Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Economia circulară, educația și pasiunea, ingredientele pentru succesul Tenrom

📷Bethlendi Tamás www.facebook.com/bitsphoto/

Încă din 2013 Tenrom a dezvoltat un centru de recondiționare pentru mașini de curățenie Tennant în Cluj, unic în spațiul CEE, iar acum, poate ajuta și mai mult partenerii care trebuie să îndeplinească noile condiții de sustenabilitate.

Attila Gorbai, Managing Partner Tenrom, consideră că este momentul ca și sectorul public să implementeze prin achiziții eficiente noi standarde pentru curățenie și în noile investiții sau curățenia stradală.

Despre evoluție, provocări și sufletul unei echipe, în interviul – analiză cu Attila Gorbai.

După 10 ani de experiență în proiecte de “renaștere” a unor echipamente șî în contextul unui focus amplificat pentru sustenabilitate în multiple industrii, cum poate contribui Tenrom cu expertiză la procese mai prietenoase cu mediul în proiectele din industrie?

În iunie 2013, cu niște ani de experiență în spate în businessul de echipamente de curățenie, am fost constrâns de realitățile timpului: clienții dorea echipamente bune, la costuri mai reduse. Am pornit la drum cu un centru de recondiționare pentru mașini de curățenie Tennant în Cluj, unic în spațiul CEE, unde ajungeau echipamente folosite, mai ales din Austria, Olanda, Germania. Aceste echipamente au fost recondiționate și au fost replasate pe piața locală dar și pe piețele internaționale, cu o echipă tânără și ambițioasă.

Am convins din ce în ce mai mult prestatorii – adică firmele de curățenie să aleagă echipamentele Tennant recondotionate în dauna unor echipamente noi low-mid level cu suport de service local incert, și am reușit, mai ales pentru că aveau încredere în Tenrom. Brandul Tennant sună bine și rețeaua de service era una în dezvoltare continuă. De-a lungul timpului peste 2.000 de echipamente au fost replasate pe piață, alte mii fiind dezmembrate și trimise ca și componente la centre de reciclare specializate. Este o bucurie imensă și o realizare mare să sărbătorim în iunie 2023, deja 10 ani de economie circulară aplicată pe piața echipamentelor de curățenie.

Considerăm că impactul realizat a fost unul cert, peste 2.000 de echipamente au astăzi a doua sau a treia viață și multe au ajuns cu adevărat să fie reciclate. Continuăm să facem cu mult focus și în viitor acest proiect și le mulțumim pentru încredere partenerilor.

Cum ați simțit evoluția acestui demers și de ce a fost nevoie pentru echipă, procese și educare a unor beneficiari în proiecte de economie circulară? Cum ați defini dvs. rolul și beneficiile unei economii circulare?

Rolul nostru principal a fost din 2005 să educăm toți jucătorii din piața echipamentelor de curățenie, parteneri, competitori, pentru a considera echipamentele de curățenie ca și investiție pe termen lung sau să le oferim opțiunea de a deține aceste echipamente fără investiție, creând cea mai mare flota de echipamente curățenie în sistem de închirieri din România. Credem și după mulți ani că suportul de service corect, disponibil la nivel național este drumul potrivit pentru partenerii noștri. Zicem cu drag prezent când vine vorba de logistică națională, buy back, recondiționare, reciclare reală. Partenerul Tenrom are un suport continuu pe tot ciclul de viață al echipamentelor și chiar putem pregăti al doilea ciclu de viață sau chiar dincolo de acesta.

Acum 15 ani un echipament de curățenie era un lux, astăzi este o necesitate certă și e nevoie să existe în orice locație mai mare de 100 mp, livrănd un nivel de igienă superior, confort și siguranță. Este foarte important ce se cumpără, iar după 18 ani de experiență în acest business pot zice că a venit momentul să ne gândim serios ce se va întămpla cu echipamentul de curățenie achiziționat după primul ciclu de viață? Este de datoria noastră ca și furnizor să creăm logistica și să aducem know how-ul necesar, să oferim clienților soluții certe pe întreagă durată de funcționare a echipamentelor și chiar după acel moment. Astăzi, după 10 ani de dezvoltare pe direcția de recondiționare/reciclare putem spune că avem soluții certe, funcționale, dovedite în timp și continuăm să ne dezvoltăm cu focus major în această direcție.

