Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Attila Fazakas, Managing Director Uniprest Instal: „Provocarea cea mai mare anul acesta este lipsa materiilor prime și scumpirea acestora”

Compania Uniprest Instal este prezentă în piață din anul 2009, la Târgu Mureș. Principala activitate este distribuția națională a produselor HVAC – heating-ventilation-air conditioning. Este vorba despre toate produsele de instalații necesare sistemelor de încălzire – apă, gaz, sanitare – dar și la produse noi, cum ar fi cele care folosesc energia verde. Anul trecut compania a deschis 2 depozite, la Deva (45.000 euro investiție) și Iași (350.000 euro investiție), creând, astfel, noi locuri de muncă. După perioada dificilă din 2020 conducerea companiei crede ca anul acesta aceasta va începe să se redereseze. Uniprest Instal a făcut investiții și în procesul de rebranding, care se va finaliza la finalul acestui an. Attila Fazakas, Managing Director Uniprest Instal, ne-a oferit un interviu în care a vorbit despre provocările domeniului, precum și despre investițiile  companiei.

Spuneți-ne, vă rog, când și de către cine a fost fondată compania Uniprest Instal, care e zona geografică de acoperire, în ce zone din Transilvania e prezentă, cum a evoluat cifra de afaceri în ultimii ani și care e numărul de angajați?

Compania Uniprest Instal a fost înființată în 2009, în Târgu Mureș. Am pornit cu o firmă mică, pe care, treptat, am dezvoltat-o, iar în 2010 a fost preluată de grupul olandez Rensa. Rensa este alcătuită din mai multe societăți din Olanda și Germania, care se ocupă cu distribuția de produse pentru instalații termice, apă, gaz și sanitare și serviciile logistice aferente.

Principala noastră activitate este distribuția națională a produselor HVAC: heating-ventilation-air conditioning. Aici ne referim la toate produsele de instalații necesare sistemelor de încălzire – apă, gaz, sanitare – dar și la produse noi, cum ar fi cele care folosesc energia verde.

În prezent avem 195 de angajați, dar până la sfârșitul anului vrem să ne mărim echipa până la 205 de angajați.

În 2019 am avut o cifră de afaceri de 30 mil. euro, iar în 2020 am înregistrat o ușoară creștere, până la 34 de mil. euro. Pentru anul acesta, ne propunem o creștere de 23%.

Sediul și depozitul central se află în Târgu Mureș, la care se mai adaugă 9 puncte de lucru în Baia Mare, Brașov, București, Cluj-Napoca, Craiova, Deva, Iași, Sibiu și Timișoara.

Care sunt principalele concluzii de business din anul 2020?

Anul 2020 a ridicat mingea la fileu jucătorilor din business, în general. Ceea ce nu este un lucru rău, pentru că ne-a determinat să conștientizăm și să analizăm mai bine 3 elemente: oamenii, resursele și adaptabilitatea. Din punct de vedere business, am învățat că nu trebuie să te oprești și, dacă ai o strategie bună, este bine să mergi înainte, ca atunci când piața își va reveni, să fii tot acolo. Am mai învățat că trebuie să observi toate oportunitățile, să găsești soluții creative și să îți adaptezi acțiunile în funcție de context.

Care au fost principalele provocări pentru companie în anul 2020? Cum s-a adaptat compania la condițiile impuse de pandemie? Cum a afectat pandemia modul de organizare a companiei?

Chiar dacă 2020 a fost un an cu multe necunoscute și care a forțat limitele creativității și capacitații de adaptare la o nouă situație economică și socială, a fost un an bun pentru noi, dacă e să ne raportăm la contextul actual. La nivel de business, am făcut două investiții importante: la Deva, unde ne-am mutat într-un depozit mai mare, cu o suprafață de 760 mp și care a însemnat o investiție de 45.000 euro și la Iași, în depozitul pe care l-am inaugurat în septembrie. Acesta are o suprafață de 920 mp, iar investiția a fost de 350.000 euro. Prin acest depozit reușim să deservim șase județe importante din Moldova: Suceava, Botoșani, Neamț, Bacău, Vaslui și Iași.

O perioadă mai dificilă pentru noi a fost în aprilie și mai, când s-a decretat starea de urgență. Multe proiecte s-au oprit, lucrările mai mici au fost amânate, iar multe firme s-au închis pentru o perioadă și au trimis instalatorii în șomaj tehnic. Dar, în iunie, lucrurile au început să-și mai revină.

Experiența de anul trecut ne-a întărit încrederea într-un adevăr pe care îl știam foarte bine: echipele bune și unite trec mai ușor prin crize. De aceea merită investit permanent în ele. La începutul pandemiei, viața noastră, a tuturor, a fost răsturnată, dar echipa Uniprest Instal a funcționat. Colegii, mai ales cei expuși (reprezentanți de vânzări, șoferi, gestionarii din depozitele noastre), și-au continuat lucrul la fel de motivați, uniți și poate mai eficient, chiar dacă au existat temeri personale.

