Potrivit declarației făcute de Beniamin Rus, proprietarul grupului de firme Selina, pentru Agerpres, în această săptămână se poartă discuţii cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a rezilia amiabil contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului Biharia – Chiribiş, de 28,55 kilometri, din Autostrada Transilvania.
„Suntem în discuţii, ni s-a propus să închidem amiabil. În această săptămână, urmează să negociem încetarea amiabilă. Ei nu au fost dispuşi să ia în calcul lucrările suplimentare şi consideră că nu există bază legală să plătească lucrările suplimentare care au reieşit din expertiză. Vreau să vă spun că nu există proiect să nu apară lucrare suplimentară. Mai ales la drumuri. Noi ne retragem, rămâne doar proiectantul cu care vor colabora mai departe. Lucrarea se va scoate din nou la licitaţie, dar nu mai durează, nu se mai face proiect nou. Dar s-ar putea să le ceară celorlalţi încă o expertiză, deoarece a trecut ceva vreme din august 2017, când s-a scos la licitaţie”, a afirmat Beniamin Rus.
Potrivit acestuia, câştigătoarea contractului, asocierea de firme condusă de Trameco, va putea participa din nou la licitaţie, aceasta fiind o condiţie a rezilierii amiabile.
După semnarea contractului în 2020, proiectul a fost predat la 1 februarie 2021. Anterior, asocierea de firme a realizat studiul geo, cu săpături pe tot tronsonul, pentru evaluări cât mai exacte, care s-au dovedit a fi diferite faţă de cele preconizate de CNAIR iniţial, în caietul de sarcini, au făcut o expertiză cu un expert acceptat de companie şi apoi au făcut verificarea pe teren, cu un verificator. Dacă s-ar fi dat drumul lucrărilor, susţine Rus, în acest moment, ar fi fost finalizate în procent de 80%.
„Anul trecut nu am lucrat mai deloc. Am stat cu toate utilajele pe dreapta. Am stat degeaba cu 65 de oameni repartizaţi pentru conducerea proiectului. Aşteptam, din săptămână în săptămână, să ne dea ok-ul execuţiei. Cum spuneam, ei afirmă că nu există bază legală să plătească lucrările suplimentare care au reieşit din expertiză. Pe de altă parte, pot să vă spun că am făcut o adresă la ANAP, care mi-a dat dreptate în totalitate. Nu trebuie să se specifice în proiect lucrările suplimentare, pentru că există o lege. ANAP a spus în felul următor: dacă sunt lucrări suplimentare, nesubstanţiale, sunt până la 10%. Noi am avut din acelea, 3 milioane pe lucrarea asta, adică undeva cam 6%. Şi dacă sunt lucrări suplimentare substanţiale, acolo unde se schimbă toată structura drumului, pentru acestea se face o nouă licitaţie. Deci ei trebuiau să-mi dea 6-7% pentru lucrările nesubsanţiale, aşa cum spune ANAP şi pe celelalte, substanţiale, trebuia să se ţină o licitaţie separată pe 2 kilometri, unde noi am avut prăpăd”, a precizat constructorul.
Beniamin Rus a adăugat că, din informaţiile sale, şi constructorul român Dorinel Umbrărescu are aceeaşi problemă, pe unul din tronsoanele aflate în lucru din Autostrada Transilvania.
„I-a fugit dealul. Şi dacă mie nu mi-au aprobat lucrări suplimentare, să vedem ce se va întâmpla la el, unde e valoare mult mai mare. Dar el are o problemă mai mare. Să vedem dacă lui i se aprobă, dar trebuie să-i aprobe lucrări suplimentare, trebuie să i se plătească, pentru că omul le face, nu are încotro”, a spus Beniamin Rus.
Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului Chiribiş – Biharia, 28,55 km, din A3, în valoare de 326,5 milioane de lei, a fost semnat în iunie 2020 cu asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings. Proiectarea avea alocată şase luni, iar execuţia, 18 luni.
Sectorul Chiribiş – Biharia face parte din tronsonul Suplacu de Barcău – Borş. Capătul autostrăzii, de 5,6 km, care face legătura cu Ungaria, a fost construit tot de firme din grupul Selina. De asemenea, acesta a mai fost desemnat câştigător şi pe lotul relicitat Cheţani – Câmpia Turzii, unde Strabag a depus contestaţie.