Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

De ce se mișcă greu marile șantiere ale Clujului. “La tuneluri și viaducte nu se înghesuie lumea”

La Centura Metropolitană Cluj (CMC) vestea bună e că am reușit să adjudecăm tronsonul 1 al licitației, Florești – Cluj-Napoca în vederea extinderii de la 3 la 6 benzi și asigurarării conectivității cu Spitalul Regional de Urgență (SRU).
Edilul clujean explicând traseele viitoarelor conexiuni din zona metropolitană | Foto: Municipiul Cluj-Napoca

Primarul Emil Boc a prezentat stadiul celor mai importante lucrări de infrastructură din Zona Metropolitană Cluj (ZMC).

“La Centura Metropolitană Cluj (CMC) vestea bună e că am reușit să adjudecăm tronsonul 1 al licitației, Florești – Cluj-Napoca, în vederea extinderii de la 3 la 6 benzi și asigurării conectivității cu Spitalul Regional de Urgență (SRU). Dintre cele 6 benzi, câte una pe sens va fi pentru salvare, poliție și transport în comun.

Pe această cale asigurăm fluiditatea traficului până când CMC și proiectul metroului vor fi terminate, astfel încât SRU să aibă asigurată conectivitatea. Vom avea piste de biciclete pe acest tronson, așa cum figurează în proiect.

Tronsonul 1, evaluat la 102 milioane de lei, a fost adjudecat prin licitație la 94 de milioane de către asocierea Viarom Construct – Electrogrup, durata de proiectare 6 luni, 14 luni cea de execuție. Așteptăm 10 zile să vedem dacă nu sunt contestații. Dacă nu, vom invita la semnarea contractului și demararea procedurii de proiectare în vederea asigurării execuției la primul tronson.

Cât privește tronsonul 2, de 1,1 miliarde euro, suntem în lucru pe două paliere. La Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avut loc avizul tehnic pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici, prin ordin de ministru. În paralel am declanșat procedura de licitație care se află la Agenția Națională pentru Achiziții Publice în vederea actualizării procedurilor.

Tronsonul 2 reunește tronsoanele 2 și 3 din vechiul proiect, astfel încât tot traseul să se afle în licitație. Lărgirea DN 1 – E 60 este o procedură mai simplă, motiv pentru care au fost șase participanți. La cele mai grele, unde sunt viaducte și tuneluri, nu se se înghesuie lumea. Fac mai ușor bani firmele de construcții care lucrează la șes, decât cele de pe munți și dealuri.

Lărgirea DN 1 se face pe configurația existentă. Nu intrăm pe teritoriul Companiei de Apă Someș (CAS), însă vor fi exproprieri pe teritoriul comunei Florești, în zona accesului la SRU. Vom anunța perioada de depunere a ofertelor după validarea în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice, termenul de depunere a ofertelor îl așteptăm în septembrie. Toate tronsoanele sunt cu licitația adjudecată (tronsonul 1) sau în stare de licitație (tronsonul 2)”.

CFR face jocurile pe Tăietura Turcului

“În privința metroului s-a dat drumul ordinului de începere în vederea proiectării, se începe proiectarea, se eliberează autorizația de construire, are loc în această perioadă descărcarea de sarcină arheologică. Urmează exproprierile, iar după finalizarea acestora se intră la lucru în teren.

La Pasajul Tăietura Turcului, lucrarea este efectuată de către CFR Infrastructură și se află în calendarul pentru 2026 de electrificare a căii ferate Cluj – Oradea. Proiectul este în forma finală de avizare proiectare la CFR Infrastructură.

Experții de acolo se consultă cu Primăria Cluj-Napoca (PCN), dar titularul proiectului este societatea de stat. Noi ne bucurăm că Pasajul Tăietura Turcului a fost preluat în acest proiect pentru că economisim niște bani la bugetul local, altfel PCN trebuia să scoată 25 de milioane de euro ca să îl facem. Acum pasajul este integrat în proiectul mare.

Nu suntem noi titularii, CFR Infrastructură va aviza forma finală în conformitate cu normele legale de siguranță feroviară. Noi ne-am susținut punctul de vedere, dar nu putem trece de normele de siguranță. Cei de la CFR au și proiectarea, și banii.

Ei ne ajută pe noi să descongestionăm traficul și să îl fluidizăm pentru a nu mai sta la barieră. Sunt avantaje și pentru pietoni: dacă nu ai trafic, nu ai poluare, gaze de eșapament prin mașinile care stau la barieră la Tăietura Turcului. Orice decizie pe care primarul o ia trebuie citită prin dimensiunea verde”.

