Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Contractul pentru autostrada Suplacu – Chiribiș, în prag de reziliere

Tronsonul Autostrăzii Transilvania (A3) Suplacu de Barcău – Chiribiș, de pe teritoriul județului Bihor, are 26 km.
Sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș al A3, de pe teritoriul județului Bihor | Foto: API

În timp ce fostul ministru al transporturilor spune că acest contract a fost deja reziliat, cel actual afirmă că decizia finală va fi luată în luna august.

Tronsonul Autostrăzii Transilvania (A3) Suplacu de Barcău – Chiribiș, de pe teritoriul județului Bihor, are 26 km. “După autostrada sălăjeană, incompetența guvernului lovește și autostrada din Bihor. Sălajul pierde din nou șansa de a face o autostradă care să lege județul nostru de granița de vest din România.

După ce săptămânile trecute incompetența actualei conduceri a dus la oprirea temporară a temporară a șantierului autostrăzii sălăjene, acum Sorin Grindeanu anulează încă o licitație pe A3: 26 km de autostradă între Suplacu de Barcău și Chiribiș”, a anunțat consilierul județean Nicolae Olar.

“Este al doilea tronson blocat de Sorin Grindeanu pe A3, după ce în primăvară reziliase și lotul vecin Chiribiș – Biharia și pe care nu a fost în stare să îl reliciteze nici până azi. Practic, A3 pe teritoriul județului vecin e blocată pe cei peste 50 km.

La aproape 20 de ani de la startul lucrărilor de către Bechtel, contorizăm a patra reziliere / anulare de licitație pe Suplacu de Barcău – Chiribiș, cel mai probabil o situație unică la nivel mondial. Anul trecut, în mandatul meu, a fost anunțat câștigătorul acestei licitații, în februarie 2022 s-au finalizat contestațiile. Ar fi trebuit să fie desemnat câștigătorul final și să se semneze contractul”, spune fostul ministru.

Viaduct de 2 km, abandonat de Bechtel

Cătălin Drulă a menționat că, după abandonarea proiectului, în 2013, scheletele de fier-beton au rămas nefinalizate, “iar aici zace nefolosit și vestitul viaductul de 1,8 km, de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume, un muzeu în aer liber ce a costat zeci de milioane de euro”.

Actualul ministru a anunțat stadiul șantierelor de pe A3. “Licitația pentru proiectarea și execuția sectorului de autostradă Chețani – Câmpia Turzii se află în ultima etapă de evaluare, estimându-se semnarea contractului în luna august. Proiectarea și execuția tronsoanelor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș, se află în etapa a doua a licitației.

În cazul sectorului Suplacu de Barcău – Chiribiș, licitația se află în reevaluare de oferte, termenul estimat pentru comunicarea rezultatului procedurii fiind luna august 2022”, a declarat Grindeanu.

O epopee de 10 ani

Asociația Pro Infrastructură relata istoria tronsonului din A3. “Povestea transilvăneană (de groază) a acestui segment de 26 km este similară cu a vecinului său de la vest. Viaductul face parte din acest lot lăsat în voia sorții la 60-70% stadiu fizic când s-a reziliat contractul în 2013. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor în 2014.

În 2015 s-a semnat cu asocierea spaniolă Corsan – Corviam, dar în 2016 s-a reziliat din cauza mobilizării insuficiente a constructorului. În 2017 s-a pornit o nouă licitație. Însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020, CNAIR o anulează, deoarece antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine.

A treia licitație este pornită abia în 2020, din cele doar patru oferte doi concurenți mergând mai departe. Câștigătorul inițial declarat de CNAIR, Erbașu, a fost contestat și contestatarul, Trameco, a câștigat definitiv, prin hotărârea Curții de Apel București, din 15 februarie 2022, descalificarea ofertei Erbașu.

De atunci, CNAIR trage de timp (aparent) inexplicabil, iar situația s-a complicat: Trameco a primit certificat negativ pentru rezilierea contractului (pe bună dreptate) de pe Biharia – Chiribiș. Dacă și oferta Trameco va fi descalificată, atunci licitația se va anula. Din nou.

Deciziile acestea vor fi, aproape sigur, atacate de Trameco, rămasă singură în cursă. Dacă nu se ia în considerare certificatul negativ, contractul va merge la Trameco – Drum Asfalt. Solicităm oficialilor din CNAIR să ia, de urgență, o decizie. Cea mai proastă opțiune este amânarea (la nesfârșit?) și fuga de responsabilitate, atât de iubită de funcționarul român”.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Ansamblul mixt al dezvoltatorului de sorginte belgiană Thys Development and Construction (TDC) Florești a trecut de Comisia de urbanism a județului Cluj.

Thys Development ridică un ansamblu de 80 milioane euro în Apahida

Articolul următor

Proiectul Cetății Bathory, cu muzeu în turn

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share