Interesul ridicat pentru astfel de produse și programele de finanțare ale statului vor crea un avans de 15% a vânzărilor companiei pe această nișă.
Compania clujeană Promelek XXI, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de echipamente electrice, parte a grupului spaniol Elektra, vizează comercializarea, până la finalul anului în curs, a 400 de stații de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in.
Potrivit datelor companiei, în ultimii doi ani, numărul cererilor pentru stațiile de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in s-a dublat. De altfel, studiile de piață arată că, la final de 2022, harta benzinăriilor verzi din țara noastră a ajuns la un număr număr total de 1.350 de stații de încărcare.
„Piața mașinilor electrificate a cunoscut o creștere semnificativă în România în ultimii ani, generând astfel o cerere tot mai mare pentru montarea stațiilor de încărcare dedicate acestor vehicule.
Având în vedere aceste tendințe ascendente, ne-am hotărât să ne extindem linia de business dedicată stațiilor de încărcare electrice și să ne concentrăm asiduu asupra dezvoltării acestei infrastructuri. Proprietarii de mașini electrice au acum nevoie de o rețea adecvată pentru a-și putea încărca vehiculele acasă, la locul de muncă și în timpul călătoriilor”, a declarat Karoly Nagy, director general al Promelek XXI.
20% din vânzările pe această nișă sunt destinate sectorului rezidențial; 60% vor fi amplasate în spații publice, HoReCa, clădiri de birouri; 20% vor fi utilizate pentru infrastructura de încărcare a transportului (în special camioane electrice). Pe fondul evoluției tehnologice a mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in și a programelor de finanțare susținute de Guvern, tot mai multe persoane optează pentru achiziția unei mașini electrice.
Conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, în primele șase luni ale acestui an s-au înmatriculat 16.000 de autoturisme din această categorie (100% electrice, hybrid plug-in, full hybrid), reprezentând 22% din numărul total de mașini înmatriculate.
Mașinile electrificate au performat cel mai bine, achizițiile fiind în creștere cu 34,5% raportat la primul semestru din 2022. În UE tendința este similară: în 2022 vehiculele electric-încărcabile acoperă 21,6% din totalul mașinilor noi de pasageri, iar hibrizii constituie 22,6% din totalul vânzărilor.
Tendințe în dezvoltarea pieței de stații de încărcare
„Una dintre tendințele actuale pe piața de profil este reprezentantă de integrarea stațiilor de încărcare lente cu sistemele fotovoltaice. Aceasta reprezintă o soluție sustenabilă și economică pentru clienții care doresc să își reducă costurile cu energia electrică utilizată pentru încărcarea vehiculelor lor. În ceea ce privește stațiile rapide, se remarcă creșterea treptei minime de încărcare de la 50 kW la 60 kW, iar opțiunea cu doi conectori de încărcare simultani este cea mai frecventă alegere”, a mai spus Karoly Nagy.
Din analizele interne, reiese faptul că principala categorie de clienți care achiziționează stațiile de încărcare destinate sectorului rezidențial sunt familiile din clasa medie și superioară, cu studii superioare și venituri care depășesc 3.000 de euro lunar/ familie.
Clienții rezidențiali optează, în general, pentru stații de încărcare lentă (AC), cu montaj pe perete, protecție pentru curent continuu DC de 6 mA și conexiune remote pentru configurare și monitorizare prin intermediul unei aplicații mobile. Prețul mediu pentru aceste specificații se situează în jurul sumei de 750 euro.
„O altă tendință importantă este reprezentată de programele de finanțare pentru stații de încărcare, care stimulează cererea din partea sectorului public și a companiilor beneficiare ale programului Electric UP.
În cazul acestor categorii de clienți, alegerile se îndreaptă către stații de încărcare All In One, care permit atât încărcarea într-un timp scurt, cu conectori de încărcare rapidă în DC, standard european Combo CCS și standard asiatic CHAdeMO, dar și o încărcare într-o perioadă mai lungă de timp, cu conectori de încărcare lentă în AC, type2”, a completat Nagy.
Printre principalele proiecte realizate de companie în ultima perioadă, pe această nișă de business, se numără instalarea de stații de încărcare la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca, amenajare malului Someșului de către Primăria Cluj-Napoca, Platoul Sălii Sportului Cluj-Napoca și Compexit Trading, dealer autorizat Skoda din Cluj-Napoca. Promelek XXI pune la dispoziția clienților stații de încărcare lente și rapide de la diverși producători.
Compania și-a început activitatea în 1996, sub denumirea Promod, oferind soluții complete pentru instalații electrice de joasă şi medie tensiune și o gamă completă de servicii tehnico-comerciale și logistice. Din 2011 Promod a devenit parte a grupului Elektra (Spania), unul dintre cei mai prestigioși jucători pe piața internațională de instalații și echipamente electrice, iar în 2016 și-a schimbat numele în cel actual.
Promelek XXI importă și distribuie în exclusivitate în România mărci precum Baks, Dietzel Univolt, PCE și TEM. Este unul dintre cei mai importanți distribuitori pentru brandurile Ledvance, Legrand, Schneider și Signify. Prezenți și pe segmentul industrial cu o serie de mărci de renume internațional precum Weidmüller, Rittal și Siemens, oferă partenerilor un portofoliu complet de soluții şi alternative în domeniul instalațiilor și echipamentelor electrice.
Compania colaborează cu 2.000 de parteneri din toate zonele țării, printre care vânzători specializați de electrice, instalatori și grupuri de instalatori, precum și marile lanțuri de magazine DIY, Hyper- și Supermarketuri din România: Leroy Merlin România, BricoDepot, Hornbach, Carrefour, Cora, Metro Cash & Carry, Selgros, Auchan, Emag, Altex.
În contextul în care soluțiile de eficiență energetică devin tot mai importante, în ultimii ani compania s-a concentrat în mod deosebit pe tehnologiile ce reprezintă o evoluție în materie de utilizare și producție a energiei. Pentru că cea mai ieftină energie este cea economisită, Promelek XXI a dezvoltat conceptul UPgrade – o linie de business de produse și soluții verzi, eficiente energetic.
Soluțiile din categoriile sunUP, smartUP și chargeUP vin în întâmpinarea partenerilor cu sisteme fotovoltaice, soluții de automatizare pentru clădiri inteligente și soluții de încărcare pentru vehicule electrice. Promelek XXI este deținută, în proporție de 77,6%, de grupul Elektra, în timp ce 19,4% este în proprietatea cofondatorului Karoly Nagy, iar 3% este deținută de Remus Hațegan, director executiv.