Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cale nouă de rulare la Aeroportul Cluj. Etapele primului zbor de New York

Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020.
Managementul aeroportului clujean are ca țintă prima cursă peste Oceanul Atlantic | Foto: TB, AIAIC

Aeroportul Avram Iancu (AIAIC) a finalizat una dintre investițiile de 123 milioane euro care vizează un trafic anual de 7 milioane de pasageri și cea dintâi cursă transatlantică.

“Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020, a trebuit să anulăm foarte multe contracte. Angajații au înțeles momentul dificil, au renunțat și la salarii atunci, chiar și acum unii vin în weekend ca să putem finaliza la timp multitudinea de proiecte pe bani europeni.

Suntem 380 de angajați la AIAIC, dar în perimetrul acesta lucrează 1.500 persoane. Prin măsuri anticriză eficiente și investiții, un program de marketing performant am fost desemnați drept aeroportul cel mai bun din Europa în 2021 la categoria noastră, am reușit să ajungem un un trafic de 2,6 milioane de pasageri anul trecut.

Vom avea 3,1 milioane de pasageri anul acesta și 4 milioane anul viitor; de aceea facem extinderea terminalului de plecări, cu o țintă de 7 milioane în 2040, odată cu terminalul nou pe care îl vom construi și prelungirea pistei de decolare-aterizare de la 2 la 3,4 km, pe care o vom inaugura cu primul zbor transatlantic Cluj – New York”, a menționat directorul general al AIAIC, David Ciceo.

Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020.

Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020.

Trafic anual pe AIAIC

  • 2019: 2,9 mil. pasageri
  • 2020: 0,9 mil. pasageri
  • 2021: 1,4 mil. pasageri
  • 2022: 2,6 mil. pasageri
  • 2023: 3,1 mil. pasageri

Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020.

Iașiul vine pe turnantă

“Suntem al doilea aeroport al țării, vom rămâne pe o perioadă lungă, pe locul trei este cel din Iași, care a avut o creștere puternică, Wizz a scos zborul de Chișinău, dar acolo au fost transportați mulți ucraineni. Noua cale de rulare paralelă cu pista fluidizează circulația avioanelor, îmbunătățește siguranța și permite desfășurarea unui număr mai mare de aeronave; acum avem 80-100 de mișcări pe zi, aterizări și decolări.

Lucrările din incinta AIAIC nu sunt deloc ușoare. Având în vedere că sunt foarte complexe, mai apar neplăceri, incidente minore, se mai taie câte cabluri, dar împreună cu constructorul reușim să le remediem în timp util. Chiar așteptăm feedback de la pasageri ca să vedem ce ar dori să îmbunătățim.

Suntem nevoiți să apelăm temporar la acele containere pentru procesarea pasagerilor; ne cerem scuze, dar trebuie să fim conștienți că fără investițiile în extinderea terminalului actual cu 7.200 mp, care va fi gata în martie anul viitor, plus toate celelalte proiecte, nu putem să ne dezvoltăm.

Sărbătorim 10 ani de la finalizarea actualei piste pentru care a trebuit deviat un pârâu; fără această lucrare trebuia să închidem aeroportul. După devierea râului Someș vom prelungi pista la 3,4 km, atunci vom putea să avem zboruri transatlantice, primul va fi la New York. Din 2024, având în vedere obiectivul de 7 milioane de pasageri, trebuie să începem studiile pentru terminalul nou. Actuala pistă este cea mai bună din România, a suportat deja avioane cu o greutate foarte mare, precum Boeing Globemaster al Armatei SUA.

În total avem 14 proiecte, de 614 milioane de lei. Amenajăm mai multe locuri de parcare pentru avioane, pe fonduri UE, numai Wizz Air are o bază cu șase aeronave parcate aici; am fost nevoiți să refuzăm multe solicitări în perioada Festivalului Untold, cea mai încărcată pentru noi. Lucrăm și la securitate, vom instala un gard inteligent, pe fonduri UE, cu senzori și camere video.

