Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Povestea industriei constructoare de mașini românești merge mai departe și se consolidează global. 70 de ani de IRUM

Povestea IRUM, companie care a împlinit 70 de ani de activitate, merge mai departe din 1998 datorită familiei Oltean – soții Violeta și Mircea Oltean – care au avut curajul să participe la privatizarea companiei. E o poveste nu doar despre curaj, ci și despre viziune, pasiune, dorința de a demonstra că și în România se pot realiza produse create de mințile inovatoare ale inginerilor români. Produse care pot rivaliza cu cele ale unor branduri internaționale de tradiție. E o poveste despre expansiunea la nivel global a unui brand românesc, un producător de tradiție în industria constructoare de mașini. E o poveste despre a face bine unei comunități prin menținerea și dezvoltarea de locuri de muncă, dar și prin valoarea adăugată adusă.

În după-amiaza zilei de 8 septembrie 2023, sutele de oaspeți s-au mutat în sala de festivități a companiei IRUM pentru a participa la partea a doua a evenimentului.

Fanfara Municipiului Reghin a anunțat startul evenimentului aniversar de la fabrica IRUM prin intonarea Imnului Național al României.

Rolul de prezentator i-a revenit încă o dată lui Ciprian Lupeiu, care emoționat ne-a reamintit însemnătatea acelei zile: „IRUM împlinește 70 de ani de inovație și de excelență, MAVIPROD împlinește 30 de ani încununați de succes și dezvoltare și alături de Perkins sărbătorim 20 de ani de colaborare fructuoasă. Suntem recunoscători că sunteți astăzi alături de noi și că ați fost alături de noi în toată această perioadă și suntem conștienți că în continuare veți fi alături de noi în ceea ce ne rezervă viitorul”.

Curaj, pasiune și responsabilitate

Povestea salvării IRUM din prăpastia falimentului se leagă indisolubil de persoana președintelui – director general al Grupului de firme MAVIPROD-IRUM, Mircea Oltean.

„Această sărbătoare fără un om nu ar fi fost posibilă, fără curajul, pasiunea și responsabilitatea celui care a modelat în ultimii 30 de ani istoria tractoarelor românești și care creează stabilitate pentru noi și generațiile care urmează”, a subliniat prezentatorul evenimentului.

Astfel a fost introdus Mircea Oltean înainte de a ne povesti succint cum a transformat o fabrică ajunsă pe butuci într-un brand internațional, construit de o familie care a visat măreț și cu care România se mândrește pe toate continentele.

„IRUM – 70 de ani reprezintă, categoric, un drum foarte lung. După ce sistemul comunist a dispărut, o parte din economia românească a trecut în alte mâini. Sunt multe povești, unele reușite, altele mai puțin reușite. Unele sunt funcționale astăzi, altele sunt doar istorie, sunt vagoane de fier vechi din urmă, sunt blocuri, sunt alte lucruri. Când am investit în IRUM, de la început ne-am gândit să facem ceva pe termen lung, ceva care să aibă impact în societate, să fie ceva de răsunet, să demonstrăm că și noi, românii, putem să facem lucruri serioase. Așa că de la început am luat taurul de coarne, am identificat exact ce este aici și ceea ce putem face ca să ajungem unde suntem astăzi. Sigur că foarte important pentru noi era și menținerea unui brand românesc în piață și am identificat din portofoliul de produse IRUM, care era mult mai mare la vremea respectivă, ce este viabil, ce poate fi funcțional și ceea ce putem dezvolta pe termen lung. Într-adevăr, erau și anumite produse depășite fizic, moral, erau depășite de tehnologie, am decis să le scoatem efectiv din portofoliu, chiar dacă unele erau executate în proporție de 50-60%, am făcut curățenie. Așa am identificat zona de tractoare forestiere, unde am reprezentat o variantă foarte bună, raport calitate-preț pentru industria forestieră românească”, a rememorate Mircea Oltean.

În timp, salvatorul IRUM a conștientizat că fabrica poate dezvolta și altă gamă de produse.

