trasee urbane și metropolitane.

Secretarul general al Brașovului ne-a comunicat că în ultima perioadă au fost amplasate patru stații de încărcare a mașinilor electrice pe locurile dedicate pentru aceste autovehicule pe strada Nicolae Iorga. Acestea fac parte din pachetul de 19 stații pe care municipalitatea și-a propus să le amplaseze. Valoarea acestei investiții este de 423.114,26 lei, fonduri de la bugetul local. Acestea au fost amplasate de asocierea dintre SC Flash Lighting Services SA și SC Ago Project Engineering SRL. Pentru următoarele 15 stații, fondurile sunt asigurate printr-o finanțare nerambursabilă de la Agenția Fondului pentru Mediu, în valoare de aproape 3 milioane de lei.

CLUJ: PRIMUL AUTOBUZ ELECTRIC

Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca a introdus în circulație, acum patru ani, printr-un proiect pe fonduri elvețiene, primele 10 autobuze electrice care au intrat în trafic în țară, la prețul de 620.000 de euro unitatea. Vehiculele Solaris Urbino au 12 m lungime, o capacitate de 78 de locuri și o autonomie de 105 km, fiind dotate cu internet Wi-Fi, camere video de supraveghere, aer condiționat, podea joasă pentru persoanele cu dizabilități. Finanțarea nerambursabilă elvețiană a fost de 85%, cu o cofinanțare de 15% de la Primăria Cluj-Napoca și Ministerul Finanțelor Publice. Comanda totală s-a ridicat la 41 de vehicule. Pentru asigurarea infrastructurii de stații de încărcare municipalitatea clujeană a încheiat un acord cadru cu IAC Management București.

Primăria vrea să cumpere și autobuze pe hidrogen, la 650.000 de euro unitatea, însă a amânat licitația. În schimb, în 2021 sunt așteptate primele autobuze electrice autonome pe străzile orașului, licitația fiind gata de lansare. În prima fază vor fi cumpărate două vehicule de capacitate mică (10-12 locuri), la un preț pe unitate estimat la până la 350.000 de euro, folosite pentru zona centrală, unde nu ajung alte mijloace de transport. Proiectul pilot va fi finanțat din fonduri UE. Astfel de vehicule circulă deja în Paris, Lyon, Viena. Municipalitatea a semnat un contract cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) pentru servicii de consultanță, de 135.000 de lei. UTCN va furniza asistență în elaborarea caietului de sarcini, a criteriilor de selecție și a factorilor de evaluare, evaluarea tehnică și financiară a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziție publică, participarea în cadrul procesului de recepție.

Cel mai așteptat obiectiv pentru decongestionarea traficului în Zona Metropolitană Cluj îl constituie proiectul comun metrou-tren metropolitan, pentru care

Consiliul Județean Cluj a emis certificatul de urbanism necesar planului urbanistic zonal și studiului de fezabilitate. Trenul metropolitan, pe traseul Baciu – Bonțida, pare mai simplu de realizat, deoarece infrastructura primară de circulație există (cu condiția colaborării optime cu CFR!), însă pentru metrou, programat pe ruta Gilău – Cluj-Napoca și evaluat de autoritatea locală la 1 miliard de euro, există semne de întrebare referitoare la posibilitatea tehnică de realizare a săpăturilor, în condițiile geologice din zona Clujului, finanțarea proiectului (care, de fapt, s-ar ridica la 3-4 miliarde), dar și asigurarea fondurilor necesare funcționării metroului, dacă acesta nu se va dovedi a fi o investiție profitabilă.

Viitoarea magistrală de metrou are un traseu stabilit la 20 km, cu 19 stații subterane și un depou subteran. 14 stații vor fi amplasate în Cluj-Napoca, pe axa Vest – Centru – Est și vor deservi principalele puncte de interes. Traseul propus este Florești Sud – Spitalul Regional de Urgență – Vivo Center – Mănăștur – Centru – Cluj-Napoca Est – Aurel Vlaicu / Podul IRA. Programul Clujul Verde, din care face parte proiectul, se bazează pe inițiative de mobilitate durabilă, cu vehicule electrice fără emisii: autobuze electrice, troleibuze, tramvaie, metrou. Strategia prevede ca întreaga flotă de transport public din oraș să fie ecologică într-un orizont de timp 2026-2028, cu achiziția de 24 de tramvaie, 20 de autobuze electrice sau cu hidrogen, 30 de troleibuze, toate noi.

