Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Clujul deschide porțile Uniunii Europene pentru Singapore

Trimișii Clujului la Singapore explică, pentru Transilvania Business, ce oportunitățile de business s-au deschis după această vizită.
Singapore este un oraș-stat insular cu o dezvoltare uluitoare, de 4,3 milioane de locuitori | Foto: Bianca Muntean

O delegație a clusterelor din Transilvania a fost selectată să reprezinte interesele economice ale României în unul dintre cele mai dezvoltate state ale Asiei. Trimișii Clujului la Singapore ne-au explicat ce oportunități de business se deschid după această vizită.

Participarea românească la expoziția de automatizare din Singapore a fost realizată prin intermediul platformei European Cluster Collaboration a Uniunii Europene, în colaborare cu Agenția Enterprise Singapore, finanțată de guvernul acestui stat și cu Hannover Messe.

Din partea României au fost selectate de platforma europeană, în urma unui proces deschis, Bianca Muntean –Transilvania IT Cluster (TITC) și Oana Raita – Transylvania Energy Cluster (TREC). Au participat atât la întâlniri de one-to-one, cât și la trei reuniuni de punere în contact. Acum au primit misiunea de a căuta, în România, firme membre interesate să colaboreze cu companiile din Singapore.

“Cei de acolo ne privesc ca o poartă de intrare în Europa, România fiind în UE. Relațiile lor economice sunt mai mult cu Asia în general, China, Australia, se uită la proximitatea geografică. Totuși, chiar în Cluj a fost, recent, o delegație din Singapore în căutare de parteneriate. Acolo ne-am concentrat să vedem oportunități, pentru firmele din România și Estonia, pe componentele de digitalizare și transformare digitală la nivel de stat, de guvern.

Companiile din Singapore sunt foarte avansate ca tehnologii, au 10-15 ani înaintea noastră, însă în România există partea de capabilități tehnice, oameni din IT care sunt tot timpul în față și se uită mereu la marile trenduri, cu care va fi interesant să se conecteze. Modelele de colaborare sunt diferite: Singapore se bazează pe autoritatea centrală, noi suntem un cluster privat care produce bani din proiecte și servicii cu valoare adăugată mare din IT, transformare digitală.

Un rol important îl are acolo starea de bine a individului, la ei există ministru al sănătății și digitalizării. Procesele de recrutare, strategiile de comunicare, de dezvoltare a business-urilor sunt construite în jurul conceptului de well-being. În România suntem încă la partea tehnică, de introducere a tehnologiei.

În societățile avansate, ca în Singapore, se spune: nu mai facem totul doar pentru productivitate, bunăstare economică; degeaba suntem bogați dacă o luăm razna cu toții și nu avem un echilibru. Au preocupări nu numai cum să investească în tehnologie, să folosească echipamente performante sau roboți, să eficientizeze productivitatea, ci mai ales pentru ce face omul”, spune managerul TITC.

Infrastructură uluitoare, reguli dure

Membrii delegației clujene au remarcat nivelul ridicat de dezvoltare a transportului, infrastructurii, educației și sănătății. Totul funcționează, însă, după reguli stricte, pedepsele pentru încălcarea legii fiind extrem de dure, mergând uneori până la cea capitală. “Nu poți să ajungi în Singapore și apoi să îți cauți loc de muncă; acesta trebuie să fie identificat înainte. Același lucru l-am observat în Dubai: o organizare strictă a societății și guvernării, deși la prima vedere toate sunt foarte strălucitoare.

În Singapore ai Smart City, transport impecabil, o infrastructură extraordinară de mobilitate: trenuri rapide, metrou, însă regulile sunt foarte stricte – un fel de comunism nedeclarat – după care funcționează economia, educația. Acolo, profesorii se numără printre cele mai respectate categorii sociale și au printre cele mai mari salarii pentru că se consideră că de implicarea și calitatea muncii lor depinde societatea de peste 20-30 de ani. Investesc în zona educațională ca prioritate zero, dar nu schimbă nimeni regulile peste noapte, ca la noi”, remarcă Bianca Muntean.

Ca fulgerul, dintr-un cartier în altul

Un element foarte important pentru Smart City, eficiența energetică, mobilitatea urbană este ca toate deciziile luate să fie pe baza datelor colectate de o infrastructură de recepționare a acestora foarte performantă, fizică și virtuală. “În Singapore partea de tehnologie nu e ostentativă ca la Dubai, unde vezi chestii super-High-Tech, mașini care zboară, partea de reglementare a transportului cu drone fiind foarte avansată. În Dubai am asistat la o conferință în care se spunea că în 2030 vor avea autovehicule aeriene care vor transporta pasageri pe distanțe scurte. E un univers de discuții cu mult peste ceea ce dezbatem noi în România.

