Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

COVER STORY. Frații Bogdan și Cristian Bilegan despre povestea DATACOR. Empowering workspaces

Companie 100% românească, Datacor evoluează de 21 de ani pe piața din România, ca integrator de soluții pentru infrastructuri electrice, telecom și securitate. Din 2002 până în prezent, compania a crescut continuu, ajungând la o echipă de 130 de persoane și o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro. Cum s-a dezvoltat compania de-a lungul a peste două decenii de activitate și care sunt perspectivele sale am aflat de la cei doi acționari ai Datacor – Bogdan Bilegan, CEO DATACOR, și Cristian Bilegan, CMO DATACOR. Am aflat de la ei care au fost provocările și oportunitățile de-a lungul timpului, dar și care este viziunea pentru viitorul Datacor.

 

Bogdan Bilegan, CEO DATACOR, a comprimat în răspunsurile sale 21 de ani din istoria companiei, vorbindu-ne despre începuturi, despre bornele care au marcat evoluția Datacor, despre dificultăți, provocări și viitor. Iar viitorul arată bine pentru că Datacor va face pasul spre piața europeană, conform strategiei managementului său.

 

Cum au fost începuturile afacerii? Ce dificultăți ați înfruntat de-a lungul celor 21 de ani? 

În 2002 am înființat compania Datacor, ca distribuitor al Corning Cable Systems pentru gama de produse destinate rețelelor locale de date.

La fel ca majoritatea companiilor antreprenoriale care au o vechime similară cu Datacor, am avut o istorie cu suișuri și coborâșuri, la fiecare etapă am reușit să învățăm, să ne adaptăm condițiilor și să mergem mai departe.

Am trecut cu bine printr-o criză economică pe care am resimțit-o în 2011, am gestionat cu bine situația creată de pandemia Covid-19 în 2020, iar acum navigăm o situație globală instabilă. Avem agilitatea și înțelepciunea de a lua decizii bune și rapide în aceste cazuri, urmând strategia companiei și rafinând tacticile conform situațiilor întâlnite.

Care credeți că ar fi reperele importante din istoria companiei? 

Anul acesta împlinim 21 ani de activitate Datacor, timp în care am devenit unul dintre principalii integratori de soluții de infrastructuri de comunicații, electrice și de securitate din țară. Am încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri record pentru noi: 10,57 milioane de euro, am ajuns la o echipă de 130 de oameni și suntem prezenți în 5 orașe ale țării.

Credem în dezvoltarea parteneriatelor pe termen lung atât cu furnizorii, cât și cu clienții noștri. Suntem mândri să avem ca parteneri companii consacrate la nivel mondial, cum ar fi Corning Optical Communications, Vertiv sau Honeywell.

Un moment dificil și definitoriu pentru noi a fost anul 2011, când lipsa de proiecte, generată de criza economică din acea perioadă, ne-a afectat. Totuși, considerăm că a fost o provocare care ne-a ajutat să regândim modelul nostru de business și să analizăm mai bine direcțiile pe care le urmăm. Am decis să ne lărgim portofoliul de produse și servicii și am devenit un integrator de soluții complete de infrastructuri de comunicație, securitate și electrice.

De-a lungul timpului am fost implicați în proiecte provocatoare de care suntem mândri, pentru clienți importanți cum ar fi Lidl, Continental, Dedeman, Amazon, Daimler sau Intel.

Consider că un alt moment important este decizia de a ne diversifica activitatea și spre producție. În 2019 am semnat contractul de finanțare prin fonduri europene pentru noua capacitate de producție, iar în 2020 am finalizat construcția fabricii urmând ca anul viitor să lansăm propria gamă de produse.

Un alt reper important pentru noi este înființarea și operaționalizarea în 2021 a noii divizii Datacor Green Energy, care deja participă consistent la veniturile companiei. Misiunea diviziei este oferirea de soluții care să ajute companiile să-și optimizeze consumurile de energie și să facă tranziția spre energie verde. În timp relativ scurt am reușit să alcătuim o echipă foarte solidă și să instalăm peste 6 MW până în prezent, urmând ca până la finalul anului 2023 să mai adăugăm 10 MW.

