Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Agricrafters și DP World România: parteneriatul inovator pentru exportul fructelor proaspete către Orientul Mijlociu

O veste foarte bună vine din sectorul agricol și logistic din România. Agricrafters, o companie relativ nouă din industria cultivatorilor de fructe proaspete, dar foarte vizionară și ambițioasă, a devenit în ultimii ani un actor important atât pe plan european, cât și internațional.

Încă de la început în căutarea excelenței și a performanței, Agricrafters se angajează să furnizeze produse de înaltă calitate la prețuri competitive, în toate piețele în care se extind. Totul trebuie să se întâmple conform așteptărilor clienților și fiecare arie din business este atent verificată și îmbunatățită constant.

În linie cu acest obiectiv, Agricrafters a gândit și implementat, cu ajutorul DP World România, o rețea logistică end-to-end pentru a reuși să-și livreze producția de afine proaspete în cele mai bune condiții, până în Orientul Mijlociu.

Povestea impresionantă a companiei Agricrafters are rădăcinile într-o cu totul altă sferă de activitate. În 2005, Gabriel Ciordaș înființa Smartware, o companie de succes, specializată în digital și tehnologia informației. Alături de George Miclos, care a devenit ulterior General Manager al diviziei de agricultură din cadrul Smartware, au decis să înceapă o nouă etapă în lumea agricolă. Au pornit de la necesitatea de a reduce expunerea companiei pe domeniul IT, vizând o diversificare către alte domenii. Iar potențialul domeniului agricol de a oferi valoare adăugată mare pe o suprafață agricolă relativ redusă, i-a dus către domeniul cultivării afinelor. Dar așa cum spune George Miclos, experiența anterioară dintr-un  business dinamic, a contat:cred că cel mai mult ne-a ajutat dinamica în gândire și luării de decizii, precum și a privi această oportunitate din perspectiva unui om de afaceri și nu a unui inginer agronom cu experiență. Pentru noi cifrele vorbesc întotdeauna”.

 

Drumul surprinzător de la IT la agricultură

Cu o viziune ambițioasă și pasiune, cei doi împreună cu o echipă tânară, au pus bazele Agricrafters, o denumire aleasă cu grijă pentru a reprezenta agricultura realizată cu măiestrie, unind cuvintele agriculture și crafting. Denumirea de Agricrafters este relativ nouă, brandul fiind lansat și înregistrat în anul 2022, cu scopul de a deveni producător important la nivel regional și european de fructe soft (afine, zmeură, mure, căpșuni): “totodată denumirea are rolul de a rezona cu cel putin trei generații de consumatori, care au fost/sunt în prezent și consumatori de jocuri on-line: starcraft, warcraft, mindcraft”, menționează George Miclos. Tot el a ajutat la crearea de la zero a diviziei, implementând cu succes un proiect cu finanțare europeană, construind echipa, dezvoltănd brandul Agricrafters, dar și relațiile comerciale de desfacere.

Agricrafters este în prezent înregistrat ca marcă a Uniunii Europene, cu planuri de extindere globală. Agricrafters a accesat submăsura 4.1A (înființare plantații pomicole), primind un grant de 900.000 Euro, bani cu care s-a pornit la drum. Apoi s-au concentrat pe cultivarea afinelor și aducerea acestei recolte la cel mai înalt nivel de calitate. George ne povestește că “la momentul lansării ideii de afaceri și depunerii proiectului pe fonduri europene, expertiza noastră se situa la nivel zero, însă încet încet am căutat experții necesari și am angajat oameni competenți care să poată gestiona activitațile de zi cu zi. În momentul de față compania are 3 ingineri agronomi care gestionează activitatea de producție agricolă. Lucrăm îndeaproape cu experți interni și externi pe această zonă și ajustăm procedurile interne în funcție de ultimile trenduri în acest domeniu, pentru a ne asigura că suntem cel puțin în pas cu marii jucători internaționali. Întotdeauna cautăm modele de succes la nivel global și încercăm să aplicăm tehnici de ultimă oră”.

