Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Rombat, bateria care mișcă economia!

Rombat este lider pe piața de profil din România de mai bine de 25 de ani. De tot atâția ani, producătorul de baterii a dezvoltat și consolidat un parteneriat strategic cu Dacia-Renault, iar din 2017 Rombat a devenit furnizor pentru fabrica Ford de la Craiova. Produsele companiei au ajuns de-a lungul timpului în peste 40 de țări de pe 4 continente, iar acum acestea sunt vândute în majoritatea țărilor europene și pe alte 3 continente, dar și în țări exotice precum Madagascar.

“Una dintre cele mai importante direcții de business pe termen mediu și lung este intrarea pe noi piețe și încheierea de noi parteneriate cu producători auto importanți. De asemenea, migrația industriei auto mondiale către segmentul electric oferă posibilități multiple de dezvoltare, pe care putem și trebuie să le exploatăm”, subliniază Alin Ioaneș, CEO Rombat, într-un cover story în premieră în revista Transilvania Business.

Ați preluat funcția de director general al Rombat la începutul anului 2021, după un 2020 pandemic, total atipic, ce a închis aproape total economia mondială și a afectat masiv și industria auto. Cum a fost primul an după ce ați preluat compania?

Alin Ioaneș: Anul 2021 a fost în continuare un an al provocărilor, pentru că economia se deschidea treptat după lockdown-ul din 2020, iar schimbările în modelul de business erau inevitabile. Pentru noi, anul trecut a fost încă unul în care am stabilit recorduri și ne-am consolidat poziția de lider pe piața locală. Am terminat anul cu vânzări record de 2,65 milioane de unități în România și pe piețele internaționale în care operăm, o creștere de 15% față de anul anterior. Am crescut cantitatea de plumb recuperată din bateriile uzate până la aproape 13.000 de tone. Am dezvoltat, totodată, parteneriate noi și am continuat investițiile în cercetare.

Pentru echipa de management nou instalată, deși 2021 a fost anul cu cele mai multe provocări în business, cuvântul de ordine a fost flexibilitate. Am reușit astfel să identificăm și să punem în practică cele mai bune soluții în timp real, să rămânem conectați la piață și să ne dezvoltăm rapid, adaptându-ne la noile tendințe. Am menținut nivelul de excelență operațională cu care ne-am obișnuit clienții. Ca o încununare a acestor performante, compania noastră a primit certificatul Q1 Ford, care atestă standardul de excelență ca furnizor OEM (Original Equipment Manufacturer) care ne onorează în egală măsură ca și parteneriatul pe care îl avem de peste 25 de ani cu grupul Dacia-Renault-Nissan.

Cum a început anul 2022 pentru Rombat și care este strategia de dezvoltare pe care noua echipă de management o propune pe termen mediu și lung?

Alin Ioaneș: A trecut deja un an de când s-a instalat noua echipă de management, timp în care am încercat să identificăm noi direcții de dezvoltare, în paralel cu menținerea și aprofundarea a ceea ce a fost bine până acum. Rezultatele extraordinare din 2021 sunt o dovadă a faptului că lucrurile au funcționat bine și în trecut. Ceea ce vrem noi să facem diferit este să mutăm puțin accentul pe cultura organizațională și pe crearea unei echipe competitive cu care să creștem performanțele companiei. În contextul economic actual este nevoie de multă flexibilitate și de inovație continuă. De asemenea, ne concentrăm pe crearea unui mediu de lucru care să ofere satisfacție și încredere colegilor noștri, cu care împărtășim aceleași valori.

La capitolul direcții de dezvoltare pe termen mediu și lung, trebuie să punem mai mult accentul de inovație, digitalizare, tehnologizare, sustenabilitate, piloni ai viitorului, indiferent de industria în care activezi. În ceea ce privește domeniul nostru, automotive, provocarea este cu atât mai mare cu cât industria auto trece printr-o transformare rapidă și fără precedent în ceea ce privește migrația către mașinile electrice. Prin urmare, și noi, ca furnizori pentru această industrie, trebuie să facem pașii necesari în aceeași direcție, pentru a rămâne performanți și pentru a ne consolida poziția de lider.

