Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum răspund furnizorii din automotive provocărilor tranziției verzi

car assembly line plating and equipment

Care este percepția reprezentanților companiilor furnizoare pentru industria auto despre viitorul ecologic, electric al sectorului automotive în care evoluează, veți afla în rândurile care urmează. Printre schimbările enumerate care impactează industria sunt: tranziția la o mobilitate verde, digitalizarea și automatizarea proceselor.

 

Este evident pentru toți europenii că mobilitatea electrică este considerată de Uniunea Europeană una dintre cele mai importante transformări care va fi realizată în cele 28 de țări membre până în 2050. Ca instrument legislativ, Uniunea Europeană dictează prin directive, cea mai recentă stabilind noi standarde pentru mașini și camionete în ceea ce privește emisiile de CO2, standarde care sunt aliniate cu obiectivele cuprinse în Fit for 55.

“Noua legislație stabilește calea de urmat pentru a reduce la zero emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi până în 2035. Este vorba de un obiectiv aplicabil întregului parc de vehicule de la nivelul Uniunii de a reduce emisiile de CO2 produse de autoturismele și camionetele noi cu 100% comparativ cu 2021. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme și 50% pentru camionete”, a anunțat Parlamentul European la jumătatea lunii februarie 2023.

Operațional, uniunea și-a propus sau impune creșterea numărului de vehicule ecologice, în special electrice, ca unul din instrumentele utilizate pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon cu 55% până în 2030 – binecunoscutul Fit for 55, și respectiv de neutralitate climatică până în 2050.

Cum scriam în ediția trecută, aceste deziderate impun o recalibrare sau chiar o adaptare a proceselor tehnologice ale supplierilor din automotive la viitorul electric care este deja aici. În context însă, mai presupune eforturi investiționale uriașe din partea autorităților centrale pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice și o mobilizare accelerată a companiilor din energie pentru producția, transportul, distribuția de energie curată.

Am discutat cu mai mulți reprezentanți ai companiilor furnizoare pentru industria auto despre cum prefigurează viitorul sectorului și care sunt provocările cărora trebuie să le facă față.

 

În viteză spre electric

Pentru Hirschmann, transferul spre vehiculele electrice a început în urmă cu ani buni, atunci când doar se prefigura viitorul electric al mobilității.

“Piața nu a fost destul de dezvoltată pentru propunerile și pentru inovațiile pe care le avem pe piață. Acum, cu dezvoltarea automobilului electric, ne dezvoltăm și noi în continuare, dar această strategie, această viziune, Hirschmann Automotive a avut-o acum mulți ani și noi continuăm masiv pe calea aceasta. Avem soluții, avem produse în dezvoltare, avem soluții unice pe piață și aceasta ne aduce un avantaj clar pe care o să mergem în continuare în anii viitori. Pentru noi înseamnă o dezvoltare continuă, s-a văzut și în ultimii 2 ani și se va vedea și în următorii ani”, accentuează Marius Melnicencu, Managing Director Operațional, Hirschmann Automotive TM.

Silviu Apostol, Country Head of Communication and Public Affairs, LEONI România, parte a grupului Leoni, unul dintre cei mai mari furnizori globali de produse, soluții și servicii pentru managementul energiei și al datelor în industria auto, consideră că în industrie se întâmplă multe schimbări semnificative: tranziția către vehiculele full electrice, dezvoltarea sistemelor sofisticate de AI, standarde tot mai stricte privind emisiile de carbon și siguranța vehiculelor. “Toate ne provoacă să dezvoltăm soluții inovatoare și eficiente. Suntem într-un proces de tranziție verde, industria se adaptează rapid cerințelor consumatorilor și legiuitorilor. Vehiculele autonome cu tehnologie inteligentă vor fi din ce în ce mai populare. Deja vorbim despre mașini care se deplasează fără șofer sau despre servicii conectate ce permit schimbul de date de la un autovehicul la altul, de la autovehicul la infrastructură. AI este un subiect important ce animează deja multe industrii. Viitorul despre care citeam în cărți se întâmplă acum. La Leoni AI ar putea fi integrată în multe procese de producție ca să ne ajute să devenim și mai buni la ceea ce facem. Pentru Leoni România acest context este unul care oferă multiple oportunități de dezvoltare”.

 

Schimbări cu impact, legislație, digitalizare și automatizare

Companiile din industria auto trebuie să facă față în perioada următoare unor schimbări variate. Una se referă la digitalizarea și automatizarea proceselor.