„Mobilitatea sustenabilă este unul dintre principalele obiective ale municipalității pentru tranziția verde. 50% din flota de transport public a orașului este electrică, iar obiectivul nostru este ca până în 2026 întreaga flotă de transport în comun să fie verde și nepoluantă. O altă politică publică pe care dorim să o implementăm pentru încurajarea mobilității alternative la mașină este Vinerea Verde – o zi cu transport public gratuit, în fiecare săptămână”, a specificat edilul Emil Boc. Strategia vizează prelungirea rețelei de linii de troleibuze pe cinci rute, înființarea a trei trasee noi – unul către Parcul Industrial Tetarom I, dar și proiectul pilot pentru autobuze autonome.

Un alt proiect se referă la generalizarea ‬benzilor dedicate transportului în comun (deja prezente în zona centrală) și în cartiere. Municipalitatea vrea să amenajeze culoare verzi de mobilitate sustenabilă pe malurile cursurilor de apă (Someş,‬ Becaş, Nadăş, Calvaria), culoare pietonale în cartiere și să amenajeze 50 de noi stații de încărcare pentru mașini electrice, trotinete și biciclete electrice.‬ Un proiect pilot este cel de amenajare a autobuzelor cu suporturi pentru biciclete, programat între cartiere ca Zorilor, Grigorescu, Gării, urmând să fie extins și în alte zone ale orașului dacă va fi considerat util.

Cluj-Napoca este primul oraș din România care a aderat la Green City Accord, o inițiativă a Comisiei Europene. „Dimensiunea verde este o prioritate pentru municipiul nostru. În proiectul de buget pentru 2021 sunt incluse 160 ha de spații verzi nou create și 30 ha de spații verzi care vor fi extinse. Infrastructura pentru pietoni, transportul public ecologic, crearea de culoare de mobilitate alternativă la mașina personală au alocate sume semnificative în bugetul pentru acest an. Prin semnarea acestui angajament european, la care au aderat orașe ca Braga, Lille, Oslo, Helsinki, Cesena, Zaragoza, Clujul se angajează să implementeze politici publice și programe într-o manieră integrată”, conform reprezentanților primăriei.

Astra Vagoane și Solaris, record de vânzări la Cluj

Cluj-Napoca are printre cele mai mari comenzi din România pentru tramvaiele fabricate la uzina Astra Călători, desprinsă din Întreprinderea de Vagoane Arad. Astra a cumpărat o licenţă de fabricaţie de la Siemens și poate produce tramvaie cu 2-6 vagoane, de 18-54 m lungime, cu podea complet coborâtă şi aer condiţionat. Totuși, în România circulă doar 100-200 de tramvaie noi, în condițiile în care necesarul este de 1.100 de garnituri. Proprietarul Astra, Valer Blidar, declara că în afara comenzilor din Arad, uzina a mai livrat tramvaie către Cluj (24), Oradea (20), Arad (28), Galaţi (18).

Clujul este orașul cu cele mai bune vânzări din țara noastră pentru producătorul polonez Solaris Bus & Coach (SBC), specializat în fabricarea de vehicule electrice pentru transport public. „România este de departe cea mai dinamică piață la nivel regional pentru mijloacele de transport nepoluante datorită alocărilor de fonduri de finanțare oferite de Uniunea Europeană și de Fondul de Mediu. Avem în plan livrarea a 65 de vehicule și ne propunem să ne menținem poziția de lider în zona de soluții de transport ecologice precum autobuze electrice și troleibuze”, a precizat Daniel Ciolan, director general al Solaris România. În urma licitațiilor câștigate în decursul ultimii cinci ani, Solaris a livrat în Cluj-Napoca 40 autobuze diesel, 41 electrice și 50 de troleibuze.

TRANSPORTUL VA DEVENI TOTAL ELECTRIC LA DEJ

Producătorul Karsan Automotive (Turcia) a semnat un contract cu Primăria Dej pentru 14 autobuze electrice Atak și 6 Jest. Urmează ca transportul public din Dej să devină total electric. Primul contract prevedea livrarea a opt autobuze Atak și a patru Jest. Karsan sunt produse în parteneriat cu BMW, pe platforma modelului electric BMW i3. Atak are un motor electric de 313 cai putere și un cuplu de 2.400 Nm, în timp ce acumulatorul de 220 kWh furnizat de BMW oferă o autonomie de până la 300 km. O încărcare completă a bateriei se realizează în trei ore în cazul utilizării unor stații de încărcare rapidă. Modelul are capacitate de 52 de locuri. Dejul cumpără și autobuze Jest, cu 22 de locuri, care au rolul de a suplini transportul urban cu vehicule mari în afara orelor de vârf. Și acest model utilizează tehnologie împrumutată de la BMW. Contractul include și furnizarea sistemelor de e-ticketing și licențelor aferente.

