Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Centura suspinelor

Finalizarea Variantei Ocolitoare Zalău (VOZ) întârzie cu cel puțin un an și jumătate. În afară de alunecări de teren, exproprieri cu cântec, descoperiri arheologice sau explozia prețurilor la materiale de construcție, apar alte dureri de cap: conexiunile cu Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1F.

Conexiunea etapei 2 a VOZ cu Drumul European 81 se profilează la urcarea dinspre Zalău către Munții Meseș. Muncitorii chinezi sunt cățărați pe viaductul care se va termina într-un sens giratoriu la E81. Sus sunt doar câțiva care transportă elemente de susținere, la bază, mai mulți. Un autocamion a sosit, încărcat de grinzi. Căldura e sufocantă, oamenii se mișcă în consecință. La un moment dat, se adună vreo 20 de muncitori deasupra viaductului. Unele locuințe se află la nici 100 m de viitoarea ocolitoare. Un cârd de gâște este chemat „la bază”: ora mesei. De la viaduct spre profunzimea centurii pământul este tasat, la un moment dat se ițește chiar un mic vârtej. Pe margine s-au făcut lucrări de consolidare. Nu degeaba, ne lămurește un specialist de pe șantier.

„Au fost două alunecări de teren, una aici, mai jos de viaduct, a doua, undeva spre viitorul nod de conexiune cu A3. Porțiunea din A3 cu tunelul Meseș va fi problematică. Au fost mai multe variante vehiculate: una că aici există un strat de apă consistent dedesubt. Din această cauză, cei de la Universitatea Tehnică din Cluj propuneau un traseu ocolit, dar de la București a apărut soluția cu tunelul. Lucrările la VOZ ar putea merge mai bine; întârzieri apar atât din vina statului, cât și a constructorilor. Exproprierile nu vor afecta lucrările, care merg înainte, urmând ca litigiile să fie rezolvate între stat și proprietari”.

Bătaie pe borna 1.000 km: Nurol vs UMB

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a venit în control anunțat pe VOZ și neanunțat, cu elicopterul, pe A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău, alias Marca. “La VOZ este o asociere dintre companii din China și România. Stadiul lucrărilor este de 50 spre 60%. Pe toate lucrările din țară noi am aplicat ordonanța de urgență nr. 64/2022, prin care se actualizează prețurile materialelor, majorate din cauza pandemiei și războiului din Ucraina, nu e vina constructorilor sau a companiilor, ci o situație la nivel mondial. Surprinzător, pe VOZ această ordonanță nu se poate aplica și duce la pierderi de câteva zeci de milioane.

Noi o dorim și e legal să o aplicăm, dar acest lucru este blocat de această firmă românească – deși are 1% din contract, face un soi de șantaj asupra companiei mari. Îi atenționez să nu își facă iluzii de beneficii mai mari. Să își dea concursul și să facă lucrurile conform legii, nu să blocheze. Ca să poți să aplici ordonanța trebuie să ai acordul tuturor asociaților din contract, ceea ce nu există. E un lucru de noaptea minții pentru că vorbim despre o reactualizare a prețurilor. Dacă se va menține ritmul și se va debloca această situație, în iunie-august 2024 se va circula pe VOZ. E ușor să vii și să reziliezi contracte, nu îmi doresc să fac acest lucru, ci să găsesc soluții pentru ca să meargă mai departe”, justifică ministrul.

El a motivat controlul pe bucata de A3, construită de Nurol (Turcia). “Am vrut să văd dacă la precedenta vizită a fost doar o mobilizare că a venit ministrul. Lucrurile merg foarte bine, rămânem în termenul anunțat, 15 septembrie. Acum se asfaltează capătul dinspre comuna Marca, o lucrare foarte bună pe care a inițiat-o Compania Națională de Administrare a Infrastructurii din România (CNAIR) față de licitația inițială; altfel nu foloseam ultimii din cei toți 13 km de A3. Va fi un “concurs” cu lotul 2 executat de UMB pe A0 București Nord pentru pentru borna primilor 1.000 km din România. Dorinel Umbrărescu termină lotul cu un an mai devreme, termenul din contract fiind iulie 2024”.

