Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Designerul viitorului, la Cluj: om sau robot?

Festivalul Zain a propus o dezbatere despre creativitate în contextul viitorului muncii, la care au participat, la cafeneaua Meron Roastery, atât experți în domeniu, cât și reprezentanți ai Centrului Cultural Clujean sau Universitatea Babeș-Bolyai.
Expozițiile și prezentările au fost însoțite de dezbateri despre prezența tehnologiei în design | Foto: ZAIN

Specialiști conectați la domeniul designului au încercat să prefigureze viitorul acestuia, în contextul pătrunderii tot mai puternice a inteligenței artificiale (IA).

Festivalul ZAIN a propus o dezbatere despre creativitate în contextul viitorului muncii, la care au participat, la cafeneaua Meron Roastery, atât experți în domeniu, cât și reprezentanți ai Centrului Cultural Clujean (CCC) și Universității Babeș-Bolyai. “Cluj Future of Work (CFW) este o invitație la dialoguri, după aproape trei ani de muncă de la distanță, de întâlniri în spațiul virtual și o expunere masivă în social media.

Este despre o concluzie la care au ajuns toți cei implicați în acest proiect complex: creativitatea e cea care va face pământul să se rotească în continuare și în acest colț de țară și de lume. Toți cei selectați de către echipa ZAIN au demonstrat că adaptabilitatea din perioada pandemiei a fost generată de creativitate”, consideră organizatorii festivalului.

“Încurajăm începuturile inspirate și amenajăm un nou cadru temporar pentru comunitatea creativă din Transilvania. Pentru designeri și producători de specialitate, pentru toți cei interesați de viitorul profesiilor creative, inclusiv pentru cei care ne vizitează din curiozitate”, a rezumat Georgiana Ciceo, cofondatoare a ZAIN și designer al brandului Monom.

Festivalul ZAIN a propus o dezbatere despre creativitate în contextul viitorului muncii, la care au participat, la cafeneaua Meron Roastery, atât experți în domeniu, cât și reprezentanți ai Centrului Cultural Clujean (CCC) și Universității Babeș-Bolyai.

 

Costin Radu, brand strategist:

  • Apar tot mai multe softuri de design, m-am gândit chiar eu să fac unul de strategii de design. Totuși, nu cred că IA va avea creativitatea unui copywriter, cel puțin nu în viitorii 10 ani.
  • Recunosc că mergem în direcția înlocuirii complete a activității umane, până la urmă care dintre noi nu ar vrea să facă altceva decât să muncească, să facă altcineva în locul său sarcinile care nu îi plac?
  • Este important designul care contribuie la branduri, care este legat de business.
  • Se poate vorbi despre multispecializare în aceste vremuri, nu mai e ca mai demult, când se spunea că de la o anumită vârstă nu te mai poți apuca de altceva. Eu am început cu producție de site-uri, m-am specializat în fotografie, în film, am ajuns să fac strategii.

Anda Zota, arhitect, redactor-șef Igloo:

  • Noi, europenii, avem foarte multe de învățat de la americani, de exemplu mobilitatea urbană.
  • Avansul tehnologic ne ajută mult în meseria noastră, e bine că există aceste instrumente de IA care ne ușurează munca.
  • Se vehiculează tot mai mult termenii biodegradabil, natural în privința materialelor folosite, care au ajuns banali; dar întâi de toate trebuie să ne gândim la sustenabilitatea socială.
  • Este foarte greu să miști lucrurile în administrația locală; totuși la Cluj s-au făcut pași, cu aceste concursuri internaționale de arhitectură pentru anumite proiecte.
  • Feedback-ul de la locuitori este important în proiectele publice, însă unii dintre noi ar vrea să se simtă ca acasă în spațiul public, tind cumva să îl confiște, să îl considere nu o comunitate, ci un bun urban al lor.

Andreea Bogdan, fotograf, cofondator Vilegiatura:

  • Eu am trecut de la fotografie la business cu bijuterii, după o ediție a ZAIN unde se propunea o temă de produs prin munca în comun a meșteșugarilor și a designerilor.
  • Fotografia devine tot mai standard, cu setări prestabilite, însă mie îmi place să lucrez manual, chiar dacă eram specializată pe fotografia stradală, unde trebuie să fii pe fază ca să surprinzi momentul. De asemenea, prefer să lucrez pe film decât digital.
  • Am făcut fotografie timp de șapte ani la Londra, pentru reviste internaționale importante, nimeni nu credea că mă voi întoarce vreodată în România. Afacerea cu bijuterii am început-o prin colaborarea cu Florina Dascăl și un prieten din Italia care crea aceste produse după ideile noastre.