“Există câteva aspecte care impacteaza industria auto. Un element fundamental este digitalizarea și automatizarea proceselor care necesită investiții consistente, însă necesare pentru a face față exigențelor actuale. Acest aspect trebuie pus în balanță și echilibru cu dificultatea de a găsi forță de muncă, în special calificată. Și astfel, investițiile orientate înspre acest segment devin fundamentale pentru asigurarea unei dezvoltări a afacerilor în domeniul automotive”, consideră Ciprian Dan Costea, vicepreședinte al Consiliului de Administrație Autonova Satu Mare SA, companie care activează în domeniul proiectării și fabricării de ansamble, subansamble și piese individuale pentru industria auto și non-auto cât și al echipamentelor hidraulice de frânare pentru autovehicule.

Hirschmann Automotive TM din județul Mureș produce componente pentru industria auto, dar și cabluri pentru panouri fotovoltaice și senzori industriali. Însă, dacă grupul din care face parte a investit sume importante în automatizarea proceselor, astfel încât partea aceasta nu reprezintă în momentul de față o schimbare cu impact, însă nu la fel se poate spune despre impactul schimbărilor legislative. De altfel, unul dintre răspunsurile comune ale reprezentanților supplierilor se referă la legislația europeană ca una dintre condiționările industriei.

“În primul rând, ne impactează partea de legislație europeană care a venit cu Euro 7 și, din acest motiv, majoritatea clienților noștri fac mutarea pe partea electrică. Din păcate, după cum am văzut în ultima vreme, Euro 7 nu este clarificat, nici data de implementare. Partea de flexibilitate sau de claritate care se întâmplă în industria auto este o realitate. Știm că mașinile electrice sunt aici și vor veni, doar că în care măsură, care e volumul, care e partea de ramp-up nu sunt clare”, recunoaște Marius Melnicencu.

“Un alt aspect care ne impactează este legat de tranziția la energia verde, iar acest segment îl analizăm în platoul incertitudinilor de pe piețele de energie. Noi apreciem că toate companiile din industrie vor trebui să facă față cu succes în demersurile complexe de tranziție la energia verde. Ponderea acestor categorii de energii utilizate la nivel de ramură este în creștere, dar și aici vorbim de investiții care sunt consistente”, susține, de asemenea, Ciprian Dan Costea.

“În acest moment, cel mai mare impact, vine din zona legislativă, privind noile modificări decise de Uniunea Europeană referitor la motoarele de combustie și restricționarea normelor de poluare”, este convins Andrei Pupu, Plant Quality Manager, Purem Oradea, fost Eberspächer Exhaust Technology până în 2021, unul dintre cei mai mari dezvoltatori și furnizori de sisteme din lume pentru tehnologia evacuării, încălzirea vehiculelor și sistemele de aer condiționat pentru autobuze.

“Industria auto se află în mijlocul unei modificări globale de paradigmă. Suntem în spatele a două motoare puternice: tehnologie și sustenabilitate. Ambele transformă industria accelerat. Principalele schimbări care pot avea un impact asupra activității noastre, ca furnizori în industria auto, țin de legislația europeană și națională (domeniile de taxare sau muncă), de comportamentele de consum care influențează cererea pe termen mediu și lung. În privința modificărilor legislative adoptate la nivel european pentru stimularea tranziției la automobilele electrice, având în vedere rolul nostru în lanțul de producție, cea mai importantă responsabilitate este să răspundem cât mai bine nevoilor clienților noștri, în orice context de cerere”, consideră Silviu Apostol.

Nu sunt însă singurele aspecte sesizate de către interlocutorii noștri.

Laurențiu Porțan, Plant Manager Golde Oradea, crede că un impact major asupra industriei îl are instabilitatea macroeconomică. “Principalele schimbări sunt legate de creșterea prețurilor la componentele și serviciile pe care le achiziționăm. O altă schimbare importantă care afectează în mod direct activitatea noastră este inflația din România și impactul asupra salariilor”, punctează managerul companiei Golde Oradea, parte din grupul CIE AUTOMOTIVE, o companie multinațională specializată în fabricarea sistemului de acoperiș.

În aceeași idee se înscrie și răspunsul Deliei Ungur, CEO EBM PAPST, parte a Grupului EBM PAPST, lider mondial inovator pe piață în producția de motoare electrice și ventilatoare.

