Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

DP World marchează 20 de ani de prezență în România prin inaugurarea terminalului de la Aiud

DP World, unul dintre cei mai mari operatori portuari la nivel global, anunță inaugurarea noului terminal multimodal de la Aiud, marcând astfel atât o extindere semnificativă a investițiilor sale în România, cât și două decenii de operare pe piața românească. Noua facilitate, care a absorbit un buget de 21 milioane €, se alătură seriei de investiții strategice ale companiei, consolidând poziția României ca hub central în rețeaua de transport și logistică a Europei.

 

Terminalul multimodal de la Aiud, situat în inima Transilvaniei, ocupă o suprafață de 8,2 de hectare și este proiectat să gestioneze un volum de marfă de 50.000 TEU pe an, în primii trei ani de funcționare. Acesta va sprijini nu doar regiunea, ci și conectivitatea extinsă între Portul Constanța și piețele din Europa Centrală și de Est, având la bază servicii logistice îmbunătățite.

“Investiția de la Aiud subliniază angajamentul nostru pe termen lung față de extinderea amprentei pe plan local. În plus, reprezintă un pas major în strategia de a sprijini eficiența în lanțul de aprovizionare pentru clienții noștri, oferind soluții logistice integrate care conectează eficient România cu coridoarele maritime și terestre principale ale Europei”, a declarat Rashid Abdulla, CEO și Director General DP World Europa.

Pe lângă serviciile standard de manipulare și depozitare ale containerelor, noul terminal din Aiud oferă și servicii vamale, aspect ce îmbunătățește procesul logistic pentru clienți, permițând o gestionare mai rapidă și mai eficientă a mărfurilor importate sau destinate exportului.

În plus, beneficiind de o legătură feroviară de 2,8 km și de manevre feroviare interne de 2,5 km, care facilitează accesul și manipularea eficientă a mărfurilor transportate pe calea ferată, terminalul oferă și servicii de transport feroviar de noapte pe ruta Constanța – Aiud. Terminalul din Aiud va fi legat de cel maritim din Constanța cu un serviciu de transport feroviar regulat, iar trenurile operate vor avea ca destinație sau origine toate marile hub-uri din Europa.

DP World a investit peste 250 de milioane de euro în România, începând din 2004, suma incluzând și granturi din partea Uniunii Europene, evidențiind creșterea și dezvoltarea continuă a facilităților sale. În 2024, DP World își propune să își extindă activitățile și serviciile, consolidându-și astfel poziția de lider în sectorul logistic și portuar din Europa Centrală și de Est.

“La aniversarea a 20 de ani de activitate în România, suntem mândri să aducem un avantaj semnificativ economiei regionale și să contribuim la transformarea infrastructurii logistice locale. DP World continuă să inoveze și să investească în soluții care să redefinească eficiența și conectivitatea în comerțul global”, a adăugat Cosmin Cârstea, CEO DP World România.

Noua investiție de la Aiud vine în contextul altor inițiative majore, cum ar fi noi facilități lansate în hub-ul companiei din Constanța, incluzând un terminal project cargo și un terminal RO-RO, dar și startul lucrărilor pentru o nouă platformă multi-transport, care se va inaugura în 2025. Investițiile cumulate ale acestora se ridică la peste 115 milioane de euro. Aceste noi dezvoltări sunt proiectate nu doar să sprijine creșterea continuă a portului Constanța ca principal hub logistic din regiune, dar și să asigure României un rol crucial în rețeaua de distribuție și comerț european.

Impactul acestor investiții în infrastructura logistică și portuară va transforma modul în care bunurile sunt transportate și gestionate în întreaga regiune, oferind oportunități semnificative pentru creșterea economică locală și îmbunătățirea conexiunilor comerciale între România și restul Europei. Mai mult de atât, inițiativele reflectă angajamentul DP World de a stimula comerțul și de a sprijini economiile în care operează, consolidând în continuare poziția companiei ca lider în soluții de lanț logistic integrat și eficient.

Despre DP World în România

  • Creștere: DP World în România și-a crescut volumele de containere de cinci ori în primii patru ani de funcționare, ceea ce a condus la venituri fiscale substanțiale pentru autoritățile române.
  • Conectivitate: DP World operează servicii de transport maritim, feroviar, rutier și fluvial în România printr-o rețea care se întinde de la portul Constanța de la Marea Neagră până la granița de Vest.
  • Forță de muncă: În 2004, DP World avea 220 de angajați la Constanța, dintre care 40% sunt încă în companie. Odată cu adăugarea de cca. 100 locuri de muncă create de noile facilități, numărul de angajați ai DP World România va crește la cca. 700 în 2024.
  • Planuri de viitor: DP World își menține angajamentul de a-și extinde infrastructura logistică în toată România și explorează crearea unei rețele de terminale multimodale, oferind o multitudine de servicii logistice importatorilor și exportatorilor din regiune. De exemplu, în 2025, DP World va deschide și o nouă platformă multimodală la Constanța, care va conecta perfect modurile de transport maritime, fluviale, feroviare și rutiere și va include și un nou depozit.

