Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Autostrada Unirii, dezbinată de 15 ani

Asociația Pro Infrastructură (API) a dezvăluit mendrele proiectului Autostrăzii A8, Târgu Mureș – Iași, care trenează deja de peste un deceniu.

Asociația Pro Infrastructură (API) a dezvăluit mendrele proiectului Autostrăzii A8, Târgu Mureș – Iași, care trenează deja de peste un deceniu. În maratonul rutier. API a disecat tronsoanele autostrăzilor care trebuiau să traverseze România de la Vest la Est: A3 și A8.

“Începem în 2007, când s-a derulat licitația și realizarea studiului de prefezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare “de casă” a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Ajungem repede în 2009 cu licitații până la început de 2011 cu întocmire studii de fezabilitate pe trei sectoare: Târgu Mureș – Ditrău (Search Corporation, 3,3 milioane lei), Ditrău – Târgu Neamț (Iptana, 3,8 milioane), Târgu Neamț – Iași – Ungheni (Inocsa, 3,14 milioane).

Bani de nimic, 0,03% din valoarea estimată a autostrăzii când experții recomandă vreo 2%. Documentații făcute din birou și băgate la sertar. Martie 2012: Comisia Europeană (CE) acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core. Adică este coridor principal de transport rutier la nivel comunitar. Vine iulie 2012, când se aprobă indicatorii tehnico-economici: 8,9 miliarde de euro costuri estimate pentru 311 km.

În 2013, A8 ba e prioritate, ba nu. Nu se mișcă nimic, an irosit. 30 mai 2014. Se lansează trei licitații de actualizare a studiilor de fezabilitate vechi din 2009/2010 la costuri ceva mai aproape de realitate: 99,1 milioane lei pe toate cele trei secțiuni, dar se contractează doar tronsonul Târgu Mureș -Ditrău, cu Search, pe 22,7 milioane lei. Preț de șapte ori mai mare decât la maculatura ieftină anterioară, dar tot puțin ca să iasă ceva de calitate. Celelalte două sunt anulate, rămânem cu ce aveam în 2010, adică nimic.

Contractul cu Search se semnează în 20 mai 2015. Iulie 2015 – septembrie 2016: nu există finanțare, contractul este suspendat de CNAIR. Ordinul de începere este dat în 20 noiembrie 2016. Decembrie 2016: vin Curtea de Conturi, Direcția Națională Anticorupție. Funcționarul român blochează atât contractul cu Search, cât și relansarea licitațiilor similare pe Ditrău – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași. Opt luni nicio veste, niciun fel de asumare a răspunderii”.

Parteneriatul cu privații, “o fumigenă”

“10 august 2017. La o conferință cu organizațiile de mediu, CNAIR anunță, din senin, că reziliază contractul cu Search, motivând că “studiile” vechi din 2010/2011 sunt bune și pot sta la baza licitației de lucrări. De fapt nu, nu pot sta. Organizația noastră cere obsesiv revizuirea studiilor din 2010-2011.

Șefii CNAIR reziliază pe furiș contractul semnat cu Search în 19 ianuarie 2018, deși nu erau obligați. Încă un an aruncat pe geam. Narcis Neaga, șeful CNAIR, promite în 6 iulie că lansează în trimestrul IV 2018 licitațiile cerute exasperant de noi. Nu se întâmplă nimic. Ministrul Lucian Șova anunță că se actualizează Târgu Mureș – Ditrău – Târgu Neamț, iar de acolo până la Iași se face parteneriat public privat. Doar o fumigenă.

În 29 noiembrie 2018 Parlamentul aprobă, în premieră, legea A8, completată în octombrie 2021 cu o ordonanță care dă și termene de finalizare: sfârșit de 2026 pe Târgu Neamț – Iași, respectiv de 2030 pentru zona montană până la Târgu Mureș. Am susținut și noi inițiativa însă, fără sancțiuni, legea este doar o palidă “asumare” politică și cam atât.

Într-un final, în 5 februarie 2019, CNAIR scoate la licitație completarea studiului de fezabilitate al A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț. Am explicat atunci de ce prețul estimat de 30 milioane lei pentru 211 km este o glumă proastă. Și mai proastă este vestea că, în 27 mai 2019, se atribuie contractul spaniolilor de la Acciona pe doar 17,6 milioane lei, fără TVA, cu un singur concurent, Search.

Prin comparație, contractul reziliat cu Search pe cei 100 km Târgu Mureș -Ditrău a fost de 22,7 milioane lei, iar cu Acciona s-a parafat înțelegerea pentru 211 km pe doar 17,6 milioane. Aici este sursa problemelor din prezent.

În 1 septembrie 2020, CNAIR lansează licitația și pe Târgu Neamț – Iași -Ungheni. Pe lângă completarea studiului de fezabilitate, se face și proiectul tehnic. CNAIR primește trei oferte în 25 noiembrie și în 13 aprilie 2021 atribuie contractul celor de la Consitrans. Valoare estimată pentru 100 km? 62 de milioane de lei, iar Consitrans câștigă cu 58,8 milioane”.

