Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Paintless Dent Repair, tinichigerie fără revopsire

Un tânăr inginer orădean, Bogdan Mezei, se luptă pentru dezvoltarea în România a tehnicii de îndreptare a caroseriilor fără revopsire, Paintless Dent Repair (PDR). Este o tehnică revoluționară, utilizată de zeci de ani în alte țări, precum SUA sau Germania, dar prea puțin folosită în România.

În ultimii ani fenomenele meteorologice, precum grindina, s-au înmulțit foarte mult, afectând tot mai multe mașini, îndoindu-le caroseria. Tehnica PDR se pretează, în special, pentru îndreptarea caroseriilor afectate de grindină, fiind mult mai rapidă, mai puțin costisitoare și mai sănătoasă.

Până nu demult, în România se folosea chitul și pentru aceste deformări, ele fiind ulterior revopsite. Ori aceste materiale, fie că vorbim de chit, fie de fibre, nu se dilată în aceeași măsură ca metalul, ca aluminiul sau magneziul. Astfel, într-un an-doi apare exfolierea și trebuie reluat procesul. Adică ai investit banii degeaba”, susține tânărul.

Prin îndreptarea fără revopsire, avantajul major e că mașina își recâștigă valoarea inițială, clientul așteaptă mult mai puțin pentru a-i fi reparată. Cel care repară are costuri foarte mici, utilizând doar adeziv. Fără ornamente, fără chit, fără vopsea. Asiguratorul are avantajul că nu se înlocuiesc foarte multe piese, scutindu-l de foarte mulți bani, Mai ales că atunci când vorbim de grindină, sunt afectate foarte multe mașini”, explică Bogdan Mezei.
Îndreptarea cu tije

Tehnica îndreptării caroseriei fără revopsire – Paintless Dent Repair (PDR) – era folosită de nemți încă din anii 80 în fabricile BMW. Când în procesul de producție se întâmpla să se îndoaie câte o caroserie, pentru a nu vinde o mașină revopsită, ceea ce i-ar fi scăzut din preț, apelau la această tehnică.

Tehnică din Germania

Inginerul orădean a descoperit această tehnică în timp ce lucra în Germania, la Audi, pe partea de cercetare. Am făcut un curs de patru zile și, ulterior, am trecut pe cont propriu, deschizându-mi propria afacere. M-am gândit că și în România ar putea fi dezvoltată o astfel de afacere”, povestește tânărul inginer.

Astfel, de cinci ani s-a întors în România, deschizându-și un atelier la Oradea, fiind pionier în domeniu.

PDR Training

Școală PDR

Bogdan Mezei a lansat și o școală PDR, făcând traininguri pentru cei care doresc să învețe această meserie la o calitate înaltă. Cel mai repede prind tinichigii, vopsitorii, detailerii, ei fiind deja antrenați. Am avut și excepții din alte domenii, cărora le-a plăcut tehnologia și care, ulterior au făcut performanță”, precizează antreprenorul.

Metoda are trei părți. Prima parte este cu tije care au diferite adaptoare, capuri, din plastic, cuciuc, metal, în funcție de forma îndoiturii. Prin această metodă se împinge tabla dinspre interior spre exterior. „Din cauza grindinii, tabla se îndoaie dinspre exterior spre interior. Intervenim cu tija, și prin presiune controlată în diferite puncte, încercăm să aducem tabla la forma inițială, fără să-i afectăm vopseaua”, explică specialistul. Cea de-a doua metodă constă în intervenția cu un dorn special din teflon sau plastic asupra deformației cauzate de grindină. Cea de-a treia metodă folosește așa zisele ventuze, niște adaptoare din plastic care se lipesc în centrul îndoiturii, care inițial este acoperită cu adeziv. După ce se întărește adezivul, ventuzele se trag spre exterior, trăgând și tabla după ele.

Bogdan compară tehnica tinichigeriei tradiționale, bazată pe chit, cu cea a dentiștilor de pe vremuri, când pentru o simplă carie îți extrăgeau dintele.