Aflată în județul Bihor, în comuna Holod, ferma Agricrafters se bucură de patru mari avantaje: lucrează un lot compact, beneficiază de o sursă permanentă de apă, este aproape de infrastructura rutieră modernă și, poate cel mai important, poate accesa forța de muncă disponibilă local pentru lucrările de întreținere și recoltare. În momentul de față, echipa Agricrafters numără 15 angajați permanenți și până la 50 de zilieri pentru lucrările de întreținere. În vârful de sezon, la momentul recoltării, echipa poate crește chiar și cu până la 600 de oameni. Pe lângă echipa permanentă Agricrafters beneficiază de suportul total și necondiționat al specialiștilor din cadrul Smartware, care asigură asistența juridică, financiară, contabilă, fiscală, management de proiect și import-export.

Spre deosebire de alte fructe, afinele prezintă o remarcabilă rezistență la transport pe distanțe lungi, menținându-și prospețimea și valoarea nutritivă. Chiar și așa, produsele perisabile, prin natura lor, necesită servicii de încredere pentru a putea ajunge în cel mai scurt timp și în bune condiții, de la poarta fermei în magazine. Presiunea dată de natura perisabilității afinelor poate fi redusă doar prin folosirea de rețele de transport sigure, controlate și predictibile. Și astfel au început discuțiile și ulterior parteneriatul de lungă durată dintre Agricrafters și DP World în România.

 

Exportul fructelor proaspete ridică o serie de provocări specifice

În cadrul interviului acordat de către George Miclos, acesta a afirmat că: „Politica noastră se axează pe 3 criterii majore: calitate, cantitate, cost. La intersecția acestor 3 criterii încercăm să ne poziționăm pentru a avea o afacere profitabilă”.  De asemenea, tot el ne spune că acordă o importanță deosebită și altor aspecte: „Să lucrezi cu oameni cu experiență, care înțeleg foarte bine fluxurile și te pot sfătui să iei cele mai bune decizii pentru afacerea ta.”

Activitatea este sezonieră, se recoltează în perioada 15 iunie-31 august. Afinele se vand atât vrac (lădițe de 3 kg plastic sau carton), cât și ambalat sub brand propriu sau sub brandul clientului final (caserole 125-500 g).  Avînd în vedere că au creat un model de business bazat pe calitate, ei caută acele piețe care plătesc cel mai bine, dar și care asteaptă calitate super premium. George povestește că: “intrarea pe mai multe piețe externe a fost dificilă, dar odată ce ai intrat și îți faci un nume, deschizi mai multe uși”.

Provocările nu lipsesc. Una dintre cele mai mari provocări constă în dificultatea de a reuși să devii furnizor direct către marii retaileri, folosind pe cât posibil lanțuri scurte de distribuție. Asta, deoarece, atât în retailul românesc, cât și pe piețele externe, se cere o calitate superioară. În momentul de față, cea mai mare parte a producției Agricrafters ia calea exportului. 99% din producție merge la extern – Olanda, Germania, UK, Italia, iar de anul acesta și în Orientul Mijlociu.

Pentru Gabriel Ciordaș și echipa sa, a fost o decizie strategică, de natură să eficientizeze costurile logistice per kilogram de produs vândut. Chiar și așa, managerul diviziei de agricultură spune că românii se confruntă cu o serie de probleme specifice. ”Încă suntem priviți în exterior drept o țară care trebuie să vândă ieftin, deși suntem obligați să respectăm aceleași standarde de calitate. Va fi un proces de lungă durată până când vom reuși să ne desprindem de mentalitatea care ne pune în aceeași categorie cu țări non-UE”, mărturisește George Miclos.

Exportul de produse perisabile ridică totuși o serie de probleme logistice unui producător. Natura lor face ca aceste produse să necesite condiții speciale de transport: temperatură controlată, rapiditate și, mai ales, predictibilitate. Aceeași calitate de la recoltare trebuie să se păstreze până la punctul de vânzare, la consumatorul final. Altfel, întreg efortul este în zadar și, mai mult de atât, apar penalizări din partea partenerilor externi.