„Pe urmă am făcut o analiză de piață și mi-am dat seama că partea de tractoare agricole poate să fie ceva pe termen foarte lung care nu are o limită, practic agricultura nu are limită, spre deosebire de sectorul forestier. Așa am decis în 2010 să intrăm pe piața de tractoare agricole și am reușit să pătrundem cu succes, pentru că doar după 8 ani am scos pe piață tractorul românesc TAGRO, care se bucură de succes în România și chiar și în afara granițelor țării noastre”, a explicat președintele-directorul general al IRUM diversificarea portofoliului de produse al IRUM.

Bineînțeles, dezvoltarea de noi produse care să concureze pe piețele internaționale branduri cu tradiție a presupus un management riguros și investiții importante, de altfel profitul IRUM de la privatizarea până astăzi a fost reinvestit integral.

“Am investit în tehnologie, am început cu partea de turnătorie, pe urmă am reușit să reorganizăm partea de prelucrări mecanice. Nu în ultimul rând am creat Centrul de Cercetare-Dezvoltare iFOR unde ne aflăm astăzi, care este, de fapt, singurul centru de cercetare-dezvoltare privat din Europa de Est. În cadrul centrului reușim să dezvoltăm produse care să satisfacă cât mai bine necesitățile celor cu care colaborăm în această zonă”, a adăugat Mircea Oltean.

Un proiect puternic

Preluarea IRUM a avut în spate și o motivație socială puternică.

„Proiectul IRUM l-am văzut întotdeauna și ca un proiect social, social nu în sensul că facem un sanatoriu, ci în sensul de a crea locuri de muncă, de a le menține pe termen lung, astfel încât câteva sute de familii din Reghin să-și rezolve problemele vizavi de traiul de zi cu zi din beneficiile pe care le au de pe urma activității în IRUM”, a subliniat Mircea Oltean.

De altfel, președintele-director general recunoaște astăzi că una dintre pilonii expansiunii IRUM se datorează și angajaților, pe de o parte, pe lângă clienților și managementului performant practicat în ultimii 25 de ani.

„Sigur că aceste obiective și ceea ce se suntem astăzi nu puteau fi realizate fără două categorii mari. Prima categorie sunt clienții pe care-i avem în portofoliu. (…) Avem printre dvs. oameni cu care lucrăm chiar de la începuturile firmei. A doua categorie mare sunt angajații. Categoric, fără angajați de calitate nu poți să faci nimic. Ei împreună cu noi pot să ducă la alt nivel IRUM, încât să ne mândrim pe întreg globul vizavi de ceea ce înseamnă IRUM”, consideră co-fondatorul grupului de firme.

Business cu viitor

În finalul intervenției sale, Mircea Oltean a reconfirmat că business-ul de familie MAVIPROD-IRUM este gândit pe termen lung, cea de-a doua generație reprezentată de fiul Andrei fiind cooptată în afacere de un deceniu.

„În calitate de reprezentant al celei de-a doua generații a acestui business de familie vreau să vă mulțumesc în primul rând că v-ați alăturat astăzi în a sărbători alături de noi aceste importante borne. Totodată, acest lucru mă responsabilizează și îmi doresc ca și în viitor să ne vedem la cât mai multe evenimente de genul acesta. Din poziția mea de director de dezvoltare încerc să trasez obiective cât mai mărețe și să influențez organizația ca tot timpul să își dorească cât mai mult și să ne depășim tot timpul barierele. Misiunea noastră este de a dezvolta produse românești durabile, cu impact la nivel global, iar când zicem lucrul acesta, practic ne dorim ca toată organizația să simtă acest spirit și să își dorească cu toții să facem acest lucru. Mă bucur că astăzi avem o echipă mare care s-a racordat la această misiune și împreună cu ei reușim să creăm produse românești care fac cinste României și în alte țări. Cred în ideea de companie românească, de istorie a firmelor românești, de un brand care să crească, să capete valoare la nivel global”, a punctat în debutul discursului său Andrei Oltean.

Directorul de dezvoltare al Grupului de firme MAVIPROD-IRUM a subliniat că extinderea influenței IRUM la nivel global, ca producător de utilaje forestiere și tractoare agricole, a fost posibilă și datorită unor parteneri valoroși.