Trebuie să ne gândim la echipamentul de curățenie pus pe piață pe termen mediu și lung, pentru că noi credem că cel mai prietenos echipament de curățenie față de mediul inconjuratoer este cel care încă nu a fost produs.

Cum a evoluat capacitatea dvs. de a furniza echipamente care să susțină acest trend, cum evoluează cerințele clienților?

De la început am putut să oferim o gamă largă de echipamente recondiționate, mare parte din stocul creat pleca înapoi în țările din centrul Europei deci forță de muncă locală mai ieftină crea echipemnte cu costuri reduse. Astăzi, după 10 ani, putem afirma că trendul s-a schimbat, echipamentele Tennant folosite, adică după primul ciclu de viață, ajung la Tenrom de pe piața românească sau din flota proprie de închiriere într-o proporție covârșitioare și, recondiționatele, merg înapoi tot în mare parte pe piață locală, mai ales în proiecte de curățenie de retail și industriale.

Care sunt în sinteză indicatorii reper pentru evoluția companiei dvs. în ultimii ani, ce provocări și transformări au marcat dezvoltarea, care sunt obiectivele dvs. pentru 2023-2024?

Tenrom este unul dintre jucătorii recunoscuți și respectați în businessul de mașini de curățenie din România, cu o cifră de afaceri care a crescut accelerat din 2011 până în perioada pandemiei care s-a menținut în ultimii ani de provocări și o cotă de piață care a ajuns foarte sus pentru realitățile de pe piața locală.

Obiectivul nostru este să ținem minunată echipă Tenrom împreună și pentru următorii 10 ani, iar dacă reușim atunci succesul este garantat și pe viitor. Alt obiectiv clar este de a ne apropia cu jumătate din cifra de afaceri provenită din servicii (închiriere, recondiționări, servisare) și cealaltă jumătate din vânzări de echipamente noi, și, nu suntem departe de acest obiectiv, ceea ce înseamnă că felia serviciilor a crescut enorm. Am visat întotdeauna să devenim compania cu cele mai apreciate servicii complete conectate cu echipamentele de curățenie.

O a treia direcție importantă este să creăm tot sistemul logistic necesar pentru a susține echipamentele vândute pe perioade foarte lungi, pentru că timpul a demonstrat că un echipament Tennant poate funcționa foarte bine și dincolo de 10 ani de exploatare.

Ce segmente au potential de dezvoltare și generează creștere, cum vedeți evoluția pieței în România și potențialul pentru noi proiecte – clienți în orașele regionale?

Vedem clar o cerere mai mare pentru echipamentele mai mici, pentru spații mici și medii de unde încet va trebui să dispară curățenia manuală, se va trece la cea mecanizată și într-un viitor la una mecanizată prin mașini autonome de curățenie. Segmentul de curățenie industrială rămâne cu o cerere solidă, atât pentru mașini de curățenie cât și pentru aspiratoare industriale speciale. Zonele urbane sunt cele mai importante, unde suprafețele construite sunt mari, mai ales unde avem suprafețe comerciale însemnate. Piața pentru dezvoltare este clar mai mare în zona de sud, unde Bucureștiul este clar lider, dar și zonele urbane din Transilvania și Banat rămân cu o cerere solidă.

Cu proiecte numeroase anunțate și în sectorul public: stadioane, săli de sport, spitale, etc., sau optimizări ale unor instituții administrative, cum vedeți potențialul pentru noi clienți în sectorul public, ce ar trebui să știe și să înțeleagă administratorii acestor proiecte despre avantajele aduse de Tenrom?

Instituțiile publice trebuie să treacă la curățenia mecanizată, fără discuție. Factorii de decizie din instituții publice trebuie să înțeleagă că cel mai important factor care ar trebui să stea la baza deciziei de achiziție a unui echipament de curățenie este dacă furnizorul are sau nu capacitate reală de a oferi un suport de service real, în locația clientului și într-o manieră constantă pe baza unor contracte de service și de mentenanță. Este momentul să pensionăm mopul spaghetti, să începem să folosim utilaje de curățeni, mopuri plate profesionale în locuri înguste, iar dacă sunt bugete pentru mașini de curățenie să se achiziționeze un echipament care să aibă șansa unei funcționări continue.

