Valoarea contractelor semnate de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în acest an este cu 9% mai mare decât cea din perioada 2017-2021.
Un raport al CNAIR menționează că aceasta a semnat, în 2022, 48 de contracte finanțate din fonduri europene, de 24 de miliarde de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA), cu 2,07 miliarde mai mult decât în perioada 2017- 2021.
În 2022 s-au lansat 15 proiecte importante de proiectare și execuție lucrări pentru construirea a 550 km de drumuri de mare viteză a căror valoare estimată este de 41 de miliarde lei, fără TVA.
Proiecte lansate în Transilvania și Banat
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), Lot 2, secțiunea E și finalizare secțiunea D
- Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț, secțiunea I Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la A3
- Subsecțiunile A3 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș (relicitare), 3C2 Chiribiș – Biharia
- Autostrada Sibiu – Făgăraș, tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu – Pitești), Avrig – Mârșa (DJ 105G); tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ 105G) – Arpașu de Jos (DN 1); tronsonul: 3 Arpașu (DN 1) – Sâmbăta (DJ 105B), tronsonul 4: Sâmbăta – Făgăraș, legătură cu DN 1
Sursa: CNAIR
Au început lucrările la A7
“Anul acesta au fost lansate și proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare construirii a 500 km de infrastructură rutieră modernă, valoarea lor fiind de 205 milioane de lei, fără TVA. Cele 27 de proiecte lansate anul acesta sunt destinate construirii, în următorii ani, a peste 1.000 km de drumuri de mare viteză. Valoarea estimată a acestor proiecte depășește 41 de miliarde de lei, fără TVA.
Tot în acest an au început lucrările de construire a primelor patru loturi din A7, au fost semnate contractele de execuție a lucrărilor pe toate cele trei loturi ale sectorului de autostradă Focșani – Bacău. În perioada imediat următoare se vor semna și contractele pentru construcția ultimelor două loturi de pe acest sector.
La finalul anului 2022, pe lângă șantierele deschise și contractele semnate, avem desemnați câștigători pentru construirea celor 320 km ai A7. Înseamnă că, în 2023, vor fi deschise, în diverse stadii de execuție, șantiere pe întreaga lungime a Autostrăzii Moldovei (A7). Un important contract deblocat și semnat este cel pentru proiectarea și execuția lucrărilor lipsă de pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Sunt șanse ca, în 2023, să se ajungă în faza preliminară lucrărilor de execuție”, conform raportului.
Anul autostrăzii Sibiu – Pitești
“2022 a fost și anul autostrăzii Sibiu – Pitești prin faptul ca au fost semnate și ultimele două contracte pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construire a secțiunilor 2 (Boița – Cornetu – 31 km) și 3 (Cornetu – Tigveni – 37 km).
În prezent sunt contracte semnate pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru toate cele cinci secțiuni ale acestei autostrăzi. În 15 decembrie s-au deschis circulației primii 13 km ai primei autostrăzi care traversează Carpații, între Sibiu și Boița.
La finalul lunii decembrie au fost publicate în SICAP anunțurile de participare la licitațiile pentru proiectarea și execuția primelor secțiuni ale A8, secțiunea I, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24 km) și secțiunea III, Leghin – Târgu Neamț (30 km).
Data limită pentru primirea ofertelor a fost stabilită în 27 februarie 2023 pentru secțiunea I și în 28 februarie pentru secțiunea III. În acest moment sunt în diverse stadii de execuție 300 km de autostradă și drum expres”, potrivit CNAIR.
Contracte finanțate din fonduri europene
- 2017 – 198 milioane lei, fără TVA
- 2018 – 4,6 miliarde lei, fără TVA
- 2019 – 4,2 miliarde lei, fără TVA
- 2020 – 7,6 miliarde lei, fără TVA
- 2021 – 5,2 miliarde lei, fără TVA
- 2022 – 23,8 miliarde lei, fără TVA
Sursa: CNAIR