Uleiul presat la rece produs în micul sat clujean a devenit nelipsit de la mai toate dineurile regale care se organizează în România, iar familia Tulai a ajuns să fie invitată permanentă a Regelui Charles.
Imediat ce părăsești veșnic aglomeratul DN 15, imediat după Câmpia Turzii, către Târgu Mureș, și o cotești la dreapta, te trezești brusc într-o altă lume. De la traficul greu infernal și șoseaua prăfuită – până se edifică autostrada Câmpia – Chețani, ajungi pe niște câmpuri de poveste, pline de fluturi viu colorați, unde huruitul camioanelor este înlocuit de o liniște nefirească, întreruptă doar de ciripitul păsărelelor.
Ferma familiei Tulai pare mai mult o căsuță din povești decât o fabrică de uleiuri, care de fapt se află în spatele așezământului. După ce ai intrat pe poartă, vezi o livadă plină de cireși încărcați, iar mai încolo, o grădină plină de bunătăți. Totul este pus la punct în stil nemțesc, nu vezi fir de buruiană.
“Am pus busuioc, roșii, ardei, ceapă, e o grădină suficient de mare pentru toate. Pământul este foarte bun, am găini, pui, pisici, câini. La mine în grădină nu stropesc cu chimicale, dacă nu îmi iese nimic într-un an, nu o să am și gata. Grădina mea nu e pe performanță, ci pe gust”, ne spune Felicia Tulai, “inventatoarea” brandului Luna Solai.
Înăuntru, o răcoare benefică după canicula de afară. Încăperea de la intrare a devenit un soi de showroom, unde sunt expuse pe rafturi toate soiurile de uleiuri produse aici, dar și nenumăratele trofee primite de-a lungul timpului, inclusiv cele de Superior Taste Awards, de la Bruxelles, similare stelelor Michelin în gastronomie. O astfel de evaluare consfințește că uleiul presat la rece nr. 1 al Europei se produce la Luna.
La loc de cinste, pe pereți, se află desele întâlniri ale familiei cu regalitățile Europei, laolaltă cu tradițiile populare și gastronomice ale zonei pe care aceasta le promovează cu orice prilej. Un aparent gemuleț al camerei dă de fapt direct în depozit, dincolo de care este amplasată unitatea de procesare. Dacă vrei un anumit tip de ulei din “expoziție”, dai comanda, iar produsul ți se se înmânează prin gemuleț.
Selectați din 50 de producători
“Am avut trei întâlniri cu Prințul, acum Regele Charles. Prima dată, în 2017, la fosta fabrică de bere din Turda, devenită centru cultural, cu ocazia a 100 de ani de la nașterea lui Ion Rațiu, eveniment organizat de fundația cu același nume. Nu știam dacă ne vom întâlni direct sau voi face doar dintre oamenii invitați să îl aștepte. Eram trei producători, de brânzeturi, de uleiuri. A vorbit cu fiecare dintre noi. Era amenajat un spațiu unde erau invitați bucătari, printre care și englezul Paul Bloomfield, de la Universitatea Oxford Brookes. Acest bucătar este preocupat de bucătăria Transilvaniei, a colectat o mulțime de rețete și a pregătit diverse evenimente, a fost și la noi în vizită, la Luna.
Acolo era și un bucătar asiatic, recunoscut la nivel internațional, care lucrează mai mult în SUA. Au pregătit o masă pentru staff, iar noi eram afară, în curte. Întotdeauna Prințul Charles vine în România în ultimele zile din mai – primele din iunie. Nu întâmplător: atunci flora și fauna sunt cele mai “în vervă” și poți să te bucuri de tot ceea ce e în zonă. În România găsești multă diversitate în natură, păduri virgine, de care el s-a bucurat și pe care le-a promovat mai departe.
