Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Supercontractul Airbus – IndiGo, marea șansă a Clujului

Un sătuc de 600 de locuitori dintre Cluj și Alba, aparent uitat de lume, devine brusc extrem de important pentru viitorul aviației mondiale. Gigantul Airbus a primit o comandă uriașă, de 500 de aeronave, cea mai mare din istoria aviației civile, iar o bună parte dintre componentele aripilor se vor fabrica la Bădeni.

Zona unde se află uzina Sonaca Aerospace Transilvania (SAT) este acum una dintre cele mai atractive din România. Aici se unesc Autostrada Sebeș – Turda (A10), Autostrada Transilvania (A3) și Drumul European 81. Între municipiul Turda și comuna Moldovenești și-au ridicat centre și depozite companii precum Kaufland, Porr, Fraenkische, Saint-Gobain, dar și autohtonele Altex, Autonet, CIA Aboliv sau Dachim.

Se vede că este o zonă în plină dezvoltare economică după frecvența autocamioanelor care străbat drumul care duce spre Parcul Industrial CTP. În stânga apare parcarea de Sonaca: o flotă auto cu mașini albe, aliniate perfect. Din afară pare liniște și pace, ziua de dinaintea weekendului.

Ne întâmpină Claudia Vîlceanu, managerul de resurse umane, o tânără cu părul tuns scurt, cu o strângere de mână fermă. O achiziție inspirată pentru Sonaca, ea având experiență în HR la multinaționale precum Bombardier sau Manpower.

“Am venit aici la puțin timp după deschiderea fabricii, în 2016. Eram pe atunci 22 de oameni, acum suntem 130. Activitatea noastră este de așa natură încât nu putem să absorbim un număr mare de angajați. Este multă muncă manuală la noi, cu toate că avem și o parte robotizată.

Durează mult să formezi un angajat nou pentru că, neavând o asemenea industrie în zonă și prea puțin în România, găsești foarte puțini oameni calificați. Atunci trebuie să îi formăm pentru procesele și activitatea noastră foarte specifice.

Nu ne orientăm spre oameni cu experiență, este prea puțin probabil să îi găsim. În situația aceasta ar trebui să ne îndreptăm spre orașe ca Baia Mare, Timișoara sau locații mai îndepărtate. Chiar și în aceste condiții ar trebui să îi formăm pentru a se plia pe ceea ce producem noi”.

Charles Roussel nu are nimic în comun cu directorul “prăfuit” de fabrică din România: este jovial, îmbrăcat șic, dinamic și comunicativ. “Sunt un francez crescut în Normandia, care a trăit 11 ani în Belgia înainte de a veni în România, în 2021. Locuiesc în Cluj-Napoca împreună cu soția și cu cei doi copii.

Apreciem foarte mult munții Transilvaniei care înconjoară orașul pentru că putem practica sporturile de iarnă, drumețiile, să mergem la camping. Aș recomanda oricui Clujul, nu numai pentru afaceri, ci și pentru turism”. Ce nu îi place în România, în Cluj?

“Infrastructura de transport. Autostrăzile, trenurile, transportul public sunt încă subdezvoltate pentru un oraș, o țară în creștere. Ar fi bine să avem A3 spre Ungaria pentru legăturile noastre cu Belgia. Sper că Planul Național de Redresare și Reziliență va fi un bun ajutor pentru țară, dacă toți actorii se vor coordona bine”, spune managerul general al Sonaca Transilvania.

Piloții de aeronave, oaspeți ai fabricii

Industria aviatică modernă este ceva relativ nou în România, cu toți înaintașii celebri pe care i-am avut, ca Traian Vuia, Henri Coandă, Aurel Vlaicu: câteva fabrici în Maramureș, Brașov, Bacău, București, Sibiu sau Craiova. Majoritatea angajaților vin la fabrica din Bădeni (comuna Moldovenești) din apropiere: Turda, Câmpia Turzii, Mihai Viteazu, cei mai departe din Aiud și Cluj-Napoca – ingineri și manageri.

“Pregătirea unui operator pentru fabricarea unui produs durează două luni, însă ca să devină eficient are nevoie de încă șase luni. Nu este ca atunci când apeși pe un buton toată ziua, trebuie să fii foarte atent, ai pe mână componente foarte complexe. De aceea avem nevoie de oameni foarte bine pregătiți.

Cursurile de pregătire se fac în România, dar calitatea produselor e ca în Belgia. Compania din Cluj are cifre financiare foarte bune, este bine organizată, are oameni cu experiență. Nu a fost deloc greu să dezvoltăm fabrica, noi considerăm că este o poveste de succes”, afirmă CEO-ul SAT.

Uzina din Bădeni e bine ancorată în comunitate: se organizează petreceri pentru copiii angajaților, cu animatori Disney, cei din fabrică se întrec în campionate de fotbal cu firmele din zonă, vin în vizită elevi și studenți, piloți de avioane. Ba chiar ambasadorul Belgiei. Facem turul fabricii: hale spațioase, curățenie-bec, trasee de vizitare bine delimitate.