Trenul metropolitan, în premieră pe țară

Conectarea la Autostrada Transilvania (A3) a Clujului, prin Tureni, este pe o direcție bună. În iulie va fi anunțat câștigătorul licitației. Acolo sunt 18 luni de realizare a proiectului, astfel că, într-un termen rezonabil, această conexiune atât de importantă care va scăpa municipiile Cluj-Napoca și Turda de traficul nenecesar ne va ajuta să îmbunătățim calitatea vieții în reședința de județ”.

În privința trenului metropolitan ne aflăm în faza finală de obținere a avizului de la CFR Infrastructură după toate discuțiile pe care le-am purtat cu specialiști în domeniu, astfel încât acest proiect să meargă mai departe.

Va fi primul tren metropolitan din România care se va materializa pentru că dezvoltarea Clujului nu mai poate fi privită demult din perspectiva granițelor administrative ale municipiului.

Dacă vrem un Cluj de viitor, cum facem acum și cu metroul, CMC sau conexiunea la A3 trebuie să gândim dezvoltarea sa în aria metropolitană. Asta va da Clujului un viitor pentru anii 2030-2050. Fără viziunea metropolitană, Clujul nu are viitor, iar acum ne aflăm în faza de implementarea acestor proiecte”.

Cum stau alte proiecte

  • Amenajarea malurilor Someșului. “În linie dreaptă, proiect foarte complicat. Încă nu e gata: plaja nu are nisipul adus, trebuie făcute drenurile, trebuie aduse echipamente moderne, ecologice la locul de joacă pentru copii, din lemn nu plastic, instalații de fitness în aer liber, foișor pentru pensionari”.
  • Parcul Teatrului Național. “De amenajat piațeta, finalizarea monumentului statuar, de montat iluminatul arhitectural”.
  • Pietonala M. Kogălniceanu. „Acolo se pune piatră cu piatră, nu ne-am permis să închidem traficul în bacalaureat, am rugat firma să finalizeze în iulie-august lucrările când nu e așa de multă circulație. Repunem pe soclu Școala Ardeleană, în forma inițială”.
  • Bulevardul de Nord. “Acum corelăm culoarul de nord cu trenul metropolitan. Vor fi exproprieri mai greu de făcut, dar se va realiza proiectul”.
  • Fosta clădire a BCR. “Se lucrează la reamenajarea imobilului de pe G. Barițiu pentru pentru mutarea serviciilor de impozite și taxelor locale”
  • Str. General Dragalina. “A fost o lucrare grea la conducta cu diametru foarte mare. Am redat strada traficului, dar încă nu sunt finalizate intervențiile”.

Fără piste de biciclete pe șoseaua către aeroport

Boc susține că viceprimarul Dan Tarcea a descâlcit “complicatele ițe” ale obiectivului Park & Ride, de la Aeroportul Internațional Cluj (AIAIC) unde se va trece direct la execuție, deoarece acolo proiectul este finalizat. “Ideea este să avem conectare între gară și aeroport, cu stație la aerogară: lași mașina și mergi cu avionul”, spune Boc.

“Park & Ride va ocupa 4,8 ha de teren primit de la Consiliul Județean, investiția fiind de 62 milioane lei. Va avea 863 locuri de parcare, dintre care 38 pentru persoane cu dizabilități, 30 pentru mașini electrice și hibride, 8 peroane de autobuze. Corpul 1 va fi o clădire multifuncțională, inclusiv cu vânzare de bilete pentru miniautogară; al doilea corp, peroane și copertină. După darea ordinului de începere a lucrărilor, așteptăm eventualele contestații, apoi demarează lucrările care să se finalizeze în 12 luni calendaristice.

În zonă vin mulți șoferi din Gherla, Dej, dar și din Maramureș, Bistrița-Năsăud care vor putea să parcheze lângă AIAIC și să ia apoi transportul în comun spre oraș. Intrarea și ieșirea la Park & Ride vor fi pe str. T. Vuia, unde va fi amplasată și o turbogirație. Drumul nu permite și amenajarea de piste de biciclete, deoarece există clădiri pe ambele părți, însă bicicliștii pot să circule pe banda de transport”, a spus Tarcea.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

TESTARE GRATUITĂ Babeş Papanicolaou şi HPV la Simoneşti şi Avrameşti, judeţul Harghita

Articolul următor
Organizațiile au analizat documentația supusă consultării publice pentru planul urbanistic zonal (PUZ) de restructurare urbană a platformei industriale Carbochim.

Societatea civilă vrea mai mult verde în proiectul mall-ului de la Carbochim

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share