Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Claudia Indreica: “Am ajuns să penalizăm munca part-time prin supraimpozitare”

Flexibilitatea programului de lucru, creșterea competențelor digitale ale angajaților pot să contribuie la succesul companiilor într-un an marcat de incertitudini, spune CEO-ul Psihoselect.  
Fondatoarea agenției clujene de HR susține că digitalizarea și munca flexibilă sunt tendințe ireversibile | Foto: RBL

Flexibilitatea programului de lucru și creșterea competențelor digitale ale angajaților pot fi avantaje într-un an marcat de incertitudini, spune CEO-ul Psihoselect.

PhD Claudia Indreica, antreprenor și psiholog, a fondat agenția specializată în recrutarea și profilarea candidaților din producție, IT, servicii, vânzări, distribuție. Face parte din Boardul DWNT și coordonează grupul piața muncii al Romanian Business Leaders.  

“Disponibilitatea forței de muncă și nivelul competențelor necesare în piață vor fi provocări majore în acest an. Prima se referă la numărul de oameni interesați să lucreze în locurile de muncă deschise și disponibilitatea lor ca ore de muncă. În piață este tot mai evidentă nevoia angajaților de a beneficia de o anumită flexibilitate la locul de muncă.

În primul rând modelul de lucru: prezență fizică, muncă de la distanță (“remote”) sau sistem hibrid. Avem nevoie de prezența la birou mai ales pentru anumite roluri, dar acolo unde munca permite îndeplinirea și „remote”, cerința de a lucra o zi pe săptămână în acest fel poate să fie acceptată.

Potrivit legislației actuale, angajatorii sunt obligați să acorde, la cererea angajatului, pentru rolurile care permit munca de la distanță, 4 zile / lună muncă de la domiciliu. Se aplică pentru părinții care au copii de până la 11 ani. Dar această solicitare vine și de la angajați “nepărinți”, ce solicită 2-3 zile “remote” cu alte argumente: au acest beneficiu și nu vor să renunțe la el, traficul din orașele mari, productivitatea mai bună”.

Program flexibil pentru părinți

„Sunt câteva elemente pe care trebuie să le stăpânim bine de tot în relația angajat – angajator: etica muncii și relația de încredere reciprocă. În unele companii, munca pe anumite platforme permite evidențierea muncii angajatului și a rezultatului oferit, dar în alte cazuri relația de încredere și responsabilitatea fiecăruia sunt ingredientele de bază.

Apoi, programul flexibil. Ne referim la ora de începere / finalizare, astfel încât acel angajat să își poată îndeplini rolul de părinte, care duce și aduce copilul de la grădiniță sau școală. Să înțelegem statutul de părinte, nevoile acestuia, să nu îi solicităm să aleagă, prin condițiile pe care le impunem ca angajator, între statutul de părinte și cel de angajat. Concesiile făcute vor fi pe termen scurt.

Nu în ultimul rând, orele de muncă. Avem nevoie să muncim, pentru demnitatea noastră, stima de sine, o viață decentă, sănătatea noastră mintală. Dacă avem oameni care pot lucra 4-6 ore / zi, să le creăm această posibilitate. Pentru acest lucru avem nevoie de o legislație a muncii care să încurajeze lucrul cu timp parțial, în contextul în care oamenii nu își pot aloca 8 ore/zi.

Acum, prin supraimpozitare, am ajuns să penalizăm contractele cu timp parțial de muncă. Institutul Național de Statistică ne arată că avem o populație ocupată de 7,8 milioane de oameni, din care 7,5 milioane sunt cu program complet, 300.000 cu program parțial de muncă”.

Instituțiile statului, presate de digitalizare

“Pentru o piață a muncii competitivă, avem nevoie de oameni pregătiți, responsabili și determinați, care știu ce înseamnă rezultate asumate și livrate. Suntem într-o piață în mișcare, o eră digitală, în care nevoia de digitalizare și automatizare devine tot mai mare.

Acest lucru va elimina încet o parte din joburile care necesită un nivel scăzut al competențelor: trecem de la ”manual skill jobs” către ”knowledge based jobs”. Tendința nu o inversează nimeni, niciun politician și niciun partid, dar ei devin un factor important în crearea cadrului necesar – legislativ și bugetar.

Două aspecte importante pot să fie puse pe agenda partidelor politice ca o evidență a viziunii pe termen lung și a înțelegerii realității actuale. În primul rând, crearea unui cadru legislativ care să încurajeze munca, inclusiv prin flexibilizarea relațiilor de muncă, luând în calcul că avem nevoie de fiecare om care poate lucra, indiferent câte ore își poate aloca pentru un job.

Apoi, dezvoltarea unor programe la nivel național de creștere a competențelor. Avem nevoie de competențe digitale, având în vedere că instituțiile statului sunt obligate să livreze servicii digitale către populație.

Nu sunt doar obligate, își doresc – vezi regimul e-Factura, implementat cu un an înaintea termenului, un motiv fiind creșterea colectării taxei pe valoarea adăugată. Avem nevoie de o creștere a competențelor tuturor angajaților indiferent de angajatorul actual: privat sau public. Să privim piața muncii ca pe un element unitar, care diferențiază România în contextul regional european”.

Competențele transferabile, utile în caz de concediere

“În calitate de angajat. avem nevoie de o doză consistentă de realism. Să fim conștienți la ce nivel suntem din perspectiva competențelor și cunoștințelor, să ne percepem valoarea într-un context al pieței muncii, luând în calcul rezultatele pe care le furnizăm. Să ne vedem din perspectiva criteriului mobilității.

Dacă mâine vreau să trec în alt domeniu, altă industrie care sunt competențele transferabile pe care mă pot baza? Aceste competențe transferabile ne vor permite să fim dinamici în cazul în care industria în care activăm se schimbă puternic, iar numărul posturilor se vor reduce sau compania în care activezi are dificultăți cu clienții, furnizorii, finanțarea.

Sau, pur și simplu, e o perioadă de boom economic, dar vrei să-ți schimbi cariera, chiar profesia, poate o schimbare radicală pentru unii, dar pentru tine una naturală, aliniată cu modul în care îți vezi viitorul.

În calitate de angajator, să fim conștienți că pe lângă o înțelegere reală a economiei și a contextului în care se află compania, angajații fac parte din ecuația succesului. Într-un parteneriat Win-Win, angrenați într-o relație de dezvoltare reciprocă și de rezultate livrate, unitatea aceasta ne ajută să depășim perioade de incertitudine, având încrederea ca liant principal”.

Transilvania Business a îndemnat antreprenorii locali să anticipeze cele mai mari provocări ale unui nou an cu patru runde de alegeri, dar și să împărtășească măsurile pe care le au în vedere pentru a le surmonta și a se dezvolta.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

SoftServe România se alătură Cluj IT Cluster

Articolul următor

P3 Logistic Parks în 2023: tranzacții de peste 170.000 de metri pătrați

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share