În perioada pandemiei, primul lucru pe care l-am avut în vedere a fost grija față de angajații noștri și păstrarea tuturor locurilor de muncă. Din fericire, nu a fost nevoie să facem nicio restructurare sau modificare la nivel administrativ. Am asigurat, și o facem în continuare, cele mai sigure condiții de muncă, astfel încât să nu ne confruntăm cu situații neplăcute.

Ați reușit până acum să estimați impactul economic al pandemiei asupra companiei Dvs.?

În ciuda pandemiei, anul 2020 a fost un an bun pentru noi. Am avut o creștere de 16% a cifrei de afaceri, cu doar 2% sub bugetul planificat. Au fost două luni critice, aprilie și mai, când mai multe proiecte s-au oprit, lucrările mici au fost amânate, mai multe firme s-au închis pentru o perioadă și au trimis instalatorii în șomaj tehnic. În acea perioadă, ca și acum, de altfel, prioritatea noastră a fost starea de sănătate a colegilor noștri și, în aceeași măsură, continuarea livrărilor către clienții care încă mai aveau activitate. Nu am închis firma nicio zi și toate comenzile au fost onorate. Din iunie lucrurile s-au mai îmbunătățit și am reușit să ne atingem obiectivele până la finalul anului.

Spuneți-ne despre principalele investiții ale companiei realizate de-a lungul timpului, dar și pe cele realizate în 2020. Care sunt planurile de investiții și dezvoltare pentru 2021?

Cea mai mare investiție a fost în 2019, 5 mil. euro, pentru deschiderea centrului nostru logistic de la Târgu Mureș.

Anul trecut, pe lângă depozitele din Deva și Iași, am mai investit peste 230.000 de euro în parcul auto și în alte echipamente la nivel național. În total, o investiție de peste 625.000 euro.

Anul acesta vrem să investim în procesele interne începute în 2020. Un astfel de proiect este digitalizarea mai multor procese interne, care îi va ajuta indirect pe partenerii noștri prin livrări rapide și mai bine organizate. Anul acesta vom lansa platforma online, dedicată clienților noștri B2B, prin care ne dorim să le venim în întâmpinare în tot procesul de achiziții. Astfel, se vor putea concentra pe principala lor activitate, fie că e vorba de vânzare sau de execuție în instalații.

De asemenea, am finalizat, de curând, procesul de rebranding început anul trecut, lansând o nouă imagine a companiei, un nou logo, mai proaspăt, mai modern și în ton cu spiritul echipei.

Cum au evoluat vânzările companiei în ultimii 2 ani?

Anul acesta a început cu dreptul, în sensul că evoluția vânzărilor a fost în linie cu obiectivele pe care ni le-am propus. Cum piața de instalații depinde de cea a construcțiilor și de investițiile rezidențiale și industriale, faptul că majoritatea proiectelor și investițiilor continuă și că se conturează altele noi, iar apetitul persoanelor fizice pentru renovări/modernizări se menține, este un avantaj pentru noi și un motor care generează vânzări.

În prima jumătate a acestui an, am înregistrat o creștere a vânzărilor de 27% comparativ cu aceeași perioadă din 2020.

Cine sunt principalii parteneri ai companiei; căror businessuri se adresează Uniprest Instal?

Colaboram cu foarte mulți furnizori din sectoarele de gaz, termice, apă, sanitare, energie verde și AC/Ventilație – branduri cunoscute la nivel internațional, care ne ajută să oferim clienților noștri produse și servicii de calitate: Purmo, Ferro, Rehau, Geberit, Grundfos, Schell, Wilo, Comisa, Uponor, Reflex și multe altele. De asemenea, suntem unici distribuitori ai produselor Remeha în România.

Ne adresăm tuturor firmelor de execuție în instalații, revânzătorilor locali și regionali, dar și dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale și/sau industriale. Așadar B2B.

Care sunt oportunitățile și provocările pentru acest an?

Piața pe care activăm, HVAC, are legătură directă și depinde de piața construcțiilor și de investițiile rezidențiale și industriale. Vestea bună este că sunt investiții, majoritatea proiectelor continuă și se conturează altele noi, iar apetitul persoanelor fizice pentru renovări/modernizări se menține. Provocarea cea mai mare este lipsa materiilor prime și scumpirea acestora. Cererea reală de construcții noi atât rezidențiale cât și comerciale nu cred că se va modifica, în schimb lipsa de predictibilitate pe bugete poate influența investițiile. Nu este exclus ca în perioada următoare, demararea unor investiții să se amâne.

Cum se adaptează compania la tranziția energetică? Cum se reflectă asupra companiei intenția de trecerea spre o economie mai verde? Ce se poate face mai bine în acest sens?

În România există de mai mulți ani trendul de folosire a surselor green/nepoluante sau mai puțin poluante. Din păcate, nu avem o strategie guvernamentală (cum găsim în Olanda, spre exemplu, dar și în alte țări din vest) care să facă trecerea spre o economie verde și care să modeleze structura pieței prin reglementări. Nu există programe guvernamentale în acest sens, iar subvențiile și ajutoarele din partea statului pentru soluții green sunt extrem de mici.