Și, ca să răspund la prima parte a întrebării, anul 2022 a început cu finalizarea procesului de rebranding și cu lansarea unei noi poziționări de piață: ”Rombat, bateria care mișcă economia”. Acest proces de rebranding este parte integrantă a strategiei de dezvoltare asumată de management, ale cărei direcții principale pe termen mediu și lung sunt consolidarea poziției pe piață prin creșterea vânzărilor și a competitivității, dezvoltarea sustenabilă, cercetare-dezvoltare pentru dezvoltarea portofoliului de produse, eficientizarea proceselor de producție, precum și accelerarea proceselor de automatizare, digitalizare, inovație.

 

Care este noutatea cu care vine Rombat anul acesta, odată cu repoziționarea companiei într-o piață pe care este lider?

Alin Ioaneș: Repoziționarea companiei vine la pachet cu promovarea celui mai nou produs premium, destinat performerilor, și anume ”Champion”, bateria EFB (Enhanced Flooded Battery). Aceasta este cea mai nouă baterie auto din portofoliul Rombat, care vine cu performanțe superioare prin comparație cu bateriile plumb-acid standard, fiind concepută pentru vehicule cu cerințe mari de energie. Bateria poate fi utilizată pe orice tip de mașină, clasică sau cu sistem Start-Stop, inclusiv pentru condiții dure de exploatare. Champion asigură un minim de 80.000 de porniri și are o durată de viață de cel puțin 7 ani.

Totodată, Simone Tempestini, multiplu campion național și internațional de raliuri, a devenit ambasador al performanței Rombat, iar bateria Champion, ce poate fi utilizată atât pentru mașini clasice cât și pentru mașini cu sistem Start-Stop, poartă semnătura campionului Tempestini.

 

Anul 2022 vine cu o nouă provocare: război la granița României, ale cărui unde seismice afectează în mare măsură și economiei României. Ce înseamnă acest război pentru industria automotive de la noi și pentru Rombat, în particular?

Alin Ioaneș: Așa cum la începutul lui 2020, o pandemie care să închidă economia la nivel mondial era de neimaginat, un război la granița României în 2022 era, de asemenea, de neconceput. Dar dacă am învățat ceva în timpul pandemiei, acest lucru este flexibilitatea, capacitatea de reacție rapidă, identificarea rapidă de soluții pentru orice situație imprevizibilă.

În ceea ce ne privește, suntem direct si indirect impactați de războiul din Ucraina. Am avut furnizori ce au fost nevoiți să își închidă porțile, unii din partenerii nostri au avut la rândul lor colaborări pe aceste piețe. Resimțim deopotrivă creșterile de prețuri la materii prime și deficitul de materii prime.

Suntem atenți la ce se întâmplă dincolo de granița de nord-est a României și la efectele pe care le resimt partenerii noștri și vom fi pregătiți să acționăm în consecință atunci când va fi cazul.

 

Sunteți un mare consumator de energie, iar prețurile în domeniul energetic au explodat anul trecut. Aveți în vedere investiții în zona de energie verde, care să atenueze creșterile masive de prețuri la energia tradițională?

Alin Ioaneș: Creșterea explozivă a prețurilor la energie a fost într-adevăr un șoc pe care a trebuit să-l atenuăm anul trecut. Este un subiect ce continuă să ne preocupe, pentru că, pe fondul războiului criza energetică este departe de a se fi terminat. Intenția Europei de a renunța la gazele și petrolul rusești va trimite, fără îndoială, o nouă undă de șoc în prețuri, pe care va trebui să o gestionăm.

Tocmai de aceea, așa cum am anunțat la începutul anului, o direcție importantă spre care vom îndrepta o mare parte din investiții în acest an este continuarea eforturilor pentru reducerea amprentei de carbon, pe de o parte, iar pe de altă parte dezvoltarea de soluții pentru clienții interesați de conservarea energiei (energy storage). În acest sens, avem în vedere un proiect de panouri fotovoltaice, care ne va permite să creștem componenta de energie verde pentru autoconsum, investiție estimată la 4 milioane de euro.