ALTERNATIVĂ INEDITĂ – TELEGONDOLA LA TURDA

Linia de transport urban și periurban pe cablu care va conecta cele mai importante obiective din zona Turzii urmează să fie concretizată printr-o asociere între municipalitate și județ. Consiliul Județean (CJ) Cluj și Primăria Turda au încheiat un acord de asociere în vederea derulării în comun a proiectului ce prevede înființarea unei noi alternative de transport, nepoluantă. Telegondola urmează să unească trei dintre cele mai importante obiective turistice: Salina Turda, Cheile Turzii, Cheile Turenilor. „Este un proiect de mobilitate urbană unic în România și extrem de important atât pentru Turda, prin diminuarea presiunii exercitate asupra transportului public local în timpul sezonului de vizitare, cât și pentru județ, în ansamblu. Această nouă modalitate ecologică de transport va avea un impact pozitiv atât asupra calității mediului, cât și asupra mobilității cetățenilor și a turiștilor”, consideră șeful CJ, Alin Tișe.

În baza acordului, CJ va elabora întreaga documentație tehnică și de urbanism necesară implementării proiectului. Forul județean va asigura cofinanțarea execuției lucrărilor pe tronsoanele rețelei din afara municipiului. Costurile de implementare urmează a fi suportate din fonduri europene.

Municipalitatea vrea să asigure un impact pozitiv asupra standardelor de locuire și a calității vieții, ideea proiectului incluzând mobilitatea urbană, regenerarea urbană și valorificarea patrimoniului local. „Prin implementarea acestui sistem de transport pe cablu, alături de toate celelalte obiective turistice propuse, Turda ar putea deveni cel mai important punct turistic din România, astfel crescând considerabil numărul de turiști, asigurând o creștere economică sustenabilă la nivel local. Se va dezvolta și mediul de afaceri și ecosistemul antreprenorial, prin înființarea de noi locuri de muncă și asigurarea atragerii de noi investitori”, consideră primarul Cristian Matei.

Turda este singurul oraș din România cu transport public de călători integral electric, după ce a intrat în posesia a 20 de unități Sor.

HUNEDOARA: DOUĂ PROIECTE ÎN IMPLEMENTARE ÎN DEVA

În prezent, în Deva, municipiul de reședință al județului Hunedoara, serviciul de transport public este asigurat de Societatea de Transport Public Local Deva SRL, aflată în subordinea Consiliului Local al Municipiului Deva. Parcul auto este format din 12 autobuze, patru microbuze și un microbuz școlar.

Primăria Municipiului Deva are în implementare două proiecte pe fonduri europene pentru transportul public local: „Modernizarea sistemului de transport public local prin reabilitarea infrastructurii aferente” și „Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”. Valoarea totală (cu TVA) a acestor două proiecte de modernizare a transportului public local este de 91.579.903 lei.

Potrivit autorităților locale, prima investiție prevede construirea unui depou cu toată infrastructura necesară funcționării unui parc auto electric, inclusiv dispecerat; construirea stației capăt de linie în zona Gării, cu infrastructura necesară pentru încărcarea autobuzelor electrice; construirea unei stații intermediare de alimentare electrică a autobuzelor; modernizarea și dotarea stațiilor de călători; reabilitarea infrastructurii rutiere și amenajarea sensului giratoriu în zona Gării; introducerea unui sistem de e-ticketing, taxare bazată pe utilizarea cardului contactless și bilete de hârtie, precum și implementarea de sisteme de monitorizare și dispecerizare autobuze, informare a călătorilor și de securitate prin monitorizare video.

În ceea ce privește achiziționarea de vehicule ecologice, reprezentanții Primăriei Deva ne-au transmis că municipalitatea urmează să achiziționeze 22 de minibuze, patru autobuze electrice și 34 de stații de încărcare electrice care vor fi amplasate pe trasee. „Ambele proiecte vor contribui la creșterea calității serviciilor de transport public local în municipiul Deva, precum și la o calitate mai bună a vieții locuitorilor prin reducerea emisiilor de CO2”, au adăugat aceștia.

MUREȘ: PRIMUL AUTOBUZ HIBRID LA REGHIN

În județul Mureș, întâiul oraș care va avea autobuze mai prietenoase cu mediul nu va fi, cum poate v-ați aștepta, reședința de județ Târgu Mureș, ci municipiul Reghin.

„În luna mai vor sosi primele două autobuze hibrid, iar până în martie 2022, adică 18 luni de la semnarea contractului trebuie să sosească celelalte opt”, ne-a declarat Imola Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei Municipiului Reghin.