Amenințări inutile cu rezilierea

„Rezilierea contractului pentru VOZ este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm. Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km. Paradoxal, din cauza partenerului român ce îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor. În mod realist, lucrările pot fi finalizate în vara anului viitor, dacă ambii parteneri abordează cu seriozitate contractul. Îmi doresc ca asocierea să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc”, avertizează directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

„Statul are obligația să fie un partener corect în acest contract, iar aici este. A acordat mai multe termene de prelungire, până în noiembrie 2023, va fi acordat un nou termen, până la mijlocul anului viitor. Statul s-a achitat de obligațiile contractuale, la fel trebuie să se achite și antreprenorul. VOZ și A3 rămân două proiecte vitale pentru dezvoltarea județului Sălaj și a întregii zone de Nord-Vest a României. Avem de recuperat decalaje istorice în materie de infrastructură de transport și nu ne permitem să ratăm cursa contra cronometru a dezvoltării infrastructurii pe care am pornit-o”, consideră fostul ministru, Lucian Bode.

“Am vizitat recent șantierul pe toată lungimea și am constatat că ceea ce a fost mai greu de făcut s-a făcut. Traseul va fi nu doar foarte util, ci și spectaculos prin frumusețea peisajului. Rezilierea contractului din cauza întârzierilor ar însemna că Zalăul va trebui să aștepte ani buni până la reluarea lucrărilor și terminarea lor cu un alt constructor. Centura este o urgență pentru orașul nostru, nu doar pentru înlesnirea traficului pentru transportul de mărfuri, ci și pentru economia Zalăului. Întotdeauna unde este infrastructură rutieră bună apar și investitori. Este de așteptat ca pe traseul VOZ, după ce aceasta va fi gata, să se dezvolte activități economice importante pentru Zalău”, a spus viceprimarul municipiului, Teodor Bălăjel. Autoritățile locale vizează două parcuri industriale în zonă, iar VOZ trece pe lângă una dintre uzinele gigantului Michelin.

Exproprieri dificile, conexiune problematică la DN

„Trebuie să ne îndreptăm atenția și înspre primul tronson al VOZ, întrucât atunci când acest al doilea tronson va fi dat în trafic, Zalăul riscă să se confrunte cu o mare problemă. Mă refer la intersecția cu DJ 191C, cu Drumul Național, acolo unde se impune un pasaj care să descongestioneze traficul dinspre Baia Mare și Satu Mare, să existe patru benzi până la această centură. Sper ca împreună să găsim soluțiile cele mai bune”, a declarat președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu. Nici exproprierile nu avansează grozav. “Proprietarii terenurilor tranzitate de aceste lucrări au nevoie de despăgubiri juste. Am primit asigurări că MT va urgenta soluționarea problemelor din județ legate de exproprieri”, a avertizat subprefectul Sălajului, Florin Florian.

Acum doi ani, reprezentantul antreprenorului, Li Rui, și managerul de proiect, Li Hugiang, le promiteau autorităților locale că termină centura până în toamna lui 2022. Contractul de finanțare pentru VOZ 2, între DN 1F, km 79+625 – DJ 191C, a fost semnat în 2020, prin Programul Operațional Infrastructura Mare, cu antreprenorul Sinohydro, în asociere cu Good Prod Zalău. Valoarea inițială era de 240 de milioane de lei, 85% din fonduri europene. VOZ 2 trebuia să fie gata, la următoarea strigare, în 23 martie 2023.

Șoseaua va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi câte o bandă pe sens, cu excepția urcărilor. Etapa 2 se desprinde din DN 1F, înainte de intrarea dinspre Cluj-Napoca, şi asigură legătura cu DJ 191C (Zalău – Aghireş). Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.

 

Călin POENARU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
La propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), Guvernul României a decis alocarea a 218 milioane lei pentru 68 de teatre, opere și filarmonici din 45 de localități.

Gură de oxigen pentru instituțiile de cultură: vin banii de la București

Articolul următor
Universitatea Babeș-Bolyai Cluj a marcat finalizarea proiectului de reabilitare a Castelului UBB - Arcalia, cu o investiție de peste 14 milioane de lei.

UBB își face rețea de turism academic. 2,8 milioane € pentru Castelul Arcalia

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share