PDR este o ramură fină a tinichigeriei

PDR este o ramură fină a tinichigeriei. În momentul în care vopseaua este originală, tabla nu-i supraîntinsă, se poate aduce mașina la starea inițială. Avantajul metodei PDR este că se poate lucra inclusiv cu piesele de aluminiu, care până acum nu se îndreptau, se aruncau. Plus, în cazul mașinilor de colecție, a mașinilor istorice pentru care nu se găsesc piese, această tehnică este binevenită. În acești ani, să ai o vospitorie, o tinichigerie, fără să ai cunoștințe despre PDR este ca și cum ai fi un bun mecanic, dar nu ai avea habar de testere. PDR este, de asemenea, 100% ecologică. Nu se întrebuințează soluții chimice sau alte materiale toxice”, este de părere Bogdan Mezei.

Când operațiunea prin PDR este realizată de către un tehnician experimentat, acest proces aduce un rezultat în forma cea mai apropiată posibil de cea în care lovitura nu a avut loc vreodată. Atât metalul, cât și stratul de vopsea sunt readuse la forma de preaccident. Deoarece se conservă finisajul așa cum fost la ieșirea din fabricație, nu este necesar a se rașcheta vopseaua sau a se „umple” adâncitura prin filler, primer sau grund, așa cum s-ar întâmpla într-un atelier de tinichigerie obișnuit.

Deschidere spre asiguratori

Bogdan Mezei ar vrea mai multă deschidere din partea asiguratorilor.„Încet, asiguratorii, se îndreaptă și spre noi. Își dau seama că pierd foarte mulți bani, când ar putea apela la tehnicienii PDR. Sper să se ajungă și la noi la nivelul acesta. Când ai o daună de grindină să nu ajungi să-ți umple mașina de chit, ci să cauți tehnicieni care să ți-o îndrepte și de abia după aceea, dacă este cazul să o revopsească”, spune inginerul auto.

Bogdan Mezei este nemulțumit de firmele de asigurări, care au solicitat de mai multe ori aceste servicii unor firme străine, pe care le-au plătit cu milioane de euro. „Este păcat să plece atâția bani din România pentru daună grindină. Imaginați-vă că aceste servicii ar fi executate de service-urile din România, iar aceste milioane ar merge spre ele”, subliniază antreprenorul.

Nu există în nomenclatorul meseriilor

Tehnica a ajuns și în România, de vreo 20 de ani, dar este prea puțin folosită, fiind prost plătită. În timp ce în Germania manopera unei ore de PDR ajunge la 119 euro, în România nici măcar nu există în nomenclatorul meseriilor, fiind asimilată cu cea de tinichigiu. Ori acest lucru presupune un punct fix de lucru, cu dotări de mii de euro, specifice atelierelor de reparații auto. Specificul acestei tehnici este că nu are nevoie de dotări speciale și nici de puncte fixe de lucru. Un specialist în această meserie își ia trusa cu scule și se deplaseză la locul unde grindina a afectat mașinile.

Bogdan Mezei a început demersurile ca această meserie – estetică auto – cum o denumește el, să fie introdusă în nomenclatorul de meserii. În acest scop a înființat Asociația Tehnicienilor PDR din România.

Campion european la PDR

Campion european PDR

Bogdan Mezei este și campion european la PDR, titlu pe care la câștigat în anul 2020 în Germania. Am fost 42 de tehnicieni din toată lumea. Concursul a fost în două manșe. După prima manșă am rămas șase concurenți. Era vorba de îndoituri pe care trebuia să le reparăm în timp de o oră. Eram contra cronometru. Lucrarea era verificată de tehnicieni de top din toate unghiurile. Nu aveam voie nici să polisam. A fost o experiență interesantă pentru mine. E una să fii în atelierul tău, unde cunoști tot și lucrezi liniștit și alta când ești contra cronometru, cu patru arbitri care îți verifică lucrarea în detaliu. Plus multă lume care se uită, filmează. Când am văzut rezultatul, mi-am zis că a meritat tot antrenamentul din România. Chiar dacă munca nu a fost plătită pe măsură. Am sperat să fie o încurajare pentru români”, conchide Bogdan Mezei.

DAN BIRTA

Total
1
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Industria serialelor va fi îndrumată spre finanțări la TIFF

Articolul următor

Publicitatea în media, disecată de universitarii clujeni

Citește si:
Total
1
Share