Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Finanțarea autostrăzii Ardeal – Moldova, periclitată de tunelurile pentru animale

Autostrada Unirii va costa cu 37 milioane euro în plus, sumă care periclitează finanțarea proiectului prin PNRR.
Harta drumurilor superioare din România prezentată de Cristian Pistol | Foto: CNAIR

Autostrada Unirii, dintre Târgu Mureș și Iași, va costa cu 37 de milioane de euro în plus, sumă care periclitează finanțarea proiectului prin PNRR.

Cristian Pistol, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR), a prezentat evoluțiile proiectelor A8 (Autostrada Unirii) și A7 (Autostrada Moldova).

“În pofida unor dificultăți întâmpinate, căutam permanent soluții astfel încât să nu afectăm finanțarea A8. Totodată, pentru asigurarea finanțării prin fonduri europene acordăm o atenție deosebită acelor lucrări de mediu, astfel încât ele să nu crească exponențial valoarea proiectului și să nu pună în pericol finanțarea.

Consultantul pentru mediu al prestatorului a stabilit necesitatea realizării a două ecoducte amplasate pe secțiunile de la capetele A8 – cele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Valoarea este de 37 de milioane de euro pentru cele două ecoducte aflate la 13 km, respectiv 7 km de corpul autostrăzii”, a informat Pistol.

Scade rentabilitatea investiției

“Există riscul ca aceste lucrări suplimentare să crească valoarea investiției astfel încât rata internă de rentabilitate a proiectului să scadă, ceea ce ar periclita finanțarea din fonduri europene. Cu siguranță, amplasarea acestor ecoducte va implica emiterea unor noi certificate de urbanism și noi studii pe teren (topografic, deminare, geotehnic, arheologic).

Am identificat cu colegii mei soluții pe care le-am discutat cu prestatorul. Urmează să fie verificate cu autoritatea de mediu pentru a ne asigura că respectăm rigorile legislației în domeniu. Obținerea acordului de mediu este un proces de durată îndelungată care implică o serie de consultări publice și excede competențelor CNAIR. Facem însă tot ce ține de noi pentru a livra elementele necesare obținerii acestui acord.

A fi echilibrat acum și a identifica soluții reale înseamnă o finanțare sigură pentru construirea acestei autostrăzi. Mulțumim autorităților publice, centrale și locale pentru implicarea activă și pentru sprijinul constant pe care îl acordă acestor proiecte. După cum puteți observa, facem tot posibilul pentru ca PNRR să nu fie în pericol” a precizat directorul CNAIR.

Ce sunt ecoductele

Acestea reprezintă structuri care permit animalelor să traverseze în siguranță bariere realizate de om. Ele pot fi pasaje subterane, tuneluri, viaducte sau pasaje superioare (pentru animale mari sau care se deplasează în turme); tuneluri de amfibieni; scări pentru pești; baldachin pod (maimuțe, veverițe); tuneluri și podețe (mamifere mici – vidre, arici, bursuci); acoperișuri verzi (fluturi, păsări).

Ecoductele sunt o practică de conservare a habitatelor, permițând conexiuni sau reconectări între habitate, combătând fragmentarea acestora. Ajută la evitarea coliziunilor dintre vehicule și animale, uciderea sau rănirea animalelor sălbatice, provocarea de leziuni oamenilor, pagube materiale. Structuri similare pot fi folosite pentru animale domestice (tuneluri pentru bovine).

Proiect vehiculat de 15 ani

A8 urmează să fie construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va face joncțiunea cu A3. Va avea 310 km și un cost estimat de peste 4 miliarde de euro.

În 2007, în vederea alegerii traseului optim, a fost realizat un studiu de prefezabilitate, de 0,8 milioane de euro. În 2009, CNAIR a dispus realizarea studiului de fezabilitate, pe trei tronsoane: Târgu Mureș -Ditrău, Ditrău – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni, la un cost de 4 milioane de euro.

Comisia Europeană a acceptat, în 2012, includerea în noua rețea transeuropeană centrală de transport TEN-T Core a traseului Timișoara – Sebeș – Turda – Târgu Mureș – Iași – Ungheni.

CNAIR a scos la licitație în 2014 proiectul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare ale autostrăzii Târgu Mureș – Iași. Camera Deputaților a adoptat în 2018, proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii.

 

În decembrie 2021, CNAIR a făcut o nouă analiză privind traseul A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni, în care se arată că proiectantul a prezentat cinci alternative de traseu din care patru noi și o variantă din 2011, revizuită.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Garda Forestieră Timișoara a dat amenzi totale de 313.000 de lei într-o lună

Articolul următor

334 de acțiuni de igienizare în „Luna curățeniei în Bihor”, 2022

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
În februarie 2024, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică (SPT) au însumat 41.450, potrivit Direcției Județene de Statistică.
Citeste mai mult

Turismul face pași înapoi la Cluj

Sosirile turiștilor în județ, în luna februarie, s-au diminuat față de aceeași perioadă a anului trecut. În februarie…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share