“În industria auto competiția este acerbă. Cerințele producătorilor mari de autoturisme sunt din ce în ce mai mari de la furnizori, iar marjele de profit sunt mici. Omni-criza în care ne aflăm (pandemie, război, turbulențe sociale) a dus la criza materiilor prime (problemele din lanțurile de aprovizionare și creșterea exponențială a prețurilor) și la volatitilitatea cererii de autovehicule. Pentru majoritatea funizorilor dependenți de industria auto a fost dificil să susțină creșterea costurilor pe termen lung. Asta a dus la o creștere în cascadă a prețurilor în tot lanțul de aprovizionare, care se reflectă în prețul considerabil mai mare al mașinilor. Dar a existat un decalaj între momentul creșterii prețurilor de producție la furnizori și creșterea prețurilor de vânzare a componentelor auto către producătorii mari de autovehicule. Asta a condus la erodarea puterii financiare a furnizorilor și la o reevaluare de către aceștia a profitabilității business-ului”, subliniază aceasta.

 

Cum va arăta industria auto?

Cu siguranță, industria auto va reprezenta un sector important al economiei globale și naționale dacă venim local, par a fi răspunsurile la unison al intervievaților noștri.

“Industria auto va continua să reprezinte una dintre cele mai importante industrii la nivel național, dar și global. Complexitatea acestei industrii și aria sa de extindere în economie, atât pe verticală cât și pe orizontală, numărul mare de parteneri implicați o fac indispensabilă pentru o dezvoltare economică. Industria auto va fi în continuare o industrie lider în ceea ce privește promovarea și adoptarea celor mai avansate tehnologii, schimbările climatice, cercetarea-dezvoltarea și promovarea unor produse către clienți care îmbracă cele mai moderne tehnologii. Astfel, industria auto va fi un domeniu de top și în viitor”, afirmă Ciprian Dan Costea.

Însă la întrebarea: cum va arăta aceasta?, inclusiv în contextul legislației europene extrem de restrictive, reprezentanții companiilor au răspunsuri nuanțate care alcătuiesc un tablou bogat de perspective.

“Cred că legislația europeană a fost adoptată ca o măsură de a reduce noxele de dioxid de carbon, ceea ce a fost și este o necesitate, fără doar și poate avem nevoie de a reduce aceste noxe. 2030 este foarte aproape, nu aproape, ci foarte aproape, însă va fi pregătită infrastructura europeană pentru această schimbare? Sunt semne de întrebare: dacă, când și cum vom fi de pregătiți? Strict dintr-o perspectivă personală, fără ajutor clar din partea de Uniunii Europene și național pentru infrastructură, vom avea autovehicule electrice și atât. Și infrastructura înseamnă investiții masive, iar implicarea structurilor centrale este imperativă, ca să reușim să se dezvolte această infrastructură. În al doilea rând nu va fi doar automobilul electric, pentru că sunt în dezvoltare și alte posibilități, partea de hidrogen, partea de celule electrice, dar fără infrastructură clar definită o să ne blocăm”, consideră Marius Melnicencu.

Laurențiu Porțan vede o accentuare a competiției în piața auto. “Consider că industria auto se va stratifica între producători. Astfel se va crea locul pentru apariția unor branduri noi sau chiar venite din China și, eventual India, pe piața europeană”, spune acesta.

La fel consideră și Delia Ungur: „Vor apărea furnizori noi. De la „iPhones” la „iCars” mașinile devin tot mai conectate la internet. Tot mai multe companii de tehnologie ar putea intra in industria auto – Tesla este un lider. Mașinile vor deveni „computere pe roți”, eventual autonome. Componenta de software va fi din ce în ce mai importantă. Mașinile electrice sunt scumpe; sunt deja reportaje care prezic dezvoltarea la scară industrială a serviciilor de recondiționare a mașinilor vechi și chiar a pieselor/componentelor auto – ceva nemaiauzit și total neacceptabil în trecut din punct de vedere al standardelor de calitate”.

“În următoarea perioadă, industria auto se va retehnologiza foarte mult și va deveni mult mai competitivă datorită, minimizării numărului de componente și subansamble, parte a autoturismelor”, vede viitorul industriei Andrei Pupu.