Anul următor s-a întâmplat să fim vizitați, în cadrul unui program al Fundației Prințului de Wales (FPW) prin care aceasta încerca să identifice, pe regiuni – Transilvania, Banat, Dobrogea, Moldova, produse locale tradiționale și de calitate. Din partea FPW a fost într-o vizită la noi cineva dintr-o delegație mai mare de străini; apoi am fost vizitați de organizația Slow Food International (SFI).
La scurt timp am primit invitația de a participa, la Viscri, la evenimentul în care erau chemați producătorii și prezentați pe regiuni și categorii de produse. În urma evenimentului de acolo, cu 40-50 de producători, SFI a primit finanțare din partea FPW pentru a participa la cel mai mare târg de slow food din lume, Terra Madre, din Italia. Pentru standul României am fost selectați cinci producători din România”.
Contele Kalnoky, one-man-show
Dar cea mai mare surpriză pentru antreprenoarea clujeană a fost invitația din acest an, din partea Ambasadei Marii Britanii la București, cu ocazia aniversării a 25 de ani de când Charles a venit în România. Când a fost “uns” rege, românii prea nu îi mai dădeau șanse de a mai ajunge vreodată aici. Lucru care nu s-a și întâmplat.
“În prima etapă nu s-a anunțat că vine, dar oarecum era de așteptat că va fi acolo. Am primit un telefon prin care mi s-a cerut să confirm adresa de e-mail, apoi am primit invitația oficială, cu o săptămână înainte. Nu m-am așteptat să fiu din nou invitată, dat fiind noul său statut. Reîntâlnirea a fost ca data trecută, nicio schimbare, nicio aroganță.
De data aceasta nu am mai dus produse la Viscri. La 11:00 oamenii erau în fața casei Regelui Charles, așteptând să vină. Nu numai localnici, ci și foarte mulți străini. La biserica din sat au fost un recital de cor și o degustare de produse din zonă. La prima casă din Viscri pe care Charles a cumpărat-o, unde era programat evenimentul, s-a intrat doar pe bază de invitație din partea Ambasadei Marii Britanii.
Printre invitați am fost și noi, câțiva producători, dar și străini, personalități din business, politică sau cultură sau politică cu care el a colaborat, precum contele Tibor Kalnoky, Nicolae Rațiu sau Dacian Cioloș. Dintre producători au fost Ferma Cățean, care face brânzeturi la Rotbav (Brașov), un producător de miere din zona Făgărașului, producătorii de cosmetice naturale de la Hodaia, dar și meșteri populari din Maramureș. Ținuta specificată era fie costum popular, fie cea standard la astfel de reuniuni”.
Și-a făcut rochie din cânepă
“Eu mi-am făcut o rochie specială, dintr-un material de cânepă, realizată de Irina Silaghi, cratoare de modă din Cluj aplecată către motive populare. Multe dintre lucrările ei sunt din in, cânepă, materiale naturale. Am primit un material mai demult de la Leontina Prodan, o promotoare a culturii de cânepă în România.
Ea a condus o țesătorie din Timișoara, am fost colege la masterul de agricultură și schimbări climatice de la Universitatea de Științe Agricole. În acel program, coordonat de conf. univ. Avram Fițiu, am fost colegă cu Ben Mehedin, Mircea Groza, Leontina Prodan, Laura Chirilă, o echipă foarte faină, cu care am rămas în conexiune.
Leontina a fost la unul dintre brunch-urile de la noi, la care a venit cu un material de cânepă căruia i-am dat acum o destinație. A fost o rochie făcută din cânepă, cu mânecile din față de masă croșetată, gen macrameu, și un brâu din cânepă pe care erau cusute motive populare din Chiuiești, județul Cluj. Asta a fost ținuta mea, cumva adaptată. Adică noi suntem un produs tradițional adaptat în formă modernă.
Regele Charles a trecut pe la fiecare dintre noi, cei 100 de oameni, a avut răbdarea de a vorbi cu fiecare. Evenimentul trebuia să dureze 40 de minute, dar s-a lungit mult față de timpul alocat. Erau platouri cu brânzeturi, salată de vinete, zacuscă, plăcinte, lichiu cu brânză și dulceață, prăjitură Arlechin. Masa unde am stat noi a fost prezentată de Aura Woodward, coordonatorul FPW.
