Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noul mod de lucru. Duelul predicțiilor și ofertelor (I)

După 1 an de pandemie, efectele asupra modului de lucru sunt încă analizate, transformările ofertelor și spațiilor sunt în execuție. Am provocat lideri în domeniu să explice inovații sau tendințe. În prima parte, recomandările Morphoza, COS, GreenForest și Project1.

Care sunt principalele transformări ale modului de lucru și interacțiunii pe care le estimați pentru revenirea graduală a angajaților la birou?

Diana Calfa, Managing Partner, Morphoza: “Principala transformare pe care o observăm în noua realitate este ”democratizarea” stilului de lucru. Din ce în ce mai multor angajați li se oferă libertatea să aleagă care este locul cel mai potrivit pentru task-urile lor zilnice. Lucrul de acasă rămâne o alegere destul de populară în rândul angajaților, însă observăm deja o creștere și în numărul celor care își doresc să se întoarcă la birou. Această întoarcere graduală depinde, însă, în foarte mare măsură de felul în care spațiul de lucru le susține și întărește această libertate (este suficient de agil, flexibil, sigur?)”.

Spațiile de birouri vor deveni mai funcționale, mai intuitiv de accesat și utilizat, consideră și Alin Ghenea, Commercial Director al Project1. “Tehnologia va juca un rol important în managementul spațiilor, gestionarea posturilor de lucru libere, precum și alocarea birourilor în limitele de distanțare socială. Un rol decisiv în reprimirea chiriașilor la birouri l-au jucat proprietarii de clădiri, mare parte a lor investind deja în reconfigurarea căilor de acces și demarcarea fluxurilor de deplasare. Au fost reamenajate zonele de lobby, dar și spațiile exterioare, pentru a asigura socializarea în condiții de siguranță. Înainte de COVID, erau câteva trenduri care susțineau lucrul de acasă și o muncă flexibilă. Astăzi, când managementul își dorește ca întregul colectiv să se întoarcă la birou, este foarte important să se creeze un mediu potrivit pentru toate departamentele. Găsim că sunt 5 criterii care pot asigura o întoarcere cu succes la birou: protecția și siguranța, flexibilitatea, tehnologia, comunitatea și colaborarea și, nu în ultimul rând, sustenabilitatea”, ne-a precizat Alin Ghenea.

Acceptarea premisei că totul în jurul nostru este în continuă mișcare – este recomandarea arh. Andrei Angelescu, Manager al Departamentului de Arhitectură și Design, COS. “Atunci, abordări, ce au în prim plan flexibilitatea, mobilitatea și adaptabilitatea, garantează soluții ce oferă un grad ridicat de control indivizilor, ceea se traduce în nivel crescut de angajament și implicare. Flexibilitatea este percepută la scară medie și mică, de la echipamente/mobilier reconfigurabil la spații multimodale într-o corelare cu flexibilitatea activităților. Mobilitatea angajaților oferă șansa unui spațiu de lucru să devină o destinație concentrată pe activități și nevoi specifice pentru susținerea unei organizații sub forma unei comunități. Principalele aspecte tehnice ce trebuie luate în calcul sunt siguranța, apartenența, productivitatea și confortul angajaților, aspecte relevate în baza unui studiu global ca principale criterii ce condiționează activitatea într-un spațiu de lucru”, crede arh. Andrei Angelescu.

“O tendință certă este că va crește ponderea spațiilor destinate întâlnirilor, atât formale, cât şi informale, precum şi creșterea spaţiilor destinate muncii în echipe, facilităţi care sunt potrivite noilor forme de lucru mixte, de tip hibrid”, conchide Sebastian Capotescu, Projects & Marketing Director al GreenForest.

Ce servicii, produse, inovații ați lansat sau aveți în ofertă pentru a susține modul de lucru hibrid?

