Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Blocaj de 10 luni pe A3, lângă granița cu Ungaria

Șantierul Chiribiș – Biharia, deja la a treia “strigare”, este blocat de aproape un an I Foto: API

Specialiștii în infrastructură cer statului român să respingă suplimentarea de 26 de milioane de euro solicitată de grupul Selina pentru finalizarea lotului Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania (A3), chiar să rezilieze contractul.  

“Am pierdut deja 10 luni pe acest lot. Contractul, semnat în 12 iunie 2020, prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru 28 km, pe suma de 326 de milioane de lei, plus taxa pe valoarea adăugată.

Antreprenorul general, Trameco, din grupul Selina, trebuia să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020, dar nici până astăzi nu i-a fost acceptat pentru că solicită costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală, bani ce nu se pot adiționa în mod legal sub nicio formă”, conform Asociației Pro Infrastructură (API).

Aceasta susține că Trameco a subevaluat lucrările necesare, licitând la 72% din valoarea estimată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR,) diferența față de următoarea ofertă validă atunci de 70 de milioane de lei, iar acum cere diferența până la 100%, adică 130 de milioane, de două ori diferența dintre oferta sa inițială și cea a competitorului de pe locul doi.

“Motivul suplimentării invocat de constructor îl reprezintă probleme cu unele fundații, dar mai ales terenul slab pe o distanță scurtă unde soluția tehnică propusă de Trameco este extrem de scumpă față de altele puse în operă în zone similare de pe A3, mult mai ieftine, sugerate chiar de CNAIR și mai ales de consultant, compania Egis.

Cerem celor de la Trameco să identifice, împreună cu Egis, soluțiile tehnice necesare, astfel încât să vină cu un proiect tehnic în CNAIR care să respecte legea și termenii contractuali, dar mai ales prețul asumat la licitație, apoi să se apuce de lucru pe un tronson cunoscut, cu teren ușor, cu foarte puține blocaje birocratice de rezolvat.

În caz contrar, solicităm oficialilor din CNAIR să rezilieze contractul de urgență, să dea certificat negativ antreprenorului neserios și să reliciteze imediat lotul, a treia oară”, îndeamnă organizația de monitorizare.

“În 2017 era un preț corect, lucrările suplimentare sunt generate de o expertiză de toată jena și de un caiet de sarcini otrăvit. Stau de un an fără lucru, cu sute de utilaje parcate, cu salarii plătite, fără să avem acoperire în producție. Suntem printre puținii care au finalizat un tronson de autostrada cu succes”, a replicat fondatorul grupului Selina, Beniamin Rus.

API i-a recomandat acestuia să își asume greșeala acceptării caietului de sarcini inițial și pierderea suferită în urma respectării acestuia și să reînceapă lucrările pe acest tronson. “Alt constructor și-a asumat o pierdere mult mai mare, a finalizat mai multe tronsoane cu succes și continuă să construiască tronsoane noi”, argumentează președintele organizației, Ionuț Ciurea.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Corteva Agriscience a anunțat câștigătoarele programului TalentA, sezonul 2021

Articolul următor

Societatea Frigoglass a reluat activitatea societății din Timișoara, dar în cadrul unei hale închiriate

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share