Ofertantul declarat câștigător la finalul anului trecut este Solaris Bus&Coach sp. z.o.o. care va livra autobuzele contra unei sume de 17,5 milioane lei. Producătorul polonez va livra municipalității reghinene 12 autobuze Euro 6, cu o lungime de 12 m, solo (nearticulate), cu podea complet coborâtă pe toată lungimea, cu facilități pentru accesul nelimitat al pasagerilor cu mobilitate redusă.

Achiziția de autobuze hibrid este o componentă a proiectului „Asigurarea Mobilității în Municipiul Reghin” care a fost semnat în februarie 2020, are o valoare totală de 31,7 milioane de lei, din care 26,77 milioane de lei reprezintă finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.

Proiectul își propune, ca obiective specifice, în afară de achiziționarea celor zece autobuze hibrid pentru modernizarea sistemului de transport public, și modernizarea infrastructurii rutiere. Vorbim de patru străzi – ”Axente Sever”, ”Ierbus”, ”Salcâmilor” și ”Câmpului”, aferente celor cinci trasee utilizate de mijloacele de transport public de călători, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu peste 1,39% și creșterea numărului de pasageri transportați în cadrul sistemului de transport public de călători al orașului cu peste 126,67%.

ÎN TÂRGU MUREȘ, CELE MAI MULTE PROIECTE

În Târgu Mureș, cel mai devreme, primele autobuze electrice/hibrid sunt așteptate anul viitor și în 2023.

Municipiul Târgu Mureș derulează patru proiecte, ca beneficiar direct sau ca partener, care vizează modernizarea transportului public din Târgu Mureș, serviciu public gestionat de compania deținută de Consiliul Local, Transport Local SA.

Primul, al cărui lider de parteneriat este Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, iar municipiul este partener, prevede achiziția a 32 de autobuze electrice, de 12 m, cu o capacitate minimă fiecare de 70 de pasageri. Proiectul, finanțat prin POR, are, pentru Târgu Mureș, o valoare de 111,8 milioane de lei, din care 82,12 milioane de lei valoare eligibilă nerambursabilă FEDR, aproape 12,6 milioane de lei valoare eligibilă nerambursabilă de la bugetul de stat și 1,93 milioane de lei cofinanţarea municipiului.

Pe lângă achiziția celor 32 de autobuze, proiectul prevede realizarea unui număr egal de stații de încărcare lentă (câte o stație pentru fiecare autobuz electric), care vor fi instalate la garajele/depourile unde vor fi garate noile autobuze electrice, și zece stații de încărcare rapidă.

Pentru Municipiul Târgu Mureș, pentru cele șase rute, reducerea emisiilor (în CO2 echivalent) estimată va fi de 1.280 t CO2/an, iar creșterea estimată a numărului de pasageri transportați pe cele 6 rute va fi de 1.318.110 pasageri/an.

Perioada de implementare a proiectului este de 48 luni, între 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2022.

Licitația pentru autobuze a fost adjudecată, urmând să fie semnat contractul după adoptarea bugetului, câștigătorul, tot compania poloneză Solaris Bus&Coach sp. z.o.o., având obligația să le livreze în termen de 18 luni de la semnarea contractului, conform informațiilor reprezentanților Primăriei Târgu Mureș.

Tot ca partener și tot cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației în calitate de lider de parteneriat, municipiul Târgu Mureș mai derulează proiectul „Achiziție mijloace de transport public – autobuze electrice 10 m deal”. Prin acest proiect, la Târgu Mureș vor ajunge 15 autobuze electrice, cu o capacitate de minim 50 de pasageri, însoțite de cinci stații de încărcare rapidă și 15 stații de încărcare lentă. Valoarea estimată a proiectului pentru capitala județului Mureș este de 43,38 milioane de lei, din care 32 milioane de lei valoare eligibilă nerambursabilă FEDR, aproape 4,9 milioane de lei cofinanțarea de la bugetul de stat și 753 de mii de lei cofinanțarea din bugetul local.

Reducerea emisiilor estimată va fi de 232 t CO2/an, iar creșterea estimată a numărului de pasageri transportați pe fiecare dintre cele trei rute va fi de 1.732.801 pasageri/an.

Proiectul are termen de finalizare data de 31 decembrie 2022, iar în prezent este în derulare achiziția publică, procedura fiind în etapa de evaluare tehnică.

Pentru cel de-al treilea proiect, intitulat „Achiziționarea de autobuze ecologice care să deservească transportul public de călători al Municipiului Tîrgu Mureș”, contractul de finanțare a fost semnat în 20 decembrie 2019, având o valoare totală de 103,97 milioane de lei, din care 74,28 milioane de lei finanțarea nerambursabilă FEDR, 11,36 milioane de lei cofinanțarea de la bugetul de stat și 1,74 milioane de lei cofinanțarea locală.

