Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bugetul Clujului crește cu 1 miliard de lei. Metroul ia partea leului

Secțiunea de dezvoltare are alocați 1,6 miliarde de lei din acest buget (creștere anuală de 121%), dintre care 650 de milioane pentru lucrările la prima fază a metroului.
Prima fază a metroului clujean cuprinde 9 dintre cele 19 stații prevăzute, între cartierele Mănăștur și Sopor

Municipiul Cluj-Napoca va beneficia, anul acesta, de o creștere de buget general de la 2,03 la 3,04 de miliarde de lei, spune edilul Emil Boc.

Secțiunea de dezvoltare a bugetului general are alocați 1,6 miliarde de lei din acest buget (creștere anuală de 121%, de la 793 de milioane în 2022), dintre care 650 de milioane pentru lucrările la prima fază a metroului. Contribuția anuală a primăriei la investiție este stabilită de comun acord cu Ministerul Transporturilor în cadrul proiectului multianual.

Fără metrou, creșterea la capitolul dezvoltare ar fi de 33%. Pentru funcționare, administrația locală a propus 1,4 miliarde de lei, conform proiectului de buget. Veniturile proprii cresc cu 9%, cota defalcată din impozitul de venit, cu 12%.

Printre proiectele prevăzute la finalizare, în acest an, 23 la număr, se numără Rethinking Someș (Lunca Someșului – 60 de milioane de lei, platoul Sălii Sporturilor, Parcul Armătura – 16 milioane), zona M. Kogălniceanu (34 milioane), Parcul Feroviarilor (27 milioane), Parcul 14 Iulie (20 milioane), regenerarea străzilor Calea Moților – Mărginașă (21 milioane), Podul Oașului – Răsăritului (14 milioane) sau Parcul Zorilor – Observator (8 milioane).

Pentru terminare în 2024 sunt nominalizate 18 proiecte. Cele mai importante sunt amenajarea străzilor Valea Chintăului (55 milioane lei), Valea Seacă (34 milioane), G. Verdi – Valea Fânațelor (16 milioane), zona Pieței 14 Iulie (15 milioane), Piața K. Liebknecht (15 milioane),  centrul cultural Bd. 22 Decembrie (10 milioane), Parcul I. L. Caragiale (10 milioane).

40 de proiecte multianuale pe agendă

Pe agenda municipalității apar 40 de proiecte multianuale, precum metroul, faza 1 (licitație, proiectare, exproprieri) – alocare de 650 milioane lei pe 2023; centura metropolitană, etapa 1 – 1 miliard de euro prinși în Programul Operațional Transport, hub-ul Borhanci – alocare locală de 164 milioane lei, Parcul Est – 75 milioane, Park & Ride la aeroport – 32 milioane, achiziția de autobuze electrice – 30 milioane, reabilitarea termică a locuințelor – 17 milioane.

Facilități pentru parcuri industriale și clădiri verzi

Proiectele noi se referă la studiul pentru un pod pe str. Fabricii de Zahăr, piste de biciclete pe str. Observatorului și pe traseul Sf. Ion – Zorilor, acordarea a 3.000 de lei pentru predarea unui autovehicul mai vechi de 15 ani (Programul Rabla), concurs cu premii destinat asociațiilor de proprietari pentru colectarea selectivă a deșeurilor, reducere de 50% la impozitarea locuințelor cu panouri fotovoltaice.

Vor fi continuate proiectele Vinerea Verde (gratuitate pe transportul comun în această zi a săptămânii), o masă caldă în școli cu elevi defavorizați, premii pentru 50 de ani neîntrerupți de căsătorie și 100 de ani de viață, burse și premii pentru tinerii cercetători sau elevi. Sunt păstrate facilitățile fiscale pentru firmele din parcurile industriale și clădirile de clasa energetică A.

Primarul Clujului, despre marile lucrări de infrastructură:

Metrou

“Vor începe lucrările la primele nouă stații prevăzute în etapa 1 să fie gata până în 2026, însă nu se termină lumea după acest an, vor exista posibilități de continuare a proiectului, poate un nou PNRR sau preluare pe alte programe operaționale. Proiectul este fezabil și se poate face conform planului realizat. Vor începe lucrările la metrou, centura metropolitană, nu stăm doar să constatăm și să bem cafele în primărie, altfel Clujul nu va mai fi atractiv. Vor fi 300 autobuze alternative care să deservească zonele afectate de aceste lucrări ample”.

Tren metropolitan

“CFR ne-a impus să construim un al treilea fir spre comuna Apahida pentru ca să poată fi asigurată frecvența de un tren la 15 minute pe care ne-o dorim. Dacă îl așteptăm o oră și jumătate, practic trenul metropolitan nu se mai justifică. Fără avizul CFR nu putem materializa acest proiect, iar în urma discuțiilor recente a apărut această problemă”.

Pasaje

“Se lucrează la proiectul de la Tăietura Turcului, în colaborare cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj. Pe de altă parte, am comandat un studiu pentru a vedea dacă se pretează așa ceva și în zona Auchan din Bd. Muncii, unde se creează acele mari blocaje în trafic – să facem fie un pasaj, fie un sens giratoriu extins, până în 2026″.

Centura metropolitană, legătura cu A3

“Cele 20 de noduri ale viitoarei centuri sunt nu doar pentru decongestionarea traficului în oraș, ci și în localitățile limitrofe, majoritatea celor din Zona Metropolitană Cluj (ZMC) vin la muncă aici. Prin viitoarea legătură la Autostrada Transilvania, traficul greu care se descarcă acum de la Nădășelu, dar și spre Dej sau Baia Mare va fi scos din oraș. Din păcate, instrumentul cu forță juridică nu îl vom avea decât prin reforma administrativă; acum 1.000 dintre cele 3.000 de comune din România nu se justifică. Cu aceste limitări, nu poți face proiectele decât prin colaborare. Eu nu pot să impun nimic în Baciu sau Florești. Facem ce a făcut Europa acum 20-30 de ani, legături între aeroport și gară; poate mai scurtăm decalajul prin politica de coeziune a UE. Colaborarea în cadrul ZMC e un pas înainte, dar nu unul suficient”.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Nuclearelectrica (SNN) și RoPower Nuclear, compania de proiect, au anunțat încheierea cu succes a misiunii SEED, axată pe selecția amplasamentului, planificat pentru dezvoltarea în condiții de securitate a primei centrale cu reactoare modulare de mici dimensiuni (SMR) din România.

RoPower semnează contractul pentru centrala SMR

Articolul următor

Târgul de Cariere a bătut în cuie datele organizării evenimentelor din acest an

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share