„În ultimii 30 de ani am avut o serie de parteneri din toate colțurile lumii pentru a ne ajuta să dezvoltăm acest proiect românesc. Pe anumite proiecte de importanță majoră avem parteneri unele dintre cele mai importante companii de design din Europa, companii care dezvoltă proiecte pentru marii producători mondiali de utilaje, iar în ceea ce privește utilajele dezvoltate de noi, acestea au trecut de mult granițele țării în ceea ce privește partea de testare a acestora, în general, toate prototipurile pe care noi le dezvoltăm sunt testate în instituții de prestigiu din Italia, Germania și Marea Britanie”, a punctat Andrei Oltean.

Acesta a subliniat, de asemenea, importanța investiției în angajați, care până la urmă sprijină prin competențele lor dezvoltarea proiectului IRUM.

„Totodată, în ultimii ani am investit continuu și în zona de resurse umane, pentru că singuri nu putem să facem toate aceste lucruri și dorim să ne creăm o echipă cât mai solidă în spate, alături de care să putem pune în aplicare strategia și ceea ce noi ne propunem să facem aici”, a adăugat directorul de dezvoltare.

IRUM, o fabrică integrată care atacă piețe majore

IRUM este o fabrică integrată, dispunând de majoritatea proceselor de producție necesare dezvoltării unui utilaj agricol sau forestier.

„Faptul că IRUM este integrată având de la turnătorie până la prelucrări mecanice, forjă, sudură, asamblări, toate categoriile importante, ne oferă o anumită flexibilitate, pentru că, dacă trebuie să-ți găsești colaboratori pe fiecare zonă, sigur că drumul este mult mai lung și nici raportul calitate-preț pe care noi astăzi îl oferim în piață nu ar fi atât de bun”, a punctat Mircea Oltean.

Deținând o fabrică integrată care include, totodată, centrul de cercetare-dezvoltare le-a permis top-managementului IRUM să țintească piețe mai dificil de abordat.

„În ultimii ani ne-am canalizat foarte tare forțele să dezvoltăm produse care să se muleze pe cerințele piețelor pe care noi activăm. În acest sens am dezvoltat un nou utilaj care a fost dezvoltat în așa fel încât să facă față cu brio cerințelor de pe zona din vestul Europei, în țări ca Franța, Belgia, Spania, cât și în America.

Primul feedback este unul foarte pozitiv. Practic, noi am încercat să înglobăm toată experiența acumulată în cei 70 de ani în acest nou utilaj în care noi ne punem foarte mari speranțe că va avea un succes real pe piețele externe. Tot ce vedeți este conceput aici de la zero, proiectare, pe urmă prototipuri, este rodul muncii colectivului din iFOR”, a arătat Andrei Oltean.

Vorbim de TAF 690, Stage V, care a fost exportat anul acesta în Statele Unite ale Americii, în Virginia.

„Astăzi ne putem mândri că în zona de utilaje forestiere de tip SKIDDER, la nivel mondial oferim cel mai bun raport calitate preț din lume. Nu este un slogan pe care noi l-am inventat acum. Am început producția de serie, în vara aceasta am livrat primele două utilaje în America. Ce e important de cunoscut e faptul că la nivel mondial există trei tipologii mari de a scoate lemnul din pădure când vorbim de utilaje. Vorbim de utilaje de tip forwarder, harvester și skidder. Noi suntem în zona de utilaje de tip skidder. Skidderul în general este utilizat în zonele unde relieful este destul de abrupt și greu de ajuns acolo și, practic, el are cea mai mare productivitate. Iar acest utilaj de tip skidder este folosit în general în țări ca America, America de Sud, Africa de Sud, în Europa, estul Europei și în anumite zone din Franța, Belgia și Spania”, a subliniat Andrei Oltean.

Echipa, „motorul” succesului

Unul din momentele speciale ale dublei aniversări de la Grupul MAVI Reghin a reliefat preocuparea familiei Oltean, proprietara Grupului, pentru investiția continuă în resursa umană de calitate.