La fel ca celelalte proiecte amintite, printre obiectivele urmărite se numără reducerea emisiilor de CO2 prin introducerea a 38 autobuze hibrid de tip diesel/electric, respectiv creșterea numărului de pasageri ai transportului public cu peste 25% până în 2024, anul imediat ulterior finalizării proiectului.

Proiectul este în procedura de achiziție publică, fiind în etapa de evaluare tehnică a ofertei la nivelul Primăriei Târgu Mureș.

În ceea ce privește infrastructura de încărcare, în a doua jumătate a lunii martie a început amplasarea posturilor de transformare și a punctelor de conexiune electrică, care vor deservi viitoarele stații electrice de încărcare a autobuzelor. Executantul lucrărilor este firma târgumureșeană Insta Grup.

Ca bilă neagră, în contextul strategic european de renunțare la transportul public poluant, este de menționat că municipiul Târgu Mureș a finalizat recent procedura de achiziționare a 41 de autobuze diesel, pentru care a prevăzut un buget estimativ de 51 milioane de lei, sumă care va fi finanțată dintr-un credit.

INTENȚII LA SIGHIȘOARA ȘI TÂRNĂVENI

Primarii care păstoresc administrațiile locale din celelalte două municipii din județul Mureș, Sighișoara și Târnăveni, au în plan modernizarea serviciilor de transport public, inclusiv prin atragerea de fonduri europene pentru achiziția de autobuze electrice.

„Transportul public este concesionat până în vara acestui an de către o firmă privată. După aceea ne dorim să depunem un proiect pentru achiziția de autobuze electrice cu finanțare europeană. Pe lângă achiziționarea de autobuze ne dorim și modernizarea infrastructurii, a liniilor de transport, a stațiilor, a refugiilor”, a menționat primarul municipiului Târnăveni, Sorin Megheșan. Pentru acoperirea actualelor trasee și a celor noi, municipiul ar avea nevoie de 12 mijloace de transport – autobuze și microbuze.

La Sighișoara, la conducerea companiei Apă Termic Transport a fost numită recent Doralina Muntean ca director. Printre sarcinile primite este și o dare de seamă privind transportul public din municipiu, în timp ce Primăria Sighișoara va lansa la licitație întocmirea unui plan de mobilitate urbană pentru care este cuprinsă în buget suma de 130.000 de lei, potrivit declarației primarului Iulian Sîrbu. Un proiect dedicat transportului public de persoane va fi gata cel mai devreme în toamnă.

SĂLAJ: AUTOBUZE DIN CEHIA PRIN ZALĂU

Societatea publică Transurbis Zalău derulează un proiect de 14 milioane de euro care vizează construirea unei noi autobaze și achiziționarea de zeci de mijloace de transport ecologice. În autobază au ajuns mai multe autobuze electrice de 9,5 m și autobuze de 12 m, ce oferă un plus de confort călătorilor care folosesc transportul în comun, fiind silențioase și dotate cu aer condiționat. Transportul în comun este modernizat grație unui proiect câștigat de municipalitate din fonduri europene. Administrația zălăuană a achiziționat 20 de autobuze electrice, stații de încărcare, sistem e-ticketing, panouri de afișaj electronic, stații de autobuz moderne. Contractul cu asocierea Anadolu Automobil Rom – Aic Trucks – Radcom a fost semnat în octombrie 2019, vehiculele fiind produse în Cehia.

20 de stații de încărcare lente și patru de încărcare rapidă au fost montate în autobază. Directorul Transurbis, Alin Oros, pregătește un proiect de modernizare a sediului și achiziția a încă 30 de autobuze electrice de 12 m. Pe exercițiul financiar european 2021-2027, Transurbis va face demersuri pentru accesarea de fonduri UE pentru modernizarea în întregime a autobazei. Acesta va consta în reabilitare de clădiri, modernizare și dotare, atelier, construcții noi de garaje; achiziționarea de autobuze electrice de 12 m; construire autobază, dispecerat și spălătorie pe un teren situat în apropiere de intrarea pe centura ocolitoare dinspre comuna Hereclean.

SIBIU: LINIE VERDE PENTRU CENTRUL ISTORIC

La începutul lunii martie, Primăria Sibiu a anunțat achiziționare a nouă autobuze electrice pentru două dintre cele mai populare trasee din oraș. Contractul mai prevede instalarea a trei stații de încărcare rapidă și alte nouă stații de încărcare lentă. Procedura de achiziție a fost organizată și gestionată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, termenul de livrare negociat de această instituție fiind de maxim 23 de luni.