În Singapore totul funcționează foarte rapid, te deplasezi repede dintr-o parte în alta a orașului; totul e superorganizat, curat, te frapează la un oraș-stat de câteva milioane de locuitori. Există amenzi foarte mari, măsuri de coerciție dure, iar responsabilitatea socială e foarte ridicată. cetățeni normali te raportează, au platforme speciale, dacă te observă că faci lucruri care contravin regulilor societății lor. Nu ai voie să mesteci gumă sau să arunci mizerii pe stradă, să fumezi țigări electronice, nu puteai urca în mijloacele de transport fără mască. Ești raportat, se și iau măsuri împotriva ta, apoi cetățenii sunt întrebați dacă sunt mulțumiți de cum s-a rezolvat problema”, spune oficialul TITC.

Vor să fabrice baterii în România

Singapore produce bani imenși din tehnologie, turism, medicină, biotehnologii, energii regenerabile, iar veniturile sunt în consecință. “Ca să îți cumperi apartament într-o zonă rezidențială bine cotată te costă 6 milioane de dolari singaporezi, care se apropie, la paritate, cu dolarul SUA. Pătura de sus este foarte bogată. Statul e proprietar și implicat în toate aceste niveluri: partea de cadru de dezvoltare economică, infrastructură medicală, educațională. Corupția e foarte dur sancționată, se merge pe principiul: avem salarii mari, să vă preocupe să meargă foarte bine societatea, statul, dar dacă se întâmplă așa ceva, vă pedepsim drastic!”, rezumă oficialul TCIC.

“Aș spune că există posibilități substanțiale de business cu companiile din Singapore, mai ales în domeniul în care activez eu, cel al energetic. Am identificat dorința lor de a concretiza o fabrică de baterii auto pentru mașinile electrice, deși suntem conștienți că și alte țări din jurul nostru și-au făcut strategii în această privință. Le-am prezentat preocupările noastre pentru crearea unui parc fotovoltaic și eolian la Cluj Innovation Park, proiectele de energie regenerabilă pe care le-am întreprins la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice și Moleculare Cluj”, spune Oana Raita.

Unul dintre “Tigrii Asiei”

  • Republica Singapore, de 4,3 milioane de locuitori, întinsă pe 704 km2, este un oraș-stat insular, cea mai mică țară din Asia de Sud-Est. Culture Trip îl includea, în 2016, între primele 10 orașe moderne ale lumii. Transparency International o socotea ca una dintre cele mai incoruptibile țări din lume. Singapore era evaluat ca mediul cel mai propice pentru afaceri din lume, având mii de “expați” în corporații multinaționale.
  • Companiile de stat sunt dominante în utilități, transport public, media. Alături de Hong Kong, Coreea de Sud și Taiwan, Singapore este unul dintre “Tigrii Est-Asiatici” – cele mai dezvoltate state din Asia. Economia sa depinde de exporturile din rafinarea mărfurilor importate, în special în producție, cu o pondere mare a industriei prelucrătoare. Industria manufacturieră e diversificată în electronică, rafinarea petrolului, produse chimice, inginerie mecanică, produse ale științei biomedicale. În 2006, Singapore deținea 10% din producția mondială de cipuri electronice.
  • Transportul producea 10% din produsul intern brut. Singapore e cel mai mare port al lumii ca tonaj încărcat și al patrulea centru de schimb valutar, după Londra, New York, Tokyo. E un mare centru aviatic, o escală importantă pe “Ruta Cangurului” între Australia și Europa. Aeroportul Changi era între primele cinci din Asia ca trafic de pasageri. Orașul are o rețea de autostrăzi ce face legătura între localități, suburbii, centre regionale. Transportul în comun e compus dintr-un sistem de autobuze și metroul Mass Rapid Transit. Există și trei linii de metrou ușor (LRT) pentru servicii locale în cartiere. Autobuzele erau folosite de 2,8 de milioane persoane/zi, metroul și LRT, de 1,8 milioane. Folosirea autoturismelor personale e descurajată în centru prin taxe rutiere.
  • Turismul era una dintre cele mai mari industrii, cu peste 10 milioane de turiști anual. Atracții mari sunt centrul comercial Orchard Road și stațiunile-cazino la Marina Sentosa de Sud. O parte a orașului a fost transformată printr-un iluminat civic și comercial spectaculos. Gastronomia este un alt punct de atracție, culminând cu Festivalul Alimentar din iulie. Singapore s-a profilat ca un important centru de turism medical, cu țintă de 1 milion de străini tratați anual, 13.000 de noi job-uri, venituri de 3 miliarde de dolari din industriile de sănătate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Un sondaj realizat de Institutul Roman pentru Evaluare și Strategie (IRES) Cluj relevă că, dacă la începutul anului, românii sperau ca societatea să iasă de sub amenințarea pandemică, primele luni au schimbat ierarhia îngrijorărilor. I

Românii, la final de 2022: direcția în care merge țara este greșită

Articolul următor
Președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, a semnat contractele finanțate prin PNIAS, în valoare totală de peste 15 milioane de lei.

Sălajul a semnat contracte de 3 milioane de euro pe “Anghel Saligny”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share