“Aaa, da, da, știu uleiurile tale. Sunt foarte bune!”, mi-a spus Charles. Și ne-am reamintit împrejurările în care ne-am cunoscut. Asta a fost în ultima zi dintre cele cinci ale vizitei, prima fiind la președintele Klaus Iohannis, la Palatul Cotroceni, după care a mers la Valea Zălanului (Covasna), unde are mai multe proprietăți și stă mai mult. La Viscri sau Valea Zălanului aceste proprietăți sunt puse în circuitul turistic, poate să meargă oricine să se cazeze acolo”.
Impresionat de uleiul de dovleac
„La precedenta întâlnire de la Viscri discuțiile au fost mai lungi; i-am prezentat uleiurile, dar și cartea mea cu povești și bucate de la Luna. I-am zis că de fapt tatăl meu a început afacerea; atunci m-a lăsat deoparte și a început discuția cu el. Tata nu știa engleză, traduceam eu. Am și acum poza aceea în care ei se uită ochi în ochi. Fiecare dintre producători și-a făcut o prezentare, noi am venit cu cartea de la Luna pentru că reprezentăm acea comunitate.
Impresionant a fost că gusta fiecare produs, l-am îndemnat să încerce uleiul de dovleac, socotit în general ca unul pentru bărbați. Este util pentru afecțiunile de prostată, avem un client care îl comandă de la noi pentru a-l folosi ca tratament, trei linguri pe zi, și spune că rezultatele sunt incredibile. La copii este un foarte bun deparazitant, mi-a spus cineva că nu reușea altfel să scape de acele probleme. Fiecare dintre uleiurile presate la rece are proprietățile lui. Eu îl vând ca produs alimentar, nu ca medicament”.
Cum au apărut sticluțele-minune
Nu numai regalitatea britanică apreciază uleiurile naturale a la Cluj. În timp, TAF Presoil, firma care gestionează brandurile Luna Solai și De la Luna, a devenit și furnizor oficial al Casei Regale a României. “Anul acesta, în aprilie, am fost la un prim festival la Domeniul Regal de la Săvârșin, Suflet de România.
La fel ca Regele Charles, Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei României, și Principele Radu, au apărut discret și au trecut pe la fiecare stand. Au stat trei ceasuri să vorbească pe rând cu fiecare. Atunci eram cu șorțul pe mine, dar nu asta contează. Nici Regele Charles nu vine cu alai, doar cu câțiva oameni.
Cum suntem furnizori oficiali ai Casei Regale a României, când se organizează câte un banchet, mi se solicită uleiuri în cantități mai mici, îndeosebi de floarea-soarelui, pentru a fi folosite în salate, la dineuri. De Paște și de Crăciun trimit sticluțe de uleiuri. Așa am ajuns să fac gama la 100 ml la târgul producătorilor locali de la Apoș (Sibiu). Atunci am dus sticluțe aliniate spre degustare.
“O, ce bine că ați făcut și gama la 100 ml!”, mi-a spus Principesa Margareta. De fapt nu aveam gama asta, dar am agreat ideea. Elimini risipa alimentară dacă vrei să iei câte o sticluță de ulei de nucă sau de dovleac. Am realizat și o cutie cu șase sortimente de ulei, un set foarte practic. Aceste uleiuri trebuie consumate într-un interval mic de timp, nu țin o veșnicie. Iar în perioada pandemiei și după, când au fost mari creșteri de preț, am dat șansa oamenilor să continue să consume în funcție de bugetul pe care îl au”.
Șrotul rămas din producție, furaj pentru animale
În încercarea de a trece la un alt nivel, întreprinzătorii de la Luna vor derula, în perioada 2023-2024, un proiect european de promovare pe lanțul scurt alimentar a uleiului presat la rece, botezat “Tradiții din inima Transilvaniei”. Aici TAF Presoil acționează în parteneriat cu compania Solex.