„Achiziția a nouă autobuze electrice care vor deservi traseele 5 și 13 s-a concretizat ca urmare a unui proiect pe care Primăria Sibiu îl desfășoară în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Managerul general al firmei Solaris Bus & Coach România, domnul Eugen Daniel Ciolan, m-a asigurat că vor livra autobuzele cât mai repede posibil, înainte de termenul contractual”, a declarat primarul Astrid Fodor. Contractul pentru cele nouă autobuze electrice a fost semnat cu firma Solaris Bus & Coach (Polonia), valoarea contractului fiind de 27,94 de milioane de lei. Ca detalii tehnice, se poate menționa că lungimea autobuzelor este de 12 metri, cu 3 uși duble pentru îmbarcare/debarcare, oferind 30 de locuri pe scaune și 52 în picioare; puterea nominală minimă a motorul electric este de 160 kW, iar bateriile cu litiu au o capacitate de 160 Kwh cu autonomie cu o încărcare de 66 km. Dotările includ un sistem de diagnosticare electronic, sistem de management a traficului care transmite date în timp real de pe traseu către autobaza Tursib, sistem audio-video de informare a călătorilor, sistem de numărare sistem de supraveghere video, sistem de aer condiționat și încălzire, aparatura pentru validarea biletelor de călătorie, echipamente pentru WiFi și prize USB pentru încărcarea aparatelor mobile. Autobuzele mai sunt dotate cu rampă pentru accesul persoanelor care se deplasează cu cărucior rulant sau cu cărucior pentru copii.

La începutul acestui an, municipalitatea sibiană a semnat un contract pentru achiziționarea a cinci microbuze electrice care vor circula pe Linia Verde de transport local din centrul istoric. Aceasta ar trebui să fie funcțională în luna septembrie. Microbuzele electrice vor fi livrate de asocierea SC Anadolu Automobil Rom SRL & SC Telelink Services România SRL.

O altă procedură de achiziție se apropie de finalizare – este vorba de achiziționarea a 40 de autobuze, raportul procedurii fiind întocmit și trimis la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice pentru avizare. „Prin urmare, construim un sistem de transport public mai atractiv pentru sibieni, încurajând astfel concret, mobilitatea alternativă”, subliniază primarul municipiului Sibiu.

44 de centre publice pentru închirieri de biciclete

Sibiul are în prezent aproape 70 de km de piste de biciclete. Mai multe proiecte sunt în derulare care prevăd extinderea acestora. Autoritățile locale și-au propus să mărească numărul centrelor de închiriere a bicicletelor pentru a spori apetitul sibienilor pentru renunțarea la mașinile personale.

„În maxim 10 luni sibienii vor avea la dispoziție 44 de centre de închirieri de biciclete situate în întreg orașul pentru care vom achiziționa 540 de biciclete produse în Canada și alte 12 triciclete pentru seniori și persoane cu dizabilități produse în Germania”, a anunțat primarul Astrd Fodor în luna februarie. Contractul pentru achiziția dotărilor și amenajarea acestor centre a fost semnat cu Asocierea SC Sustainable Urban Mobility Solutions / SC Electronic Security Systems SRL / SC Walhalla Invest Prodcomimpex, în urma unei proceduri de achiziție la care s-au prezentat trei ofertanți. Valoarea investiției realizate de Primăria Sibiu cu finanțare din fonduri europene este de 9.706.360,48 lei.

„În paralel continuăm crearea de piste mai sigure pentru biciclete: coridorul Ștrand – parcul Sub Arini, pistele de pe str. Podului și Calea Dumbrăvii și urmează să lansăm licitația pentru execuția lucrărilor de amenajare a malurilor Cibinului cu piste pentru biciclete. De asemenea, se lucrează la documentațiile pentru două coridoare de mobilitate pe care vor fi amenajate și piste pentru biciclete: unul pe Calea Șurii Mici și unul pe traseul bulevardul Mihai Viteazu- str. Rahovei”, a adăugat Fodor.

Precizăm că la începutul acestui an Primăria Sibiu și-a propus să îmbunătățească mobilitatea urbană prin actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Sibiu din 2017 pentru a răspunde nevoilor actuale de deplasare. Actualizarea acestui plan se va realiza în cadrul proiectului „Strategie Inteligentă bazată pe Integrare și Urbanizare SMART – SIBIU SMART”, finanțat din fonduri europene în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă.

