În condițiile în care mari lucrări de infrastructură din zona Cluj stagnează ori sunt blocate, unele de 10-15 ani, apariția unei locații de evenimente “ca la carte”, care să găzduiască sute de mii de oameni, pare mai degrabă o utopie.
-
The next generation
Clujul va merge în continuare pe această linie (organizarea de evenimente, multe – dar și de amploare) pentru că strategia municipalității vizează atragerea tinerilor în oraș / zona metropolitană prin job-uri cu salarii mari. Partea de entertainment va conta pentru un tânăr (IT-ist, inginer, avocat, întreprinzător) care își permite să se distreze, în city break / vacanță oriunde în Europa. Altfel, copiii de azi (actuali sau viitori festivalieri) vor fi cei care, în câțiva ani, le vor spune părinților că pleacă în străinătate pentru că aici nu au ce face.
-
Orașul neliniștit
Orașul nu va fi în viitor unul liniștit, ci unul (și mai) neliniștit. În concordanță cu strategia Primăriei, centrul orașului (și nu numai) va găzdui tot mai multe evenimente. În paralel, este vizată mutarea majorității unităților medicale în afara acestuia (Spitalul Regional de Urgență – în Florești, unitățile de pediatrie – în Borhanci). Este în curs de concretizare mutarea facultăților – căminelor din zona centrală (ex. UBB – în Lomb, USAMV – în Florești, Academia de Muzică – în Mănăștur). Subiecte de discuție: mutarea școlilor (din centru în cartiere), a instituțiilor publice (ex. “vestitul” centru financiar-bancar al Clujului).
-
Unde se duc banii din festivaluri
În afară de banii pe care îi câștigă Untold, zeci de milioane de euro sunt rulate, în perioada marilor festivaluri, de către Banca Transilvania (sponsor constant al TIFF, Untold, Electric, plus alte nenumărate evenimente în toată România). Sume (mai mici sau mai mari) ajung la restaurante, hoteluri, pensiuni, obiective turistice (ex. Salina Turda), stațiuni, centre de divertisment, taximetriști, magazine, cofetării, proprietari de apartamente (în mare parte nefiscalizate), Compania de Transport Călători, CFR Călători, Aeroport, Consiliul Județean (proprietar Cluj Arena), Primărie (proprietar Sala Polivalentă, Parcul Central, dar și indirect, prin impozitele și taxele vărsate de agenții economici).
-
Evenimentele mari: în sau în afara orașului?
Mari probleme încă nesoluționate de către autorități: poluarea fonică, distrugerea Parcului Central (elementele deteriorate din Cluj Arena și Sala Polivalentă pot fi remediate, în cea mai mare parte), transportul public deficitar. Zgomotul puternic nu va putea fi evitat decât prin mutarea evenimentului / restrângerea programului, iar renunțarea la Parcul Central ar afecta partea logistică și ar diminua amploarea festivalului. Mutarea Untold în afara orașului (ex. eșecul Peninsula) generează uriașe probleme de infrastructură și transport (Electric Castle nu a rezolvat problema de 10 ani). Înainte de demolarea fostului Stadion “Ion Moina” a apărut varianta construirii celui nou departe de centru, abandonată rapid. Acum proiectanții Cluj Arena spun că pe atunci nu prevedeau amploarea legării obiectivelor (stadion, polivalentă, parc).
-
Festivaluri de Cluj sponsorizate de la București
Există și varianta extremă (dar care nu poate ignorată): cea a transferului la București (sau chiar în străinătate). Untold și TIFF au managerii mutați acolo de multă vreme, marile festivaluri de Cluj fiind de fapt sponsorizate de multinaționalele din capitală (Kaufland, Lidl, Vodafone, etc). Cu tot patriotismul local, în afară de BT, nicio companie locală nu poate susține, ca sponsor principal, un asemenea mare eveniment). Festivalurile menționate au extensii duse în alte orașe / țări (Untold: Constanța – Neversea, Brașov – Massif, cu tatonări la Timișoara și forțarea Parcului Izvor în București / TIFF – Constanța, Timișoara, București, Galați, plus Transilvania). Până la urmă, ele sunt niște business-uri se dezvoltă acolo unde găsesc teren propice.
-
Mari lucrări de infrastructură, înțepenite în proiect
În mod normal, Zona Metropolitană Cluj ar trebui să dispună de un complex de evenimente „la cheie” care să poată găzdui festivaluri cu sute de mii de participanți. Adică o investiție enormă. Să nu uităm că municipalitatea contabilizează eșecuri în serie, de 10-15 ani încoace, cu proiectele Aquapark Someșeni / Sun, Centrul Cultural Transilvania, centru expozițional de nivel european, Parndorf de Cluj. Este evident că marile proiecte de infrastructură se nasc aici extrem de greu (ex. metrou de Cluj, centură metropolitană, tren metropolitan, drum expres către Autostrada Transilvania, pasaj Piața Mărăști, pasaj Tăietura Turcului). Bucata de A3, centura “de diamant” și prelungirea Bd. Muncii, Cluj Arena sau Sala Polivalentă au fost concretizate și ele, în timp îndelungat, după multe chinuri și adesea, ulterior, cu suplimentări consistente de bugete.
-
Un transport public repetent
Din peisajul festivalier lipsește și CTP (societatea de transport local cu cea mai mare flotă, dar străină de noțiunea de profitabilitate). Acest așa-zis operator metropolitan a lăsat pe umerii companiilor private transportul la Electric Castle, cu zeci de mii de oameni abandonați în noapte, în fața Iulius Mall, după returul de la Bonțida. În cazul Untold, CTP doar a adus oamenii la festival, pentru că la retur ei au trebuit să se bazeze, din nou, pe taximetriști. De altfel, CTP nu își adaptează niciodată programul la festivalurile, concertele, meciurile care se termină mai târziu (valabil și pentru duetul STB & Metrorex). Din aceste considerente, apariția unei locații de evenimente “ca la carte” în zona Clujului pare mai degrabă o utopie.