Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

“Autostrada Târgu-Mureș poate fi gata anul acesta”

Porțiunea de autostradă va rezolva doar problemele de trafic locale I Foto: API

Lotul de 4,5 km din Autostrada Transilvania (A3) și drumul de legătură de 4,7 km, cu două benzi pe sens, la sud de Târgu-Mureș pot fi terminate de constructorul austriac Strabag în decembrie, înainte de termenul contractual din primăvara lui 2022, consideră Asociația Pro Infrastructură (API).

“Din cauza lungimii mici, “ciotul” nu rezolvă decât probleme de trafic locale, însă a fost construit într-un an și jumătate. Trăim în țara unde autostrăzile se execută în șapte ani (A10 Sebeș – Turda 1 și 2), contractele sunt reziliate de trei ori (A3 Chiribiș – Biharia) ori reziliate abuziv (A1 Lugoj-Deva 2 – unde fostul ministru Răzvan Cuc și fostul director al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR, Ștefan Ioniță, sunt direct responsabili pentru despăgubirea de 236 de milioane de lei, plătită de români).

Acest proiect e un succes relativ, primul constructor după “era Bechtel” renunțând după ce CNAIR a întârziat nepermis rezolvarea birocrației. La semnarea actualului contract de execuție întreg traseul era expropriat, avizele și acordurile necesare erau obținute și a existat autorizație de construire valabilă. Nu am avut parte de ridicolele “surprize neidentificate” pe traseu: cimitire, fabrici sau lilieci”, susține API.

Organizația cere CNAIR să repete lecțiile bune învățate din acest proiect pe toate autostrăzile, în special pe A7 Ploiești – Siret, acolo unde viitorii antreprenori doar vor executa lucrările, proiectul tehnic fiind livrat de CNAIR la licitație. Deși este un sector de 9,2 km (4,5 km autostradă, 4,7 km drum de legătură cu patru benzi), vine în continuarea a 33 km din A3 deja dați în trafic pe traseul Ungheni – Chețani.

Acesta le-ar permite șoferilor să intre pe A3 mult mai aproape de Târgu-Mureș. Proiectul inițial, scos în 2014, a fost contractat în 2015 cu asocierea Lemacons, Vega 93, Arcada pentru 179 milioane de lei. Din cauza bâlbâielilor financiare ale CNAIR (autostrada fiind contractată pe fonduri europene în momentul trecerii de la un exercițiu financiar la altul), lucrările au tărăgănat timp de un an.

În 2016 constructorul a cerut rezilierea pentru că nu s-a dat ordinul de începere în 12 luni, tronsonul fiind scos din nou la licitație. Depunerea ofertelor a fost amânată, apoi evaluarea ofertelor a fost tărăgănată. Atribuirea lucrărilor către Strabag, pentru 192 milioane de lei, a venit în noiembrie 2017, după care au urmat contestații și decizii diferite date în instanță care au întors de două ori rezultatul procedurii.

În 2018, CNAIR reevalua ofertele la decizia instanței și dădea drept câștigătoare asocierea Itinera Spa – Retter Project Management, cu 209 de milioane de lei. A trecut însă mult timp de la lansarea licitației, încât ofertele depuse inițial de constructori și-au pierdut valabilitatea. Itinera a decis să nu mai conteste și să își retragă oferta, iar Strabag a rămas singura care, în final, a semnat contractul, în 2020.

Total
65
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Se modernizează Vivo Baia Mare. 13 noi magazine

Articolul următor

Ambasadorul Suediei în România a luat pulsul investițiilor din municipiul Oradea

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
65
Share
SEO Ajansı