“Avem ca obiective conștientizarea consumului de uleiuri presate la rece, promovarea lor în rândul consumatorilor finali și al bucătarilor, pe linia conceptului “de la fermă direct în farfurie” pe care se insistă foarte mult la nivel european, dar și reducerea amprentei de carbon, a poluării. În cazul nostru, proximitatea există, iar prospețimea produsului este alta când te aprovizionezi pe o arie de 50-100 km.
Vor fi un set de patru evenimente, în mai multe locații, acțiuni de marketing și promovare, vom crea un nou site pentru a avea acces consumatorul la aceste produse și a putea să cumpere online direct. Vor fi și sunt acțiuni de outdoor, filme de prezentare a asocierii și procesatorului.
Solex ne este furnizor de materie primă, iar șrotul ce rezultă din produsul nostru poate să ajungă, la rândul său, în ferma de animale a acestei companii. Este ca un fel de cooperativă, poate o vom transforma pe viitor în așa ceva, dar încă nu ne-am decis. Cooperativa ar veni și la pachet cu facilități fiscale pe care le poți avea în perioada următoare”.
Un alt proiect se referă la închirierea de utilaje pentru terenurile lucrate de TAF Presoil. “Avem 7,1 ha în sistem ecologic și 2 ha în Luncani. Am cultivat in anul acesta, pe 3,5 ha. Respectând rotația culturilor, pe partea cealaltă am avut floarea-soarelui; am pus și lucernă, să se împrospăteze terenul. Unele uleiuri pe care le facem sunt bio, altele, convenționale. Am vrut să pun și cânepă, dar s-a întârziat cu aprobările. Anul acesta nu voi avea ulei bio de dovleac și de cânepă, dar va fi de floarea-soarelui, in, nucă, rapiță. Diferența de preț la bio este de 20-30%”.
Cum s-a născut Luna Solai
Povestea uleiurilor a început, în 1998, în satul din Câmpia Transilvaniei de la care se inspiră brandul produsului, dintr-o nevoie de procesare locală a semințelor de floarea-soarelui pentru consumul familiilor agricultorilor din zonă. 2011 este anul în care s-a născut Luna Solai ca identitate, din dorința de a crea un brand românesc premium de uleiuri presate la rece. Acest ulei este fabricat prin tehnologia presării la rece, fiind un produs natural, obținut din semințe nesupuse tratamentelor termice sau chimice, ceea ce îi conferă o calitate superioară celor presate la cald sau rafinate. Uleiurile astfel procesate păstrează elemente nutritive, vitamine, minerale conținute de semințele din care sunt făcute. Bazele afacerii au fost puse de Mihai Tulai și de soția sa, fiind continuate acum de fiica lor Felicia. Ea lucra într-o corporație din București, și-a dat demisia și s-a întors acasă și pentru a dezvolta afacerea părinților.
Un fan al României
Charles al III-lea a devenit, în primăvară, rege al Regatului Unit și al unor țări ca Australia, Canada sau Noua Zeelandă în urma decesului mamei sale, Elisabeta a II-a. Pe durata vieții mamei sale, a purtat titlul de Prinț de Wales, alături de cele de Duce de Cornwall și Duce de Rothesay, conform Wikipedia. A fost căsătorit cu Lady Diana Spencer, cu care a avut doi fii, Prințul William, Duce de Cambridge și Prințul Harry de Wales. În 2005 s-a căsătorit cu Camilla, care a primit titlul de Ducesă de Cornwall. A înființat FPW România, ce oferă cursuri de formare în conservarea patrimoniului localnicilor și voluntarilor din întreaga lume. Charles a achiziționat mai multe proprietăți în România pe care le vizita anual, cele mai cunoscute fiind în Viscri și Valea Zălanului. În 2017 președintele României i-a conferit Ordinul Național Steaua României în grad de Mare Cruce.