DP World România s-a dovedit a fi partenerul perfect pentru Agricrafters, oferindu-le expertiza lor vastă în domeniul logistic. Abordarea multi-modală și gradul mare de acoperire globală permit companiei DP World să ofere producătorilor servicii dedicate nevoilor specifice, prin crearea unor lanțuri logistice sigure. În același timp, această abordare oferă opțiuni de transport, stocare și distribuție la rece, respectând bunele practici de sustenabilitate. Atat infrastructura creată, cât și sistemele de monitorizare în detaliu și echipamentele de ultimă generație asigură fluxuri și operațiuni de încredere. Astfel, produsele Agricrafters beneficiază de avantajul asigurării unei temperaturi adecvate și constante pe tot lanțul logistic (temperatură, concentrație O2/CO2, umiditate etc.).

 

Logistica de top: secretul exportatorilor de succes

DP World în România își propun să promoveze transportul intermodal end-to-end ca soluție preferată pentru clienții lor, dezvoltând centre logistice interconectate cu terminalul din Constanța, pentru a facilita o livrare eficientă și sustenabilă a mărfurilor.

DP World este un partener de încredere și o sursă de know-how pentru Agricrafters. Compania a furnizat containere specializate, proiectate pentru menținerea temperaturii optime pe parcursul transportului, dar și opțiuni de monitorizare a mărfurilor pe întreaga perioadă a tranzitului.

Acest parteneriat a eliminat obstacolele logistice și a asigurat sosirea fructelor în condiții impecabile pe piețele din Orientul Mijlociu. ”Intrarea pe piețele externe a fost dificilă. Produsele românești sunt văzute, de regulă, cu scepticism. Este, de asemenea, foarte important ca infrastructura pusă la dispoziție să fie de calitate, mijloacele de transport să fie în bună stare de funcționare, să nu întâmpine avarii pe traseu, containerele să fie bine întreținute și verificate și să existe opțiuni de monitorizare a mărfii pe perioada tranzitului”, explică George Miclos.  

Toate acestea sunt aspecte de bază în asigurarea unui lanț logistic modern. Există însă și o serie de măsuri de siguranță esențiale în ceea ce privește transportul de mărfuri cu temperatură controlată. ”Ca prim aspect în cazul containerelor frigorifice sau cu atmosferă controlată, prima etapă este pregătirea containerului pentru încărcare, urmată de respectarea datei și orei de încărcare. Un alt aspect, la fel de important, este timpul de tranzit până la destinație. Avantajul nostru față de alte transporturi de mărfuri în containere doar cu temperatura controlată este că pe toată perioada transportului se poate verifica dacă parametrii interiori sunt constanți. Astfel, marfa este transportată în bune condiții”, explică Alex Popovici, Sales Director în cadrul DP World România.

Nerespectarea acestor proceduri riguroase sau condiții de transport ar face ca mărfurile perisabile să ajungă într-o stare necorespunzătoare sau chiar să se deprecieze total, mai spune Alex Popovici. ”Dorința noastră de a performa și de a fi primii în acest domeniu, ne determină ca serviciile oferite să fie de înaltă calitate și totuși la prețuri competitive. Ne dorim ca transportul intermodal să devină pentru toți clienții un mod de a-și livra mărfurile, creând centre logistice care vor fi conectate cu terminalele din Constanța și, mai nou, din Aiud”, mărturisește acesta.

Potențialul de scalare în momente de vârf este un aspect important pentru producători. DP World are capacitatea globală de a oferi soluții scalabile pentru nevoile clienților și consumatorilor. Programare corectă a timpilor de tranzit (program încarcare-descărcare), echipamente moderne, comunicare solidă între echipe și standarde sustenabile – sunt promisiuni realizate zilnic de ei, inclusiv în cazul transportului de mărfuri perisabile maritim și rutier. În aceste situații, ”pregătirea containerului se face încă de dinaintea poziționării la încărcare, în faza PTI (pre-trip inspection), când se verifică starea tehnică a acestuia și se face odorizarea pentru eliminarea mirosurilor ce ar putea afecta calitatea produselor ce urmează a fi încărcate”, amintește dl. Popovici.