Vlad Șulea, director de creație Electric Castle:

  • Festivalul nostru încearcă să împingă partenerii de la spate pentru a fi creativi, însă este complicat pentru ei deoarece are loc într-un sit istoric, pe care nu trebuie să îl distrugi și unde, dacă sapi 30 cm, dai sigur de niște ruine.
  • Piața pentru structuri temporare a evoluat foarte mult, acestea fiind tot mai de calitate. Înainte veneam noi cu idei pentru parteneri, acum ei știu deja cam ce au de făcut pentru a se încadra în contextul Castelului Banffy.
  • Sunt și colegi de breaslă care preferă să facă producție mecanic, cu ajutorul tehnologiei, însă nu sunt inovatori. Există furnizori care fac multe lucruri bune, se mulțumesc să repete anumite modele, iar așa devin mai ieftini pentru a se încadra în bugetul propus de companii. Dar ne “biciuiesc”.
  • Noi suntem puși, de multe ori, în situația de a face educație cu avocații, medicii, notarii care vor să își amenajeze o baie, o bucătărie, un demers foarte dificil.

Festivalul Zain a propus o dezbatere despre creativitate în contextul viitorului muncii, la care au participat, la cafeneaua Meron Roastery, atât experți în domeniu, cât și reprezentanți ai Centrului Cultural Clujean sau Universitatea Babeș-Bolyai.

Festival reluat după trei ani

ZAIN a revenit la Cluj, timp de patru zile, după o pauză de trei ani. Festivalul înseamnă prezentări și expoziții din mai multe domenii ale industriei creative: producție și design de mobilier, fashion design, design de accesorii, ilustrație, graphic design, aplicații interactive și lighting design. Piața Unirii a fost transformată într-un camping al expresiei prin design pentru a reconstitui traseul de la lucrul manual la produsul digital, cu accente pe inovație, meșteșug și tehnologie. Expoziția centrală a cuprins o zonă cu instalații curatoriate și alte evenimente la care a fost invitat să participe publicul larg.

În opt instalații-capsulă imersive au expus creativii Ami Amalia – Adela Marius; Monom – Alexandra Mihali; Lucian Broscățean – Agnes Keszeg – Mihai Plătică; Vilegiatura – Diana Papuc; Arboritm – Anda Gheorghe; Corizom; Askia; Alexandru Nimurad. La Casa Municipală de Cultură a fost organizat un shop efemer, cu o selecție Dizainăr, dar și expoziția Culturepreneurs, cu designerii selectați de ZAIN în urma unui proiect-concurs realizat în 2021, precum și un eveniment de networking.

Ediție inclusă în proiectul CFW

Casa TIFF a găzduit secțiunea Meșteșug (în) Contemporan, un melanj de gourmet, filme documentare, obiecte de uz zilnic și de artă contemporană, realizate de meșteșugari, designeri, artiști, având ca numitor comun sustenabilitatea. Lunet Eyewear a fost prezent cu vernisajul “Chromatic Tetrachord”, iar designerul de corpuri de iluminat Dia Buga a propus instalația “Lumină în mișcare”. În total s-au derulat 25 de evenimente, inclusiv la Tito Atelier, Circular & Studio Yana, Vilegiatura & Chic Utility Open Studio, Andra Handaric Studio.

Ediția actuală este parte din proiectul CFW, finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională prin Urban Innovative Actions. CFW este un proiect inițiat de Divizia de Inovare Urbană din Cluj-Napoca, creată de CCC în parteneriat cu Centrul de Inovare și Imaginație Civică din Primăria Cluj-Napoca. Din consorțiul pentru CFW mai fac parte Zona Metropolitană Cluj, Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Cluster Mobilier Transilvan, Cluj IT Cluster, Transilvania IT Cluster, TIFF, Universitatea de Artă şi Design, ZAIN.

Total
11
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Articolul următor
eVOTE

Arobs a cumpărat Enea cu 17 milioane de euro

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
11
Share