Prin achiziția de mașini și echipamente de intervenție ajungem acum, în maximum 3 minute, în orice colț al aeroportului. S-a mișcat extraordinar și Brigada Antitero a SRI la implementarea noilor sisteme de securitate, fiind primul aeroport din Europa unde pasagerii nu mai trebuie să scoată din bagajul de mână, la control, lichidele și electronicele mari”.

Pentru noi a fost o perioadă foarte grea în pandemie, ne-am prăbușit la un trafic de 0,9 milioane în 2020.

Top aeroporturi România
(trim. I-III 2023)

  1. Otopeni 11 mil. pasageri
  2. Cluj-Napoca 2,5 mil. pasageri
  3. Iași 1,7 mil. pasageri
  4. Timișoara 1,0 mil. pasageri
  5. Suceava 0,6 mil. pasageri

Au terminat mai repede lucrările

Managerul AIAIC susține că investițiile în derulare și cele preconizate vor contribui în mod substanțial la reducerea poluării fonice a orașului. “O dată cu darea în funcțiune a noii căi de rulare, majoritatea decolărilor și aterizărilor se fac acum dinspre Apahida. Prin prelungirea pistei va fi atenuat zgomotul; în plus noile aeronave cu care operează companiile sunt mai silențioase, dispar încet-încet acele avioane Antonov sau Rombac, foarte zgomotoase. S-au făcut sesizări la Garda de Mediu, însă măsurătorile au dovedit că ne încadrăm în parametrii legali”.

Proiectul căii de rulare, derulat de AIAIC, regie autonomă aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj, este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. Obiectivul a fost construirea unei noi căi de rulare, având în vedere tendința ascendentă a traficului de pasageri, dezvoltarea rețelei de rute, creșterea numărului de mișcări de aeronave, fluidizarea operațiunilor desfășurate la sol.

Aceasta va asigura infrastructura necesară operării unui număr mai mare de aeronave, în condiții de siguranță și securitate crescute pentru pasageri și pentru aeronavele. Execuția proiectului s-a realizat în două etape. Perioada de implementare a întregului proiect este cuprinsă în intervalul 1 noiembrie 2017 și 31 decembrie 2023, însă obiectivele au fost realizate înainte de termenul final: etapa I – iunie 2022, etapa II – septembrie 2023. Contractul s-a ridicat la 84,2 milioane de lei, 27 de milioane fiind cofinanțare UE. Societățile locale de profil care lucrează la proiectele de la AIAIC sunt Construcții Napoca și ACI Cluj.

Proiecte AIAIC din fonduri nerambursabile
(614 milioane lei)

Implementate (141 mil. lei):

  • Echipamente detecție explozibil
  • Echipamente scanare bagaje mână
  • Cale de rulare paralelă cu pista
  • Echipamente PSI și medicale
  • Sistem detecție și alarmare la incendiu
  • Sisteme control securitate pasageri, bagaje, marfă

În implementare (500 mil. lei):

  • Extindere terminal plecări pasageri
  • Platformă staționare aeronave
  • Clădire remiză PSI
  • Echipamente deszăpezire, degivrare, antigivrare
  • Creșterea siguranței și securității pasagerilor
  • Sistem balizaj și de iluminare
  • Autospecială electrică de degivrare
  • Condiții de operare CAT. III la pista decolare-aterizare
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) a închis proiectul destinat sectorul public. Evenimentul a reunit administrații publice centrale și locale, echipa de implementare, organizaţii nonguvernamentale, prestatori ai serviciilor derulate.

Universitarii clujeni instruiesc funcționarii publici din România

Articolul următor

Art Safari Stars Edition continuă cu 2 staruri noi: Culorile vii ale Maramureșului întâlnesc Modernismul german în inima Bucureștiului

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Lacul Ursu – comoara județului Mureș

Consiliul Judeţean Mureş a aprobat recent finanțarea unui proiect denumit Lacul Ursu – comoara județului Mureș. Evenimentul va…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share