Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Oradea, cea mai dezvoltată infrastructură publică de stații de încărcare rapidă

Cu cele 18 stații de încărcarea rapidă pentru mașinile electrice, Oradea va deveni municipiul cu cele mai multe stații de acest fel.

În luna octombrie 2019, Comitetul de Avizare al Administrației Fondului pentru Mediu aviza proiectul depus de Municipiul Oradea pentru instalarea în oraș a 16 stații de încărcare a vehiculelor electrice. Dosarul de finanțare pentru acest proiect a fost depus de Primăria Oradea la începutul anului 2019 în cadrul „Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reședință de județ”.

Suma aprobată prin proiect era de circa 2,4 milioane lei (fără TVA), reprezentând 86,85% din valoarea cheltuielilor eligibile de peste 2,8 milioane lei (fără TVA). În urma organizării procedurii de licitație, firma declarată câștigătoare a fost Electrogroup SA, valoarea contractului fiind de 2.785.200,80 lei (fără TVA).

Cele 16 stații de încărcare rapidă respectă standardele impuse prin programul de finanțare. În ceea ce privește amplasarea acestora, ele vor acoperi zona arterelor principale de intrare și ieșire din oraș, zona gării, zona Universității Oradea, zona Aquaparkului Nymphaea, zona cartierului Ioșia, Rogerius și Nufărul, precum și zona centrală.

Stimularea electromobilității

Despre cele 16 stații de încărcare rapidă care urmează să fie instalate la Oradea ne-a vorbit Mihai Dragoș Ciobanu, project manager EVconnect.ro, partener al Electrogroup în acest proiect.

Oradea va avea cea mai dezvoltată infrastructură publică de stații de încărcare rapidă prin proiectul finanțat de AFM, pe care îl vom dezvolta cu Electrogroup. Cele 16 stații se adaugă celor două existente la parcarea de pe Strada Brașovului. Acest lucru va stimula adopția electromobilității, oamenilor dându-li-se posibilitatea să-și încarce în orice parte a Oradiei mașinile electrice”, este de părere Mihai Dragoș Ciobanu.

Pe lângă acest acest proiect, EVconnect mai are în plan dezvoltarea câtorva hub-uri de încărcare lentă în cartierele orădene. Managerul a vorbit și despre diferența dintre stațiile de încărcare rapidă și încărcare lentă.

Stație încărcare rapidă Brașovului

Pe încărcarea rapidă vorbim de soluții de la 50 de KW în sus. Toate mașinile noi vor avea încărcări de la 75 KW în sus. Ca perioadă de timp, la încărcarea de 50 de KW vorbim de circa 40 – 50 de minute. Pe încărcarea lentă depindem un pic de invertorul, de transformatorul, instalat de producător pe mașină. Astfel că putem încărca până în maxim 22 de KW în curent alternativ și în felul ăsta încărcăm de la trei – patru ore, până la șase – opt ore”, precizează specialistul.

Potrivit acestuia, stațiile de încărcare lentă se pretează la urban, fiind instalate în centrele comerciale, în parcări, la clădirile de birouri, acasă sau în ansamblurile rezidențiale. „Tot mai mulți dezvoltatori încep să înțeleagă că, practic, în felul acesta, își atrag o categorie de clienți, de acum în creștere. Practic, prin lipsa unei stații de încărcare într-un ansamblu rezidențial, ți-ai exclus din start o categorie de clienți. La fel și hotelurile. Eu, primul lucru pe care îl fac când pornesc la un drum mai lung, caut un hotel care să aibă și o stație de încărcare”, precizează Mihai Dragoș Ciobanu.

Oradea smart city

Un lucru bun pe care l-am observat la Oradea, și sper să fie adoptat și de alte administrații, este introducerea obligativității, printr-o hotărâre de Consiliu Local, de a avea prevăzute stații de încărcare la noile imobile care se construiesc și au parcări proprii”, a observat project managerul EVconnect.