TIMIȘ: ȘASE MODALITĂȚI DE TRANSPORT PUBLIC ÎN TIMIȘOARA

Capitala Banatului oferă numeroase premiere din domeniul transportului public. Printre acestea și faptul că Timișoara este singurul oraș din țară care oferă nu mai puțin de șase modalități de transport public: tramvai, autobuz, troleibuz, vaporașe, biciclete și trotinete electrice. Iar electricitatea este laitmotivul dezvoltării în continuare a transportului public. Pe lângă clasicele tramvaie, troleibuze sau trotinete electrice, de anul viitor e aproape sigur că pe străzile orașului și autobuzele vor fi alimentate cu energie electrică.

Timișoara este clar pionierul transportului public românesc. Aici apare înregistrat primul tramvai tras de cai din România, pe 8 iulie 1869, al treilea din lume, după New York și Paris. De asemenea, în 1869 la Timișoara a fost pornit pe Bega transportul public de călători și cel de mărfuri, o altă premieră românească. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial la Timișoara se inaugurează prima linie de troleibuz din România. Nu putem să uităm și de tramvaiele produse ani de zile la Timișoara și care au circulat pe șinele din numeroase orașe din toată țara.

Acum, în orașul de pe Bega nu se mai produc tramvaie, dar din acest an pe traseele din oraș vor începe să circule tramvaie noi, produse în Turcia. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional. În final vor fi 21 de noi tramvaie de mare capacitate, care vor duce pasagerii la destinație. De realizarea lor se ocupă cei de la Bozankaya, care au câștigat licitația organizată pentru stabilirea producătorului. Inițial a fost vorba despre 16 asemenea tramvaie, în valoare de 40 de milioane de euro. Au urmat încă două tranșe, iar numărul total de tramvaie noi finanțate din bani europeni a ajuns la 21.

Noile mijloace de transport au o capacitate de minimum 170 de locuri fiecare, Tramvaiele vor fi echipate cu instalații de aer condiționat, încălzire prin conversie și încălzire prin conducție termică în scaune, sisteme de informare a călătorilor interior-exterior, sisteme audio-video pentru publicitate, supraveghere video pentru siguranța călătorilor, precum și sisteme de monitorizare și de e-ticketing. Pe Axa prioritara 4, PI 4.1 – Mobilitate urbană, Municipiul Timişoara a contractat până în prezent proiecte în valoare totală de 437.986.476,65 lei, cu o valoare a finanțării nerambursabile de 284.078.843,13 lei. Contractele semnate vizează înnoirea flotei de tramvaie în trei etape. În acest moment, proiectul a fost mult întârziat, turcii de la Bozankaya afirmând că au fost afectați de pandemie, dar s-a ajuns în etapa în care noile tramvaie sunt la analiză la Autoritatea Feroviară Română. Urmează ca în luna iulie să ajungă la Timișoara primul tramvai, pentru a fi testat și omologat.

Timișoara a fost inclusă, alături de alte orașe, într-un mega contract de care se ocupă Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin care din fonduri europene se achiziționează autobuze electrice. În urma acestui contract, prin Programul Operațional Regional, la Timișoara vor ajunge 44 de autobuze electrice. Pentru aceasta sunt alocate 35 de milioane de euro, dar licitația a fost anulată și amânată mai mulți ani la rând. Vestea bună a venit din partea timișoreanului Cătălin Iapă, cel care a fost secretar de stat în cadrul acelui minister, care a reușit deblocarea acestui proiect, ce ar trebui finalizat în această primăvară.

Programul Național pentru Redresare și Reziliență este target-ul noii conduceri a Primăriei Timișoara. Primarul Dominic Fritz a anunțat că întreaga flotă de mijloace de transport în comun din oraș trebuie schimbată, iar pentru aceasta se vor depune spre finanțare proiecte pentru fonduri europene în cadrul PNRR.

În prezent, transportul este gândit la nivel metropolitan. „Vom porni un studiu pentru optimizarea transportului public metropolitan, rețeaua este făcută în Timișoara în anii ’70, trebuie regândită din temelii. Noi trebuie să știm pentru bani europeni cum este gândită această rețea, este nevoie de un studiu. Vom depune pentru fonduri europene proiecte pentru noi troleibuze, minibuze și autobuze hibride, mai mult sau mai puțin, toată flota de transport din proprietatea primăriei Timișoara trebuie înlocuită în următorii ani pe acești bani europeni”, spune Dominic Fritz.

Autostrada electrică NEXT-E

În luna iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanţare prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Consorţiul NEXT-E a primit 18,84 milioane euro în vederea implementării proiectului, aceasta fiind cea mai mare finanţare CEF acordată unui proiect privind vehiculele electrice. În cadrul acestuia, au fost instalate un număr de 222 de staţii de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport şi a reţelei trans-europene de transport (TEN-T). Ca o premieră absolută, călătoria pe distanţe lungi, bazată 100% pe electricitate, este posibilă în şase state membre – Croația, Slovacia, Slovenia Cehia, Ungaria, România, cu legături către ţările vecine.

