Companii precum Ursus, Kaufland, Neva Construct, Bilder sau Auto RO apar pe lista cu despăgubiri de 57 milioane €.
Ministerul Transporturilor a publicat lista cu sumele care urmează să fie acordate pentru exproprierile de pe traseul primei linii de metrou din oraș. Printre agenții economici figurează Kaufland România, Bilder Invest, Bilder Comp, Neva Construct Invest, Ursus Breweries, Florești Real Estate Holding, Auto RO International Trans sau Trend Communication.
Printre instituții apar Universitatea de Medicină și Farmacie, Universitatea de Științe Agricole, Universitatea Babeș-Bolyai, Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, Asociația Agricultorilor Maghiari, Parohia Reformată Luna de Sus. Exproprierile vizează 486 de imobile, cu o suprafață de 418.188 mp, construcții de 58.402 mp, împrejmuiri de 5.209 m, masă lemnoasă de 22 mc.
Axa Est – Vest, suprasolicitată
“Cluj-Napoca este un pol de creștere, fiind primul oraș ca mărime după capitala București și cu cea mai dinamică creștere a populației. Localitățile limitrofe, Florești, Apahida, Baciu, au cunoscut o dezvoltare accentuată, situație care a condus la creșterea valorilor de trafic între acestea și polul de interes Cluj-Napoca. Populația stabilă este într-un trend crescător continuu accentuat pentru Cluj-Napoca și exploziv pentru Florești.
Rețeaua stradală existentă a municipiului, implicit cea de transport, nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economică, fapt care a condus în ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principală de traversare a municipiului, Est-Vest, dar și pe căile de acces spre / dinspre municipiu din localitățile limitrofe.
Pe intrarea vestică din oraș (Calea Florești N) se înregistrează în fiecare zi lucrătoare 58.660 de vehicule. Conform măsurătorilor efectuate de către Universitatea Tehnică, în 2015 s-a înregistrat un vârf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare cu mult superioară oricărei înregistrate anterior pe tronsoanele de drumuri naționale și autostrăzi din România.
Acest volum de trafic este distribuit pe străzi cu intersecții la nivel și cu cel mult două benzi de circulație pe sens. Axa Est-Vest, prin centrul orașului este pe departe cea mai încărcată axă de transport în comun, pe porțiunea între str. Câmpului și sensul giratoriu din Mărăști. Axa prezintă pe anumite tronsoane valori de încărcare de 6.000 de pasageri pe oră și sens.
Această valoare este limita superioară pentru care se poate asigura transportul în comun cu un mod clasic: autobuz / troleibuz / tramvai care împarte parțial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general și care are intersecții la nivel cu alte axe de transport”, se specifică în motivarea semnată de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Vital pentru Spitalul Regional de Urgență”
“Politica administrației locale a municipiului din ultimii ani, de realizare benzi dedicate de transport în comun, s-a dovedit eficientă dar, raportat la rețeaua stradală existentă nu poate doar această măsură să țină pasul cu ritmul de creștere a necesităților de mișcare în municipiu și localitățile din zona metropolitană.
Având în vedere perspectivele, pe termen mediu și lung, de dezvoltare, s-a ajuns la necesitatea realizării unui sistem de transport modern, de capacitate mare care să asigure legătura între localitățile din zona metropolitană iar pe raza municipiului să fie interconectat cu rețeaua de transport existentă și propusă.
Metroul este vital pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență (SRU). Construirea și dotarea SRU sunt cuprinse în acordul de parteneriat al României cu Comisia Europeană pentru perioada 2014-2020, prevăzută a fi finanțată prin Programul Operațional Regional 2014-2020 și POR 2021-2027.
Creșterea calității vieții nu se poate realiza atâta timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor. Doar prin oferirea unei alternative de transport în comun modern, sigur și rapid, cetățenii vor alege să renunțe la autoturismul propriu și să utilizeze transportul în comun.
Prin strategia de dezvoltare și planul de mobilitate, Cluj-Napoca își propune să se alinieze la aceste obiective de politica a UE. Trecerea de la o mobilitate bazată pe autoturism propriu la una durabilă, bazată pe transportul public, culoare pietonale și rețele de transport alternativ reprezintă o prioritate strategică a municipiului și a localităților din zona metropolitană. Pentru a asigura aceasta tranziție este nevoie să se ofere publicului o alternativa reală, eficientă, sigură, rapidă și de mare capacitate”, a specificat Grindeanu.
Asocierea Gulermak -Alstom – Arcada a fost desemnată drept câștigătoare a licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații, automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică) la magistrala I de metrou Cluj.
Oferta câștigătoare a fost de 9,05 miliarde de lei (fără TVA). Prima fază prevede nouă stații în reședința de județ, între cartierele Mănăștur și Sopor, pe 7,5 km. Întregul traseu de metrou ușor include 19 stații subterane, cu prelungiri ulterioare spre Florești și Bd. Muncii. În proiectul inițial era inclus și un tren metropolitan pe relația Baciu – Apahida – Bonțida. Metroul ar urma să fie funcțional peste opt ani.