 

Parteneriate de succes pentru inovație și extindere

Acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care Agricrafters a ales DP World ca partener logistic, în efortul de a asigura fructe proaspete și de calitate pentru consumatorii din Orientul Mijlociu. În prezent, Agricrafters sunt printre primii producători români care au ales varianta de export la temperatură controlată până în Orientul Mijlociu, deși le-ar fi fost mai ușor dacă ar fi congelat fructele. ”Am căutat să ne diferențiem și să căutăm piețe alternative pentru a diminua impactul războiului pe prețuri, care are loc de obicei la mijlocul sezonului pe continentul european. Am identificat parteneri strategi, care ne-au acordat încrederea de a face aceste livrări pentru ei în Orientul Mijlociu. Cu ajutorul DP World România am reușit să identifică soluțiile logistice cele mai avantajoase din punct de vedere tehnico-financiar pentru a le realiza”, mai spune George Miclos.

Viziunea Agricrafters este ambițioasă: să devină un furnizor global de încredere, menținând totodată calitatea produselor și, deci, satisfacția clienților. Cu o echipă dedicată și un parteneriat solid, Agricrafters marchează un pas important în direcția dezvoltării durabile și inovatoare a agriculturii românești. ”De anul viitor intenționăm să începem în luna mai cu fructe din Portugalia, după care să trecem la fructe din Serbia, apoi producție proprie din România și din nou Ucraina, să încercam să avem livrări cel puțin patru luni pe an în zona de Middle East”, mai spune dl. Miclos.

Un pas urias în dezvoltarea afacerii îl reprezintă perfectarea parteneriatului strategic cu Agrovision Corp, companie cu cea mai agresivă dezvoltare în productia si comerțul de afine la nivel mondial. Prin această asociere Agricrafters va planta în Romania în următorii ani suprafețe considerabile de afine din soiurile SEKOIA, soiuri dezvoltate de către pepinierele Fall Creek. Aceste soiuri reprezintă nivelul următor de calitate pentru afine, fiind mai ferme, mai gustoase, de calibru mai mare și cu o durată de rezistență la raft mai mare decât soiurile convenționale. Primul pas se va realiza în primăvara anului 2024 când Agricrafters va planta primele 62 ha pe raza județului Bihor, aceasta fiind prima etapă importantă dintr-un plan de dezvoltare pe 5 ani. Afinele din soiul SEKOIA produse de Agricrafters vor ajunge atât pe piata tradițională din Europa, dar, desigur, și în Orientul Apropiat și îndepărtat prin strânsa colaborare cu DP World.

Prin această mişcare inovativă, Agricrafters a deschis o nouă eră în industria agricolă și de export din România. Echipa condusă de Gabriel Ciordaș și George Miclos a demonstrat că pasiunea și determinarea pot transforma o viziune ambițioasă în realitate. Concentrându-se pe cultivarea afinelor de cea mai înaltă calitate, Agricrafters a reușit să creeze un lanț de producție și aprovizionare inovator și eficient pentru exportul de fructe proaspete către Orientul Mijlociu. Agricrafters contribuie astfel la dezvoltarea sustenabilă și inovatoare a agriculturii românești. Iar pe măsură ce proiectele lor de extindere vor fi implementate, având și sprijinul DP World România pentru soluțiile logistice smart, sigure și scalabile, Agricrafters se va afirma ca un furnizor global de încredere, cu o viziune solidă pentru viitorul producției și consumului de fructe proaspete. Pentru a putea vedea o mică parte din ceea ce se întâmplă la Agricrafters, vă invităm să urmăriți materialul video.

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că există patru oferte pentru proiectarea și reabilitarea podului pe Drumul Național 3 de la Basarabi, din comuna constănțeană Murfatlar.

ARL Cluj s-a înscris la reabilitarea podului de la Basarabi

Articolul următor
Code Crafters, compania de tehnologie a grupului financiar Banca Transilvania (BT), își extinde capacitatea de livrare a soluțiilor folosite în industria bancară prin creșterea echipei și diversificarea tehnologiilor folosite.

Banca Transilvania își dezvoltă propria companie de IT

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share