Printre clienții noștri există o categorie în creștere care optează pentru soluții verzi și sisteme care au impact redus asupra mediului – panourile solare sau pompele de căldură. Însă, avem mari lacune în ceea ce privește educarea publicului din punct de vedere al sustenabilității. În acest moment, marea majoritate a oamenilor văd sustenabilitatea numai în panouri solare, de exemplu, ceea ce este insuficient. Este nevoie de o profesionalizare a pieței, plecând de la proiectare și design de soluții, până la execuție.

Această transformare de mentalitate, în primul rând, și întregul proces de reorientare tehnologică trebuie să fie foarte rapide. Se observă deja o scădere a produselor de încălzire care funcționează pe combustibil solid și o creștere, modestă deocamdată, a produselor care funcționează prin energie electrică din surse regenerabile.

Cum este resimțită de companie, dar și de piață în general, scumpirea din ultimul timp a materiilor prime?

Efectul scumpirii materiilor prime a început să se facă simțit încă din septembrie 2020, dar, în prima fază, doar în evoluția materiilor prime de la bursă. Creșterile sunt semnificate – avem grupe de produse unde acestea au fost de 30-35%, în unele cazuri chiar mai mult. Creșterile de preț sunt strâns legate de problema disponibilității materiilor prime, ceea ce generează întârzieri de la producători până la întreg lanțul de furnizare. Termenele de livrare sunt mult mai lungi, ajungând să se dubleze sau chiar tripleze, în unele cazuri. Dacă unii producători livrau, în mod normal, în 2-3 săptămâni, acum poate dura până la 8-10 săptămâni. Aceste întârzieri pot genera probleme pentru investițiile în derulare și pot afecta segmentul de prețuri în bugetele existente sau care se definitivează acum.

Colaborăm îndeaproape cu furnizorii noștri și cu clienții încercând să avem un flux de informații corect și permanent actualizat. Din acest punct de vedere nu este o situație ușoară pentru niciun jucător din piață, fie că vorbim de producători, de instalatori sau de firme de execuție în instalații.

Ce rol credeți că ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Situația economică este dificilă peste tot, nu doar în România, de aceea trebuie găsite soluții care să ajute, nu să îngroape și mai mult afacerile.

În 2021, piața materialelor de construcții a înregistrat cele mai mari creșteri de prețuri din acest mileniu. Aceste majorări, care după 10 luni au ajuns deja la o medie de 25-30%, la care s-au adăugat și creșterile manoperei și ale prețului energiei, vor avea un efect major asupra cererii pe piața construcțiilor. Măririle de prețuri nu s-au oprit și, în multe cazuri, efectul lor va fi întârziat. Adică, îl vom simți mai degrabă în 2022. În această situație, BNR, total neinspirat, a mai ”dat o palmă” neașteptată acestei piețe prin schimbarea, din 1 ianuarie 2022, a condițiilor de creditare în cazul creditelor imobiliare. Potrivit propunerii BNR, avansul minim ar crește de la 15% la 25% în cazul creditelor imobiliare în lei și de la 25% la 35% pentru cele în euro. Practic, oricine va dori să-și ia un credit pentru a construi sau renova un imobil va trebui să aibă în buzunar mult mai mulți bani. Altfel nu va putea avea acces la finanțare bancară.

Pe lângă toate acestea, se înăsprește și calculul pentru gradul maxim de îndatorare. Într-o asemenea situație, nu ne putem aștepta la o revenire a pieței construcțiilor în 2022.

Guvernul care se prefigurează în această perioadă vorbește deja despre creșterea impozitării în domeniul construcțiilor prin anularea facilitaților existente. Această măsură poate avea ca rezultat reducerea forței de muncă, ceea ce ar fi foarte grav, având în vedere că există deja un deficit major de muncitori în construcții.

În acest context nefavorabil care, așa cum am spus, se manifestă la nivel global, credem că un gest minim din partea autorităților ar fi să își revizuiască planurile cu impact devastator asupra pieței construcțiilor și să găsească soluții fiscale noi, prin care să motiveze investițiile, nu să le reducă. De exemplu, prin simplificarea și îmbunătățirea condițiilor privind deductibilitatea investițiilor în imobiliare din baza impozitului pe profit.

Se poate contura deja imaginea relațiilor de afaceri în perioada post-pandemie, când va fi aceasta?

Vedem, deja, o reconfigurare a relațiilor de afaceri. Cred că relațiile bune și corecte s-au întărit și mai mult. Cu siguranță, perioada de pandemie va crește nivelul strategic al colaborării dintre parți pentru a oferi mai multă siguranță și predictibilitate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Angela Mihaela Iova, femeia cu gater

Articolul următor

Bilanț Black Friday: Magazinele online au predat peste 2 milioane de colete către curieri

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share