Nu poți vorbi despre un concept de smart city dacă nu iei în calcul și dezvoltarea inftrastructurii de încărcare pentru mașinile electrice”, subliniază Dragoș Ciobanu.

Dacia Spring, soluția ideală pentru mobilitate urbană

Întrebat care este cea mai mare provocare a companiei pe care o conduce, project managerul spune că, schimbarea percepției oamenilor vizavi de mașinile electrice. „Probabil acest lucru este legat de lipsa informațiilor, pentru că pe soluțiile existente acum, deja autonomiile mașinilor electrice au crescut la 350 – 400 de kilometri. Nu găsești mașini cu autonomie mai mică decât cele eminamente urbane. Vorbim de Dacia Spring, care este o mașină de oraș. Va fi o mașină extrem de comună, fiind soluția ideală pentru mobilitatea urbană. Cu cât sunt mai multe pe străzi, cu atât va scădea contaminarea în orașe. În 2014, când am început acest business, unul dintre partenerii străini mi-a spus că după ce voi merge cu mașina electrică nu voi mai dori să mă întorc la una normală. Și acest lucru s-a adeverit”, conchide project managerul EVconnect.

Oradea – exemplu de urmat

În 25 octombrie 2018, Consiliul Local Oradea aproba o hotârâre prin care agenții economici erau obligați, în funcție de mărime, să instaleze un anumit număr de stații de încărcare a mașinilor electrice până la 1 ianuarie 2020.

Potrivit actului normativ, proprietarii sau administratorii unităților de cazare, spațiilor comerciale și de birouri, după caz, vor instala puncte de reîncărcare cu putere normală pentru autovehicule, după cum urmează: unitățile de cazare cu peste 20 de camere – cel puțin o stație de reîncărcare cu putere normală; spațiile comerciale cu 100 până la 500 de locuri de parcare – o stație de reîncărcare cu putere normală; spațiile comerciale cu peste 500 de locuri de parcare – cel puțin două stații de reîncărcare cu putere normală; spațiile de birouri cu o suprafață utilă peste 2.000 mp – cel puțin o stație de reîncărcare cu putere normală.

Prin aceeași Hotărâre a Consiliului Local Oradea se stabilea ca până la data de 1 ianuarie 2020, societățile comerciale din subordinea consiliului local vor amplasa fiecare câte o stație de reîncărcare cu putere normală pe un amplasament care oferă acces public. Vorbim aici despre Administrația Domeniului Public (ADP) Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Compania de Apă Oradea (CAO).

Mai mult, începând cu data de 1 ianuarie 2019, toate proiectele derulate pentru obiectivele amintite anterior (unități de cazare, spații comerciale și birouri), care vor urma procedura de obținere a autorizației de construire, se vor conforma prevederilor de mai sus, condițiile fiind impuse din faza de certificat de urbanism.

Modulele de stații de alimentare vor fi puncte de încărcare cu putere normală pentru autovehicule cu cel puțin 2 prize de încărcare, fiecare priză având o putere minimă de cel putin 22 kW și vor fi echipate, din motive de interoperabilitate, cel puțin cu prize sau conectori de tip 2 pentru vehicule, conform descrierii din Standardul EN62196-2, in conformitate cu anexa 2 punctul 1.1 din legea 34/2017 Art. 4.

La sfârșitul lunii mai 2021, în Oradea erau înregistrate 35 de mașini electrice și 294 de mașini hibrid. Și cifra este în continuă creștere.

DAN BIRTA

Total
99
Shares
2 comments
  1. Cele mai multe statii de unde? Din Bihor? Deja deveniti mai mult decat ridicoli cu Oradea asta. Sunt alte orase care au mai multe statii de incarcare numai prin parcari de magazine. Macar aveti bunul simt sa va verificati informatiile. Penibil…

    1. Este vorba de infrastructură publică (instalate de administrație publică) nu privată: gen Lidl, Kaufland, etc

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Lugojul va asigura cosirea ierbii din oraș cu muncitori din Sri Lanka

Articolul următor

Fortech, principal investitor în Telios Care

Citește si:
Total
99
Share