Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Marile proiecte de transport din Banat și Transilvania, finanțate de Europa

Autostrăzile Transilvania, Comarnic – Brașov, Sibiu – Pitești, Sibiu – Brașov, Brașov – Bacău, Tg. Mureș – Miercurea Nirajului, legăturile rutiere Arad – Oradea, Drobeta – Lugoj, liniile ferate Teiuș – Câmpia Turzii, Predeal – Brașov, Drobeta – Caransebeș, Radna – Simeria, trenurile metropolitane Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara sunt propuse la finanțare.
Variantele ocolitoare care se pretează finanțării prin Programul Transport | Foto: MIPE

Comisia Europeană (CE) a aprobat Programul Transport (PT) 2021-2027 pentru România: 9,6 miliarde de euro pentru autostrăzi, căi ferate, noi linii de metrou.

Autostrăzile Transilvania, Comarnic – Brașov, Sibiu – Pitești, Brașov – Bacău, Sibiu – Brașov, Tg. Mureș – Miercurea Nirajului, legăturile rutiere rapide Arad – Oradea, Drobeta – Lugoj, liniile ferate Teiuș – Câmpia Turzii, Predeal – Brașov, Drobeta – Caransebeș, Radna – Simeria, trenurile metropolitane Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara sunt propuse la finanțare.

PROIECTE INCLUSE DIN TRANSILVANIA ȘI BANAT

Rutier

  • Fazate din perioada 2014–2020:
    Autostrada Sibiu – Piteşti (loturile 1, 4, 5) – 926 milioane euro
    Autostrada Transilvania
  • Noi:
    Autostrada Piteşti – Sibiu (loturile 2,3) – 1,8 miliarde euro
    Autostrada Ploieşti – Comarnic – Braşov – 1,5 miliarde euro
    Autostrada Sibiu – Brașov – 1,4 miliarde euro
    Legătura rapidă Arad – Oradea;- 522 milioane euro
    Autostrada Brașov – Bacău (cu Bypass Brașov Nord) – 2,3 miliarde euro
    Legătura rapidă Drobeta – Caransebeș – Lugoj (faza 1) – 800 milioane euro

Feroviar

  • Fazate:
    Radna – Gurasada – Simeria- 1,88 miliarde euro
  • Noi:
    Prioritare pentru finalizarea coridoarelor:
    Craiova – Drobeta – Caransebeș – 2,1 miliarde euro
    Predeal – Brașov – 1,4 miliarde euro
    Teiuș – Câmpia Turzii – 306 milioane euro

Tren metropolitan

  • Selectate în funcție de prioritizarea prezentată și de gradul de maturitate
  • Cele cu grad mare de certitudine: Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara

Sursa: MIPE

Care sunt proiectele strategice

Indicatorii ce vor fi realizați prin PT includ 305 km drumuri noi sau reabilitate, 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranţă rutieră, 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate și 64 km de căi ferate reconstruite sau modernizate.

Printre proiectele strategice pe care PT le aduce se numără Autostrada Ploieşti -Comarnic – Braşov, Autostrada Transilvania, Autostrada Pașcani-Suceava–Siret, magistralele de metrou M2 și M5, coridoarele de cale ferată Craiova – Drobeta –Caransebeș, Craiova – București.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a primit aprobarea oficială din partea Comisiei Europene pentru PT, cu o alocare de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde finanțare din partea UE. Principalul obiectiv adus de PT este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon și transferul spre o mobilitate durabilă și sigură.

17 miliarde euro pentru infrastructura de transport

„În 2019, aflat într‑o vizită de lucru la Bruxelles, la recomandarea CE, pe fondul specificului sectorului, am decis ca PT 2021-2027 să fie unul separat, iar ca Autoritate de Management să fie desemnat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În decembrie 2020, când am plecat de la minister, viziunea asupra finanțărilor din PNRR și PT 2021-2027 erau complementare și propuneau o alocare de 19 miliarde de euro.

Mă declar foarte fericit că, inclusiv în forma finală a PNRR, sectorul de transport are importanța cuvenită, cu cea mai semnificativă alocare sectorială, de 7,6 miliarde euro, și că reușim să completăm această alocare cu una semnificativă, de 9,6 miliarde, ajungând împreună la 17 miliarde dedicate infrastructurii de transport.