Studiul-muzeu, specialitatea casei

“După ce au ținut autostrăzi perfect circulabile închise cu lunile (loturile 3 ale A10 Sebeș – Turda și A1 Lugoj – Deva) din motive stupide și dispute sterile cu antreprenorii, directorii CNAIR inventează studiul-muzeu. E aproape gata, dar nu-l putem folosi ca să lansăm licitația de lucrări. Maratonul rutier A3 – A8 ajunge în capetele din PNRR ale A8: cei 59 km Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca (imediat înainte de Pașcani).

Cele două sectoare fac obiectul contractului de actualizare a studiului de fezabilitate pe cei 211 km dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț / Moțca, semnat în 27 mai 2019 cu spaniolii de la Acciona pe doar 17,6 milioane lei, fără TVA, valoarea estimată de CNAIR fiind de 30 milioane lei.

Studiul de fezabilitate pe cei 59 km din capete se apropie de finalizare, dar nu poate fi aprobat și plătit decât integral, pe toți cei 211 km de la Târgu Mureș la Târgu Neamț / Moțca. Contractul stipulează asta, iar spaniolii au ajuns la fundul sacului, deși mai au multe foraje geotehnice de făcut în creierii munților.

Sursa problemei? Prețul foarte scăzut, doar 17,6 milioane lei, dacă îl comparăm cu banii de pe contractul Search acordat în mai 2015 și reziliat în ianuarie 2018: 22,7 milioane lei pe 100 km între Târgu Mureș și Ditrău.

Ca să fie ironia completă, pe capete s-au reobținut certificatele de urbanism și avizele, iar procedura de mediu este înaintată, existând premisele ca acordul de mediu să fie emis în această vară. Soluția? Juriștii Acciona și cei ai CNAIR să găsească o formulă de segmentare contractuală și plata pe secțiuni.

Segmentarea birocratică (acord de mediu, avize, certificate) și financiară (PNRR) sunt făcute. Trebuie să se ia o decizie foarte rapidă, astfel încât să se lanseze licitația aferentă celor 59 km din A8 în 2022. Doar așa are o șansă parafarea contractului de proiectare și de execuție lucrări în 2023, conform cerințelor PNRR”.

Cel mai greu sector, în risc major de reziliere

Miercurea Nirajului – Leghin, risc major de reziliere, așa cum am anticipat. Este cel mai greu sector de pe tot coridorul A3 – A8 Oradea – Iași: cei 152 km montani din A8, cea mai lungă traversare a Carpaților pe autostradă. Segmentul face parte din contractul de actualizare a studiului de fezabilitate pe cei 211 km dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț / Moțca, semnat în 27 mai 2019 cu Acciona pe doar 17,6 milioane lei, fără TVA, valoarea estimată de CNAIR fiind de 30 milioane lei.

Rămași perplecși când am văzut costul estimat, în 12 februarie 2019, am întrebat CNAIR de ce se oferă un buget de doar 39% din licitațiile similare din 2014, având în vedere că se cer chiar mai multe de la proiectant. Răspunsul halucinant semnat de Neaga: pentru că acum durata de implementare este 18 luni, nu 29 de luni, ca în 2014.

Deci dacă o casă mă costă 100.000 euro și o poți face în 29 de luni, dacă-ți cer să mi-o faci în 18 luni (și mai vreau niște chestii în plus), atunci mă taxezi cu doar 39.000 euro? Reacția noastră a fost promptă în 6 februarie 2019: “Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea studiului de fezabilitate pe A1 Sibiu – Pitești: să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul”.

Suntem fix în acel punct anticipat acum trei ani: spaniolii de la Acciona au ajuns la fundul sacului. Au multe foraje dificile și scumpe de făcut prin creierii munților. Pentru că și-au asumat contractual și prin oferta de la licitație că vor efectua studiile de teren, conform rigorilor normativelor, iar banii sunt aproape gata, probabil că se va rezilia contractul după ce se va găsi o formulă de plată a capetelor din PNRR.

Au trecut “doar” trei ani de la semnarea contractului care prevedea inițial 14 luni pentru actualizarea studiului de fezabilitate și alte patru de asistență tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentației de licitație a lucrărilor”, constată API.

Ecoductele care umflă prețul

A8 va costa cu 37 de milioane de euro în plus, sumă care periclitează finanțarea proiectului prin PNRR, a avertizat actualul director al CNAIR, Cristian Pistol. “Consultantul pentru mediu al prestatorului a stabilit necesitatea realizării a două ecoducte amplasate pe secțiunile de la capetele A8 – cele finanțate prin PNRR. Valoarea este de 37 de milioane de euro”.
Total
13
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Producătorul clujean de fotolii de masaj Komoder vizează o prezență accentuată în țările Europei de Vest, prind deschiderea de unități de prezentare

Komoder își deschide showroom-uri în serie în Vestul Europei

Articolul următor

Un fost ofițer la Poliția Timișoara, șef al DGA Timiș, numit președintele Consiliului de Administrație al CNAIR

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
13
Share