Diana Calfa, Managing Partner, Morphoza: “Observăm deja o accelerare a tendinței de transformare digitală a spațiilor de lucru, cu scopul de a susține un model de lucru hibrid, activity based și agil. Am inclus în oferta noastră soluții digitale care credem că sunt un must-have în noua realitate hibridă. Câteva dintre acestea sunt: sisteme de desk sharing și room booking, sisteme inovatoare pentru video-conferință, flipchart-uri digitale, videowall și business TV-uri, sisteme performante de sunet, mobilier cu tehnologie wireless integrată, sisteme de scanare cu infraroșu a temperaturii corporale”.

Tot despre tehnologie vorbește și Alin Ghenea, Commercial Director al Project1: “Împreună cu Flowscape am introdus în România o tehnologie care ne ajută să monitorizăm în timp real gradul de ocupare a birourilor, să alocăm sau să rezervăm posturi de lucru, săli de ședințe sau anumite arii de interes din spațiile închiriate de către clienții noștri. De asemenea, împreună cu echipa noastră de arhitecți și proiectanți, asistăm continuu companiile în reconfigurarea spațiilor de lucru. Nu urmărim reducerea densității angajaților, ci facilitarea accesului către birourile individuale, regândirea spațiilor de socializare și a spațiilor destinate întâlnirilor de proiect sau cele destinate interacțiunii cu clienții.

Separarea spațiilor utilizând paravane fixe sau cele mobile sunt căutate întrucât ele vor proteja angajații prin crearea unor “bariere” fizice, dar și vizuale sau acustice”. Modul hibrid poate forma alte comunități crede arh. Andrei Angelescu, Manager al Departamentului de Arhitectură și Design, COS: “Pentru a veni în sprijinul companiilor care și-au mutat activitatea în regim de lucru de acasă sau telemuncă pe perioada pandemiei, am lansat un program pentru îmbunătățirea mediului de lucru din căminul fiecăruia. Tot în această perioadă am dezvoltat, bazîndu-ne pe experiența de peste 20 de ani pe piața din Romania dar și pe suportul cercetărilor la nivel global a celor de la Steelcase, concepul TrueFlex. Conceptul structurează utilizarea spațiului bazându-ne pe flexibilitate, mobilitate și adaptabilitate, spărgând limitele unei adrese fixe cu scopul de a susține o comunitate performantă, indiferent de spațiul în care își desfășoară activitatea. Aici vorbim despre soluții ce iau în calcul multifuncționalitatea spațiilor, utilizarea spațiilor de lucru tip satelit pentru diferite tipuri de activități, asigurarea unei coeziuni a echipelor prin configurarea unei destinații pentru toti angajații”.

Sebastian Capotescu, Projects & Marketing Director al GreenForest, adaugă: “În cadrul GreenForest avem şi pregătim mai multe linii de produse de mobilier care să faciliteze creşterea ponderii şi a diversității spațiilor destinate întâlnirilor şi muncii în echipă. În planul Societății pentru Ergonomia şi Managementul Mediului de lucru am pregătit un Ghid de Ergonomie destinat muncii de acasă şi am lansat cercetarea colaborativă – Urban Link 15’, care urmăreşte efectele pozitive pe care le poate avea munca hibridă atât în planul sustenabilităţii urbane cât şi a stării de bine personale – wellbeing. Astfel, timpul mai mare avut la dispoziţie pentru lucrul din alte spaţii, decât cele proprii ale organizaţiei angajatoare, poate stimula dezvoltarea comunităţilor de locuire şi a mişcării fizice individuale, mai ales, dacă sunt coroborate cu posibilităţi de lucru în spaţii de coworking de proximitate şi alte facilităţi specifice oraşelor de 15 minute (15 minutes cities). Acestea presupun ca majoritatea facilităţilor necesare vieţii curente să se afle pe o rază de 15 minute de mobilitate alternativă: mers pe jos, bicicletă, trotinetă. În felul acesta se diminuează mobilitatea convențională bazată pe autovehicule, se realizează mișcarea în aer liber de care avem nevoie cu toţii, atât în plan fizic, cât şi psihic, iar toate acestea pot fi coroborate cu dezvoltarea de culoare şi grădini verzi care ne conectează mai mult cu natura şi reduc impactul negativ pe care-l produc aglomerările urbane asupra mediului natural. Spațiile de coworking din vecinătatea locuinţelor pot susţine cel mai bine acest concept”.

