Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bonas a ieșit pe profit. “În Cluj suntem cunoscuți, nu și în București”

Bonas Import Export (BIE) a obținut un profit net de 518.739 de lei în trimestrul III al anului, la afaceri de 18 milioane de lei, față de o pierdere de 144.196 de lei în același interval din 2022.
Vânzările cele mai bune din magazinele proprii sunt realizate în zona Clujului | Foto: Bonas

Producătorul de lactate din comuna clujeană Dezmir face eforturi să fie deasupra liniei într-un an dificil.

Bonas Import Export (BIE) a obținut un profit net de 518.739 de lei în trimestrul III al anului, la afaceri de 18 milioane de lei, față de o pierdere de 144.196 de lei în același interval din 2022. Afacerile au crescut cu 32%, iar veniturile, cu 25%.

“Ne dorim o creștere sustenabilă, așa că profitabilitatea va fi mereu prioritatea noastră. Istoric, din cauza lunilor de vară, T3 pentru Bonas însemna o pierdere, dar în acest an am reușit să fim profitabili și în acest trimestru. Am realizat acest lucru fără a neglija investițiile, atât de necesare pentru a aduce compania la nivelul concurenților și pentru a putea genera profituri viitoare.

Uneori e greu să fii predictibil, când din T4 intrăm iarăși într-o zonă de impredictibilitate generală. Noile schimbări legislative pun o presiune suplimentară pe cheltuieli și vor genera inflație, acestea adăugându-se la perspectivele negative ale economiei.

Bugetul de venituri și cheltuieli pe 2023 se va realiza, dar principala noastră îngrijorare este ca în 2024 să nu se repete scenariul din 2022. În industria lactatelor se operează cu marje mici de profit și se concurează cu toți jucătorii din industria alimentară, unii având avantajul prețului, un atu când puterea de cumpărare scade.

Anul trecut procesatorii de lactate nu au putut transfera în totalitate creșterile de costuri și s-a ajuns la un război al prețurilor, în care toată lumea a pierdut la capitolul profitabilitate.

În acest moment ne este greu să facem prognoze, dar indiferent de vremurile pe care le vom traversa, Bonas o să rămână aceeași companie solidă din punct de vedere financiar și care o să trateze lucrurile cu aceeași prudență cu care a făcut-o și până acum”, le-a transmis acționarilor Vasile Naș, președintele Bonas.

Vânzări sub așteptări în capitală

BIE derulează un program de modernizare de 7,5 milioane de lei, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) asigurând o cofinanțare de 50%. În cadrul acestui program urmează a fi achiziționate echipamente de transport, de laborator, administrative și utilaje.

“Au fost livrate cele cinci autoizoterme, sistemul ERP a fost achiziționat și este în curs de implementare în cadrul companiei. Noua linie de ambalare pet-uri urmează a fi livrată în acest an. În 2024, cele mai importante achiziții vor fi o linie de ambalare de brânzeturi și o autocisternă pentru transportul laptelui.

În primele nouă luni, vânzările totale în magazinele proprii au fost de 15 milioane lei, în creștere cu 34% față de lunile echivalente din 2022. Dacă vom compara doar lunile din T3 (iulie, august, septembrie), suma acestora este de 4,9 milioane lei, în creștere cu 26% față de aceleași luni din anul precedent.

Creșterea a fost susținută și de o creștere cu 7% a numărului de bonuri de casă. Am reușit acest lucru fără campanii de marketing, dar din luna septembrie am început să oferim degustări și reduceri la anumite produse.

Bonas este un brad cu notorietate în Cluj, dar nu și în București, astfel cele două magazine din capitală, deși au vânzări în creștere, încă sunt sub așteptări. În T4 ne vom concentra mai mult asupra lor și abia după ce vor atinge țintele propuse, ne putem gândi la deschiderea de noi magazine în București.

Momentan suntem prezenți cu un număr restrâns de produse și doar la nivel local în rețelele Kaufland, Auchan și Selgros. Este posibil ca în T4 din acest an să avem vânzări mai mici pe acest segment, în comparație cu T4 din 2022; ne vom concentra mai mult pe profitabilitatea vânzărilor”, spune oficialul BIE.

Se bazează pe noile magazine

“Vânzările terților reprezintă vânzările realizate în afara magazinelor și hipermarketurilor, cum ar fi HoReCa, instituții, magazine de cartier. În primele nouă luni, suma totală a vânzărilor realizate prin terți a fost de 2,2 milioane lei, mai mare cu 28% față de 2022. În T3, magazinele proprii au realizat 77% din vânzări, ceea ce ne asigură stabilitate și independență, dar nu pot contribui substanțial la creșterile viitoare.

Acest segment este cel mai greu de scalat pentru că magazinele curente își vor atinge potențialul. Pentru a continua creșterea sunt necesare noi magazine, dar în Cluj, unde putem livra ușor și suntem cunoscuți, nu mai avem multe zone de acoperit. Veniturile (22 milioane lei) au crescut cu 25,6%, în timp ce cifra de afaceri (18 milioane) s-a majorat cu 32%.

Cheltuielile (21 milioane) au urcat doar 21%, rezultând astfel un profit net de 518.739 lei, superior pierderii de 144.196 lei înregistrată în T3 2022. Cheltuielile cu materii prime și materiale consumabile (7.616.677 lei) au urcat cu 20%, datorită creșterii vânzărilor, dar și a faptului ca Bonas pe timpul verii a profitat de prețul mai mic al laptelui și a produs mai mult pe stoc.

Cheltuielile cu serviciile prestate de terți (2 milioane lei) au fost mai mari cu 151% fiind influențate de proiectul cu AFIR. Amortizările (647.488 lei) au crescut cu 109% ca urmare a investițiilor făcute. Cheltuielile cu personalul (4.801.523 lei) sunt cu 33% mai mari, ca urmare a creșterilor salariale, dar și a faptului ca numărul de angajați a crescut de la 80 la 96.

Disponibilul de cash s-a diminuat cu 410.824 lei, ajungând la 1,6 milioane ca urmare a investițiilor făcute, dar și a creșterii stocurilor care s-au făcut pe timpul verii, când prețurile la materiile prime sunt mai mici. Proiectul cu AFIR pune presiune pe cash-flow, unele plăți sunt făcute în totalitate de Bonas, urmând ca 50% din sume să fie decontate ulterior.

Deși în acest raport creanțele apar ca fiind de 4,9 milioane lei, 3,8 milioane reprezintă suma pe care AFIR urmează să o acopere pentru Bonas, banii sunt deblocați după finalizarea fiecărei etape. Dacă excludem acest lucru, creanțele uzuale sunt de 1,1 milioane de lei, o scădere de la 1,4 milioane acum un an”, se specifică în scrisoarea adresată acționarilor.

Din 2021, BEI este listată la Bursa de Valori București, unde are o capitalizare de 16 milioane de lei. Societatea este deţinută în proporţie de 25,4% de Vasile Naș, în timp ce Marius Alexe are 10,7% din capitalul social.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Hidroelectrica prelungește Acordul cadru cu Hidroserv

Articolul următor
Transylvania Open, votat de jucătoare drept cel mai bun turneu de categoria sa în 2022, a obținut o nouă poziție în calendarul Women’s Tennis Association (WTA) și revine în Sala Polivalentă la cinci luni de la încheierea ultimei ediții.

Transylvania Open, organizat la foc automat

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share