Parcursul DP World în România

  • 2004 – Operarea primei nave DP World la Constanța. DP World operează o cotă de 322.000 mp a portului. Portul Constanța, în ansamblu, gestionează aproximativ 250.000 de TEU anual.
  • 2008 – DP World atinge un volum record – aprox. 1,2 milioane de TEU la Constanța.
  • 2019 – Prelungirea contractului de concesiune a terminalului cu încă 30 de ani.
  • 2020 – Diversificarea operațiunilor, începerea investițiilor; crearea noii entități DP World Logistics România.
  • 2024 – Inaugurarea terminalului RO-RO, deschiderea terminalului de marfă cargo, începerea lucrărilor la încă 12 hectare de platformă pentru activități logistice în Portul Constanța, deschiderea terminalului multimodal din Aiud. Operațiunile DP World la Constanța cresc la cca. 810.000 mp.

 Despre operațiunile DP World în Constanța

  • Investiții: DP World a investit în România peste 250 de milioane de euro, începând din 2004, sumă incluzând și granturi din partea Uniunii Europene, dintre care un procent important destinat operațiunilor din Constanța.
  • Volume: DP World operează anual cca. 700.0000 TEU anual în portul Constanța.
  • Conectivitate: Terminalul Constanța este situat la 35 km de Aeroportul Mihail Kogălniceanu, la 40 km de granița cu Bulgaria și la 150 km de portul Varna.
  • Securitate: Un nou scaner drive-through de ultimă generație va fi instalat la port în 2024. Odată operațional, va scana până la 70 de unități pe oră; un salt major de la capacitatea actuală a scanerului autorităţii publice de cca. 4 unități pe oră.
  • Impact local: Odată cu sosirea DP World în Constanța, terminalul a oferit beneficii importante afacerilor locale, facilitând conexiuni pe care nu le aveau anterior cu restul lumii, inclusiv cele intercontinentale directe cu Asia și Orientul Mijlociu.
  • Planuri de viitor: DP World Constanța se va dezvolta în cel mai important hub de containere și RO-RO din Europa Centrală și de Est, asigurând cea mai mare parte a comerțului UE cu Turcia și Asia Centrală. Mărfurile care vor veni pe mare vor fi operate într-un terminal neutru dpdv al amprentei de carbon și transportate în continuare pe uscat, folosind, în principal, trenuri și șlepuri, cu un impact total minim asupra mediului.

 Despre operațiunile DP World în Aiud 

  • Investițiile din 2024: DP World a investit 21 milioane € pentru a construi noul terminal multimodal din Aiud.
  • Conectivitate: Terminalul va avea acces direct la autostrada A10 și va avea propria infrastructură feroviară pe rețeaua electrificată a României, care se conectează direct la noduri importante din Europa.
  • Operațiuni logistice: Terminalul intermodal va oferi încărcare/descărcare, decapare/umplutură, spații de birouri și o capacitate de stocare statică de 3.000 TEU, generând 30 de oportunități directe de angajare pentru forța de muncă locală în următorii cinci ani.
  • Impact local: Terminalul multimodal Aiud de ultimă generație, cu o suprafață de 82.000 mp, va lega o zonă ce contribuie cu 50% din PIB-ul industrial al României direct cu conexiuni feroviare din Europa și până în China, oferind exportatorilor și importatorilor regionali acces direct și rapid la principalele noduri de transport în toată Europa și nu numai.

