Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Primul film despre Via Transilvanica, prezentat la Cluj

Cel dintâi documentar de lungmetraj despre Via Transilvanica, “Oamenii drumului: Terra Banatica”, proiectat deja în marile orașe din SUA, a fost prezentat la Cluj. Traseul va fi terminat în 2023, promit inițiatorii proiectului.
Premiera de la Cluj a urmat turneului de promovare din SUA | Foto: ATS

Cel dintâi documentar de lungmetraj despre Via Transilvanica, “Oamenii drumului: Terra Banatica”, proiectat deja în marile orașe din SUA, a fost prezentat la Cluj. Traseul va fi terminat până în 2023, promit inițiatorii proiectului.

“Până anul viitor va fi gata întregul traseu. Ultimul județ unde vom marca traseul este Alba. Porțiunile din fiecare județ vor fi monitorizate și administrate de către oameni de-ai noștri din acele zone. Nu vrem să fie un traseu pentru mașini, ci unul pentru mers pe jos, cu bicicleta sau calul. Sunt destul de mulți turiști pe acest traseu, însă la finalizarea marcajelor vor fi și mai mulți. De anul viitor, vom accelera pe partea de promovare”, ne spun reprezentanții Asociației Tășuleasa Social (ATS).

Filmul prezentat este o producție ATS & Mircea Gherase și a fost proiectat la Hotelul Radisson Blu, după un turneu în nouă orașe importante din Statele Unite. Odată cu filmul a fost lansat și un vin cu acest brand, pe eticheta căruia apare o bornă specifică traseului, operă a sculptorului Alexandru Burlacu.

La proiecție a fost prezentă toată echipa de marcatori ai traseului din Hunedoara. Printre ambasadorii Via Transilvanica s-au numărat ultramaratonistul Tiberiu Ușeriu, prezentatoarele TV Andreea Esca și Amalia Enache. În documentar apare un alt ambasador al proiectului, Prințul Nicolae al României.

Americanii au dat buzna în România, după vizionare

“Caraș-Severin a reprezentat cea mai provocare dintre toate județele de pe Via Transilvanica. Este o natură sălbatică, e județul cu 256 km, cei mai mulți de pe tot traseul. Am trecut acum în Hunedoara, ni se pare la fel de greu, dar așa este la capăt de proiect și e clar că trebuie să fim foarte atenți. Mircea Gherase a filmat mai multe proiecte ale noastre, l-am rugat să documenteze Terra Banatica.

Filmul a fost unul cu buget făcut pe bază de voluntariat, dar un demers dus la capăt în mod exemplar. Eu am mers cu acest film în SUA, într-un turneu de promovare. Acolo mi-am dat seama că ba ieșeau oameni care plângeau, ba ieșeau oameni care râdeau. Sunt foarte mulți americani care au vizionat acest film, unul dintre ei a ajuns chiar înaintea mea, din California, în România, pe Via Transilvanica”, a spus președintele ATS, Alin Ușeriu.

“Acum 24 de ore eram în Hunedoara, pe fosta cale ferată care mergea spre Sarmizegetusa, cu oameni din Bistrița care au venit acolo să defrișeze o linie care a fost furată efectiv, acum 20 de ani, de oameni din Hunedoara și Caraș Severin. Am stat patru zile cu ei și le-am ascultat poveștile acelor oameni simpli, foarte interesante, care au muncit în străinătate și acum s-au întors în România.

Dacă vrem să trăim aceste experiențe de a întâlni asemenea oameni acolo unde locuiesc și muncesc, trebuie să vă luați rucsacul în spate și ghetele de munte. Pentru mine, Via Transilvanica este ca un liant care leagă două lumi foarte diferite, dar care ambele trăiesc în aceeași țară. Prin acest film nu am încercat să arăt locurile cele mai frumoase din Caraș-Severin, ci să arăt cei mai frumoși oameni, atât localnici, cât și de la Tășuleasa Social. Am vrut să transmit nevoia de a pleca instant la drum celor care îl vizionează filmul”, a mărturisit regizorul Mircea Gherase.

