Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

În ce companii investim la bursă în acest an? IT&C, energie, financiar-bancar

Companiile din sectoarele tehnologia informației și comunicațiilor (IT&C), financiar-bancar, servicii medicale și imobiliare au șanse bune de urcare la Bursa de Valori București (BVB) în acest an.  

Companiile din sectoarele tehnologia informației și comunicațiilor (IT&C), financiar-bancar, servicii medicale și imobiliare au șanse bune de urcare la Bursa de Valori București (BVB) în acest an.

Agențiile Cornerstone și MIA Marketing au realizat un top al domeniilor care, în viziunea investitorilor de retail, vor avea cea mai bună evoluție la bursă în 2022. Pe primele locuri se situează IT&C (63%) și energie/utilități (62%), financiar-bancar (36%). Ele sunt urmate de servicii medicale (29%), imobiliare (29%), farmaceutice (27%), agricultură (16%).

Pe ultimele locuri s-au situat producție industrială și construcții (12%), telecomunicații (11%), comerț (7%) și transport (4%). 70% dintre respondenții de 18-35 de ani prevăd o evoluție bună a IT&C față de 56% din categoria investitorilor de peste 45 de ani.

Situația se inversează când vine vorba de domeniul energiei/utilități, unde 80% dintre cei peste 45 de ani consideră că acest domeniu va avea o evoluție bună în 2022, comparativ cu 51% dintre investitorii cu vârsta între 18-35 de ani.

Așteptări vs realitate în IT

„Investitorii au așteptări mari în acest an când vine vorba de performanța companiilor din IT&C și din energie / utilități. IT&C a fost sectorul vedetă al BVB în 2021, înregistrând un număr record de listări pe Piața AeRO. 2022 va reprezenta un test. Vom vedea în ce măsură așteptările investitorilor din domeniu se vor potrivi cu realitatea și vor fi confirmate de rezultatele pe care companiile le-au promis.

Domeniul energiei și utilităților a fost în mod constant printre cele mai performante în ultimii ani și nu este o surpriză că se află în top. Generația de sub 35 de ani pare să aibă un apetit ridicat pentru un domeniu de tip growth, care poate oferi câștiguri superioare. Cei de peste 45 de ani înclină spre un domeniu care a demonstrat de-a lungul timpului că este stabil și livrează rezultate consistente.

Având în vedere că studiul nostru a fost efectuat înainte de începerea războiului din Ucraina, va fi interesant de urmărit în următoarea ediție cum vor evolua preferințele investitorilor, în special pentru acțiunile defensive”, a declarat Ciprian Zamfirescu, partener al MIA Marketing.

Profitabilitatea și planurile de dezvoltare, importante pentru investitori

Investitorii au indicat care sunt criteriile în alegerea companiilor în care investesc precum și barierele care stau în calea investițiilor. Cel mai important criteriu este evoluția profitabilității companiei, urmat de planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, reputația antreprenorului din spatele afacerii și rezultatele financiare obținute de companie în ultimii trei ani. La polul opus se situează guvernanța corporativă implementată, durata de activitate a companiei și acordarea de dividende.

La întrebarea privind barierele care stau în calea investițiilor în companii, 53% dintre respondenți consideră că lipsa de perspective de creștere reprezintă o barieră semnificativă. Pe următoarea poziție s-a situat neîncrederea în conducerea companiei (47%), urmată de neîncrederea în antreprenorul din spatele afacerii (43%), îndatorarea puternică a companiei (38%), neînțelegerea produsului/serviciilor pe care le oferă compania (36%), compania nu a înregistrat profit net (36%) și lipsa transparenței din partea companiei (36%).

Printre barierele mai puțin importante se numără lipsa unei comunicări bine efectuate (29%), neatingerea profitabilității operaționale (25%), faptul că nu au auzit niciodată de compania respectivă (23%), lipsa lichidității (19%), free-float mic – de 10% sau mai puțin (15%), istoric mai mic de trei ani (13%).

“Companiile să comunice coerent la bursă și în media”

„Rezultatele din cadrul studiului indică în mod clar că aspecte precum guvernanța corporativă, evoluția prețului acțiunilor, lichiditatea, free-float sau politica atractivă de dividende vin în plan secundar pentru investitori. La următoarea ediție a studiului vom avea ocazia să observăm dacă aceste preferințe au fost afectate de cele mai recente volatilități de pe piață.

Observăm divergențe între diferite generații. Investitorii mai tineri apreciază semnificativ mai mult oportunitățile de a se angaja în discuții direct cu companiile, precum și de a împărtăși idei cu alți investitori, acestea fiind practici mai puțin apreciate și utilizate de cei de peste 45 de ani.

Majoritatea respondenților au indicat că decizia de a investi într-o companie se bazează pe rezultatele financiare și pe rapoartele curente publicate de firmă, pe informațiile publicate în mass-media. Acest lucru evidențiază necesitatea ca emitenții să depună eforturi suplimentare pentru a comunica în mod coerent, dar precis, cu stakeholderii prin canalele tradiționale”, a declarat Zuzanna Kurek, fondator al Cornerstone.

Rapoartele financiare sunt de bază

Studiul a analizat ce informații și sfaturi iau în considerare investitorii de retail în deciziile lor de investiții. Cel mai important factor de deciziei pentru aceștia sunt rapoartele financiare emise de către companii. 74% dintre investitori au indicat că acestea sunt importante într-o mare și foarte mare măsură.

Al doilea criteriu de decizie îl reprezintă rapoartele curente, 68% declarând că acestea contează într-o mare și foarte mare măsură. Urmează știrile publicate în presă (46% dintre investitori), opinia brokerului (42%). 59% dintre respondenți discută cu un broker o dată la 2-3 luni, 8% au declarat că nu interacționează cu brokerul niciodată iar 13% o dată la 6 luni.

42% au indicat că opinia altor investitori contează într-o oarecare măsură. Opinia altor investitori contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta de 18-35 ani, 43%, în timp ce 23% dintre investitorii de peste 45 de ani au menționat că opinia celorlalți investitori contează într-o mare și foarte mare măsură.

În categoria investitorilor care tranzacționează săptămânal, 48% au declarat că țin cont de opinia altor investitori într-o mare și foarte mare măsură. În categoria celor care tranzacționează mai puțin de o dată pe lună, 30% au menționat că ascultă de opinia altor investitori într-o mare și foarte mare măsură. Evenimentele dedicate investitorilor organizate de o companie listată la BVB contează într-o oarecare măsură pentru 41% dintre investitorii, în timp ce pentru 35% contează într-o mare și foarte mare măsură.

Cât de mult contează evenimentele organizate de companii?

Evenimentele organizate de companii contează cel mai mult pentru investitorii de 36 și 45 de ani, unde 46% au indicat că acestea contează într-o mare și foarte mare măsură în luarea deciziilor de investiții. 18% dintre investitorii de peste 45 de ani consideră evenimentele ca fiind importante. În categoria celor de 18-35 de ani, pentru 34% dintre aceștia, evenimentele contează într-o mare și foarte mare măsură.

Studiul realizat în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022 include răspunsuri primite din partea a 177 investitori de retail cu capital investit la BVB. 77 de investitori au vârsta de 18-35 de ani, 61 între 26-45, 39 peste 45 de ani. 88% aveau studii superioare. 67% dintre ei erau salariați cu normă întreagă, 2% cu jumătate de normă, 13% antreprenori, 9% liber profesioniști, 1% studenți, 8% altă ocupație.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

OptiOffer, un startup orădean de viitor

Articolul următor

CBRE a asistat S IMMO AG în achiziția EXPO Business Park

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share