Ponderea, impactul, oportunități și oferte pentru munca de acasă?

“O mare parte dintre companiile cu care lucrăm operează în sistem hibrid, cu peste 50% dintre angajați în work-from-home. Birourile reglabile pe înălțime, cele pliabile și scaunele de birou ergonomice au fost cele mai frecvente cerințe venite din partea clienților activi în WFH, iar ofertele de pe piață s-au concentrat, în mare măsură, tot în jurul acestor tipuri de produse”, explică Diana Calfa, Managing Partner, Morphoza.

Alin Ghenea, Commercial Director al Project1, susține că: “Companiile au reacționat prompt și au venit în întâmpinarea angajaților cu un suport adecvat, atât prin facilitarea accesului la tehnologie, hardware și software cât și prin furnizarea posibilității angajaților de a-și alege infrastructura de lucru. Ne referim aici la bugete alocate angajaților pentru achiziționarea de mobilier care să permită un setup de lucru potrivit. Din informațiile pe care le deținem, există o preferință în creștere a angajaților pentru întoarcerea la birou. Angajații simt nevoia interacțiunii sociale, iar angajatorii știu că fără o prezență fizică a angajaților în organizație, cultura de brand nu mai rămâne la fel de puternică, iar productivitatea va scădea”.

Arh. Andrei Angelescu, Manager al Departamentului de Arhitectură și Design, COS, subliniază că: “Pandemia a adus o creștere substanțială în cererea pentru locuințe cu o cameră în plus față de medie, evident cu rolul de birou de acasă sau home office. Evident există și soluții alternative în acest sens. Momentan lucrăm la un astfel de proiect ce oferă beneficiile lucrului de acasă și cele dintr-un mediu de birou, evitarea traficului și anumite contrângeri personale, accesibilitatea echipamentelor, conectivității și a ergonomiei fără a compromite cadrul căminului”.

Sebastian Capotescu, Projects & Marketing Director al GreenForest, completează: “Am pregătit încă de la începutul pandemiei, acum un an de zile, mai multe pachete promoţionale care să susţină munca ergonomică de acasă. Pe termen lung, în susţinerea modului de lucru hibrid şi a conceptului oraşelor de 15 minute este importantă dezvoltarea spaţiilor de coworking apropiate de spaţiul de locuire.”

Ce oportunități vedeți din partea companiilor active în sectorul industrial / logistică și, corelat, ce proiecte credeți că ar putea fi derulate în parcuri logistice în beneficiul chiriașilor?

Alin Ghenea, Commercial Director al Project1, spune că: “Ne uităm activ către segmentul de industrial și am reușit în ultimul an să ne lărgim aria de expertiză și către acest sector. Am avut plăcerea să fim angrenați în dezvoltarea unor parcuri logistice, ale căror dezvoltatori au investit în facilități noi care acomodează zone de recreere, de interacțiune socială, spații pentru servirea mesei, dar și diferite servicii care să vină în întâmpinarea angajaților care își desfășoară activitatea în acest tip de parcuri. Aceste dezvoltări vor continua, ne uităm la o piață deja matură, iar sofisticarea facilităților oferite este un trend ireversibil.”

Arh. Andrei Angelescu, Manager al Departamentului de Arhitectură și Design, COS, susține că: “Infrastructura, poziția și accesibilitatea dictează poziționarea și eficiența platformelor industriale sau logistice. În contextul unei dezvoltări în acest sector vedem o creștere a calității spațiilor în care lucrează angajații, spații cărora le este atribuită o pondere foarte mică a investiției, sunt esențiale în retenția și motivarea angajaților, în final asigurarea unui nivel de calitate a mediului în care își desfășoară activitatea”.

(Transilvania Business, nr. 102, mai-iunie 2021)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ghenie a dat lovitura în Hong-Kong: tablou vândut cu 7 milioane €

Articolul următor

Industria auto și digitalizarea

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share