Un material 100% biodegradabil dezvoltat de antreprenori clujeni a fost prezentat la cel mai important târg de design, artă și arhitectură din lume.
Clujenii de la UpCork, proiect de reciclare creativă, au prezentat la Milan Design Week (MDD) un material organic, creat prin reciclarea deșeurilor provenite din utilizarea dopurilor de plută alături de miceliu (rețea de filamente cu rol de rădăcină pentru majoritatea ciupercilor). Noul material este complet biodegradabil și poate fi folosit ca ambalaj pentru produse în numeroase industrii, printre care și cea a vinului.
„Ideea reintroducerii dopului de plută în circuitul economic ne-a venit așa cum vin ideile bune, la un pahar de vin. Am pus-o pe curat și am prezentat-o, printr-un material video, în cadrul programului european WORTH Partnership Project (WPP). Ideea noastră s-a dovedit a fi una câștigătoare”, mărturisește Dan Ciulea, vicepreședintele Asociației Made in Cluj și cofondator al proiectului UpCork.
”Avem experiență în colectarea și reutilizarea dopurilor de plută datorită proiectelor pe care le-am demarat în trecut, dar ne-am dorit să dezvoltăm și mai mult procesul de reciclare și să pornim un proiect axat pe economie circulară”, a declarat Cristina Cantemir, președintele Asociației Art Mirror, cofondator al UpCork.
Poate înlocui polistirenul
Materialul realizat prin metoda dezvoltată de tinerii clujeni este unul 100% biodegradabil. Acesta se descompune în mod natural, fără niciun fel de adaos de substanțe chimice și fără a fi necesară intervenția instalațiilor de compostare industriale, mari consumatoare de energie.
”Acest material poate înlocui polistirenul ca material de ambalaj și, realizat la scară industrială, poate fi competitiv în ceea ce privește costurile cu polimerii spumați convenționali. Versatilitatea materialului creat de noi și posibilitatea de a fi folosit în numeroase industrii a fost recunoscută în cadrul WPP, program european dedicat susținerii ideilor inovatoare din industria modei și a stilului de viață.
Proiectul nostru a fost printre cele 65 câștigătoare din toată Europa, din care doar două cu parteneri din România”, a anunțat Sebastian Florian, președintele Asociației Made in Cluj, cofondator al UpCork.
Miceliul, integrat într-un material eco
Industria vinului produce, anual, 31 de miliarde de reziduuri provenite din dopurile de plută, iar o cantitate semnificativă dintre acestea ajunge în gropile de gunoi din întreaga lume. Având în vedere numărul mare al deșeurilor produse, companii din multe țări ale lumii au implementat campanii de reciclare în rândul comunităților locale pentru conștientizarea valorii acestui material.
”RongoDesign este prima companie din România care utilizează tehnologia miceliului cu scopul de a produce un material inovator, prietenos cu mediul, valorificând reziduuri agroindustriale.
Materialul realizat de noi are o aplicabilitate foarte mare și valorifică un reziduu atât de des întâlnit, generat zilnic în cantități foarte mari. Am reușit astfel să închidem acea buclă a economiei circulare”, a adăugat Gabriel Barta, CEO al RongoDesign, cofondator al UpCork.
Utilizare în izolația fonică
Proiectul a fost finanțat printr-un grant oferit de UE în cadrul WPP, fiind realizat în parteneriat de către asociațiile clujene Urban Mirror și Made in Cluj, utilizând tehnologia oferită de RongoDesign și având ca partener internațional pe GMA Interactive (Portugalia).
UpCork s-a născut din dorința de a crește gradul de conștientizare cu privire la necesitatea unei economii circulare și propune reciclarea dopurilor utilizate de vin și crearea din acestea de noi materiale care să constituie o alternativă la ambalajele din poliester, dar și pentru alte utilizări, cum ar fi izolațiile fonice, industria mobilei sau design interior.
WPP este finanțat de Comisia Europeană în cadrul COSME, Programul UE pentru Competitivitatea Întreprinderilor Mici și Mijlocii. E singurul proiect european în care designerii, IMM-urile, producătorii și furnizorii de tehnologie lucrează împreună pentru a dezvolta idei de afaceri inovatoare, orientate spre design.
Proiectul se concentrează pe industriile din domeniul ”stil de viață” (lifestyle), inclusiv modă și textil, încălțăminte, piele și blănuri, mobilier, decor pentru casă, design interior, bijuterii și accesorii.