Inițiative de sustenabilitate ale DP World în România

DP World a implementat următoarele inițiative de sustenabilitate în operațiunile sale din România: 

  • Și-a reînnoit flota de camioane, reducând emisiile de CO2 cu 24%, în comparație cu vechea flotă.
  • Înlocuirea mașinilor diesel utilizate pentru deplasarea personalului în interiorul terminalului cu mașini electrice (emisii de CO2 reduse cu 82% față de vehiculele anterioare).
  • Modernizarea a nouă macarale RTG (Rubber Tired Gantry) prin înlocuirea generatoarelor vechi cu un tip de generator de ultimă generație (reducere cu 6% a emisiilor absolute de CO2 comparativ cu generatoarele anterioare).
  • Barje folosite pentru transferul containerelor din Balta Mare a Brăilei (80%), în detrimentul transportului rutier (reducere cu 55% a emisiilor de carbon față de transportul pe camioane).
  • Planurile de viitor vizează concentrarea pe o serie întreagă de acțiuni care au drept scop creșterea durabilității prin:
    • Utilizarea combustibilului biodiesel (HVO) în locul celui utilizat în prezent (motorină), reducând consumul de apă cu 1%.
    • Achiziționarea de echipamente care au un consum redus de apă.
    • Instalarea de panouri fotovoltaice în 2024 cu scopul de a genera electricitate 100% verde pentru alimentarea clădirilor din interiorul terminalului.
    • Creșterea procentului de energie electrică din surse regenerabile cu 2% față de 2022.
    • Creșterea cantității de deșeuri recuperate cu 4% față de 2021 și implementarea proceselor de staționare la rece pentru navele aflate în port (conectarea acestora la rețeaua de energie pentru a economisi combustibil și a reduce amprenta de carbon).

Date și perspective privind reshoringul și nearshoringul European

În ultimii ani, marile afaceri și-au relocat sau extins unitățile de producție în România și regiunea înconjurătoare, într-o trecere la nearshoring și reshoring în Europa, în fața tensiunilor geopolitice în creștere.

  • Investițiile străine directe (ISD) în fabrici din locații nearshoring din apropierea Europei de Vest au crescut între 2022 și 2023 cu peste 82 de miliarde de dolari pentru proiecte de producție în 15 destinații de nearshoring din Europa Centrală și de Est și Africa de Nord (mai multe detalii aici).
  • Țările din Europa de Est sunt considerate cea mai comună opțiune pentru nearshoring. 57% dintre companiile din studiul Inverto Nearhsoring din 2023 au declarat că își aprovizionează deja bunuri din regiune, în timp ce 32% intenționează să își mute activitățile în Europa de Est în următorii ani. În schimb, doar 9% dintre companii plănuiesc să se mute în Europa de Vest (mai multe detalii aici).
  • Producătorii din întreaga lume își măresc prezența în Europa, achizițiile și închirierile de spații industriale crescând cu 29% (la 9,6 milioane mp de spațiu industrial) în 2022, ca urmare a preocupărilor legate de geopolitică și rezistența lanțului de aprovizionare (mai multe detalii aici).

Date și perspective asupra sectorului auto European

Producția de automobile a crescut, de asemenea, în regiune, în special în Ungaria, Polonia și Turcia:

  • Turcia: Producția de automobile din Turcia s-a majorat cu 3% în primul trimestru al anului 2024, totalizând 377.070 de unități, în creștere cu 7% față de anul trecut. Piața totală de automobile din Turcia a crescut cu 24% în primul trimestru, ajungând la 307.461 de unități, cu un avans semnificativ observat în segmentul de automobile, mai mare cu 33% (detalii aici). În plus, în 2023, Renault a anunțat că va investi 400 de milioane de euro (430,92 milioane de dolari) până în 2027, pentru a realiza patru modele noi în locația sa din nord-vestul Turciei, provincia Bursa, în colaborare cu grupul OYAK din Turcia, inclusiv un nou SUV Duster la preț redus (detalii aici).
  • Ungaria: Sectorul auto din Ungaria reprezintă aproximativ un sfert din industria locală de producție și însumează 150.000 de angajați (detalii aici). În ultimul an, producătorii chinezi de baterii (EV) au anunțat investiții în valoare de peste 10,9 miliarde de dolari în fabrici din Ungaria. BYD, Eve Energy, Huayou Cobalt și Ningbo Zhenyu Technology sunt câteva dintre numele care au lansat noi proiecte EV în Ungaria (detalii aici).
  • Polonia: Potrivit unui raport al PZPM și KPMG în Polonia, producția de automobile în 2023 a fost cu 26,7% mai mare decât în 2022 (detalii aici). În 2022, Mercedes-Benz a anunțat investiții de peste 1 miliard de euro (1,05 miliarde de dolari) pentru construirea primei fabrici de autoutilitare electrice în Jawor, Polonia (detalii aici și aici).
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Magic Maker Media House (MMMH), casa de producție a grupului Untold Universe va produce în această vară o comedie originală și foarte actuală, intitulată “Mentorii”.

Primul film produs de Untold Universe

Articolul următor

România participă cu trei crame la London Wine Fair 2024

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share