Nici nu ar putea fi altfel într-o industrie în care orice nit pus greșit poate duce la o catastrofă aeriană. Trecem pe lângă două fete care retușează componente de aripă. Roussel dă mâna cu fiecare angajat întâlnit pe traseu, vorbește în română, engleză, franceză. Într-o parte a fabricii unde mai demult se făceau “avionașe” cu două locuri se trece la producția de componente pentru marile avioane ale lumii.

Produc componente pentru nave spațiale

Fabrica din Cluj face parte din grupul internațional Sonaca: afaceri de 596 de milioane de euro în 2022, 3.745 de angajați, fabrici în Belgia, SUA, Brazilia, România, Canada, Mexic. Înainte de pandemie grupul a cumpărat o companie în SUA prin care și-a dublat capacitatea de producție, însă după apariția Covid-19 a avut o descreștere de 50%.

Anul trecut a început să recupereze, iar în 2025 își propune să revină la volumele prepandemie. Grupul produce componente pentru companii ca Airbus, Boeing, Bombardier, Dassault Aviation, Pilatus, Gulfstream, Mitsubishi Aircraft, Honda Jet. Principalele linii de business sunt subansamble și structuri pentru avioane; structurile spațiale pentru rachete și sateliți; componente pentru industria militară (borduri de atac pentru cel mai mare avion militar al Airbus – A400M Atlas); cercetare și inovare.

În Cluj se fabrică mai ales componente pentru Airbus și Embraer destinate aripilor de avion – borduri de atac (slats, partea din față) și flaps-uri (partea din spate). SAT a început producția de componente pentru rachetele Ariane 6 ale Agenției Spațiale Europene care transportă sateliți pe orbite geostaționară și terestră joasă.

Până acum în fabrica din Cluj s-au investit 22 milioane euro în partea de asamblare (70% din producție) și materiale compozite (30%). Au venit echipamente noi, roboți de găurire și testare. În ton cu preocupările de energie verde, a fost amplasat un sistem de panouri fotovoltaice cu o putere instalată de 450 MWh energie electrică produsă anual, ce va genera o reducere a emisiilor de CO2 de 113 tone/an.

Apare a doua fabrică

La începutul verii, conducerea grupului a anunțat trei contracte majore încheiate cu Airbus. Sonaca devenea furnizor pentru flaps-urile modelului A321 și își extindea colaborarea pentru furnizarea tuturor bordurilor de atac ale aripilor pentru A320 și A350. Cumulate, aceste contracte reprezintă cel mai mare succes comercial semnat de Sonaca în istoria sa.

Contractul pentru A321 XLR, noua aeronavă cu culoar unic pentru curse pe distanțe mari a Airbus, va marca extinderea Sonaca în fabricile sale majore din România, Belgia, Brazilia și 160 noi angajați. Sunt planificate investiţii de 40 milioane euro la nivelul grupului. Un pas important e construirea noii fabrici din România, care se va ocupa de tratamentul chimic al suprafețelor metalice, ambutisare şi decuparea / prelucrare mecanică a componentelor.

“Acest nou parteneriat marchează un punct de referință important în relația noastră cu Airbus. Suntem parteneri de 40 de ani şi sunt încântat să văd cum colaborarea noastră va atinge noi culmi în deceniul următor”, declara Yves Delatte, CEO al Sonaca.

“Investiția în a doua fabrică se va ridica la peste 30 de milioane de euro. Practic, se vor dubla atât suprafața de producție, cât și numărul de angajați – în noua fabrică avem nevoie de peste 100 de oameni. Sperăm ca aceasta să fie funcțională încă din 2025, iar producția efectivă să înceapă din 2026.

În prima fabrică investiția inițială a fost de 12 milioane de euro, apoi de încă 10 milioane. A doua fabrică va fi concretizată în trei ani, iar investiția inițială va fi de trei ori mai mare. Aceasta fiindcă au crescut și prețurile între timp, dar și pentru că echipamentele pe care le vom instala vor fi foarte complexe”, a precizat Roussel.

Evoluția grupului (cifră de afaceri, rezultat brut)

2019: 782 mil. euro +85 mil. euro
2020: 428 mil. euro -11 mil. euro
2021: 450 mil. euro +15 mil. euro
2022: 596 mil. euro +46 mil. euro

Sursa: raport anual Sonaca

Sonaca Transilvania (afaceri, profit net, angajați)

2019: 37 mil. lei. +1,0 mil. lei 124
2020: 38 mil. lei +2,6 mil. lei 122
2021: 43 mil. lei +1,1 mil. lei 114
2022: 59 mil. lei +6,1 mil. lei 132

Sursa: Listă Firme

Comandă imensă din India

Airbus a confirmat că a primit o comandă de 500 de aeronave A320 din partea operatorului indian IndiGo. Anunțul a fost făcut de directorul general al IndiGo, Pieter Elbers, la Salonul Aeronautic de la Bourget. Prețul estimativ se ridică la 55 miliarde de dolari. Aeronavele urmează să fie livrate în perioada 2030-2035.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Brățara de fitness Fitbit Charge 6 a fost lansată de Google

Articolul următor

ROMGAZ a fost premiat la Gala Club Antreprenor, ediţia a XII-a

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share