Acest program a fost conceput pornind de la principiul că sectorul transporturilor nu este doar un pilon de sprijin pentru alte sectoare, ci vine cu o contribuție majoră la reziliența întregii economii, oferind o bază solidă pentru redresare. În discuțiile pe care le-am avut în noiembrie cu reprezentații CE au reușit să punem la punct toate aspectele pentru ca acum România să vorbească în adevăratul sens al cuvântului despre proiecte de țară. Iar PT este emblematic în acest sens”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Prin PT sprijinul financiar este direcționat către: îmbunătățirea conectivității primare rutiere (Fondul de Coeziune: 1,45 miliarde milioane euro, Fondul European de Dezvoltare Regională, 333 milioane), îmbunătățirea conectivității secundare rutiere (FEDR, 300 milioane), creșterea siguranței rutiere (FEDR, 100 milioane), creșterea eficienței căilor ferate române (FC, 596 milioane, FEDR, 678 milioane), creșterea atractivității transportului feroviar de călători (FEDR, 250 milioane), dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane (FC, 271 milioane, FEDR, 350 milioane), dezvoltarea transportului naval și multimodal (FC, 245 milioane), asistență tehnică (FC, 75 milioane).

Ce aduce PT

– 305 km drumuri noi sau reabilitate – Reţeaua Trans-Europeană TEN‑T
– 164 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de reîncărcare)
– 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranţă rutieră
– 92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranță prin proiecte
– 184 km de căi ferate noi sau reabilitate – TEN‑T
– 64 km de căi ferate reconstruite sau modernizate – TEN‑T
– 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate
– 40 trenuri achiziționate
– 12 km linii noi de tramvai și metrou
– 66 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FC)
– 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FEDR)
– 70 km căi navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate – TEN‑T
–  8 conexiuni intermodale noi sau modernizate

Sursa: MIPE

Capetele A8, finanțate prin PNRR

„Coerența în care au fost stabilite finanțările se datorează Masterplanului General de transport. Un exemplu este proiectul de A7. Eram secretar de stat în Ministerul Transporturilor când acesta a fost introdus la finanțare pentru pregătirea documentațiilor în cadrul POIM 2014-2020.

Astfel, astăzi avem perspectiva unor proiecte mature în cadrul PNRR și PT 2021-2027 – finanțarea legăturii întregii regiuni a Moldovei cu Bucureștiul fiind asigurată prin A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Pașcani, finanțare aferentă PNRR, și continuarea până la Siret, via Suceava, prin PT 2021-2027.

Același lucru se întâmplă și în cazul Autostrăzii 8 Tg. Mureș – Tg. Neamț -Ungheni, unde finanțarea capetelor Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) Leghin – Tg. Neamț (Moțca) (34 km) au finanțarea asigurată prin PNRR, în timp ce restul autostrăzii are sursa fondurilor la nivelul PT 2021-2027”, spune ministrul.

Politica de Coeziune 2021–2027

Recent a avut loc evenimentul de semnare a acordului de parteneriat între Guvernul României și CE, document strategic care acoperă fondurile Politicii de Coeziune și cel al Politicii Maritime și Pescuit pentru perioada de programare 2021-2027. În al treilea exerciţiu financiar prin care statul român va beneficia de fonduri UE, se vor implementa 16 programe, prin care României îi vor fi alocate 31 miliarde euro.

Până în 2030, potrivit programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în 2021-2030, România trebuie să realizeze 6.624 km de rețea rutieră (autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2.900 km aferenți rețelei primare și 3.723 km aferenți rețelei secundare.

În ceea ce privește rețeaua feroviară, programul vizează realizarea a 3.274 km de cale ferată aferenți rețelei primare și 1.228 km aferenți rețelei secundare. Separat de PT 2021–2027, România beneficiază de investiții strategice importante și prin PNRR.

Resursele financiare alocate sunt de 7,6 miliarde de euro. Ele vor acoperi o parte din necesarul de investiții la nivel național, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, vor fi direcționate către acele intervenții capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și europene.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Hala afectată aparține companiei Lecom Birotica Ardeal, specializată în comerțul cu ridicata al altor bunuri de uz gospodăresc.

A ars o hală din parcul industrial Tetarom I

Articolul următor

Sărbătoarea Hanukkah, celebrată la Sinagoga Sion din Oradea între 19-26 decembrie

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share