În România, proiectul a fost implementat de E.ON Energie România și MOL România.

În decembrie 2020, E.ON Energie România a pus în funcţiune ultima stație de încărcare rapidă a autovehiculelor electrice dintre cele 19 pe care s-a angajat să le instaleze în cadrul proiectului NEXT-E, aceasta fiind amplasată în parcarea magazinului PENNY din municipiul Lugoj, jud. Timiș. Cele 19 stații prevăzute în proiect sunt localizate la: Iași, Târgu Frumos (jud. Iași), Cristești (jud. Iași), Roman (jud. Neamț), Piatra Neamț, Tașca (jud. Neamț), Gheorgheni (jud. Harghita), Sovata (jud. Mureș), Târgu Mureș, Bacău, Suceava, Adjud (jud. Vrancea), București (3 stații), Râmnicu Vâlcea, Constanța, Fundulea (jud. Călărași) și Lugoj (jud. Timiș).

Stațiile MOL au fost, de asemenea, amplasate și sunt localizate în Arad, Dumbrăvița (Timiș), Deva, Sebeș (Alba), Alba Iulia, Turda, Luduș (Mureș), Vestem – Șelimbăr (Sibiu), Sibiu, Pitești, Corbii Mari (Dâmbovița), Ploiești, București (7), Mărăcineni (Buzău), Focșani, Cernavodă (Constanța).

Autobuze electrice BYD de la New Kopel Car Import

Pe piața furnizorilor de autobuze electrice a intrat din acest an și New Kopel Car Import, parte a SIXT GROUP ROM NIA. În martie, compania a câștigat licitația de livrare a 20 de autobuze electrice BYD, de 12 metri, cu podea joasă, a 20 de stații de reîncărcare lentă și a 5 stații de încărcare rapidă, în Constanța. Contractul, cu o durata de 24 de luni de la semnare, face parte din proiectul “Achiziție mijloace de transport public – autobuze electrice 12 metri ses, Albă Iulia, Buzău, Constanța, Ploiești”, cod SMIS 12773.

Este cea de-a două licitație câștigată de New Kopel Car Import, parte a SIXT GROUP ROM NIA, după cea din Buzău unde vor fi livrate 9 autobuze electrice, 3 stații de încărcare rapidă și 9 stații de încărcare lentă.

Predarea noii flote eBus fără emisii, în Constanța, este programată pentru începutul anului 2022. Majoritatea vehiculelor vor fi construite la unitatea de producție dedicată BYD din Komárom, Ungaria.

În 2018, New Kopel Car Import, parte a SIXT GROUP ROM NIA, a devenit importator al autobuzelor și vehiculelor electrice BYD pentru România. BYD este cel mai mare producător și vânzător de automobile electrice și autobuze din întreagă lume, cu peste 100.000 de vehicule electrice vândute anual.

PRIMUL AUTOBUZ ELECTRIC AUTOHTON

Producătorul local de autovehicule de transport rutier și persoane ATP Trucks Automobile a anunțat intrarea pe un nou segment de piață cu produse aflate în planul de dezvoltare și producție. Primul autobuz electric românesc, UpCity, este acum la stadiul de prototip, în proces de omologare la nivel european, și va fi prezentat, în formă finală, la începutul lunii mai.

„Contextul actual – generat de infrastructura problematică în orașe, parcurile de autobuze îmbătrânite, poluante și costisitoare – a condus spre decizia acestui nou proiect îndrăzneț. E un demers pur românesc și absolut necesar. UpCity este un produs inovator, care nu depinde de infrastructura rutelor existente și care va ține pasul cu tehnologia”, consideră Mircea Cirț, președintele ATP Group.

Noul autobuz electric are 83 locuri, podea joasă, trei uși, o autonomie de 200 km, ce poate fi extinsă până la 360 km. Bateriile sunt furnizate de Contemporary Amperex Technology Co. Limited. Distribuţia UpCity se va realiza prin ATP Motors, dealearul auto din cadrul ATP Group.

de Ligia VORO, Dan BIRTA, Marcel HOSTER, Călin POENARU & Ion SURDU

(Publicat in TB101)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Zalăul vrea aquapark pe fonduri europene

Articolul următor

S-a lansat platforma de business RO – MD, premieră absolută pentru cele două țări

Citește si:
Citeste mai mult

Uzinele Chimice Turda devin spațiu verde

Platforma industrială în care funcționau Uzinele Chimice Turda (UCT) va fi transformată în zonă verde de utilitate publică…
Total
0
Share