Un echipament de curățenie potrivit este cheia către un spațiu sigur, curățenia este factorul esențial pentru a susține un mediu curat, sigur, sănătos și sustenabil. Am făcut pași importanți în ultimii 10 ani că și piață de cleaning dar încă suntem departe de ce se întâmplă mai la vest de noi și văd o necisitate enormă că furnizorii să participe la educarea clienților finali care setează cerințele pentru furnizorii de servicii și mai ales care alocă bugetele către tot ce înseamnă curățenie.

Ce programe ar fi utile ca suport, guvernamentale sau ale administrațiilor județene pentru a încuraja procese de economie sustenabilă din partea actorilor comerciali?

Aștept un program rabla și pentru utilaje diverse, clar și pentru echipamentele de curățenie, un program guvernamental care să susțînă clienții care schimbă echipamente vechi cu unele noi cu tehnologii mai prietenoase cu mediul. Oare am calculat vreodată ce s-ar întâmpla dacă am curăța suprafețe publice cu 30% mai puțînă apă, cu utilaje de curățenie performante la ce economie de apă am ajunge? Vorbim de multe milione de litrii de apă… și este numai un simplu exemplu. Un alt capitol important ar fi un program rabla poate chiar rabla plus pentru mașini de măturat în centrele urbane, cu focus către echipamentele de măturat electrice, eficiente, durabile care chiar să fie folosite cu regularitate. Acolo încă domină măturoiul chiar și în orașele cele mai mari. Este nevoie rapidă de o schimbare de mentalitate și o viziune diferită, trebuie trecut pe curățenie mecanizată și dincolo de bordură adică pe partea pietonală pentru că azi mâine nu vom mai avea forță de muncă pentru a presta un proces de curățare manuală, iar acest lucru este cert.

Ce inovații și automatizări sunt prognozate în sectorul dvs. la ce să ne așteptăm în evoluția și eficiența echipamentelor furnizate de Tenrom?

Lumea așteaptă și cere susținut mașinile autonome de curățenie care există în portofoliul Tennant dar pe care încă nu le vedem pe piața din România. Considerăm că piață locală nu este încă pregătită în 2023 să achite costul pentru mașini autonome, costuri de 4-5 maimari față de mașinile clasice. Clar ne îndreptăm încolo și vom aducem aceste echipamente autonome, dar trebuie să înțelegem cu toții că mașinile autonome vor însemna cel puțîn în prima fază un cost al curățeniei mai mare și întrebarea rămâne – cine va plăti acel cost? Beneficiarul are bugetul limitat, chiar vrea să facă reduceri de bugete la curățenie, iar furnizorul de servicii este obligat să aplice optimizări care funcționează mai mult sau mai puțin. Cu toții vrem o curățenie mai bună care înseamnă automat un spațiu mai sigur pentru noi toți, dar problema bugetului alocat rămâne un semn mare de întrebare și rar văd proiecte unde beneficiarul este dispus să ofere un buget mai mare pentru a avea un spațiu mai curat și mai sigur.

Care sunt provocările și atuurile commpaniei dvs. în privința resursei umane, cum ați reușit să gestionați dezvoltarea echipei și ce urmează pentru evoluția în regiune, proiecte în țările SEE/CEE?

La categorie de atuuri este clar și fără discuție: valoarea și experiența echipei Tenrom este atuul nostru numărul 1. Echipa clădită începând cu 2005, cu colegi excepționali, dedicați, experimentați și managementul companiei fac tot posibilul să avem o fluctuație minimă de personal și echipa să rămână împreună. De la sediul central de lângă Cluj coordonăm activitatea pentru piață din România, am creat o filială în Ungaria începând cu 2012 cu sediul la Budapesta, și sperăm să nu ne oprim aici, poate pe viitor echipa Tenrom din România va juca un rol regional, iar experiența locală acumulată ne va da șansă să creăm know how potrivit și pe alte piețe.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Seria de evenimente „Secretele antreprenorului de succes” (SAS) ajunge la Cluj Napoca

Articolul următor

10 iunie - Ziua Mondială Art Nouveau – show cu drone pe cerul Oradiei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share