Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

“Metroul și centura metropolitană din Cluj vor fi finanțate din surse diferite”

TransRegio Feleac va trece de la Muzeul Apei – Cora spre Făget și mai apoi spre Borhanci și Apahida | Foto: Asociația Pro Infrastructură

Proiectul metroului – tren metropolitan este prevăzut să fie finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar cel al centurii metropolitane TransRegio Feleac (TR 35), din Programul Operațional Transport, ambele pe fonduri europene.

Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, susține că nu se iau bani de la centura metropolitană ca să fie puși la metrou sau invers, conform Radio Cluj. Precizările sunt făcute ca urmare a temerilor apărute în societatea civilă, care a criticat lansarea ambelor proiecte, argumentând că municipiul nu va avea fonduri să le realizeze, riscând să le înceapă să nu termine nici unul.

Obiectivul final al celor proiecte este descongestionarea traficului “fie că discutăm de centura metropolitană care va ajuta la descongestionarea traficului și la ajungerea mai rapidă dintr-o parte în alta a orașului, plus că traficul de tranzit va fi scos în afara municipiului, fie de metrou, care va asigura o mobilitate mult mai bună în interiorul orașului”.

La centura metropolitană, studiul de fezabilitate mai are nevoie de avizul de mediu. După obținerea documentului, care ar trebui emis pe parcursul acestei luni, toată documentația va fi trimisă la guvern.

“Apoi putem finaliza studiul de fezabilitate și putem face toate demersurile necesare astfel încât să fie demarată licitația de proiectare și execuție. Într-un termen optimist, 2022 ar putea fi anul în care se lansează licitația de proiectare și execuție pentru 41 km de centură metropolitană și 30 km de drumuri de legătură”.

Guvernul se va ocupa de licitația pentru proiectarea și execuția șoselei care pornește din zona Autostrăzii Transilvania de la Gilău și se oprește la centura Vâlcele – Apahida. Chiar dacă proiectul liniei de metrou a fost lansat mult după centura metropolitană, documentațiile sale sunt mai avansate.  Metroul a fost inclus în PNRR, ceea ce înseamnă că fondurile trebuie obligatoriu cheltuite până în 2026.

Centura metropolitană a Clujului pleacă de la Gilău, trece prin Florești, intră în Cluj-Napoca în zona Cora, continuă prin Făget, Calea Turzii, iese la Selgros și se ajunge la Centura Vâlcele – Apahida. Ultima evaluare de cost pentru TR 35 este de peste 800 de milioane de euro.

“La metrou suntem în avans cu câteva luni față de TR 35, lucrurile au mers mult mai bine în realizarea studiului de fezabilitate. După ce va fi gata această documentație, vom putea merge mai departe cu lansarea licitației de proiectare și execuție. Pentru metrou avem prinși în bugetul PNRR 310 milioane de euro, bani ce trebuie cheltuiți până în 2026. Dacă nu sunt cheltuiți până atunci, statul va trebui să îi dea înapoi”.

Metroul are rezervate 310 milioane de euro din PNRR, dintr-un total al proiectului de 1,7 miliarde. Suma din PNRR reprezintă alocarea pentru prima fază, de 800 de milioane de euro, ce prevede nouă stații în reședința de județ, între cartierele Mănăștur și Sopor, pe 7,5 km. Întregul traseu de metrou ușor, pe șine, include 19 stații subterane, cu prelungiri ulterioare spre Florești, respectiv Bd. Muncii. În proiect este inclus și un tren metropolitan, prevăzut pe relația Baciu – Apahida – Bonțida.

Total
30
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Se profilează o ofertă de cumpărare pentru fostul sediu al Remin

Articolul următor

Două echipe de elevi și studenți orădeni, premiate la Cluj-Napoca pentru inovație

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
30
Share