Mai mult decât atât, o a doua direcție de investiții vizează dezvoltarea de produse și soluții pe care să le oferim clienților interesați de stocarea energiei. Adică, vrem să introducem în gama noastră de produse baterii Li-Ion, care vor fi destinate clienților ce dezvoltă parcuri fotovoltaice sau utilizatorilor casnici interesați să instaleze în locuințele proprii o facilitate de producere a energiei verzi.

Rombat deține, de asemenea, și Rebat Copșa Mică, fabrică specializată în reciclarea bateriilor uzate, prin intermediul căreia, recuperăm anual 98% din materia primă încorporată în bateriile uzate colectate din piață, materie primă pe care o utilizăm în procesul nostru de productie.

 

Activați într-o industrie care trece în prezent prin transformări radicale, odată cu migrația de la motoarele cu combustie internă la cele electrice. Cum vedeți industria automotive peste 10 ani și cum vă pregătiți să vă adaptați la schimbările care vor avea loc în următorii ani?

Alin Ioaneș: Un deziderat al producătorilor auto este acela că, până în 2035, întreaga industrie auto să treacă la automobilele 100% electrice. Dacă, în urmă cu câțiva ani, acest deziderat era considerat unul îndrăzneț, după toate progresele înregistrate în ultima perioadă, suntem mai aproape de această schimbare radicală. Tendința este clară către mașini hibride și electrice și cred că în 3-5 ani vom vedea o reașezare a pieței în acești parametri.

În ceea ce ne privește, Rombat se încadrează deja în această tendință, furnizăm produse pentru automobilele hibrid și vom investi în continuare în inovație pe această zonă, pentru că este clar că viitorul aparține mașinilor electrice, iar noi vom face cu siguranță parte din acest viitor.

 

Care sunt piețele pe care sunteți prezenți acum și ce alte parteneriate vom găsi în scurt timp în portofoliul companiei?

Alin Ioaneș: Avem în spate o istorie cu care ne mândrim și care ne dă speranțe că lucrurile vor merge cel puțin la fel de bine în continuare. Rombat este lider pe piața de profil din România de mai bine de 25 de ani. De tot atâția ani avem un parteneriat strategic cu Dacia-Renault, iar din 2017 Rombat a devenit furnizor pentru fabrica Ford de la Craiova. Produsele noastre au ajuns de-a lungul timpului în peste 40 de țări de pe 4 continente, iar acum vindem în majoritatea țărilor europene și pe alte 3 continente, dar și în țări exotice precum Madagascar.

Una dintre cele mai importante direcții de business pe termen mediu și lung este intrarea pe noi piețe și încheierea de noi parteneriate cu producători auto importanți. De asemenea, migrația industriei auto mondiale către segmentul electric oferă posibilități multiple de dezvoltare, pe care putem și trebuie să le exploatăm.

Sectorul automotive este unul extrem de concurențial, cu condiții extrem de stricte, iar selecția celor care lucrează la acest nivel se face după criterii de înaltă performanță. Rombat a demonstrat în ultimul sfert de secol că știe să performeze și că se poate adapta rapid la noile cerințe ale pieței. De aceea, suntem încrezători în faptul că ne vom menține la aceleași standarde și vom reuși să performăm, indiferent prin câte transformări va trece industria auto.

Cover-story-ul ediției cu nr. 109 al revistei Transilvania Business – 18 mai-16 iunie 2022

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Marea digitalizare în administrație. Pandemia, catalizator pentru proiectele de modernizare administrativă

Articolul următor
Rețeaua de socializare TikTok și-a anunțat implicarea în secțiunea “Povestitorul de film”, a festivalului de profil de la Cluj-Napoca.

TikTok va încuraja creatorii de conținut de la TIFF

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
1
Share