Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Clujul pregătește aviația europeană de după pandemie și război. “Vom reveni mult mai puternici!”

Diriguitorii aviației europene și mondiale, întruniți la Cluj, se pregătesc pentru o explozie a traficului după încetarea pandemiei și a războiului.
Întrunirea la Cluj a șefilor din aviația europeană reprezintă o premieră pentru România | Foto: AIAIC

Diriguitorii aviației europene și mondiale, întruniți la Cluj, se pregătesc pentru o explozie a traficului după încetarea pandemiei și a războiului. România trebuie să facă față unei dublări a numărului de pasageri, iar Europa să se mobilizeze rapid pentru a ajunge la ritmul din SUA și Asia. Transilvania Business vă prezintă concluziile celei mai mari conferințe internaționale din domeniu, Aviation-Event 2022 CLJ, de pe Aeroportul Internațional Cluj (AIAIC).

Strategii aviatice pentru România

Vasile Dâncu, ministrul apărării:

  • Aeroporturile sunt generatoare de dezvoltare economică în regiuni. Aeroporturile regionale devin de o importanță vitală, s-a văzut în acest război. Totuși, să aibă planuri realiste de dezvoltare, altfel nu vor primi finanțare.
  • Nu avem transport intermodal în România. Aviația suplinește lipsa autostrăzilor și a trenurilor de mare viteză.
  • Mobilitatea militară va genera afaceri bune în viitor. Să avem o infrastructură aviatică dublată: civilă și militară.

David Ciceo, director general AIAIC:

  • Aeroporturile din România au ajuns de la un trafic cumulat de 2,2 milioane pasageri în 1993 la 23 de milioane în 2019, cu o estimare de 42 de milioane în 2040. Deci va trebui să dublăm totul: piste, terminale, angajați.
  • Clujul a ajuns de la un trafic de două avioane pe zi, la București, cu un avion Antonov, la 50 de destinații actuale. Nu avem loc destul ca bază de avioane. Când am construit cele două terminale de plecări / sosiri ni s-a spus că sunt prea mari. Acum, că sunt mult prea mici. După devierea Someșului vom prelungi pista, vom construi noi terminale, pentru un trafic de 7 milioane.

Dan Tarcea, viceprimar Cluj-Napoca:

  • AIAIC este principala poartă de bani a Transilvaniei. Acesta conectează afaceri, oameni, comunități. Interesul nostru major este de asigura conectivitatea Clujului.

Viorel Federiga, președinte AIAIC:

  • Aeroportul Cluj a recuperat, în 2021, 50% din traficul înregistrat în 2019. Anul acesta se ajunge la 2 milioane, în 2024 se revine la traficul de 3 milioane, consemnat în 2019.

Adina Vălean, comisar european pentru transporturi:

  • Decarbonizarea aviației până în 2050 rămâne un deziderat al Comisiei Europene. Vor fi lansate variante la sursele de energie care poluează. AIAIC va da tonul reluării dezvoltării economice a regiunii.

Cătălin Nichifor, CFO Tarom:

  • Suntem companie publică, dar ne confruntăm cu aceleași probleme ca privații. Am zburat și în pandemie, și în război, am făcut transporturi umanitare, de ajutoare. Alte companii private s-au uitat la profitabilitate și nu au zburat.

Cum va evolua aviația în lume

Luis Felipe de Oliveira, director general ACI World:

  • Aviația civilă este o afacere legată de libertate, însă acum vedem oameni obligați să își părăsească țara natală. În pandemie am pierdut 70% din trafic, pe de altă trebuie să facem față unui număr dublu de pasageri refugiați.
  • Pierderile totale ale aeroporturilor au fost de câte 130 miliarde euro în 2020 și 2021; anul acesta vor fi de 60 de miliarde.
  • Traficul pierdut va fi recuperat la nivel internațional în 2024, în statele arabe, în 2023. Europa va recupera mai greu. Traficul internațional a scăzut cu 76% în ultimii ani, cel intern, doar cu 40%. Acesta a revenit la nivelul de acum 20 de ani. Totuși la Cluj s-au “pierdut” numai 10 ani în pandemie.
  • Lockdown-ul nu rezolvă problemele. Testele Covid devin o problemă financiară pentru familia care călătorește. Măsurile restrictive afectează și serviciile conexe aviației (handling, catering, duty free, taximetrie, n. red.).
  • Să închidem piețe aviatice sau fluxuri de pasageri nu reprezintă o soluție. Tehnologia trebuie utilizată în folosul pasagerilor.

Jozsef Varadi, CEO Wizz Air:

  • În 2020 am avut o creștere de trafic de 40% față de anul precedent. Suntem optimiști, vom crea 300 de joburi noi în România. Încă zburăm aici doar la 40% din capacitate.
  • Din vară vom zbura de la Cluj spre Napoli, Torino (Italia) și Corfu (Grecia).
  • Traficul din Ucraina și Rusia era doar 7% la Wizz, l-am redirecționat creând rute noi în alte țări. Lucrurile vor intra în normal, securitatea zborurilor se va stabiliza, lanțul de furnizare se va reface.
  • Vom reveni mult mai hotărâți după aceste crize. Mobilitatea este o nevoie umană. Acceptăm competiția pentru că suntem o companie competitivă. Noi am început de la nimic, fără niciun sprijin financiar de la guvern.
  • Mulți operatori aerieni și-au încetat activitatea pentru că nu și-au mai putut achita comenzile de avioane, au intrat în incapacitate de plată.
  • Costurile de transport le vom ține sub control mai bine decât companiile mari. Am comandat 40 de avioane noi, care vor reduce consumul de combustibil. Avioanele performante vor diminua amprenta de carbon.