Cred că această industrie este foarte dinamică, în strategia noastră de dezvoltare avem obiective de a adăuga noi servicii și produse interesante, pentru diversificarea portofoliului și creșterea cifrei de afaceri. Am acumulat un portofoliu de proiecte cu care ne mândrim, printre care centralele fotovoltaice implementate la Decathlon Ploiești, Karcher București, Wintercom Bistrița, Campo d’Oro Timișoara. În lucru avem un proiect provocator la Rombat, Copșa Mică, unde vom instala o centrală fotovoltaică la sol cu capacitate de 1 MW și tocmai am semnat contractul pentru implementarea de centrale fotovoltaice în 13 locații ale Aquabis din județul Bistrița-Năsăud, cu o putere instalată totală de peste 2,5 MWp.

Care sunt provocările din mediul economic actual și cum vor afecta dezvoltarea proiectelor? 

Situația globală, economică și geopolitică este provocatoare, cu multe schimbări rapide pe care am învățat să le gestionăm cu claritate.

În perioada imediat următoare considerăm că măsurile care se vehiculează că vor fi implementate de guvern vor afecta mediul de afaceri. Eliminarea facilităților pentru sectorul construcțiilor ar veni într-un moment delicat și ar încetini și mai mult ritmul investițiilor.

Pe de altă parte, bugetele promise în cadrul diverselor măsuri de finanțare prin fonduri europene, și pe care mulți beneficiari de-ai noștri le așteaptă, vor avea un impact pozitiv. De aceea, cred că România nu își permite să nu acceseze sau să întârzie accesarea acestor fonduri.

 

Cum au fost rezultatele pe prima jumătate a anului și cum considerați că se va închide acest an pentru Datacor?

Investițiile pe care le-am făcut în 2021 și 2022 în dezvoltarea diviziei Datacor Green Energy au început să dea rezultate. Astfel, am avut o primă jumătate de an foarte bună, în care ne-am atins și chiar depășit obiectivele bugetate pentru acest an. Veniturile au depășit 7 milioane de euro, însemnând o creștere de peste 30% a cifrei de afaceri, față de aceeași perioadă din 2022, creștere pe care ne dorim să o depășim în a doua jumătate a anului, ceea ce va duce la depășirea bornei de 15 milioane de euro.

 

Care este viziunea dvs. pentru viitorul Datacor?

Întotdeauna am crezut că în România putem face produse de înaltă calitate și una din ambițiile mele este să ajungem pe piața europeană cu produsele Datacor Connectivity de fibră optică. De aceea am decis să facem o certificare a produselor într-un laborator independent din Germania – GHMT, care este o confirmare a calității produselor noastre și un bun argument în fața clienților de pe piața europeană.

Avem o echipă foarte unită și performantă, precum și o strategie bine articulată care ne va duce la creșteri estimate ale cifrei de afaceri, an de an, cu minim 30%, cel puțin pentru următorii 3 ani.

 

Cristian Bilegan, CMO DATACOR, ne-a vorbit în interviul acordat despre tendințele din piețele în care e activă compania, trăsăturile care individualizează Datacor în piață, precum și despre implicarea și filosofia participării active la viața comunității.

 

Care sunt tendințele din piețele în care activați? 

Dacă discutăm despre piața pe care activăm cu divizia de Integrare Sisteme, pot spune că se vede o reașezare, în sensul că unele verticale au scăzut, cum ar fi cea de spații de birouri, unde numărul clădirilor noi s-a diminuat. În schimb am văzut creșteri în investițiile industriale și a celor din sectorul public, pe partea de digitalizare.

Pe zona de energie regenerabilă, peisajul este cu totul altfel. Este o piață extrem de dinamică, atât pe partea de clienți, cât și pe cea de furnizori. Interesul din partea clienților este în continuare foarte ridicat pentru sistemele fotovoltaice. De asemenea există multe finanțări europene care se concentrează pe energia verde, cum ar fi PNRR (în derulare). În viitorul apropiat așteptăm lansarea apelurilor pe Fondul de Modernizare și Electric UP 2.

