Grupul cu sediul în județul Bistrița-Năsăud a urcat cu 20% la vânzări în primul trimestru al anului, potrivit raportului trimis Bursei de Valori București (BVB).
„În acest trimestru s-au aliniat planetele. Am crescut cifra de afaceri, EBITDA (profit înainte de taxe, dobânzi și amortizare, n. red.), exportul și plățile față de buget. Achiziția Palplast se dovedește un succes răsunător – au crescut vânzările cu aproape 50%. Toate testele pe care le-am făcut cu clienții fabricii de folii stretch au fost reușite, ceea ce ne face încrezători că vom deveni liderul pieței din România.
Strategia de creștere pe care am implementat-o își arată rezultatele și datorită capacităților noi de producție putem furniza produse românești de cea mai înaltă calitate acolo unde importam până în anii trecuți.
Toate acestea fără ca rezultatele grupului Freiler să fie consolidate, lucru care se va întâmpla începând cu trimestrul 2. Viziunea de transformare a grupului TeraPlast într-un lider regional prinde contur”, a declarat Dorel Goia, președintele TeraPlast.
Rezultate peste prevederile din buget
“Grupul TeraPlast a înregistrat, în primul trimestru din 2024, rezultate peste buget și peste anul trecut, atât ca urmare a eficientizării activității pe fiecare linie de business, cât și pe fondul creșterilor organice. Contribuții pozitive la rezultatele grupului se resimt din începerea producției în fabrica de folii stretch Opal și din integrarea activității companiei Palplast (Republica Moldova).
Cifra de afaceri a ajuns la 177 de milioane de lei, în creștere cu 20% față de trimestrul 1/2023 și cu 19% peste buget. În termeni cantitativi, vânzările grupului au crescut cu 50% în T1/2024 față de T1/2023, până la 23.355 tone. Scăderea prețurilor materiilor prime a fost transferată în piață pentru a crește gradul de utilizare a capacităților de producție și consolidarea cotelor de piață.
Vânzările în afara României au crescut cu 32% și reprezintă, în T1/2024, 17% din cifra de afaceri consolidată. Produsele grupului ajung în 22 de țări europene. În ceea ce privește rezultatul net prin comparație cu anul trecut, după primele trei luni din 2024 grupul TeraPlast a înregistrat reducerea pierderii până la 2,5 milioane de lei, sub influența unui mix de factori.
Din cauza sezonalității în primul trimestru, TeraPlast a plătit impozit pe cifra de afaceri, ceea ce a dus la un cost suplimentar de 1 milion de lei. În plus, se observă și creșterea cheltuielilor cu amortizarea generate de noile investiții puse în funcțiune, de 2 milioane de lei, la care se adaugă cheltuieli nerecurente de 1 milion de lei ocazionate de operațiunile de fuziuni și achiziții (M&A) recente.
Raportat la buget, pierderea înregistrată în T1/2024 este semnificativ mai mică decât cea preconizată, datorită evoluției favorabile a segmentelor instalații și granule, dar și costuri de pornire ale business-ului de folii stretch Opal mai mici decât cele anticipate”, conform managementului TeraPlast.
Se bazează pe construcțiile publice
„În T1 s-a consolidat o traiectorie ce se contura încă din a doua parte a anului 2023 și care ne-a adus o îmbunătățire a performanțelor financiare. Avem creșteri organice ale liniei de business instalații și îmbunătățirea performanței celorlalte segmente, cărora li se adaugă Palplast. Acestea ne confirmă eficiența strategiei axată pe investiții și M&A care crește valoarea și competitivitatea grupului.
Este esențial ca alocările de fonduri pentru lucrări de infrastructură să continue și în a doua parte a anului, după alegerile locale, pentru că așa cum au arătat-o și anul trecut, construcțiile sunt un motor de creștere al produsului intern brut în România”, a spus Ioana Birta, directorul financiar al grupului TeraPlast.
„Creșterea vânzărilor TeraPlast în România s-a făcut înlocuind importuri. Orice tonă de produse TeraPlast vândută aici elimină o tonă de importuri ce grevează balanța de plăți. Dacă toate firmele românești și-ar propune acest obiectiv, economia țării ar arăta altfel” a spus președintele TeraPlast.
Grupul este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est. Acesta este compus din TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile grupului Wolfgang Freiler și Somplast.
Bilanțul TeraPlast – T1/2024:
sume în mii lei | T1/2024 | T1/2023 | Variație T1/’24 vs T1/’23 |
|||
Cifra de afaceri, | 176.841 | 147.190 | 20% | |||
din care | ||||||
Instalații* | 121.930 | 102.534 | 19% | |||
Granule* | 20.501 | 20.452 | 0% | |||
Ambalaje flexibile* | 24.014 | 11.872 | 102% | |||
Ferestre și uși* | 10.396 | 12.333 | -16% | |||
Marja brută | 64.274 | 56.498 | 14% | |||
EBITDA, din care | 11.931 | 9.025 | 32% | |||
Marja EBITDA Grup | 6,7% | 6,1% | ||||
Instalații | 11.997 | 9.207 | 30% | |||
Marja EBITDA | 9,8% | 9,0% | ||||
Granule | 2.279 | 2.000 | 14% | |||
Marja EBITDA | 11,1% | 9,8% | ||||
Ambalaje flexibile | -2.822 | -2.065 | n/a | |||
Marja EBITDA | -11,8% | -17,4% | ||||
Ferestre și uși | 478 | -117 | n/a | |||
Marja EBITDA | 4,6% | -0,9% | ||||
Rezultat net | -2.526 | -2.624 | n/a |