Samil Karakas, senior vice-president Turkish Airlines:

  • Noi venim să investim la Cluj, dar este mai greu pentru că România le cere vize turcilor. A fost mai ușor să deschidem rute noi în Bulgaria, Serbia, Ungaria, din Istanbul și Ankara. Avem nevoie de sprijinul autorităților, aeroporturilor, regiunii.

Michael Kerkloh, membru al Comitetului de Supraveghere Lufthansa:

  • Am prezis, la începutul pandemiei, că vor fi multe “victime” printre aeroporturi. Se pare că m-am înșelat, nu s-a întâmplat așa ceva.

Aerogările Europei, între ecologie și eficiență operațională

Lars Mosdorf, managing director Aeroportul Dusseldorf:

  • 40% dintre rezervările din Europa au fost anulate. Scad rezervările spre Europa de Est, cresc cele din Europa de Vest.
  • Trebuie să reducem consumul de gaze și să introducem energiile regenerabile. Acum. Vor fi probleme pe lanțul mondial de furnizare. Cresc cheltuielile cu combustibilul, deci avioanele de marfă vor transporta un volum mai redus.

Constantin von Alvensleben, CEO Aeroport Tirana:

  • Nu am pierdut mult trafic în pandemie, sunt mulți albanezi care lucrează în Italia și s-au întors acasă. Am gestionat bine fluxul de numerar, fără ajutor de la guvern. Aveam mulți turiști din Rusia, Ucraina, cu rezervări de hoteluri. Facem demersuri de a-i înlocui cu turiști din alte țări.

Rafael Schvartzman, vicepreședinte regional IATA – Europe:

  • Lipsesc măsurile armonizate în aviația din UE. România este printre puținele și primele țări care au anulat toate restricțiile anti-Covid.
  • Afacerile din aviație stagnează din cauza pandemiei și războiului, Europa a pierdut piețe deschise și mobilitate. Trebuie să se materializeze inițiativa “cerul liber european”.
  • Să fie create condiții pentru circulația aeriană fără contact uman, să se mărească eficiența operațională.

Aeroporturile civile din Ucraina, devastate de ruși

Piotr Ikanowicz, CFO Ucraine International Airlines:

  • În 2014 am pierdut două piețe importante: Crimeea și Donețk. Ni s-a închis și piața chineză. În 2021 aveam profit operațional și profit net, acum ne punem doar problema supraviețuirii.
  • Avioanele noastre au rămas la sol în alte țări, de la instituirea stării de urgență, inclusiv în Canada sau Caiman. Un singur avion civil se află în Ucraina.
  • Efectele războiului încep să se vadă: inflație, scăderea producției, prețul asigurărilor pentru avioane. Este o criză a migrației, ce va fi dacă vor pleca din țară 10 milioane de ucraineni? În Polonia a apărut o criză a construcțiilor, 200.000 de bărbați ucraineni s-au întors să își apere țara. A apărut criza energetică, iar recolta din 2022 va fi afectată.

Vitali Kucheruk, director Aeroportul Herson:

  • Aeroportul nostru se afla în plină reconstrucție. Guvernul a investit 36 milioane euro în modernizarea vechiului terminal, piste, sisteme de semnalizare, navigație. În 27 februarie trebuia să avem inaugurarea noilor investiții, cu cel mai mare avion din lume, Mriya. Acum totul este ruină. Și aeroportul, și avionul. Practic, prin contraatacul nostru asupra forțelor ruse care l-au ocupat, ne distrugeam propriul aeroport.
  • Rusia trebuie eliminată din Consiliul International Civil Aviation Organization pentru ca acesta să poată să ia decizii adecvate. Rușii trebuie blocați să își mai cumpere bilete de avion prin sistemele Amadeus, Galileo, Saber, Focalpoint.

Liudmila Slobodianiuk, COO SkyUp Airlines:

  • Sunt 1.300 de angajați ai noștri rămași în Ucraina, mulți au acolo părinți, copii. Nimeni nu a fost dat afară, dar nu și-au mai primit salariile de două luni.
  • Au fost distruse parțial mai multe baze aeriene civile, nu numai din Herson, ci și din Vinița, Nikolaev. Ne vor trebui între 3 și 6 luni pentru a începe să operăm măcar zboruri de categoria 1.
  • Ar trebui ca toate avioanele din Europa să poarte inscripția “Stop War!”

Primul Aviation-Event din Europa de Est

Lideri ai aviației civile din întreaga lume s-au aflat la Aviation-Event CLJ, în 31 martie. Aeroporturile și companiile aeriene au dezbătut strategiile propuse pentru depășirea crizelor generate de pandemie, război, energie. Conferința organizată în premieră în România a grupat 150 de participanți. 20 de aeroporturi și 10 companii aeriene au fost reprezentate. Platforma germană Aviation-Event este specializată în organizarea unora dintre cele mai prestigioase conferinţe de aviaţie pe plan european.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Oradea, nominalizată pentru cea mai frumoasă destinație City Break

Articolul următor

Companiile de elită din Timiș distinse la gala The Voices of Business Awards

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share