“În viitor, diferența va fi generată de susținerea pe care o va primi industria noastră pentru a se dezvolta și a-și asigura oamenii de care are nevoie în proiectele noi pe care reușim să le aducem în România. Avem nevoie să unim eforturile tuturor părților implicate sub aceeași viziune strategică. Potențial există, întrebarea este dacă reușim să profităm de el pentru binele României. Ne-ar ajuta o mai mare predictibilitate în reglementările legislative ca să putem evalua ulterior impactul lor asupra activității noastre. O altă provocare e forța de muncă. Leoni se concentrează pe asigurarea unor condiții bune de muncă, a unui pachet salarial care să recompenseze efortul, dedicarea și loialitatea angajaților. Credem în importanța dialogului și a consultării în procesul de elaborare sau modificare a reglementărilor din domeniu. Este foarte important felul în care legislația muncii este adaptată realităților pieței și caracteristicilor specifice ale industriei auto, pentru că legislația poate influența semnificativ deciziile de investiții”, consideră Silviu Apostol.

 

Provocări numeroase

Toate aceste schimbări vin la pachet cu provocări diverse și numeroase. Diversitatea de opinii se păstrează și atunci când vorbim despre cea/cele mai importante.

“Credem că provocarea cea mai importantă va fi legată de mixul în care industria auto în general și diverse companii din domeniul automotive în particular. Cum vor reuși să adopte mixul între tehnologii ultramoderne și capitalul uman”, crede Ciprian Dan Costea.

Pentru Laurențiu Porțan, cea mai importantă provocare este găsirea forței de muncă. “Creșterea polivalenței în rândul angajaților, dată de trecerea de la producție stabilă și uniformă la un grad de flexibilitate mare, datorat variației cerinței clienților este o altă provocare”, mai adaugá.

“Provocările cele mai importane sunt păstrarea indicatorilor de performanță la cel mai înalt nivel și încercarea de a optimiza procesele, pentru a păstra un nivel de competivitate cât mai ridicat. Păstrarea relațiilor cu clienții la un nivel ridicat e un indicator foarte important pentru a avea câștig în fața noilor proiecte în curs de lansare”, consideră Andrei Pupu.

“Euro 7 va avea un impact major asupra sectorului auto. Practic toate autoturismele și camionetele noi vândute în UE nu vor mai emite CO2 începând din 2035. Asta va genera costuri mult mai mari pentru toți cei din lanțul de aprovizionare. Ca să îndeplinească noile cerințe, producătorii vor trebui să investească în noi linii de producție. Costul utilizării unor dispozitive de post-tratare mai eficiente sau a unor sisteme de propulsie hibride reprezintă cea mai mare parte din prețul întregii mașini. Toate acestea vor duce la scumpirea mașinilor cu combustie internă cu zeci de procente.

Are mult mai mult sens accelerarea investițiilor pentru producerea de mașini electrice, care va avea un impact și asupra anumitor componente ale vehiculelor. Producția de piese pentru mașinile electrice cum ar fi bateriile, va deveni tot mai importantă. Vor fi tot mai importante materialele plastice inovatoare care se voir utiliza în construția de mașini.

Se pune întrebarea dacă furnizorii tradiționali ai marilor producători auto sunt pregătiți pentru schimbare. Teoretic, experiența în industria chimică și electronică ar putea fi utilizată pentru industria bateriilor, dar în realitate cât know-how avem în Europa de exemplu pentru construcția bateriilor?

Este clar că industria auto trebuie să lucreze deja la inovații pentru a se conforma noilor obiective de mediu”, susține Delia Ungur.

O sinteză realizată de Ligia VORO, Dan BIRTA & Călin POENARU

Sursa foto deschidere: depositphotos.com

(Articol publicat în ediția TB 119, 11 iulie – 8 august 2023)

 

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

De-a viaţa şi chirurgia oncologică în dialog cu Conf. Dr. Dan Eniu

Articolul următor

Secretul Succesului Online: Cum Să-ți Dezvolți O Prezență Puternică și Să Atragi Audiențe Globale

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Ne dorim să fim punctul de contact pentru toți cei care vor să facă transformarea digitală – care este un drum lung și dificil, dar și să găsim cele mai bune servicii pentru a facilita acest proces”, a rezumat coordonatorul The European Digital Innovation Hub in Transilvania (TEDIHT), Bianca Muntean, manager al Transilvania IT Cluster (TITC).
Citeste mai mult

“Bursa digitală” a Clujului

Mai multe entități și furnizori IT&C și-au pus în gând să ridice nivelul de digitalizare a IMM-urilor din…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share