  

Cel dintâi documentar de lungmetraj despre Via Transilvanica, “Oamenii drumului: Terra Banatica”, proiectat deja în marile orașe din SUA, a fost prezentat la Cluj. Traseul va fi terminat în 2023, promit inițiatorii proiectului.

Cum s-a născut Vinul Drumețului

Claudiu Sugar, unul dintre asociații Cramei La Salina, din Turda, a dezvăluit demersul creării vinului dedicat acestui proiect. “Am căutat să concepem un produs ce să reprezinte cel mai bine La Salina și Via Transilvanica, un vin Sauvignon Blanc, cupajat Riesling, care a câștigat o balcaniadă de profil și a luat medalie de bronz la Târgul Internațional de Vinuri de la București. Crama La Salina se află pe Dealurile Transilvaniei și sperăm că acest vin va fi cu atât mai apreciat, în contextul respectiv”.

Via Transilvanica este un traseu de 1.400 km, de la Putna la Drobeta Turnu-Severin. Este un proiect al ATS, organizație cu sediul în Pasul Tihuța, care desfășoară acțiuni cu caracter de mediu, educațional, social, cultural. Traseul poate fi parcurs după voia călătorului, fie pe etape, fie în întregime, pe jos, cu bicicleta sau călare. La concretizarea proiectului lucrează 8.000 de oameni, majoritatea pe bază de voluntariat.

Lucrările se fac în mai multe etape, o primă porțiune fiind terminată în 2018 – primii 100 km, în Bistrița-Năsăud. Până în 2020 au fost finalizați 800 km, adăugând județele Suceava, Mureș, Harghita, Brașov, Sibiu și Mehedinți. În 2021 s-au finalizat 254 km în județul Caraș-Severin. Ruta este împărțită în șapte regiuni istoric culturale: Bucovina, Călimani, Terra Siculorum, Terra Saxonia, Valea Mureșului, Terra Daco Romana, Valea Cernei. Traseul străbate 10 județe.

 

“Istoria” marcajului din Hunedoara

“Cum e să mergi pe un drum lung de 1.400 km, de la Putna până la Drobeta Turnu-Severin, și să nu te pierzi niciodată? Așa am visat noi să fie Via Transilvanica și credem că mulțumită bornelor kilometrice, stâlpilor cu indicatoare, marcajelor cu vopsea și ghidului, chiar se pare că reușim să umblăm pe acest drum în siguranță și să descoperim țara la pas, cu bicicleta sau călare.

Echipa de marcatori se află în Hunedoara și a “îmbulinat” traseul, să fie pregătit pentru lansarea din 2 iulie. Membrii din echipa ATS și un număr impresionant de voluntari, oameni ai drumului, au pictat buline albe cu T-uri portocalii.

Ba pe trunchiurile copacilor, ba pe stâlpi de electricitate, ba pe câte un cap de pod, pe oriunde e posibil să apară un marcaj. Aceste marcaje se întâlnesc cât de des este posibil, cam între 50 și 100 m și sunt semnele care fac traseul vizibil. Marcatorii sunt oameni ai drumului, apropiați de povestea Via Transilvanica și care contribuie la ceva cu adevărat important”, conform ATS.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articolul anterior
Constructorul turc Nurol a fost obligat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (Ae) să grăbească mobilizarea pe șantierul Autostrăzii Transilvania (A3) dintre cele două județe.

Turcii, împinși de la spate pe autostrada Sălaj - Bihor

Articolul următor

Zacaria Retail Park Cisnădie va fi lansat în apropiere de Sibiu, după o investiție de 11 milioane de euro

Citește și:
Citeste mai mult
Propunere inedită de turism la Timișoara. Vizitați zona metropolitană folosind transportul în comun Asociația pentru Promovarea Turismului Timiș…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share