Astfel, reușita Centenarului Grupului MAVI se datorează atât proprietarilor acestuia, cât și echipei care numără aproximativ 600 de persoane care își desfășoară activitatea în cadrul firmelor din Grup.

Am avut ocazia, la acest moment aniversar, de a cunoaște o parte din managerii companiei.

„Povestea aceasta de succes e posibilă doar datorită valorilor familiei Oltean și cel ce duce stindardul mai departe, Andrei, a spus ceva ce nu o să uit: visele devin realitate doar dacă crezi cu tărie în ele. Este foarte important să înțelegem că aceste vise doar prin puterea leadership-ului pot fi duse la îndeplinire. (…) Se spune că singur ajungi mai repede, dar împreună ajungem mai departe. Echipa e esențială pentru realizarea lucrurilor mărețe și atingerea obiectivelor complexe”, a subliniat Ciprian Lupeiu, director strategie IRUM.

„Împreună cu echipa mea încercăm să eficientizăm și să îmbunătățim procesele de business, astfel încât să fim cât mai aproape de clienții noștri, cu produse de calitate. În acest sens, în momentul de față avem în stoc peste 30.000 de produse distincte și focusul cel mai mare este pe produsele originale, care oferă partenerilor noștri timp redus pentru reparații și un cost diminuat pentru întreținere”, a punctat Ștefan Reman, director executiv MAVIPROD.

„Parteneriatul cu compania Perkins, care este parte a Grupului Caterpillar este practic parteneriatul ce a influențat cel mai mult acest business de familie. Început în anul 2002, Departamentul MAVI Power a ajuns să fie cel mai important furnizor de motoare Perkins din România și Ungaria și avem mândria de a ne afla în Top 20 distribuitori Perkins din lume”, a arătat Manuela Lițiu, director comercial Mavi Power.

„În ultimii ani IRUM s-a focusat pe dezvoltarea capabilităților de producție în zona angrenajelor și pe calitatea procesului de vopsire. Am făcut eforturi deosebite atât din punct de vedere al reproiectării angrenajelor, cât și din punct de vedere al investițiilor, în mașini de danturat cu tehnologie germană și din Statele Unite ale Americii, de ultimă generație, astfel încât să creștem calitatea și fiabilitatea transmisiilor noastre. (…) Pe zona procesului de vopsire ne mândrim cu investițiile făcute într-una din cele mai moderne linii de vopsire din țară”, a spus Mircea Farcaș, director operațional IRUM.

„După lansarea din 2010 pentru sectorul agricol, IRUM a ajuns astăzi să aibă o gamă variată de tractoare agricole, de la 24 la 100 de cai putere, acoperind practic tot ceea ce înseamnă nevoia fermierilor mici și mijlocii”, a explicat George Chiriță, director comercial IRUM.

„Într-un timp relativ scurt, prin măsuri drastice la început, s-a reușit a se aduce fiecare firmă din Grup la un nivel de profitabilitate care ne-a clasat de cele mai multe ori pe primele locuri din țară în domeniul nostru de activitate. Prin eforturile susținute ale patronatului, precum și ale colegilor angajați, am contribuit la alimentarea bugetelor de stat, de asigurări sociale și bugetelor locale în perioada post-privatizare, pe parcursul a 24 de ani, cu peste 75 de milioane de euro”, a spus Sorina Nistor, director economic IRUM-Maviprod.

Sunt primii 70 de ani dintr-o istorie fabuloasă a fabricii IRUM, care, așa cum ați citit mai sus, are viitor. Viitorul trasat de familia Oltean care a crezut că poate readuce industria constructoare de mașini românească în prim-plan pe piețele pretențioase internaționale. Următoarele decenii se scriu deja, sperăm să fim acolo să le consemnăm.

Ligia VORO & Alex TOTH

 

Articol publicat în ediția cu nr. 122 a revistei Transilvania Business.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Castelul Rákóczi-Wass-Bánffy din Gilău a fost reabilitat cu peste 30 milioane lei

Articolul următor

Ora exactă în designul interior din România s-a dat de la Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share