Tehnologia se schimbă și ea, apar constant îmbunătățiri ale eficienței panourilor și sistemelor de stocare. Am observat o scădere a prețurilor pentru panourile fotovoltaice, datorită în mare parte capacităților uriașe de producție deschise recent în China, dar și a scăderii prețului siliciului. În partea de baterii, deși costul materiei prime a scăzut și el, prețurile au rămas în mare la același nivel. Și aici China a investit masiv în facilități de producție, dar se anunță investiții și în Europa, așa că în viitor ne așteptăm la scăderi de prețuri și pentru soluțiile de stocare.

Personal mă bucur că Datacor aduce un mic aport la această tranziție energetică și cred că, deși mai sunt foarte multe provocări de depășit, viitorul energiei este verde.

 

Prin ce credeți că se diferențiază Datacor pe piață?

Primul lucru pe care l-aș menționa este abilitatea de a lansa noi linii de business, cum ar fi divizia Green Energy, care se ocupă de implementarea soluțiilor de eficiență energetică. Un alt exemplu este proiectul imobiliar Thuja Residence pe care l-am dezvoltat în Bistrița și care a fost un real succes. Cred că meritul pentru acesta merge către fratele meu Bogdan, care ne provoacă și ne inspiră curajul de a ne lansa în piețe total noi, cu produse și servicii, de asemenea, noi.

Un alt lucru care cred că ne oferă un avantaj major este echipa stabilă și profesionistă pe care o avem. Avem oameni care ne sunt alături de peste 15 ani și pentru asta le suntem recunoscători.

Nu în ultimul rând cred că ne diferențiem și prin implicarea noastră în comunitatea locală. Avem numeroase proiecte, cele mai multe orientate înspre sport și natură, deoarece suntem și foarte pasionați de aceste subiecte.

 

Mai precis care este implicarea Datacor în comunitate? Care sunt aceste proiecte? 

Sunt foarte mândru de proiectele noastre cu impact în comunitate. Pentru mine proiectul de suflet este Datacor Running Team, o echipă de alergare care sponsorizează câțiva atleți remarcabili. Scopul ei este de a ajuta acești sportivi să își atingă visurile și astfel de a da un exemplu și a inspira cât mai mulți oameni să încerce acest sport. Echipa are deja 5 ani de existență, în care am câștigat nenumărate curse de alergare montană și plat în România, dar am avut și rezultate remarcabile în afară țării.

Un alt proiect care ne este foarte drag și în care suntem implicați de câțiva ani este Via Transilvanica, proiect al asociației Tășuleasa Social. Este un drum marcat cu borne de andezit și care străbate țara de la Putna până la Drobeta Turnu Severin. Cred că sloganul proiectului este foarte potrivit: “drumul care unește”. Anul trecut, pentru a marca 20 de ani de existență Datacor, noi am finanțat și construit 20 km din acest superb traseu. Împreună cu colegii din Datacor, am stat o săptămână în campusul Tășuleasa și am lucrat alături de frații Alin și Tibi Ușeriu la acest traseu. Pot să spun că fost cel mai frumos teambuilding la care am luat parte.

Aici a avut loc pe 26 august și Via Transilvanica Maraton, competiție sportivă la care suntem principali sponsori.

De asemenea, anul trecut am devenit sponsori ai echipei de handbal Gloria Bistrița și membri ai Datacor sunt la fiecare meci al echipei prezenți în tribune pentru a încuraja echipa. Credem puternic în beneficiile sportului în comunitate pe termen lung și ne bucurăm de succesul de care se bucură echipa locală de handbal.

Cover story-ul ediției print cu nr. 120 al revistei Transilvania Business (16 august – 14 septembrie 2023)

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Brichete din paie – cărbunele auriu - de la PanAgroTeh Grup – combustibil ecologic pentru încălzire

Articolul următor

Trofee pentru lideri ai business-ului clujean la The Voices of Business Awards Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share